روزشمار دفاع مقدس _ 9 فروردین ماه

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روزشمار دفاع مقدس _ 9 فروردین ماه
58/01/09

ابراز تمایل دولت ایران به استرداد بخشی از سلاحهای آمریكایی به آن كشور

درگیری در گنبد 25 كشته و 90 زخمی بجای گذاشت.

ادامه آتش بس شب گذشته در گنبد و ادامه مذاكره بین هیأت اعزامی از تهران و هیأت نمایندگان تركمن ؛ نقض آتش بس چند ساعته و آغاز تیراندازی شدید از ساعت 13 ؛ پاسگاههای اینچه برون ، داشلی برون و چند پاسگاه دیگر از تركمنها خلع سلاح كردند . تركمنها با پخش اعلامیه و تماسهای تلفنی تهدید كردند فردا هركس به صندوقهای رأی گیری نزدیك شود ، ترور می شود .

اعزام نیروهای ارتش به گنبدكاووس به دستور دولت موقت ؛ اطلاعیه سخنگوی دولت : وقایع گنبد به خلع سلاح چند پاسگاه ژاندارمری و دستگیری رئیس شهربانی و اشغال شهربانی منجر گردید ؛ تصمیم گرفته شد خلاء نیروهای انتظامی را عناصری از ارتش ملی اسلامی پر كنند ، بدین مناسبت در شب گذشته و امروز تعدادی از برادران نظامی به شهر گنبد اعزام شدند كه مجددا نظم عمومی را مستقر كنند تا رفراندوم بموقع انجام شود .

اعلام رسمی دخالت سازمان چریكهای فدایی خلق در آغاز  و ادامه درگیریهای گنبدكاووس و واكنش انفعالی این سازمان در قبال آن .

حجت الاسلام حسین عمادی ( نماینده مشترك نخست وزیر ، ستاد عملیاتی قم و ستاد عملیاتی مشهد و مسؤول برگزاری رفراندوم در گنبد ) : بمحض شروع درگیری در گنبد گروه كثیری از چریكهای وابسته به سازمان چریكهای فدایی خلق از شهرهای مختلف به این منطقه هجوم آوردند . شاخه گرگان سازمان چریكهای فدایی : این تهمتی است كه به گروه ما وارد می آید و اصولاً گروه ما در گنبد به روی هیچ كس آتش نگشوده است .

گزارش عبدالرحمن قاسملو از دیدار اعضای حزب دمكرات كردستان با امام خمینی . زمینه سازی تبلیغاتی جمعیتهای طرفدار حركتهای قومی كردستان در تهران : اجتماع ” هواداران خلق كرد ” در دانشگاه تهران و اجتماع ” كردهای مقیم مركز ” در دانشگاه صنعتی تهران در اعتراض به ” كشتار مردم سنندج ” با خواندن پیام گروههای مختلف ، اجرای سرود و شعار و صدور قطعنامه .

تحركات در سیستان و بلوچستان ؛ اطلاعات : تظاهرات بلوچهای افراطی در زاهدان در حمایت از كردستان و محكومیت رفراندوم . از سوی دیگر ، این تظاهرات را علمای شیعه و سنی زاهدان محكوم كردند . كیهان : امام خمینی رهبر انقلاب در نامه ای به حجت الاسلام سیدعلی خامنه ای مأموریت دادند تا برای رسیدگی به مشكلات مردم سیستان و بلوچستان و تشریح انقلاب اسلامی به آن منطقه عزیمت كند .

درج نامه امام و پیام مهندس بازرگان برای اهالی بلوچستان . دیدگاههای دولت موقت درباره حمله به مراكز نظامی و آینده سازمان امنیت كشور در سخنان امیر انتظام ( سخنگوی دولت ) : دولت حمله به ارتش ملی یا سازمان انتظامی را تحت هر عنوان تحمل نخواهد كرد . هر حمله ای به پادگانها از هر شخصیتی بشدت سركوب خواهد شد . كسانی كه به پادگان سنندج حمله كردند و در نتیجه دفاع ارتش كشته شدند این گناه به گردن خودشان است .

تصفیه در سازمان امنیت كشور تحت بررسی است و از وسایل و تأسیسات عظیم تا 2500 سال دیگر هم علیه مردم ایران استفاده نخواهد شد ، ولی برای كنترل بیگانگان و جاسوسان خارجی استفاده می شود .

اخبار مربوط به وضع سلاحها و تكنولوژی نظامی در ارتش ایران در رسانه های خارجی ؛ یونایتدپرس : ایران قراداد خرید 160 فروند هواپیمای اف-16 از آمریكا را لغو كرد . رویتر به نقل از هادینگ كارتر : آمریكا قصد بازخرید سلاحهای پیچیده ایران را دارد . یونایتدپرس به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریكا : مذاكراتی با ایران در جریان است كه تكنسینهای آمریكایی به این كشور فرستاده شوند تا هلی كوپترهای ایران را آماده كار سازند .

تهدید عربستان به افزایش تولید نفت در صورت ناكافی بودن صادرات نفتی ایران .

توصیه مؤكد و مكرر امام به ملت برای شركت در رفراندوم و توضیح مفصل در این باره ؛ از جمله : «این رفراندوم سرنوشت ملت را تعیین می كند. رأی من جمهوری اسلامی است . نباید به حرف اشخاصی كه انحراف دارند گوش بدهید . می توانید در ( ورقه ) نه هر فرمی را می خواهید بگنجانید … ؛ می توانید در آن ورقه ( نه ) بنویسید جمهوری دمكرات : بنویسید رژیم سلطنتی ، هرچه خواستید بنویسید مختار هستید ، لكن البته به معنای آری و نه است ، انتخاب نیست ، رفراندوم است .

66/01/09

به نقل از مقامات آمریكایی: كویت یك ماه قبل خواستار حمایت مشترك آمریكا و شوروی از نفتكش‌هایش شده بود ولی واشنگتن ضمن رد این راه حلها تنها خواستار حمایت خود (آمریكا) از نفتكش‌ها شده است.

 متهم شدن ایران به استفاده از توپ‌های شیمیایی در حلبچه تو امریكا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *