خطبه‌ آتشین امام حسین(علیه السلام) در منا به مسلمانان

خانه / مطالب و رویدادها / خطبه‌ آتشین امام حسین(علیه السلام) در منا به مسلمانان

حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) از مسلمین می‌خواهند نسبت به وقایعی که در جامعه اسلامی روی می‌دهد بی‌تفاوت نباشند.

خطبه امام حسین(علیه السلام) در منا را باید یکی از آتشین خطبه‌های ایشان در بیدار کردن جامعه اسلامی بر شمرد. ایشان در این خطبه که در جمع مسلمین در منا ایراد شده، پس از گواه گرفتن مسلمین بر حقایقی تاریخی مانند ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) و جایگاه والای ایشان نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مطالبی را به امت اسلامی تذکر می‌دهند. مطالبی که حاکی از رشد انحراف در جامعه اسلامی دارد و نشان می‌دهد که این خطر به قدری جدی است که اباعبدالله‌ الحسین(علیه السلام) برای تفهیم این مسئله از مثال زدن به بنی‌اسرائیل ابایی ندارند و آیات مربوط به آنها را برای حاضران قرائت می‌کنند.
سیدالشهدا (علیه السلام) از مسلمین می‌خواهند نسبت به وقایعی که در جامعه اسلامی روی می‌دهد بی‌تفاوت نباشند. «بدین‌سان خداوند آنان [دانشمندان یهودی] را نکوهش کرد، چون آنان از ستمگر میان خود کارهای زشت و فساد می‌دیدند و نهی‌شان نمی‌کردند به طمع آنچه از آنها به ایشان می‌رسید و از بیم آنچه از آن می‌ترسیدند، با اینکه خدا می‌فرماید: از مردم نترسید و از من بترسید.»
این خطبه در واقع افشاگری امام حسین(علیه السلام) علیه معاویه و دستگاه سیاسی او است که در زمان حساس و مکان مناسب و دعوت از شخصیت‌های اسلامی صورت می‌گیرد و چهره واقعی معاویه را بار دیگر آشکار می‌کند. امام(علیه السلام) با این تدبیر و با توجه به امکانات آن روز، در میان حاضران موج و حرکتی ایجاد کرد تا حاضران پیام امام را در بازگشت به سرزمین‌هایشان به دیگران منتقل کنند و زمینه بیداری آنان را فراهم آورند.
همه آنچه گفته شد بهانه‌ای بود تا نگاهی به کتاب «شرح خطبه امام حسین(علیه السلام) در منا» اثر محمدرضا حدادپور جهرمی کرده باشیم. مولف در این کتاب کوشیده تا شرحی بر خطبه امام حسین(علیه السلام) در منا ارائه کند اما او تنها به خطبه اکتفا نکرده و نویسنده تلاش کرده است در ده گفتار، به شرح مختصر «خطبه مِنای امام حسین(علیه السلام)» بپردازد و از سویی تلاش کرده‌ نگاه خویش را از اوضاع فعلی جامعه هم برندارد؛ چرا که معتقد است نمی‌توان چشم را از اوضاع و نیازهای فعلی مسلمین پوشاند و به تفسیر دین و قرآن و قیام عاشورا پرداخت!
«خطبه مِنا را می‌توان آهنگ رسمی طلیعه کربلا و حماسه عاشورا نامید، چرا که برای نخستین بار در چنان شرایطی و در یک تریبون رسمی، امام(علیه السلام) در همایشی، بزرگان دین و سیاست را دور هم جمع کرده و ضمن اعلام هشدار و بیدار نمودن فطرت‌های خواب‌آلود مسلمین، رنج‌های حقیقی که دامن اسلام و مسلمین گرفته را معرّفی کرده و با شدّت از آن اعمال و عُمّال برائت جستند.»
در این کتاب خواننده علاوه بر آشنا شدن با مبانی مکتب سیدالهشدا که مبتنی بر اسلام ناب است، با فضای سیاسی و اجتماعی اسلام در آن سال‌ها نیز آشنا می‌شود زیرا مولف تلاش داشته، تصویری از موقعیت آن عصر را به خواننده نشان دهد و آن را در برابر دیدگان او ترسیم کند.
نویسنده با شرح این خطبه درصدد تبیین شرایط جامعه اسلامی در دهه 60 هجری، اهداف قیام امام حسین(علیه السلام)، عبرت آموزی از قیام عاشورا و همچنین بصیرت بخشی به مخاطبان در زمینه احتمال تکرار حوادث مشابه در جامعه اسلامی است.
از آنجا که مباحث این کتاب سخنرانی‌های مولف در یک دهه از شب‌های محرم در یکی از مساجد جهرم است، روان و خوانا بوده زیرا بر اساس سخنرانی تنظیم شده و خواننده ارتباط بهتری با نثر کتاب برقرار می‌کند.
کتاب «شرحی بر خطبه امام حسین(علیه السلام) در منا» اثر محمدرضا حدادپور جهرمی از سوی دفتر نشر معارف روانه بازار کتاب شده است. علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند آن را از فروشگاه اینترنتی «پاتوق کتاب فردا» خریداری کنند.
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *