درباره حضرت حمزه و فضائل ایشان

خانه / اختصاصی هیأت / درباره حضرت حمزه و فضائل ایشان

حضرت حمزه سیدالشهداء، شیر خدا و رسول

حمزه بن عبدالمطلب، مشهور به سیدالشهدا و اسدالله، عموی گرامی پیامبر اسلام (ص) و از یاران وفادار ایشان بود. او در سال ۵۴ قبل از هجرت در مکه متولد شد و در سنین جوانی به شجاعت و پهلوانی در میان قریش شهرت یافت.

 

حمزه در دومین سال بعثت پیامبر اسلام (ص) به ایشان ایمان آورد و با شجاعت و قدرت خود، به پناهگاهی برای مسلمانان مظلوم مکه تبدیل شد. او لقب “اسدالله” را به خاطر شجاعت و دفاع بی‌امان از پیامبر و اسلام دریافت کرد.

 

نقش حضرت حمزه در جنگ‌ها:

جنگ بدر: حمزه در جنگ بدر، یکی از درخشان‌ترین نبردهای خود را به نمایش گذاشت. او با شجاعت و دلاوری بی‌نظیر، مشرکان را به خاک و خون کشید و نقش مهمی در پیروزی مسلمانان داشت.

جنگ احد: در جنگ احد، حمزه به مصاف وحشی، پهلوان معروف قریش، رفت و او را به هلاکت رساند. اما در ادامه نبرد، نوح بن عبدالعزیز، غافلگیرانه به او حمله کرد و او را در سن ۵۴ سالگی به شهادت رساند.

 

شهادت و غم پیامبر:

شهادت حمزه، ضربه سنگینی به مسلمانان و به خصوص پیامبر اکرم (ص) وارد کرد. پیامبر در سوگ عموی خود اشک فراوان ریخت و او را “سیدالشهدا” و “شیر خدا و رسول” نامید.

 

 

فضائل و مقام حضرت حمزه:

حضرت حمزه به خاطر شجاعت، ایمان و فداکاری در راه اسلام، جایگاهی والا در نزد خداوند و پیامبر دارد. او الگویی از شجاعت و فداکاری در راه حق برای مسلمانان است.

 

سقای کعبه

در یکی از روزهای گرم و طاقت‌فرسا در مکه، زائران کعبه که از راه‌های دور به زیارت خانه خدا آمده بودند، از شدت تشنگی رنج می‌بردند. در آن زمان، آب آشامیدنی در مکه بسیار کمیاب و گران بود.

حضرت حمزه که شاهد رنج و مشقت زائران بود، دلش به حال آنها سوخت. او با وجود ثروت و مقام، تصمیم گرفت به عنوان سقا به زائران خدمت کند.

حمزه با سخاوت و فداکاری، مشک‌های آب را به دوش می‌کشید و به زائران تشنه، آب می‌داد. او هیچگاه بین مسلمانان و مشرکان تفاوتی قائل نمی‌شد و به همه به طور یکسان آب می‌داد.

 

فضائل حضرت حمزه (س) در روایات

شیخ صدوق از انس بن مالک نقل می‌‌کند که: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ما فرزندان عبدالمطلب، سروران اهل بهشتیم. رسول الله، حمزه سیدالشهدا، جعفر ذوالجناحین، علی، فاطمه، حسن، حسین و مهدی علیهم‌السلام. (امالی صدوق، مجلس هفتاد و دوم.)

در روایت دیگری، کلینی رحمه الله از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که: «جاءَ رَجلٌ اِلَی النبی صلی الله علیه و آله فقال یا رَسُول اللّه وُلِدَ لی غلامٌ فماذا اُسَمّیه؟ قال: سَمِّهِ بأحَبِّ الأسماء اِلیّ؛ حَمْزة؛‌ شخصی محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: ای فرستاده خدا، فرزند ذکوری برایم متولد شده است، چه نامی ‌‌بر وی نهم؟ فرمود: او را «حمزه» نام بگذار که محبوب‌ترین نام‌ها در نزد من است.» (کافی کتاب العقیقة باب الأسما والکنی.)

مرحوم صدوق رحمه الله در ضمن حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین نقل می‌‌کند: «و ما فی القیامة راکبٌ غَیرنا وَ نَحنُ أربعةٌ فَقام اِلَیه العَبّاس بن عبدالمطلب، فَقال: مَنْ هُم یا رسول اللّه؟ فقال: امّا أَنا فَعَلی البراق… و عَمّی حمزة بن عبدالمطلب اسداللّه و اسد رسوله سیدالشهدا عَلی ناقتی الغضباء… و أخی علیّ، عَلی ناقة من نوق الجنّة؛ در قیامت همه پیاده هستند به جز ما چهار تن. عباس بن عبدالمطلب عرض کرد: ای رسول خدا، آن چهار تن کدامند؟ فرمود: اما من سوار بر براق خواهم بود… و عمویم حمزة بن عبدالمطلب اسدالله و اسد رسول و سیدشهدا بر شتر غضبای من سوار خواهد شد. و برادرم علی بر شتری از شتران بهشتی».(خصال باب الأربعة.)

در حدیث مفصلی که امیرمؤمنان علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل نموده، آن حضرت، درباره حضرت حمزه می‌‌فرماید: «اما انّ حمزة عمی یُنَحّی جهنّم مِن مُحِبِّیه؛ همانا در قیامت عمویم حمزه جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد». (تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص ۱۷۶، چاپ ۱۳۱۴)

 

برخی از فضائل و مقامات حضرت حمزه:

اولین شهید اسلام

اولین پرچمدار مسلمانان

لقب “سیدالشهدا” و “اسدالله” از پیامبر اکرم (ص)

شجاع‌ترین مرد عرب در زمان خود

مورد احترام و علاقه خاص پیامبر اکرم (ص)

 

حرم مطهر حضرت حمزه:

پیکر مطهر حضرت حمزه در کوه حُره در نزدیکی مدینه به خاک سپرده شد. امروزه حرم مطهر ایشان یکی از مکان‌های زیارتی مهم برای مسلمانان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *