دکتر یدالله جوانی | نقطه هدف در واقعه تروریستی در حرم امام رضا علیه السلام

دکتر یدالله جوانی | نقطه هدف در واقعه تروریستی در حرم امام رضا

خانه / اختصاصی هیأت / دکتر یدالله جوانی | نقطه هدف در واقعه تروریستی در حرم امام رضا

در پی حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی، مقاله نقطه هدف در واقعه تروریستی در حرم امام رضا علیه السلام به قلم دکتر یدالله جوانی منتشر شد.

دکتر یدالله جوانی | نقطه هدف در واقعه تروریستی در حرم امام رضا علیه السلام

به گزارش پایگاه اطلاع رسالنی هیات رزمندگان اسلام، در پی حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی، مقاله نقطه هدف در واقعه تروریستی در حرم امام رضا علیه السلام به قلم دکتر یدالله جوانی منتشر شد. در ادامه توجخ شماه همراهان همیشگی را به این موضوع جلب می نمایم.

تحلیل واقعه تروریستی شانزدهم فروردین 1401 در حرم رضوی که طی آن یک فرد از یک تبار دارای گرایش های تکفیری، با استفاده از سلاح سرد به سه تن از طلاب و روحانیون شیعه حمله کرد و دو نفر را به شهادت رساند و فرد سوم را به شدت مجروح نمود؛ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اقدام تروریستی این فرد که تابعیت افغانستان دارد و به صورت غیر قانونی از طریق پاکستان وارد ایران شده، نمی تواند یک اقدام مبتنی بر انگیزه های فردی و تصمیم شخصی باشد. شواهد و قرائن بسیاری در پی این حادثه، از قبیل نوع رفتار شبکه های ماهواره رخ نمود که نشان می دهد؛ این اقدام نقطه شروع یک توطئه بزرگ است. توطئه ای که ماهیت آمریکایی – صهیونیستی داشته و برای به راه انداختن یک فتنه قومی – مذهبی طراحی شده است. انتخاب یک عنصر افراطی تکفیری با تابعیت افغانستانی از یک سو، و هدف قرارگرفتن سه نفر از روحانیون شیعه آن هم در حرم رضوی از سوی دیگر، با این تصور از سوی طراحان این نقشه شیطانی دنبال شد که این رویداد، به صورت توامان می تواند یک نزاع جدی شیعه – سنی و ایرانی – افغانی را پدید آورد. نوع بازتاب ها و تفسیر ها و تحلیل های این حادثه در شبکه های ماهواره ای با رویکرد تحریک و ایجاد حس تنفر میان شیعیان و سنی ها نسبت به یکدیگر از یک طرف و میان ایرانی ها و افغانستانی ها نسبت به هم از طرف دیگر، حکایت از آن دارد که این نوع تبلیغات هم، بخشی از آن سناریو اختلاف برانگیز است. علاوه بر شبکه های ماهواره ای وابسته به استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل و همچنین شبکه های وابسته به دولت های مرتجع عربی وابسته همسو با جبهه استکبار همانند اینتر نشنال سعودی، تولید کلیپ و انتشار آن در شبکه های اجتماعی با هدف تحریک شیعه علیه سنی و بالعکس یا ایرانی علیه افغانی و بالعکس و متعاقبا اقدامات افراطی در برخی از مناطق در ایران و افغانستان، هیچ تردیدی باقی نگذاشت که حادثه مشهد، یک اتفاق نبود، بلکه بخشی از توطئه بود. طراحان این توطئه، آمریکایی ها، صهیونیست ها، سعودی ها و گروه های تروریستی چون داعش هستند که در طی سال های گذشته، شکست های سنگینی از ملت های ایران و افغانستان خوردند.

این شکست خوردگان، همکاری ها و تعاملات میان ایران و افغانستان رها شده از چنگال آمریکای اشغالگر را بر نمی تابند. به طور قطع همکاری ها و تقویت روابط میان دو کشور همسایه یعنی ایران و افغانستان ، با توجه به اشتراکات جغرافیایی، فرهنگی، زبانی، مذهبی و تمدنی میان دو ملت، امکان مداخله های بعدی جبهه استکبار در منطقه را به شدت کاهش می دهد. بر همین اساس و با هدف راهبردی بر هم زدن روابط بین ایران و افغانستان و پدید آوردن نزاع مذهبی بین دو ملت، چنین توطئه ای طراحی گردید. گر چه با وجود تلاش های گسترده توطئه گران در پی وقوع حادثه تروریستی در حرم رضوی برای رسیدن به اهداف، با رفتار هوشمندانه مسئولین کشور و علمای شیعه و سنی در واکنش به این حادثه، دشمن تا کنون ناکام مانده، لکن ضرورت دارد؛ صاحبان تریبون و مخاطب از قبیل علماء، مداحان و سخنرانان در هیات های مذهبی، مردم را بیش از پیش نسبت به این توطئه و ماهیت تفرقه افکنانه آن میان شعیه و سنی، ایرانی و افغانستانی آگاه سازند. با توجه به مطالب پیش گفته، توجه به نکات زیر در تحلیل حادثه تروریستی مشهد، می تواند هوشمندی مردم در قبال این قبیل توطئه ها که امکان تکرار آن هم به شکل های دیگر متصور می باشد را افزایش دهد:

دکتر یدالله جوانی | نقطه هدف در واقعه تروریستی در حرم امام رضا علیه السلام
دکتر یدالله جوانی | نقطه هدف در واقعه تروریستی در حرم امام رضا علیه السلام

1- از آنجا که آمریکا و گروه های تروریستی تکفیری در سوریه و عراق از شهید سلیمانی و یاران مجاهدش از جمله مدافعین حرم ایرانی و افغانستانی، شکست سختی را خوردند، هم اینک با این قبیل اقدامات به دنبال انتقام گیری از دو ملت ایران و افغانستان هستند. بنابراین مردم باید نسبت به این توطئه هوشیار باشند.

2- منافع ملی و به ویژه امنیت ملی، با صیانت از وحدت دینی – مذهبی و تقویت روابط شیعه و سنی و همچنین تقویت رابطه و ارتقا سطح همکاری ها بین دو کشور ایران و افغانستان تامین می شود. دشمنان، این وحدت و تقویت روابط را، بر مجموعه ای از اقدامات و از جمله حادثه تروریستی مشهد نشانه رفته اند.

3- باید احساسات و عواطف برانگیخته شده در پی شهادت مظلومانه 2 نفر از روحانیون در حادثه حرم رضوی را مدیریت کرد و نفرت عمومی را نسبت به عاملان اصلی این حادثه یعنی استکبار و صهیونیسم تقویت نمود.

4- باید از هر نوع سخن و تحلیل و اعلام موضوع تحریک کننده و دامن زننده به اختلاف قومی و مذهبی پرهیز نمود و دیگران را هم نسبت به این مهم هوشیار کرد.

5- باید بر این واقعیت تاکید داشت که تروریسم تکفیری و عناصر داعشی در افغانستان، با دولت و ملت این کشور هم خوانی و هم سویی ندارند.

6- در تحلیل حادثه مشهد، باید این واقعیت را آشکار ساخت که این واقعه بخشی از پازل جنگ ترکیبی استکبار علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران است.

7- سیاست همکاری های منطقه ای ایران با کشور های همسایه، به شدت آمریکایی ها را بابت بی اثر شدن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی نگران ساخته، فلذا با این قبیل اقدامات به دنبال بر هم زدن روابط میان ایران و کشور همسایه یعنی افغانستان هستند. مردم باید در قبال این قبیل نقشه های شیطانی هوشیار باشند.

8- حضور چندین میلیون افغانستانی مهاجر در ایران در چند دهه گذشته از یک سو، و ایجاد زمینه های سرمایه گذاری ایران و ایرانی در افغانستان رها شده از چنگال آمریکای اشغالگر از دیگر سو، به شدت جبهه استکبار با محوریت آمریکا را نگران ساخته است. بنابراین باید مردم هوشیار باشند که آمریکایی ها با این قبیل اقدامات، به دنبال از بین بردن این فرصت های طلایی پدید آمده برای همکاری میان دو کشور ایران و افغانستان هستند.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *