حمد خداوند متعال با اعتقاد به توحید و بی نیازی

خانه / مطالب و رویدادها / حمد خداوند متعال با اعتقاد به توحید و بی نیازی

در فراز چهارم دعای افتتاح پی می بریم که امامان معصوم با پیروی از قرآن کریم، خداوند متعال را با اعتقاد به توحید و بی نیازی او حمد می کنند. اَلْحَمْدُ للهِ الَّذي لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا وَلَداً، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَريكٌ في الْمُلْكِ. . .

دعای افتتاح دعایی است که محمد بن عثمان عمری از نایبان خاص امام زمان(عجل الله التعالی الفرج الشریف) آن را نقل کرده است. شیعیان این دعا را در شب‌های ماه رمضان می‌خوانند. مشتمل بر مضامین عالی خداشناسی است و عده‌ای از علما بر این دعا شرح نوشته‌اند. فراز آخر این دعا به چند امر اشاره دارد: اظهار علاقه به دولت اسلامی در پرتو ظهور امام مهدی(عجل الله التعالی الفرج الشریف)، بیان هدف حکومت اسلامی و وظیفه ما در قبال آن.

66

دعای افتتاح با حمد و ستایش الهی آغاز می‌شود و سپس به؛ انتخاب راه صحیح و تأیید الهی، رحمت و غضب حکیمانه الهی، لزوم خوف و رجاء، توفیق عبادت منتّی الهی بر بنده، گناه بنده و دوام فیض الهی، یادآوری نعمت‌های خدا، بقای نعمت‌ها به دست خدا و لزوم تفکر در نعمت‌های خدا می‌پردازد. فقرات پایانی دعای افتتاح که بر آن بسیار تأکید شده، درباره اظهار علاقه نسبت به دولت اسلامی است که در پرتو ظهور حضرت ولی عصر(عجل الله التعالی الفرج الشریف) برقرار می شود.

شرحی از فرازهای سی گانه دعای شریف افتتاح را از کتاب “شرح دعای شریف افتتاح” نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی برای آگاهی از فیوضات این ماه مرور می کنیم.

فراز چهارم

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيرا.

سپاس‏ خداى را كه همسر و فرزندى برنگرفته و در فرمانروايى شريكى برايش نيست و سرپرستى از روى‏ ناتوانى نداشته است و او را بزرگ شمار بسيار بزرگ.

نکته ها

این فراز مضمون آیه شریفه 111 سوره مبارکه اسرا است: “و قل الحمد لله الذی لم یتخذ ولدا و لم یکن له شریک فی الملک و لم یکن له ولی من الذل و کبره تکبیر”. با این تفاوت که در این آیه موضوع همسر نداشتن خداوند مطرح نشده؛ هر چند این موضوع در آیه 101 سوره شریف انعام و آیه 3 سوره نورانی جن مورد توجه قرار گرفته و بیان شده است.

امامان معصوم با پیروی از قرآن کریم خداوند متعال را با اعتقاد به توحید و بی نیازی او حمد می کنند. (الحمد لله الذی لم یتخذ صاحبه و لا ولدا و لم یکن له شریک فی الملک…)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *