دستاوردهای ایران مدیون نبوغ راهبردی آیت‌الله خامنه‌ای است | عباس حاجی نجاری

خانه / با ولایت / امام خامنه ای / دستاوردهای ایران مدیون نبوغ راهبردی آیت‌الله خامنه‌ای است | عباس حاجی نجاری

دستاوردهای ایران مدیون نبوغ راهبردی آیت‌الله خامنه‌ای است | عباس حاجی نجاری

 دستاوردهای ایران مدیون نبوغ راهبردی آیت‌الله خامنه‌ای است

                       عباس حاجی نجاری

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یکی از راهبردهای اصلی دشمنان برای جلوگیری از تثبیت و تحکیم انقلاب و تحقق فرآیند آن در عرصه های دولت سازی، نظام سازی، تحقق تمدن نوین اسلامی و…، چالش آفرینی و درگیرسازی آن با مشکلات و مسائل مختلف بود. طراحی و اجرای کودتاهای نظامی، تهاجم نظامی و یا تحریم های فلج کننده اقتصادی از جمله این راهبردها بوده و هست. گستردگی و تنوع تهدیدات دشمنان علیه نظام اسلامی آنها مبتنی بر این باور بود که آنها در زمانی کوتاه قادر خواهند بود شعله های این انقلاب را خاموش کرده و در صورت ناتوانی در سقوط آن، با استحاله تدریجی، آن را از اصول و محتوا خالی کرده و زمینه فروپاشی آن را از درون فراهم آورند.

 این استراتژی نظام سلطه در مواجهه با خیلی از کشورها نتیجه مطلوب را برای آنها به دنبال داشته و زمینه سلطه آنها را بر کشورهای هدف فراهم کرده بود. اما در برابر نظام جمهوری اسلامی به رغم گستردگی، تنوع و شدت تهدیدات، این استراتژی نه تنها پاسخ نداده، بلکه و یژگی ها و شاخصه های منحصر به فرد نظام دینی و رهبری آن در بسیاری از عرصه ها، این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده و حتی از آن برای گسترش تفکر انقلاب اسلامی بهره برده است.

شاید شاخص ترین وجه این مدعا، جنگ تحمیلی 8 سال علیه نظام اسلامی بود، جنگی که 5کشور دارای حق وتوی جهان ودیگر قدرتهای مطرح ( بالغ42 کشور ) در پشت سر صدام بودند و همه ابزارها و تکنولوژی های پیشرفته روز نظامی جهان را در اختیار او قرار دادند و در عین حال ایران محروم از حمایت آنها و در اوج تحریم اقتصادی و سیاسی بود . اما ایران با ایستادگی و مقاومت خود نه تنها دشمنان را در این عرصه به شکست رساند ، بلکه ایستادگی و مقاومت خود را به یک الگو تبدیل کرد که اکنون آن الگو راهگشای نیروهای مقاومت در منطقه و مدلی برای ایستادگی کشورهای ضعیف در برابر سلطه گران است و این در حالی است که نظام اسلامی نه تنها ناچار است که همچنان تهدیدات از بیرون را تحمل کند، بلکه عوامل و سرپلهای داخلی دشمنان نیز همراستا با دشمنان بیرونی، با چالش آفرینی تلاش داشته و دارند تا نظام را در داخل درگیر کنند که فتنه های تیر 78 و خرداد 88 نمونه آن  است.

ناکامی دشمنان در این میدان به رغم سختی ها و دشواری های که بر مردم ایران تحمیل کرده اند، به این عرصه خلاصه نشده، بلکه با دامن زدن به توطئه های فرقه ای و مذهبی کوشیده اند تا آثار حرکت انقلاب را در عرصه منطقه ای و جهان اسلامی نیز خنثی کنند، که پدیده جریان تکفیری و گروهکهای تروریستی نظیر طالبان، داعش و بوکو حرام … نیز نمونه ای از آن است. براساس طراحی گردانندگان نظام سلطه، افراطی گری های این گروهکها نیز به میزان فشار مستقیم بر کشورهای اسلامی، می تواند از روند گسترش بیداری اسلامی جلوگیری کرده و حتی آن را مهار و استحاله کند، اما جمهوری  اسلامی ایران نشان داد که در این میدان نیز قادر است راهبرد دشمنان را خنثی کرده واسلام ناب را به جهانیان معرفی و در مقابله با این جریان تکفیری در خط مقدم باشد.

اهميت اين تحولات به حدي است كه جبهه مشترك كفر و نفاق و تكفير به دليل نگراني از فراگير شدن اين حركت كه به موج دوم بيداري اسلامي در منطقه تعبير شده است، ‌اختلافات ديرينه را كنار گذاشته و براي مقابله با اين موج ظرفيت‌هاي خود را بسيج كرده‌اند. ويژگي‌هاي اصلي اين موج دوم بیداری اسلامی اين است كه بر نيروهاي مؤمن و وفادار به گفتمان انقلاب اسلامي همچون حزب‌الله لبنان، نيروهاي دفاع وطني سوريه، حشدالشعبي و كتائب حزب‌الله عراق و انصارالله يمن و جهاد اسلامي فلسطين و… متكي است كه به اذعان واشنگتن‌پست به يك «نيروي شكست‌ناپذير» تبديل شده‌اند. در میانه اسفندماه و در شرايطي كه هنوز موضوع پرونده هسته‌اي ايران به عنوان محوري‌ترين موضوع دستگاه ديپلماسي، آمريكا را به خود مشغول كرده، جان كري وزیر خارجه آمریکا بعد از نشست مونيخ سريعاً خود را به عربستان مي‌رساند تا همراه با مذاكره‌كنندگان نشست رياض (سران عربستان،‌ تركيه، مصر، قطر و…) براي اين پرونده جديد چاره‌اي بينديشند. به گزارش صداي امريكا، او بعد از مذاكره با ملك سلمان پادشاه سعودي و سعود الفيصل،‌ وزير خارجه اين كشور با اشاره به اينكه واشنگتن فعاليت‌هاي تهران را زير نظر دارد، مي‌گويد: ما اقدامات بي‌ثبات‌ساز ايران در مناطقي نظير سوريه، لبنان، عراق و شبه‌جزيره عربستان و به ويژه يمن را ناديده نمي‌گيريم. به گزارش صداي امريكا، سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان نيز كه در اين مصاحبه جان كري را همراهي مي‌كرد، مي‌گويد: حضور ايران در كنار شبه‌نظاميان شيعه كه همراه نيروهاي عراقي براي بازپس‌گيري شهر تكريت از پيكارجويان داعش تلاش مي‌كنند، نمونه‌اي عمده از مواردي است كه باعث نگراني عربستان سعودي شده است. جان كري علاوه بر آن در مصاحبه مشتركي كه با فابيوس، وزير خارجه فرانسه داشت، مي‌گويد: يك روز پس از آنكه با ايران توافقنامه هسته‌اي را امضا كنيم، اختلاف بر سر ديگر مسائل با اين كشور مطرح خواهد شد. او در عین حال تأکید میکند که آمریکا به لحاظ نظامی قادر نیست مانع پیشرفت هسته ای ایران شود، چرا که ایران پاسخ متقابل خواهد داد.

رمز این استقامت و شکست ناپذیری را باید در مؤلفه های انقلاب اسلامی جستجو کرد در میان آنها این مولفه ها و شاخصه های منحصر به فرد نظام دینی، اعم از مکتب نجات بخش اسلام، ایمان و اعتقاد مردم و رهبری کم نظیر آن است که تاثیری بی بدیل در شکست راهبردهای دشمنان و استمرار حرکت انقلاب و پویایی آن به رغم راهبردهای پیچیده دشمنان داشته است.

در این زمینه اگر چه شاید تاکنون در زمینه بیان ویژگی های منحصر به فرد رهبری های پیامبر گونه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در هدایت  ایران اسلامی برای عبور از گردنه های سخت سخن به میان رفته است، اما تحولات جدید در منطقه و نقش بی بدیلی رهبری نظام در خنثی سازی دشمنان، بار دیگر ضرورت بازخوانی این تحولات را ایجاب کند تا یکبار دیگر معجزه انقلاب اسلامی برای نسل جدید با از 36 سال از عمر انقلاب اسلامی روشن شود.

در این نوشتار به بخشی از اعترافات رسانه های بیگانه اشاره می شود اگرچه ممکن است در هریک از مصادیق مورد استناد،به رغم اعتراف به عظمت  رهبری ومردم ایران ،اهداف عملیات روانی نیز نهفته باشد. مضافا براینکه بیان این نقاط قوت وعزت ایران اسلامی به معنی وجود ضعف ویا کاستی در نظام اسلامی نیست  که البته باید در جای خود مورد بررسی چاره جویی قرار گیرد.

*دستاوردهای ایران مدیون نبوغ راهبردی آیت‌الله خامنه‌ای است

ری تکیه عضو ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی و کارشناس سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در یادداشتی در تاریخ 12/12/93با عنوان «نبوغ راهبردی رهبر عالی ایران» در روزنامه واشنگتن‌پست،به مواضع محکم مقام معظم رهبری در برابر جریان‌سازی‌های غربی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و می‌نویسد: «در حالی که [آیت‌الله] خامنه‌ای محکم ایستاده بود، قدرتهای جهانی مترلزل بودند».وی  در ادامه به اثرات این پایداری اشاره کرده و می‌نویسد «واشنگتن سرانجام غنی‌سازی در خاک ایران را پذیرفت و در نهایت موافقت کرد که توان غنی‌سازی ایران می‌تواند صنعتی شود»

واشنگتن پست موفقیت‌های ایران در دست‌یابی به اهدافش در مذاکرات هسته‌ای را مرهون نبوغ رهبر ایران دانسته،می‌نویسد: «دستاوردهای امروز ایران مدیون نبوغ یک روحانی فروتن است».به نوشته او آیت‌الله خامنه‌ای در حال حاضر فرماندهی پراهمیت‌ترین کشور با مرزهایی گسترده از خلیج فارس تا سواحل مدیترانه را به عهده دارد.ری تکیه نوشته خود را اینگونه به پایان می رساند: «او (رهبر ایران) با خالی‌ترین دست وارد مذاکرات شد و در قوی‌ترین موضع قرار گرفت. خداوند واقعاً بزرگ است»

*رهبر ایران یک ابرحریف است

روزنامه آمریکایی یو. اس. ای تودی در تاریخ 8 /5/91 به نقل از گزارش موسسه «آمریکن اینترپرایز» نوشت : «بزرگترین مشکل آمریکا در ایران، حضور یک حریف قدرتمند به نام [آیت الله] خامنه ای است که نقشه راه را می شناسد و مردم به او اعتماد آمیخته به اعتقاد دارند».گفتنی است این روزنامه برای اصطلاح حریف قدرتمند از واژه انگلیسی( SUPER OPPONENT) استفاده نموده است.

*او نه تنها رهبر ایران، بلکه رهبر امت اسلام است

خبرگزاری رویترز: مرجعیت شیعه از جمله فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی و رهنمود آیت‌الله خامنه‌ای از عوامل کلیدی در بسیج مردم عراق علیه گروه‌های تروریستی و دفاع از کشورشان بود.هادی العامری فرمانده جنبش بدرمی گوید: اکثریت ما معتقدیم [آیت الله] خامنه‌ای همه معیارهای لازم به‌عنوان یک رهبر اسلامی را داراست. وی نه تنها رهبر ایران است بلکه رهبر امت اسلام نیز هست، من این‌گونه فکر می‌کنم و بدان افتخار می‌کنم.هیچ تناقضی بین نقشم به‌عنوان یک سیاستمدار و نظامی عراقی با بیعت و وفاداری‌ام به [آیت الله] خامنه‌ای وجود ندارد. ایشان منافع مردم عراق را در اولویت هر چیزی قرار می‌دهد.

*آیت الله خامنه ای جان میلیون‌ها نفر را در عراق و کربلا خریدند

حجت‌الاسلام اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)  در دیماه به نقل از «آیت‌الله سید مرتضی قزوینی» از علمای کربلای معلی و امام جماعت حرم امام حسین(ع) می گوید: ما از رهبری و مقامات ایران متشکریم؛ زیرا نیروهای ما با کمک ایران و سلاح ایرانی توانستند شهرهای جنوبی را از دست این گرگ‌ها نجات دهند.وی با تأکید بر حمایت‌های فراوان آل سعود و وهابیت از تروریست‌ها افزود: داعشی‌ها می‌خواستند از دو طرف به کربلا حمله کنند؛ هم از راه «طریق برّی» و هم از «جرف‌الصخر». آنها اگر به کربلا می‌رسیدند همان جنایات فجیعی که وهابیون در دو بار هجوم به کربلا انجام دادند را تکرار می‌کردند؛ اما بحمدالله جمهوری اسلامی از ما دفاع کرد و جرف‌الصخر آزاد شد.وی خطاب به آقای اختری تصریح کرد: از شما می‌خواهم که تشکر شیعیان عراق و اهالی کربلا را به حضرت آقا برسانید و به ایشان بگویید که: «شما میلیون‌ها جان را در عراق و کربلا خریدید». این را بدون اغراق و تملق عرض می‌کنم.

*بزرگترین تهدید آینده برای اسرائیل ظهور موج اسلام‌خواهی است

پایگاه اینترنتی یدیعوت آحارونوت25/9/93 :موج فراگیر اسلامی در آینده قریب‌الوقوع بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل است و نه حماس و نه حزب‌الله لبنان. چالش اسرائیل نجات اسرائیلی‌ها از موج ناآرامی‌های روزافزون در منطقه، حزب‌الله لبنان یا حتی حماس در نوار غزه نیست. مشکل ظهور موج اسلام‌خواهی تقریباً در سراسر دنیا، به ویژه در اروپا و خاورمیانه است. آمریکا و کشورهای اروپایی برای مقابله با ظهور و نفوذ نامحسوس آن ابراز ناتوانی کرده‌اند، این موج صدها میلیون مسلمان است. این ارقام هشداردهنده است.اسرائیل به خوبی می‌داند که این موج اسلام‌خواهی تا چه اندازه خطرناک است به همین منظور نخست‌وزیر آینده باید اقدامات عملی برای جلوگیری از نفوذ آن در اسرائیل اتخاذ کند.

* ایران در پی شکل‌دهی دوباره به نقشه منطقه و نظام اعتقادی جهان است

نشریه نشنال اینترست در مطلبی به قلم جیمز روبینز کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا می نویسد: «برگزاری سی و ششمین جشن پیروزی انقلاب 1979» ایران از شکل‌دهی  دوباره نقشه خاورمیانه و نظام اعتقادی آن توسط ایران حکایت می‌کند.محروم کردن ایران از داشتن برنامه هسته‌ای بخشی از مبارزه گسترده‌تر عقیدتی است که تهران آن را بسیار جدی‌تر از واشنگتن گرفته است.برگزاری این جشن این مسئله را به ما یادآوری می‌کند که ایران صرفا یک کشور متخاصم و دارای رویای سلطه بر منطقه خاورمیانه نیست بلکه حکومتی انقلابی است که در پی شکل‌دهی دوباره به نقشه منطقه و نظام اعتقادی جهان است.این نشریه در ادامه می نویسد :تهران همچنان به دستور کار انقلابی‌اش متعهد است. امروزه، ایران در ترویج ایدئولوژی‌اش در عراق و افغانستان فعال است و از بزرگترین شبکه تروریستی (!) در جهان، شامل حزب‌الله و حماس حمایت می‌کند. شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن، بخش زیادی از خاک کشور را تصرف و دولت را مختل کردند.این اقدامی انقلابی است و نشان می‌دهد که تهران به همین سادگی به دنبال توسعه نفوذ خود در منطقه نیست بلکه برای تحمیل دستور کار اسلام شیعه (امام)خمینی در ورای مرزهای خود در تلاش است. جیمز روبینزدر ادامه با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و غرب نوشت: تمرکز صرف بر بعد هسته‌ای ایران، اشتباه است زیرا درگیری عقیدتی، ریشه اصلی مسئله است.

*دست‌پاچگی آمریکا به دلیل دست برتر ایران در تحولات منطقه

روزنامه الاخبار با اشاره به تحولات منطقه و از جمله تحولات عراق و سوریه و یمن نوشت: مسئولان ایرانی تحولات در یمن را از جمله موفقیت‌هایشان در عراق و سوریه و لبنان قلمداد می‌کنند و آن را نشان‌دهنده تقویت نفوذ منطقه‌ای ایران دانسته‌اند که در مرحله بعد باعث می‌شود جایگاه ممتازی در منطقه داشته باشد.ناظران می‌گویند تحولات اخیر که باعث شد الحوثی‌ها دست بالا را در قدرت در یمن داشته باشند نشان داد که ایالات متحده تا چه اندازه دستپاچه شده و این دستپاچگی این فرصت را به ایران داده تا بتواند نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد و آمریکا را وادار به انفعال کند.

آمریکایی‌ها در حال حاضر خود را در وضعیت سختی می‌بینند که از یک سو همپیمانانشان در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس قرار دارند که مصالح مستقیم و حیاتی با آنها دارند از جمله با عربستان‌سعودی از سوی دیگر ایران نیز به آنها فشار می‌آورد که با مصالحش در منطقه کنار بیایند و با نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای واقعیت جدیدی که خود بر منطقه مسلط کرده است را بپذیرند. به اعتقاد کارشناسان تحولات یمن در نسخه اخیر خود اولین و بارزترین چالش برای حکومت جدید عربستان‌سعودی محسوب می‌شود، نشانه‌های موجود حاکی از آن است که تحولات جاری به سود سیاست خارجی عربستان تمام نخواهد شد.

* برتری مشهود ایران، همه استراتژی آمریکا را در عراق به تحلیل می‌برد

روزنامه آمریکایی” واشنگتن‌پست : نیروهای مردمی همسو با ایران، قدرت آمریکا را در عراق به تحلیل برده‌اند و شاید روزی برسد که همان‌ها ما را کاملا از عراق بیرون کنند. نقطه ثقل مبارزه با داعش در عراق نیروهای مردمی هستند که مانند بازوی قوی ایران عمل می‌کنند. این برتری مشهود، همه استراتژی آمریکا را در عراق به تحلیل می‌برد. آنها بالغ بر 100 تا 120 هزار نفر مرد مسلح هستند. شمار کثیری از این گروه‌ها همچون «عصائب الحق» و «کتائب حزب‌الله»، در سال‌های حضور نظامی آمریکا در عراق تجربه دیرینه‌ای در مبارزه با نیروهای آمریکایی دارند. یکی از مصادیق بارز تصدیق‌کننده سرازیر شدن عراق به درون مدار ایران؛ بیلبوردهای عظیمی است که در سراسر شهر نصب شده است و از رشادت‌های میلیشیای عراق حکایت دارد. همچنین تمثال‌هایی از آیت‌الله «روح‌الله خمینی» بنیانگذار جمهوری اسلامی و جانشین وی آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران بر ستونی در مرکز شهر بغداد نصب شده است.

*ایران 6 جبهه علیه اسرائیل گشوده است

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست از گسیل موج رزمندگان حزب‌الله با فرماندهی جمهوری اسلامی ایران در جنوب سوریه خبر داده و   می نویسد:در روزهای اخیر نیروهای حزب‌الله کنار ارتش بشار اسد در نتیجه یکسری عملیات جنگی موفق توانسته‌اند بخش‌های مهمی از جنوب سوریه را که تا پیش از این در تسلط شورشی‌های مخالف حکومت دمشق بودند، خارج کنند.هدف حزب‌الله و ایران در برپایی ستادی با هدف دوگانه به قوت خود باقی است، که از یک سو مبارزه با نیروهای مخالف بشار اسد را دنبال می‌کند و از سوی دیگر، حوزه نفوذ عملیات ایران علیه اسرائیل را گسترش می‌دهد.به نوشته روزنامه جروزالم پست، نتانیاهو در جلسه تودیع «بنی گانتز» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در تشریح این مطلب که ایران 6 جبهه علیه اسرائیل گشوده است گفت: « این جبهه‌ها شامل لبنان، سوریه، غزه، صحرای سینا، تلاش ایران برای انجام حملات تروریستی و حرکت این کشور به سمت سلاح‌های هسته‌ای هستند.جروزالم پست در این گزارش ادعا کرده، هیئتی که در روزهای اخیر بعد از دیدار با مقامات عربی با نتانیاهو دیدار کرده‌اند، گفته‌اند مقامات عربی نیز در نگرانی‌های اسرائیل سهیم هستند و متذکر شده‌اند ایران و عواملش بر چهار مرکز تاریخی جهان عرب یعنی بیروت، دمشق، بغداد و صنعا مسلط شده‌اند.

* بايد خود را براي ايراني قدرتمند در منطقه‌ غرب‌ آسيا، آماده کنيم

 «الشرق‌الاوسط» در يادداشتي در اوایل بهمن ماه  به شعاع نفوذ ايران در منطقه‌ غرب‌ آسيا پرداخته و مي‌نويسد: «احزاب ديني شيعي در عراق در رأس قدرت‌اند و حکومت اين کشور را تشکيل مي‌دهند و نفوذ ايران در اين کشور، چه از لحاظ سياسي و چه از لحاظ نظامي، بسيار بالاست. شبه‌نظاميان مطرح در عراق، همگي پشتيبان ايران هستند و ديگر براي همه روشن است که تداوم حرکت سياسي و ثبات عراق به مواضع ايران بستگي دارد. در لبنان، حزب‌ا… در رأس امور است. قدرت اين حزب چنان بالاست که آن را مي‌توانيم مهم‌ترين جريان نظامي و سياسي اين کشور بدانيم. در حال حاضر، دولت در اختيار اين جريان است و اکنون نيز توانسته است از پس رقباي خود برآيد. در يمن، الحوثي‌ها به کمک ايران، بازسازي و سازمان‌دهي شده‌اند. در بحرين، جنبش الوفاق به ايران بسيار تمايل دارد. همچنين در کويت و عربستان نيز گروه‌هاي بسياري هستند که ايران را ملجا و منبع قدرت و فکر خود مي‌دانند. اين‌ها نمونه‌هاي عيان و قابل مشاهده هستند و از اين دست نمونه‌ها در منطقه بسيار وجود دارد.»

«النهار» :تحليل‌گران اروپايي معتقدند که به‌زودي شاهد قدرت‌نمايي ايران در سراسر منطقه‌ غرب‌ آسيا خواهيم بود. آن‌ها به‌هيچ‌وجه بعيد نمي‌دانند که در آينده‌اي نزديک، ايدئولوژي ايراني به يکي از بارزترين ايدئولوژي‌هاي خريدار منطقه‌اي تبديل شود و ايران صاحب جايگاهي بالا و پُرنفوذ و تأثيرگذار در منطقه‌ غرب‌ آسيا شود. براي همين، آن‌ها توصيه مي‌کنند که بايد خود را براي ايراني قدرتمند در منطقه‌ غرب‌ آسيا، آماده کنيم و باب مذاکره و همکاري با آن را از هم‌اکنون بگشاييم.»

* عصاي سحرآميز ایران!

روزنامه سعودي الرياض: ايران توانسته با عصاي سحرآميز خود براي حل مشکلات منطقه و جهان عرب وارد صحنه بين الملل شود.ايران مي داند چگونه از فرصت ها به نفع خود استفاده کند و به موفقيت برسد و در اين شرايط نه ارتباط و نه قطع ارتباط با ايران، هيچکدام به نفع منطقه نيست، چرا که نزديک شدن به ايران يعني به رسميت شناختن نقشه هاي اين کشور و قبول سيطره آن بر مواضع حياتي منطقه و قطع ارتباط نيز يعني شعله ور کردن آتش درگيري هاي طايفه اي بين اعراب و گشودن درهاي جديد براي آغاز درگيري هاي عربي- عربي!

*نفوذ منطقه ای ایران،عنصری تعیین کننده در تحولات آینده

روزنامه سعودی‌الحیات 24 9/ 93: نفوذ منطقه‌ای ایران، مسئله‌ای حل نشده در مذاکرات هسته‌ای و مانع امتیاز‌دهی این کشور است.اختلاف‌ها در مذاکرات حول دو محور اساسی نفوذ منطقه‌ای ایران و برنامه هسته‌ای این کشور دور می‌زند. ایران از هیچ فرصتی برای قرار گرفتن در موقعیت برتر رقابت منطقه‌ای نمی‌گذرد و تازه‌ترین نمونه آن، رقابت با ائتلاف غرب برای مقابله با داعش در منطقه است، به طوری که تهران تلاش می‌کند صرفنظر از رضایت و یا نارضایتی غربی‌ها، شایستگی خود را به هر حال به رخ رقبا بکشد.حضور اخیر سردار قاسم سلیمانی در عراق را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد؛ پیام حضور سلیمانی برای آمریکا‌یی‌ها این است که منطقه در دست ایران است. رهبر عالی ایران هم این پیام را به شیوه خاص خود، از طریق کم‌اهمیت جلوه دادن مسئله توافق با غرب بیان کرد و لزوم تمرکز بر ایجاد تشکیلات بسیج در عراق، سوریه، لبنان و غزه را مورد تاکید قرار داد.

* مقاومت در برابر غرب به افتخار و عزت ملی ایرانیان تبدیل شده است

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز درتاریخ 9/9/93 درتحلیلی با اشاره به فشارهای غرب به ایران در موضوع هسته ای، توان و ظرفیت ایران در اقتصاد مقاومتی را فراتر از تصور طرف مقابل توصیف کرده ومی نویسد.مقاومت در برابر غرب در موضوع هسته‌ای در ایران به مایه افتخار تبدیل شده است. این درست است که تحریم‌های تحمیلی واشنگتن، اروپا و شورای امنیت سازمان ملل در رساندن ایران به میز مذاکره نقش حیاتی داشته‌اند ، اما ظرفیت ایران برای مقاومت در برابر درد اقتصادی و مشارکت در آنچه رهبر عالی ایران آن را «اقتصاد مقاومتی» می‌خواند-مقاومت در برابر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی خارجی- بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما تصور کنیم.تهران در یافتن راه‌های گریز و بستن توافق‌های نفتی با روسیه و چین بسیار زیرک بوده است. ایران همچنین قصد ندارد هزینه هنگفتی که برای زیرساخت هسته‌ای خود سرمایه کرده است را دور اندازد.

*:ایران به قدرت بلامنازع منطقه تبدیل شده ا‌ست

الحیات،روزنامه سعودی چاپ لندن : در تاریخ 11/9/93 موفقیت و نفوذ بی‌نظیر ایران در منطقه غرب آسیا محصول سیاست‌های ویژه جمهوری اسلامی است.ایران با بهره‌برداری از فرصت‌ها، خط سیرتحولات خاورمیانه را تعیین می‌کند. واقعیت این است که ایران در تمام مدت سال‌های پس از پیروزی انقلاب، از تمام فرصت‌های طلایی که در اختیار داشته، بهترین بهره را برده است.

این روزنامه با اشاره به مبارزات ضد صهیونیستی حضرت امام و بهره گیری ایران از  فرصت تحولات افغانستان ،عراق ولبنان و… می نویسد:قدرت ایران را نمی‌توان تنها ناشی از این فرصت‌ها دانست؛ در واقع تعالی موقعیت و قدرت ایران محصول سیاست‌های خاص این کشور برای استفاده بهینه از فرصت‌ها و شناخت چالش‌های فراروی این کشور است. با پیروزی انقلاب، نظامی در این کشور روی کارآمد که دست خارجی‌ها را از داخل این کشور کوتاه کرد و عملا امکان بازی خارجی‌ها در داخل کشور و اعمال فشار به حاکمیت را از بین برد، در عین حال نظامی دموکراتیک را در کشور بنا نهاد.قرار گرفتن ایران در جایگاه مرجعیت دینی و سیاسی برای شیعیان دنیا و طرح ایده ولایت‌فقیه، امتیاز دیگری بود که جایگاه خاصی به ایران در کشورهای مختلف از افغانستان تا لبنان داد. موفقیت ایران در بسیج نیروهای هوادار خود در عراق و لبنان، برای مقابله با سقوط نظام بشار اسد، موید این قدرت و جایگاه است. ایران با شعار مقابله با اشغالگران آمریکایی در عراق و مقابله با اسرائیل در منطقه توانست زنجیره‌ای از ارتش‌های کوچک در سرزمین‌های خارج از مرزهای خود ایجاد کند و تحولات منطقه از بیروت تا صنعا نیز ثابت کرد این نیروها توان مانور بالایی در منطقه دارند.

الحیات:ایران به حمایت از این «ارتش‌ها»ی هم‌پیمان پرداخت که حالا دیگر به قدرت بلامنازع مناطق خود تبدیل شده‌اند گرچه رسما زمام قدرت را در دست ندارند. در این زمینه  کافی است به روایت‌های مختلفی که از نقش قاسم سلیمانی در عراق و سوریه می‌شود نگاهی انداخت. این توسعه نفوذ ایران در منطقه البته با مقاومت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم مواجه شده ولی این مقاومت‌ها و اعتراضات به ایجاد برنامه کاری هوشمندانه و چارچوبی عملی و آشکار برای مقابله با ایران منجر نشد.ایران با صبر و حوصله، ریسک‌های حساب شده، رد گم کردن و استفاده از نقاط ضعف دیگران، کشورهای منطقه و دنیا را به پرونده هسته‌ای خود مشغول کرد و به موازات آن به اجرای سیاست‌ توسعه نفوذ در منطقه مشغول شد. حاکمیت ایران همچنین به خوبی رقابت بین جناح‌ها را در داخل مدیریت کرد.

* تحیّر غرب از توانمندی رزمی «فوق‌ تصور»حزب الله

اندیشکده مطالعات اروپا موسوم به  «مطالعات امنیتی»  با انتشار نتایج مطالعات خود اعلام کرد، حزب‌الله لبنان از توانمندی رزمی «فوق‌ تصوری» برخوردار است. واحدهای تجسسی، پیاده نظام، یگان‌های تک تیرانداز و سامانه‌های ارتباطی پیشرفته همراه با تاکتیک‌های متغیر رزمی موجب حیرت شورشیان سوری و نظامیان صهیونیستی شده است. واحدهای نابغه حزب‌الله دارای مهارت کامل در حفظ قلمرو خود هستند و با استفاده از سامانه‌های ارتباطی پیشرفته تاکتیک‌های تدافعی مناسبی را اتخاذ کرده‌اند، برای مثال تونل‌های زیرزمینی بتنی ساخته و پرتاب‌های راکتی پنهانی علیه اسرائیل داشته‌اند. حزب‌الله اسرائیل را طی مراحل مختلف شگفت‌زده کرده است زیرا شیوه رزمش نه متقارن است و نه نامتقارن است.نوع رزم حزب‌الله در سوریه از جنگ نامتقارن کوهستانی گرفته تا جنگ متقارن شهری، نشان می‌دهد این حزب به طرز فوق‌العاده‌ای خود را با عملیات متفاوت وفق می‌دهد.

*سرمایه انسانی ایران،قدرتی که قابل مهار نیست

مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشستی در موسسه کارنگی درتاریخ 20/8/93 گفت:آمریکا توان لازم برای اقدام نظامی علیه ایران را دارد، اما این اقدام نخواهد توانست برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند و به همین جهت آمریکا گزینه دیپلماتیک را برای حل مسئله هسته‌ای ترجیح می‌دهد.آنچه که ظرفیت هسته‌ای ایران را به یک مسئله تبدیل می‌کند، نه سانتریفیوژها و نه موشک‌های بالستیک، بلکه سرمایه انسانی است که تخصص لازم برای احیای این برنامه را داراست. نهایتا، دولت ایران خود باید از این هدف به کلی دور شود و به همین دلیل هم هست که مسیر دیپلماتیک قطعا مسیر درست است.»

*چالش‌های سخت ائتلاف ضدداعش و پیروزی‌های منطقه‌ای ایران

روزنامه لبنانی الاخبار 17/8/93 :پیروزی‌های منطقه‌ای ایران از جمله در مقابل داعش باعث سرخوردگی برخی اعضای ائتلاف موسوم به ضدداعش شده است که شاهد بی‌عملی آمریکا هستند.ائتلاف ضدداعش با سؤال‌ها و چالش‌های سختی روبرو است؛ یکی به خاطر شرط گذاشتن‌های بلندبالای ترکیه و دوم به خاطر رویکرد دفاعی و پیش رونده ایران در منطقه که با پیروزی الحوثی‌ها در یمن و پیشروی آنها در شهرهای مختلف این کشور سبب شده است تا ایرانی‌ها بیش از پیش به خود و قدرتشان ببالند. این روزها بارها از مقامات ایرانی شنیده‌ایم که ایرانی‌ها می‌گویند دستاوردهای مهمی برای کشورشان از عراق و لبنان گرفته تا سوریه و بحرین و اخیرا یمن به دست آورده‌اند.

الاخبار :با وجود اینکه فرماندهان عالی‌رتبه ارتش عضو پیمان بین‌المللی مبارزه با داعش دو هفته پیش جلسه‌ای را در واشنگتن برگزار کردند تا سنگ بنای همکاری‌های خود در مراحل بعدی را بگذارند و به رغم اینکه روسای گروه‌های دیپلماتیک آمریکایی نزد این کشورها در دوحه گردهم آمدند تا راه‌های همکاری با یکدیگر را در آینده بررسی کنند، شاهدیم که اثرات حملات هوایی آمریکا علیه داعش کاهش یافته و حتی برخی از کشورهایی که پیش از این پیوستن خود را به این پیمان اعلام کرده بودند به ویژه کشورهای منطقه بی‌سروصدا از مشارکت در این پیمان عقب نشسته‌اند.

*ایستادگی ایران؛ احترام دوست و دشمن را برانگیخته است

روزنامه کویتی العالم درنیمه اول آبان ماه در مقاله‌ای به قلم مطلق الوهیده و  با عنوان «براوو ایران؛ خوب هست و خیلی ممنون» نوشت: 5 سال قبل مقاله‌‌ای نوشتیم که امروز آن را تکرار می‌کنیم. اما کلمه‌هایی فارسی را به آن می‌افزاییم؛ چون جمهوری اسلامی ایران به خاطر مواضع ملی، خدمت به مردم و پایبندی به معتقدات و افکار و اصول ملی این کشور، مستحق آن است.نویسنده تاکید کرد: با حمایت مردم و علی‌رغم محاصره اقتصادی و تحریم‌های گسترده، جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته در مواضع خود محکم و استوار ایستاد و با دستیابی به خودکفایی علمی و صنعتی، در سطح بین‌المللی احترام دوست و دشمن را یکجا به دست آورد.الوهیده با بیان اینکه جهان عرب نمی‌تواند سر خود را مانند کبک زیر برف کند و واقعیت‌ها را در ارتباط با ایران نبیند، افزود: ایران با تکیه بر توانمندی‌های مختلف از جمله دانش و مراکز صنعتی، در موقعیت برنده قرار دارد. اما ما کشورهای عرب گرفتار هرج و مرج، آشوب، انفجار، مهاجرت و اختلاف هستیم که موجودیتمان را تهدید می‌کند.نویسنده کویتی با توصیه به جهان عرب برای دست برداشتن از اختلاف‌ها خاطرنشان کرد: مردم ایران هیچگاه در هر شرایط بحرانی کشورشان را تنها نگذاشته‌اند به این دلیل آیا ایرانیان مستحق دو بار «براوو» نیستند؟!

* توازن قوا در منطقه به نفع ایران تغییر کرده است

 شبکه تلویزیونی فرانس24 در نیمه دوم مهرماه سال جاری می نویسد :اینکه عکس‌های رهبران ایران در بیروت و بغداد برافراشته می‌شود، پیروزی بزرگ ایرانی‌هاست.تحولات سریع در منطقه آشوب‌زده خاورمیانه در جریان است و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله درباره نحوه مقابله با داعش در میان کشمکش‌های سیاسی و نظامی در برخی کشورهای عربی برگزار می‌شود.ایران در نشست جده که هسته نخستین تشکیل ائتلاف بین‌المللی برضد داعش بود و سپس در نشست ائتلاف پاریس دعوت نشد. جالب است که فقط چند روز بعد این ماجرا، حوثی‌ها صنعا را تسخیر کردند؛ حوثی‌هایی که در یمن از آنها به جای «انصار‌الله»، «انصار ایران» نام برده می‌شود. پس از تحولات صنعا ایرانی‌ها معتقدند که پس از دمشق، بغداد و بیروت، چهارمین پایتخت عرب هم با آنها همسو شده است.به نوشته الجزیره هر وقت غرب با چالشی مثل داعش، یا قبل از آن القاعده، مواجه می‌شود بیشتر نخبگان غربی به این فکر می‌افتند که تنها راه حل درازمدت ایجاد حکومت‌های سکولار در جهان اسلام (با حمایت خارجی) است.اما حتی اگر فرض کنیم دموکراسی لیبرال واقعاً وجود دارد، از لحاظ تاریخی صرفاً یک پدیده غربی است که هرگز در جوامع مسلمان با موفقیت روبه‌رو نبوده است. آنها می‌خواهند چارچوب سیاست مشارکتی برای بیشتر مسلمانان برپایه اسلام معنی داشته باشد که با مفهوم بیگانه «جدایی دین از حکومت» سازگاری ندارد. تا اینجا تنها یک نظام سیاسی در خاورمیانه در فراهم آوردن این مشارکت با دولت‌داری اسلامی بر مردم موفق بوده و آن جمهوری اسلامی ایران است.به رغم ده‌ها سال دشمنی غیرمنطقی غربی و خشونت، جمهوری اسلامی تبدیل به جزیره «ثبات منطقه» شده است.امروز نه تنها داعش تبدیل به یک تهدید تروریستی جهانی شده بلکه یک تهدید وجودی برای کشورهایی است که به شکل سنتی ایدئولوژی زیرین آن را تبلیغ می‌کنند و حالا بخشی از ائتلاف به رهبری آمریکا هستند.تنها نیرویی که تحمیل استیلای این تهدید را از دمشق تا بغداد حتی شاید از بیروت تا ریاض سد کرده، جمهوری اسلامی ایران است.

*ایران در جنگ سوم هم برنده است!

النهار 12/7/93 :«ایران مانند جنگ افغانستان و عراق و سوریه، در جنگ علیه داعش نیز برنده است. ایران عضو ائتلاف اشغال افغانستان در سال 2001 نبود و حمله به آن را نیز تایید نکرد، اما امروز یکی از قدرت‌های مهم و تاثیرگذار در این کشور است و همه بر نفوذ آن برای وضعیت فعلی و آینده افغانستان حساب می‌کنند. در حمله آمریکا به عراق نیز ایران عضوی از ائتلاف تایید‌کننده جنگ علیه این کشور نبود. در حالی که بسیاری می‌گفتند که وجود نظامی آمریکایی‌ها در کنار مرزهای ایران تهدیدی برای تهران و نقش منطقه‌ای آن و خواسته‌هایش محسوب می‌شود و تهران از این بابت نگران است. این در حالی است  که جنگ عراق نیز همانند جنگ افغانستان برنده آن ایران بود. به گونه‌ای که می‌توان گفت دشمن اول ایران در عراق یعنی صدام سرنگون شد و این کشور به دست طرفداران ایران افتاد و بعد دیدیم که چگونه نفوذ بی‌بدیل ایران در عراق آغاز شد

النهار:اکنون به اسم مبارزه با تروریسم واشنگتن می‌خواهد جنگ سومی را در خاورمیانه رقم بزند و برای بار سوم است که ایران از حضور در جمع کشورهای تشکیل‌دهنده ائتلاف بین‌المللی جدید علیه داعش محروم می‌شود.در حالی که همه فکر می‌کردند با شکل‌گیری ائتلاف جدید از نفوذ ایران در منطقه که از بغداد تا بیروت امتداد دارد ،کاسته خواهد شد ناگهان اتفاقی افتاد که همه شوکه شدند و در برابر واقعیت جدید سر تسلیم فرود آوردند. صنعا به دست الحوثی‌ها، دوستان ایران که از دل و جان شیفته ایران هستند و از لحاظ فکری نیز به آن تمایل دارند، سقوط کرد. اکنون می‌توان گفت که دامنه نفوذ ایران از شمال خاورمیانه به جنوب آن گسترش یافته است.

النهار :کسی که از آسمان منطقه را ببیند و جزئیات را پیگیری کند به خوبی می‌بیند که قدرت کدام کشور در خاورمیانه از همه بیشتر است. حالا که آمریکا فقط قرار است از آسمان وارد میدان شود دیگر بدیهی است که برنده نهایی چه کسی خواهد بود. کسی که بر دریاهای سه‌گانه مدیترانه، خلیج فارس و دریای عمان و دریای سرخ اشراف دارد و دامنه نفوذش را به سواحل آنها رسانده است. آیا کسی می‌تواند منکر این قدرت شود؟

* مبارزه موفق با داعش با جلب همکاری ایران امکان پذیر است

روزنامه واشنگتن پست 10/7/93 :فرید زکریا تحلیلگر آمریکایی می‌گوید جنگ‌های اخیر آمریکا همواره افتضاح به بار آورده و هم اکنون نفوذ ایران بسیار بیشتر از آمریکاست.آمریکا برای مبارزه موفق با داعش راهی جز جلب همکاری ایران ندارد که دارای قدرت و نفوذ فراوان در منطقه است اما ایران و آمریکا موارد اختلاف فراوان دارند مگر آنکه ایران تغییر رفتار دهد(!)اگر اوباما حقیقتاً مصمم به تضعیف و نابود کردن داعش است باید به دنبال راهی باشد تا به طریقی با ایران در این مبارزه همکاری کند.

واشنگتن پست :در سوریه استراتژی واشنگتن متناقض و نابجاست. آمریکا به دنبال نابودی «داعش» و ضربه زدن به جبهه «النصره» و گروهی موسوم به «خراسان» است، با حفظ این ظرافت در کار که این حملات موجب تقویت پایه‌های حکومت «بشار اسد» نشود. اما این امکان ندارد. اگر این گروههای تروریستی تضعیف شوند ارتش رژیم بشار اسد خواهد بود که قدرت برتر میدانی را بدست می‌گیرد نه «ارتش آزاد سوریه» که بسیار هم ضعیف و دچار آشفتگی و سوء سازماندهی است.آمریکا برای موفق بودن مبارزه‌اش با «داعش» داخل خاک سوریه چاره‌ای ندارد جز آنکه در این مبارزه دست به یک تقسیم قدرت بزند و عناصری از دولت اسد را نیز در این مبارزه مشارکت دهد نظیر ژنرالهای ارتش و رهبران اطلاعاتی کشور. اما واشنگتن با هیچ یک از مردان رژیم اسد نه تماس دارد نه به آنها اعتماد. تنها دولتی که واشنگتن می‌تواند بر روی هر دو عنصر روی آن حساب باز کند، تهران است. در افغانستان نیز ایران نفوذ مشابهی دارد.

روزنامه سعودی الحیات 11/7/93: نادیده گرفتن ایران در جنگ با داعش، خودکشی است.ایران و روسیه به همکاری با حکومت بشار اسد اصرار دارند و اگر بنا باشد که از این ائتلاف دور شوند قطعاً به کمک برگه‌های بازی خود به حمایت بیشتر از بشار اسد و نیروهای آن ادامه خواهند داد. کما این که تاکنون نیز بشار اسد به کمک این دو کشور بوده که حفظ شده و توانسته است به روی پای خود بایستد.ایران برگه‌های برنده بسیاری در اختیار دارد، تازه‌ترین آنها یمن است، کشوری که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به اوضاع آن حساسیت بسیاری دارد و ایران با نفوذ خود در آن توانسته است به نیرویی مؤثر و تأثیرگذار تبدیل شود. لبنان دیگر برگ برنده ایران در تعامل با جهان عرب و غرب است. اگر بنا باشد غرب و اعراب با برگه داعش به ایران فشار بیاورند ایران برگه‌های برنده بسیاری دارد که می‌تواند تمامی این فشارها را دفع کند.

*اقتدار ایران ونگرانی های غرب

هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفت‌وگو بانشریه هافینگتون پست درتاریخ 17/6/93 بااشاره به اینکه ایران تهدیدی بزرگتر از داعش برای آمریکاست، تاکید کرد که ایران به دلیل اینکه نفوذ بیشتری در خاورمیانه دارد فرصتی بزرگ برای ایجاد یک امپراطوری در اختیار خواهد داشت.کیسینجر با اشاره به اینکه مرزهای خاورمیانه که پس از جنگ اول جهانی طی سال‌های 1919 تا 1920 ترسیم شدند در حال فروریختن هستند، افزود: این مسئله ایران را از نقطه نظر استراتژیک بسیار قدرتمند می‌کند. من ایران را مشکلی بزرگتر از داعش می‌دانم. داعش یک گروه ماجراجو با ایدئولوژی بسیار تهاجمی است. آنها باید سرزمین‌های بسیاری را به اشغال درآورند تا با داشتن یک قلمرو بتوانند به یک واقعیت استراتژیک تبدیل شوند. من فکر می‌کنم که تقابل با داعش راحت تر و قابل مدیریت تر از تقابل با ایران است.

پایگاه خبری آمریکایی ” بیزینس اینسایدر “در گزارشی در تاریخ 14/6 /93 به صراحت اشاره کرد که افزایش قدرت نرم ایران در منطقه و نمایش عالی مبارزان شیعه عراقی در حوادث اخیر باعث نگرانی غرب است.بازپس‌گیری شهر آمرلی در اول سپتامبر که مأوای شیعیان ترکمان است بدون حمایت مبارزان شیعه امکان‌پذیر نبود.این مبارزین شیعه نمایش بسیار قوی‌تری را در این ماجرا به نسبت ارتش عراق نشان دادند.هزاران گروه مبارز شیعه به نیروی قدرتمند سپاه قدس سپاه پاسداران ایران و یا به «مقتدی صدر»، روحانی شیعه عراقی وصل هستند. این مبارزین شیعه پیش‌تر نبرد را کنار گذاشتند اما پیدایش داعش نیز باعث متحد شدن مجدد مبارزین شیعی شده است.این پایگاه می افزاید: اگر غرب خواهان مقابله با نیروهای گروهک داعش است چاره‌ای ندارد تا با مبارزین شیعه با صراحت یا به طور ضمنی همکاری کند و این نبرد منجر به ائتلاف ناخوشایندی است.افزایش قدرت نبرد نرم مبارزان ایرانی در عراق و سوریه مشکل بزرگی برای آمریکا است.

نتیجه:

در زمینه بیان نقش بلا منازع ایران در روند تحولات منطقه ای اگر چه مستندات زیادی وجود دارد،اما در این زمینه باید به نکاتی چند اشاره کرد:

1-برخلاف روند ايران‌هراسي و شيعه‌هراسي كه دستگاه‌هاي رسانه‌اي غرب و سران استكبار و پادوهاي منطقه‌اي آنها دنبال مي‌كنند، ايران همواره نقش ثبات‌سازي را در منطقه دنبال كرده و به دنبال تقويت و حمايت هسته‌هاي مقاومت در كشورها در برابر استكبار و صهيونيسم است. حمايت از مردم مظلوم فلسطين در برابر رژيم متجاوز صهيونيستي مصداق بارز آن است كه به اذعان تمامي سياستمداران و نظريه‌پردازان اين حمايت سبب شده است كه سير شكست‌هاي اعراب و فلسطين از رژيم صهيونيستي تا قبل از انقلاب اسلامي به سير پيروزي‌هاي مستمر و انزواي رژيم صهيونيستي بينجامد.  اين نقش ثبات‌ساز در افغانستان نيز به رغم كمك به شكست شوروي متجاوز، حتي در كنار امريكايي‌ها در مقابله با نقش طالبان نيز قرار مي‌گيرد كه اگرچه به پيروزي مقاومت در افغانستان انجاميد اما امريكايي‌ها به دليل نگراني از تثبيت گفتمان مقاومت در اين كشور حتي ايران را در آن زمان از چرخه سازندگي اين كشور حذف كردند.

2- ايران در سوريه، عراق، يمن و… هم همين نقش را دنبال مي‌كند؛ نقشي كه نه در پي سلطه بر اين كشورها و اعمال مليت ايراني، كه در پي اعتلاي اسلام و بازيابي موقعيت شايسته مسلمانان در جهان است. به طور قطع اين روند را مي‌توان طليعه موج دوم بيداري اسلامي دانست كه با عبرت‌گيري از شكست‌هاي گذشته، مقابله همزمان با چند جبهه كفر، نفاق، تكفير و صهيونيسم را دنبال مي‌كند و حضور خالصانه مستشاران ايراني در كنار نيروهاي مردمي در اين كشورها و تقديم شهدايي چند در اين عرصه نويدبخش اعتلاي اسلامي ناب در جهان است.

3- توانمندي نظامي و امنيتي ايران و رسيدن ايران به توان بازدارندگي با اتكا به سلاح‌هاي متعارف، در عين فشار‌ها و تحريم‌هاي نظام سلطه عليه ايران صورت گرفته است؛ تحريم‌هايي كه از منظر طراحان آن بايد به تضعيف، تحقير و ناتواني ايران مي‌انجاميد، نه آنكه به جايي برسد كه بزرگ‌ترين نگراني وزير امور خارجه امريكا در سنا «تقابل» احتمالي ايران باشد. اقتدار دفاعي و امنيتي ايران همواره به عنوان پشتوانه دستگاه ديپلماسي تسهيل‌كننده مراودات و تعاملات بين‌المللي ايران بوده و است و به تناسب بهره‌گيري نمايندگان دستگاه ديپلماسي از اين ظرفيت، توانسته‌اند مطالبات بحق ايران را در تعاملات جهاني دنبال كنند.

4-اين وضعيت در عين تثبيت جايگاه و موقعيت ايران در سطح منطقه و جهان معاصر راهبردهاي نظام سلطه و پادوهاي منطقه‌اي آنها را نيز بر هم ريخته، به گونه‌اي كه آنها را دچار خلأ استراتژيك كرده است.

5-روند های فوق در عين اثبات ضعف و ناتواني دشمنان نظام اسلامي بيانگر اقتدار و ابهت ايران اسلامي و مهم‌تر از آن نفوذ و جايگاه رهبري انقلاب در جهان معاصر است و اين نكته است كه اين روزها دوستان انقلاب اسلامي در منطقه بر آن تاكيد كرده و دشمنان بر آن اذعان دارند.

6- به رغم تبليغات منفي دستگاه‌هاي رسانه‌اي غرب و سردمداران آنها در تبليغ ايران‌هراسي و شيعه‌هراسي در منطقه، متأثر از اقتدار دفاعي ايران، ايران در حرف و عمل ثابت كرده نه تنها تهديدي عليه همسايگان نيست بلكه همواره ظرفيت خود را در دفاع از كيان جهان اسلام به ويژه اهل سنت به كار گرفته است. سابقه روشن حمايت ايران از مقاومت فلسطين و كمك‌هاي عملي و تسليحاتي به گروه‌هاي مقاومت، فارغ از ايدئولوژي آنها و به رغم شعارهاي توخالي بخشي از حاميان  ظاهري مقاومت نمايانگر اين است كه اقتدار ايران در خدمت جهان اسلام و مبارزه واقعي با صهيونيست‌‌هاست.

7- تقويت گفتمان مقاومت در سطح منطقه و جهان اسلام به ويژه در ماه‌هاي اخير و به رغم اقدامات گروه‌هاي تكفيري در ارائه تصويري مشوه از اسلام، نمايانگر ورود جهان اسلام به مرحله جديدي از تحولات است. اين تحولات مي‌تواند گامي جديد در شكل‌گيري مرحله نويني از بيداري اسلامي در جهان باشد كه البته آسيب‌هاي مرحله پيشين را از نظر دور نخواهد داشت                انشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *