خصلت‌ها و فضایلی که امام سجاد(علیه السلام) بر فراز منبر شام برای اهل بیت(علیه السلام) بیان کرد، چه بود؟

خانه / مطالب و رویدادها / خصلت‌ها و فضایلی که امام سجاد(علیه السلام) بر فراز منبر شام برای اهل بیت(علیه السلام) بیان کرد، چه بود؟

امام سجاد(علیه السلام) پیام رسان قیام عاشورا، در مجلس یزید بر فراز منبر رفت و با هوشیاری و درایت وصف ناپذیرش پس از ستایش خدا، سخن جاودانه و تاریخى بیان کرد.

خصلت‌ها و فضایلی که امام سجاد(علیه السلام) بر فراز منبر شام برای اهل بیت(علیه السلام) بیان کرد، چه بود؟

متن کامل پرسش:
خداوند ما را به شش خصلت و هفت فضیلت بر خلق برتری داده است، این جمله از کیست؟

پاسخ:
امام سجاد(علیه السلام) پیام رسان قیام عاشورا، در مجلس یزید بر فراز منبر رفت و با هوشیاری و درایت وصف ناپذیرش پس از ستایش خدا، سخن جاودانه و تاریخى بیان کرد. در قسمتی از سخنانش در معرفی خود و اهل بیت(علیه السلام) چنین فرمود:
«أیّها الناس، اعطینا ستّا، و فضّلنا، بسبع‏ اعطینا: العلم، و الحلم، و السماحة، و الفصاحة، و الشجاعة، و المحبّة فی قلوب المؤمنین، و فضّلنا بأنّ منّا النبیّ المختار محمد صلّى الله علیه و آله، و منّا الصدّیق، و منّا الطیّار، و منّا أسد الله و أسد رسوله، و منّا خیرة نساء العالمین، و منّا سبطا هذه الامّة [و سیّدا شباب أهل الجنّة]».[1] شرح این سخن آن است که اى مردم! خدا به ما شش نعمت گرانبها و ارزش‌مند ارزانى داشت، و ما را به هفت ویژگى بر دیگر انسان‌ها برترى بخشیده است.
خدا به ما علم و دانش، حلم و بردبارى، سخاوت و بخشندگى، فصاحت و سخنورى، شجاعت و شهامت ارزانى داشت و گستره دل‌ها و قلب‌‏هاى مردم توحیدگرا و با ایمان و آزاده را کانون مهر و عشق ما ساخته است.
همچنین خداى متعال، بر ما خاندان پر شکوه وحى و رسالت منت نهاده و ما را به وسیله این هفت نشان شکوه و عظمت به همگان برترى بخشیده است:
این نشانه‌هاى برترى و ملاک‌‏هاى شکوه عبارت‌اند از:
1. پیامبر بزرگ خدا، محمد از خاندان ما است.
2. نخستین ایمان آورنده به آن‌حضرت و دین و آیین آسمانى او، امیر مؤمنان از خاندان ما است.
3. جعفر طیّار، آن شهید دلاور راه عدالت و آزادى از خاندان ما است.
4. شیر شجاع حق و شیر پیامبر خدا، جناب حمزه، آن قهرمان میدان‌ها و شهید به خون خفته احد از ما است.
۵. حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(سلام الله علیها) جده ما است.
۶. دو فرزند ارجمند پیامبر، و دو یادگار عزیز آن حضرت، حسن و حسین سید جوانان بهشت از ما هستند.

[1]. حسینى موسوى، محمد بن أبی‌طالب، تسلیة المجالس و زینة المجالس (مقتل الحسین)، محقق، مصحح، حسون، کریم فارس،‏ ج ‏2، ص 393، قم، مؤسسة المعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1418ق؛ کرمى، على، در سوگ امیر آزادى‏، ص ۳۴۰، قم، حاذق، چاپ اول، 1380ش.‏

منبع: مجمع جهانی شیعه شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *