روزی که ضدانقلاب ناامید شد

خانه / مطالب و رویدادها / روزی که ضدانقلاب ناامید شد

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاوه با بیان روایتی تاریخی از حماسه پاوه، خاطراتی را از حماسه آزادسازی پاوه تا تسخیر غار قوری‌قلعه توسط منافقین بازگو کرد.

پاوه تنها یک نام نیست که جلوه‌های زیبا و بکر یک شهر تاریخی و کوهستانی را تداعی کند، بلکه بخشی از هویت حماسی این مرز و بوم است که به دست مردانی  همچون شهید فلاحی، شهید چمران، شهید اصغر وصالی و… که با خون خود به آن جان دادند رقم خورده است. این روزها یادآور حماسه پاوه است.شهری که آماج حملات دشمنان و بدخواهان این ملک و مملکت قرار گرفت و تا آستانه سقوط نیز پیش رفت، اما همت خمینی باوران آن را از کام دشمن بیرون کشید و مزدوران بیگانه پرست را ناکام  گذاشت.

سرهنگ سعید بهشتی‌راد در کرمانشاه با اشاره به اینکه بدون شک حماسه خونین پاوه حادثه‌ای بسیار مهم و دارای اهمیت خاص در تاریخ تحولات جمهوری اسلامی ایران بود اظهار داشت: اهمیت این حادثه آنقدر بود که امام راحل(قدس سره الشریف) مهمترین فرمان تاریخی خویش را صادر و امید دشمنان به سقوط انقلاب اسلامی را به یأس مبدل کردند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان پاوه با اشاره به اینکه پاوه در شمال استان کرمانشاه قرار دارد و اکثریت مردم آن به انقلاب و حکومت مرکزی اعتقاد و ایمان دارند عنوان کرد:  در سالهای نخست انقلاب 250 پاسدار کُرد محلی از پاوه پاسداری می‌کردند و این موضوع برای ضدانقلاب غیرقابل تحمل بود که چنین قدرت بزرگی را بپذیرد و اجازه دهد که اهداف انقلاب اسلامی توسط آنها در منطقه منتشر شود.

وی با بیان اینکه حزب دمکرات از سالها قبل در پی تجزیه کردستان از ایران بود بیان کرد: هواداران این حزب انتظار می‌کشیدند تا زمان مناسبی برای اجرای این برنامه فرا رسد و در فاجعه خونین پاوه عمال مسلح حزب دمکرات و همدستان آنها، افراد بی‌گناه کرد و غیر کرد و 25 پاسدار غیر بومی و کرد محلی را به شهادت رساندند.

بهشتی‌راد با اشاره به اینکه جنایات وحشیانه احزاب به اصطلاح چپ، شهادت مردم بی‌گناه و پاسداران کرد محلی در جریان حمله به پاوه می‌رفت که فاجعه مریوان را دیگر بار تکرار کند افزود: در آن مقطع برنامه‌ای برای مقابله با احزاب چپ و ضدانقلاب در پاوه، توسط نیروها طراحی نشده بود و تنها امام(قدس سره الشریف) بود که با بصیرتی مثال‌زدنی فرمان حرکت ارتش به پاوه را صادر کردند.

وی با بیان اینکه در تجاوز ضدانقلاب به پاوه نیروهای زیادی از اکراد سازماندهی و تجهیز شده بودند عنوان کرد: آنان مجهز به انواع سلاحهای سبک و سنگین بودند و در تاریخ 20 مرداد 58 عده‌ای از گروه‌های چپ و حزب دموکرات قطعنامه‌ای در 12 ماده مبنی بر تشکیل شورای شهرستان پاوه، تصفیه سپاه پاسداران پاوه و حق خودمختاری کردستان منتشر کردند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان پاوه با اشاره به اینکه نیروهای دمکرات همه شهرستان پاوه به غیر از ژاندارمری و سپاه پاسداران را محاصره کردند گفت: با گذشت زمان و ادامه جنایات توسط حزب دموکرات بیش از  60 پاسدار به فرماندهی شهید اصغر وصالی به پاوه رفتند تا به پاسداران محلی در حفظ امنیت شهر کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه در آن ساعات نیروهای دمکرات حلقه محاصره را تنگ‌تر و از هر طرف به شهر حمله می‌کردند عنوان کرد: در نیمه شب 24 مرداد 58 این حملات به اوج خود رسید و عده‌ای از پاسداران شهید و مجروح شدند.

بهشتی‌راد با بیان اینکه شهید دکتر چمران نیز به همراه تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی در تاریخ 25 مرداد ماه 58 با یک بالگرد از کرمانشاه عازم پاوه شدند بیان کرد: مهمات رزمندگان به پایان رسیده بود و همه ارتفاعات شهر به دست دشمن سقوط کرده بود.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان معروف پاوه به دست دشمن افتاده و تمام 25 پاسدار مجروح که در آنجا بستری بودند، به طرز وحشتناکی به شهادت رسیدند گفت: از تمام کوه‌های اطراف، مقر پاسداران را به شدت می‌کوبیدند و ضدانقلاب با شهادت هر پاسدار یک قدم به تصرف پاوه نزدیک‌تر می‌شد.

بهشتی‌راد با بیان اینکه نیروهای سپاه، بالای تپه‌ای کوچک، پشت درب بهداری تجهیز شده و آماده بودند در صورت فرود بالگرد و هجوم دشمن، بتوانند از بالگرد دفاع کنند و دشمن را عقب برانند بیان کرد: بالگرد در میان رگبار گلوله دشمن که از هر طرف می‌بارید، ساعت چهار بعدازظهر بر زمین نشست و نیروها به سرعت مشغول تخلیه آب، نان و مهمات شدند و شهدا و مجروحین را از داخل بهداری سوار بالگرد کردند و همه‌چیز آماده بود و آخرین پیام‌ها به خلبان داده شد.

وی با اشاره به اینکه در آن لحظات بالگرد زیر رگبار گلوله‌ها به پرواز درآمد، اما خلبان می‌خواست هرچه زودتر اوج بگیرد کنترل خود را از دست داد و پروانه بالگرد به تپه جنوبی برخورد کرد و شکست افزود: بالگرد هنوز چند متری بیشتر بالا نرفته بود که به زمین نشست و دوباره بلند شد و باز در نقطه دیگری به زمین خورد که  همه افراد داخل بالگرد به شهادت رسیدند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان پاوه با اشاره به اینکه در آن هنگام اصغر وصالی نیروهای خود را به محل استقرار پاسداران در شهر فرستاد و خود با چند نفر دیگر همراه دکتر چمران به سوی پاسگاه ژاندارمری در منتهی الیه پاوه به راه افتادند عنوان کرد: در آن دو روز مصیبت‌های بزرگی وارد شده بود که هر یک بسیار سخت و دردناک بود از جمله این مصیبت‌ها می‌توان به شهادت تعدادی از بهترین نیروها و  سقوط بیمارستان پاوه در منتهی الیه شرق پاوه به‌دست حزب دموکرات اشاره کرد.

بهشتی‌راد با بیان اینکه این بیمارستان در تاریخ 26 مرداد ماه 58 به دست نیروهای چپ و ضدانقلاب افتاد گفت: 25 نفر از پاسداران انقلاب که اکثر آنها مجروح بودند و نمی‌توانستند از بستر بیماری خارج شوند، وحشیانه توسط مهاجمان سر بریده و به شهادت نائل شدند.

وی با اشاره به اینکه باران گلوله همچنان از هر طرف می‌بارید اما یکباره فریاد الله‌اکبر پاسداران به هوا بلند شد گفت: در آن مقطع امام خمینی(قدس سره الشریف)  اطلاعیه‌ای تاریخی صادر کرد که اساس بزرگترین تحولات انقلابی کشور به شمار می‌رفت و اطلاعیه‌ای که سرنوشت کردستان و ایران را دگرگون کرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان پاوه با بیان اینکه امام خمینی(قدس سره الشریف) فرماندهی کل قوا را به دست گرفت و فرمان داد، ارتش باید در عرض بیست و چهار ساعت خود را به پاوه برساند و ضدانقلاب را قلع و قمع کند گفت: به محض انتشار فرمان تاریخی امام(قدس سره الشریف)، همه‌چیز تغییر پیدا کرد و پاسداران جوان خسته و مجروح، روحیه‌ای آتشین یافتند و دشمن قوی به سرعت روحیه خود را از دست داد و آتش گلوله دشمن کاهش یافت و به خوبی احساس می‌شد که عده کثیری از ضدانقلاب در حال فرار از صحنه نبرد هستند.

وی با بیان اینکه فرزندان انقلاب، با فرمان امام، به دشمن هجوم برده و نشان دادند که معجزه‌ای بزرگ اتفاق افتاده است بیان کرد: فرمان امام امت، آنچنان معجزه‌ای خلق کرد که در تاریخ به یادگار ماند.

بهشتی‌راد با با بیان اینکه بعد از فرمان حضرت امام از کل کشور نیروهای انقلابی از جمله شهید موسوی، شهید آیت شعبانی، شهیده مریم شیردل، شهید مقصودی، شهید سیفی، شهید عبدالله‌زاده به سمت جبهه پاوه اعزام شدند بیان کرد: شهید چمران فرماندهی عملیات آزادسازی پاوه را به دست گرفته و سرانجام شهر پاوه در 26 مردادماه آزاد شد.

وی با اشاره به اینکه در این عملیات 25 شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران شد که چهار نفر بومی و مابقی غیر بومی بودند عنوان کرد: این شهدا سه روز در محوطه بیمارستان پاوه پیکرهای پاکشان می‌ماند که اکنون در آن منطقه یادمان آنها بنا شده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان پاوه افزود: البته امکان انتقال پیکر پاک برخی از شهدای غیربومی مانند شهیده مریم شیردل و دو خلبان شهید به دلیل اصابت تیرهای متعدد وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه شهید چمران و ماموستا ملاقادر قادری خدمت حضرت امام خمینی تماس می‌گیرند و وضعیت پیکر شهدا را تشریح می‌کنند عنوان کرد: حضرت امام نیز می‌فرمایند که اگر خانواده‌های آنها راضی باشند همانجا به عنوان شهدای وحدت دفن شوند و این شهدا اکنون نماد وحدت شیعه و سنی هستند و دستور بنای یادبود و تدفین این شهدا 26 مرداد توسط امام صادر شد.

بهشتی‌راد با اشاره به اینکه امسال نسبت به سنوات گذشته مراسم متنوع و متعددی در رابطه با آزادسازی پاوه داشتیم گفت: در دو هفته  گذشته یادواره‌های​ شهدا متناسب با این روز، برنامه آبروی محله شهدا، سرکشی به خانواده شهدا و جانبازان، همایش بی‌نظیر پیاده‌روی خانوادگی و نشست با اصحاب رسانه برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه مراسم شب خاطره با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی کشور، نویسندگان، خانواده معظم شهدا و حماسه‌سازان آزادسازی شهر پاوه، در یادمان شهدای این شهر برگزار شد عنوان کرد: این مراسم در ساعت 18 روز  25 مرداد با سخنرانی محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری کشور و حضور مجید مصلحی مدیرکل امور مجلس و استانها و مدیران و معاونان حوزه هنری برگزار شد.

بهشتی‌راد با بیان اینکه در این مراسم امام جمعه پاوه به همراه تنی چند از رزمندگان و پیشمرگان مسلمان کرد به بیان خاطرات آزادسازی پاوه خواهند پرداخت بیان کرد: این برنامه با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای مظلوم پاوه و با همکاری سپاه حضرت نبی‌اکرم(صل‌الله علیه و آله و سلم) و سپاه ناحیه شهرستان پاوه در یادمان شهدا برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین در روز 26 مرداد سردار نقدی و آیت‌الله اراکی دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی در رابطه با سالروز آزادسازی پاوه به ایراد سخنرانی  پرداخت بیان کرد: این مراسم ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 26 مرداد در مسجد قبا پاوه با حضور اقشار مختلف مردم برگزار  شد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان پاوه با بیان اینکه تاکنون 40 عنوان برنامه به این مناسبت در دو هفته گذشته برگزار شده است بیان کرد: متاسفانه تاکنون از سوی مسئولان دولتی در رابطه با برگزاری یادمانها و‌ یاواره‌های شهدای آزادسازی حماسه پاوه کم‌کاری‌هایی انجام شده است که امیدواریم تحول جدی در این حوزه به زودی رخ‌ دهد.

وی با اشاره به اینکه با این وجود تاکنون از سوی سپاه پاوه مستندات و کتابهای شاخصی در رابطه با برخی از شهدای این حماسه تهیه و به چاپ رسیده است عنوان کرد: این مستندات و کتابها در رابطه با زندگینامه شهدایی از جمله شهید سیفی، شهید مقصودی (فرمانده گردان) و شهید پیران‌ ویسه است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان پاوه با بیان اینکه یکی از شهدای شاخص حماسه آزادسازی شهید عمر کردبهمن است گفت: این شهید یکی از پهلوانان مطرح کشور بود و بعد از شهادتش دمکرات‌ها جنازه این شهید را تا مدتها به خانواده‌اش تحویل ندادند و زمانی که مادر این شهید برای تحویل پیکر شهید به نزد آنها می‌رود این افراد ضدانقلاب او را مسخره می‌کنند و می‌گویند «مادر دیدی پهلوانت را چطور کشتیم» مادر این شهید نیز در جواب می‌گوید «پسر من شهید راه خدا است و جنازه‌اش را هم به من تحویل ندهید و اگر می خواهید آتش بزنید» و درباره این شهید باید گفت که وی لرزه بر اندام نیروهای ضدانقلاب و دمکرات انداخته بود و زمانی که وی را به شهادت رساندند تا مدتها به این مناسبت جشن گرفتند.

وی با اشاره به اینکه شهید سیفی که در ابتدا کارمند جنگل‌بانی بود و سپس از روی احساس تکیلف به عضویت سپاه در آمد و به فرماندهی بسیج مردمی منصوب شد افزود: تا قبل از ورود این شهید به سپاه موفقیتی در بحث ساماندهی نیروهای مردمی در منطقه اورامانات وجود نداشت ولی وی به محض ورود زمینه‌های تشکیل تیپ حمزه سیدالشهدا(علیه‌السلام) را ایجاد کرد و رشادتهای زیادی در صحنه آزادسازی پاوه خلق کرد.

بهشتی‌راد با بیان اینکه در منطقه نوسود و نودشه 17 نفر از خانمها بودند که به مدت سه تا چهار سال تمام وقت برای رزمندگان نان پخت می‌کردند بیان کرد: زمانی که نیروهای بعث صدام در فکر تصرف نودشه و سه‌راهی شهادت بودند به صورت تمام وقت این منطقه را با خمپاره گلوله باران می‌کردند اما مردم، شهر را تخلیه نکردند و رزمندگان مجاهد، ایثارگری بی‌مانندی را از خود نشان دادند.

وی اشاره به اینکه فرماندهان شهید بسیار تأثیرگذاری در حماسه پاوه نقش‌آفرینی داشتند عنوان کرد: شهید همت (فرمانده سپاه پاوه)، شهید قاضی (نوه آیت‌الله قاضی)، شهید کاظمی (فرمانده سپاه و فرماندار پاوه)، سردار عبداللهی (فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم)، سردار شادمانی (معاون هماهنگ‌کننده نیروهای مسلح و فرمانده سپاه پاوه) و شهید متوسلیان (مسئول عملیات​ سپاه پاوه) از جمله این شهدا و فرماندهان بودند.

بهشتی‌راد با بیان اینکه دومین ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در کل کشور بعد از همدان تشکیل شد در شهرستان پاوه بود بیان کرد: عملیات محمدرسول‌الله(صل الله علیه و آله و سلم)، والفجر 10 و چند عملیات دیگر در منطقه عملیاتی پاوه انجام شد اما در بحث مستندسازی و یادمان بسیار کم به این شهرستان پرداخته شده است و همه می‌دانیم که منطقه غرب کم از منطقه عملیاتی جنوب ندارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان پاوه در دوران دفاع مقدس 649 شهید که بیش از 30 شهید آن نیز از بانوان هستند تقدیم انقلاب نموده است گفت:  مردم این شهرستان بسیار انقلابی هستند و پاوه در زمان انقلاب 27هزار نفر جمعیت داشته و اکنون بیش از 4700 رزمنده پرونده‌دار دارد و از آنجایی که متوسط جمعیت در شهرستان پاوه 6 نفر است بنابراین 90 درصد مردم پاوه رزمنده بود یا با رزمندگان در ارتباط بودند و اکنون نیز این مردم انقلابی همواره مشارکت بیش از متوسط کشوری در امر انتخابات دارند.

بهشتی‌راد اظهار کرد: به‌طور قطع نیروهای زن و مرد کرد اهل سنت و پیشمرگان کرد در پیروزی حماسه پاوه نقش عظیم و محوری ایفا کردند به‌ویژه شهید عبدالغنی باباخاص که نقش ارزنده‌ای در این حماسه داشت و امیدوارم بتوانیم این شهیدان را بیش از پیش به مردم بشناسانیم.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *