سالروز ورود آزادگان

سالروز ورود آزادگان ، نماد مقاومت و سرافرازی ملت ایران

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / دفاع مقدس / آزادگان / سالروز ورود آزادگان ، نماد مقاومت و سرافرازی ملت ایران

بیست و ششم مرداد سال 1369 سالروز ورود آزادگان به میهن عزیزمان که نتیجه مقاومت هوشمندانه ملت ایران در برابر دشمن و حرکت درچارچوب راهبردهای ترسیم شده از سوی رهبرمعظم انقلاب اسلامی بود.

سالروز ورود آزادگان ، نماد مقاومت و سرافرازی ملت ایران

 روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، میهن اسلامی شاهد حضور آزادگان سرافرازی بود که پس از سال ها اسارت در زندان ها و اسارتگاههای مخوف رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند. در این میان ستاد رسیدگی به امور آزادگان که در ۲۲ مرداد ۶۹ تشکیل شده و به تبادل انبوه اسرا پرداخت؛ این ستاد با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه ها، تبادل حدود چهل هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی انجام داد.

سالروز ورود آزادگان
سالروز ورود آزادگان

بازگشت آزادگان به میهن اسلامی از دستاوردهای ایستادگی بر اصول، آرمان‌ها و پایداری در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان قسم خورده ایران در هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق ضد ایران است. 30 سال پیش، در روز بیست و ششم مرداد سال 1369 هجری شمسی: نخستین گروه از اسرای ایرانی در بند رژیم صدام، قدم به خاک میهن خویش؛ ایران نهادند. آزادی اسیران دو طرف گام مهمی برای اجرای قطعنامه 598 شورای امنیت برای برقراری صلح میان ایران و عراق بود.

چرا اسیران را آزاده می نامند؟

«صدام حسین» که به دلیل اشغال کویت تحت فشار بود، پس از پذیرش قرارداد مرزی 1975 الجزایر، آزادی اسرا و عقب‌نشینی کامل به مرزهای بین‌المللی را نیز پذیرفت. در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و پس از آن، اسیران ایرانی در اردوگاه‌های مخوف رژیم صدام در شرایطی دشوار و غیرقابل تحمل بسر می‌بردند و به‌رغم شکنجه‌های ماموران این رژیم، در اعتقادشان به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، خللی به وجود نیامد. به همین دلیل این اسیران، در فرهنگ انقلاب اسلامی، «آزاده» نامیده شدند.

سالروز ورود آزادگان
سالروز ورود آزادگان

پس از بازگشت آزادگان به میهن، 270 واحد ستادی در سراسر کشور تشکیل شد که وظیفه خدمت رسانی به آزادگان عزیز را برعهده داشت. روز آزادی نخستین گروه از اسیران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که توام با جشن و شادمانی سراسری بود ، به عنوان «روز آزادگان» گرامی داشته می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *