حیا نشانه‌ی عقل است و کلید هر خوبی در آن قرار دارد

خانه / استان ها / حیا نشانه‌ی عقل است و کلید هر خوبی در آن قرار دارد

مناجات7

استاد حوزه و دانشگاه در شهرکرد گفت: حیا نشانه‌ی عقل است و کلید هر خوبی در آن قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال وبختیاری؛ نوزدهمین نشست تخصصی طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی با حضور نخبگان در سالن اجتماعات بلاغ شهرکرد برگزار شد.

دراین مراسم استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خدای متعال، قرآن و دین مبین اسلام، انسان گناهکار را بیمار می‌داند، افزود: در اسلام گناه و شخص گناهکار در دو بخش قرار دارند و در مبارزه با گناه، علت بیش از معلول مورد توجه قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر امیرحسین عرفان تصریح کرد: اسلام به دنبال از بین بردن صفت مذموم است تا فعل ناشایست را هم اصلاح کند.

وی با اشاره به اینکه تقویت حیا و عفت موجب دور شدن فرد از گناه و معصیت می‌شود، یادآور شد: حیا نشانه‌ی عقل است و کلید هر خوبی در آن قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عرفان به تعریف حیا از دیدگاه اسلام و قرآن اشاره و تصریح کرد: انسان با حیا، با آگاهی از ناظر بودن خداوند بر تمامی اعمال، از گناه دوری می‌کند و اگر به گناه هم دعوت شود فعل ناشایست از وی سر نمی‌زند.

وی افزود: هر قدر انسان در تقویت حجاب و حیای خود بکوشد، کناره‌گیری از گناه و نیفتادن در دام شیطان برای او آسان تر شده و به هدف آفرینش که همان عاقبت به خیری و سعادت اخروی است نزدیک تر می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، جامعیت اسلام در بررسی ابعاد گناه را بسیار ارزشمند و قابل تأمل دانست و گفت: خداوند پیش از تخطئه‌ انسان گناهکار، علت گناه را ریشه‌یابی کرده است و از فرد خاطی می‌خواهد که بر انجام گناه اصرار نداشته باشد و راه استغفار را در پیش گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکترعرفان، توجیه نکردن گناه و کوچک ندانستن آن را از دیگر نشانه‌های جامعیت نگاه قرآن و اسلام به موضوع گناه برشمرد و افزود: بر اساس دیدگاه اسلام، اصل تغییر بنیادین در همه افراد وجود دارد و انسان گناهکار در صورت توبه از گناه، از رحمت الهی برخوردار می‌شود.

وی بزرگ‌ترین گناه پس از شرک به پروردگار را ناامیدی از رحمت خداوند بیان و تصریح کرد: همان‌گونه که خداوند از گناه فرد توبه‌کننده چشم‌پوشی می‌کند، مغرور شدن از انجام عبادت و احساس امنیت کاذب از شر شیطان می‌تواند انسان را در گناه غرق کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عرفان به تبعات گناه اشاره کرد و گفت: اثرات گناه تنها به آخرت منتهی نمی‌شود و بر مبنای عدالت الهی برخی از گناهان، اثراتی را زندگی دنیوی فرد گناهکار بر جای می‌گذارند.

استاد حوزه و دانشگاه، تبعات گناه را در سه حوزه فردی، خانوادگی و جامعه تقسیم‌بندی کرد و افزود: بدرفتاری با پدر و مادر، ظلم به مظلوم و یتیم از مواردی است که در دنیا موجب عذاب است و بر مبنای روایات کسی که مرتکب این اعمال شود، خداوند برکت و رحمت خود را از رزق و روزی، نسل و عمر وی جدا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عرفان یادآور شد: اسلام از انسان می‌خواهد که نه تنها گناه نکند بلکه اندیشه گناه را هم از ذهن خود دور کند و رضایت به گناه نداشته باشد زیرا کسی که راضی به گناه دیگران باشد در ارتکاب و عقوبت آن گناه شریک است.

بیست ویکمین سال طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی بارویکرد سبک زندگی از 11مردادماه در شهرکرد به همت نماینده ولی فقیه در استان آغازشده و به مدت 27 روز ادامه دارد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *