سخنرانی مکتوب حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد| اهمیت صلوات بر پیامبر و خاندان گرامی‌اش

خانه / علما وسخنرانان / سخنرانان مرتبط با هیات / حجت الاسلام فرحزاد / سخنرانی مکتوب حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد| اهمیت صلوات بر پیامبر و خاندان گرامی‌اش

به برکت ولادت پیغمبر ما عذاب و شکنجه برداشته شد. از حضرت پرسید: بهره من چیست؟ فرمود: عذابت کم شده است.

برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سیری در صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام – اهمیت صلوات بر پیامبر و خاندان گرامی‌اش
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 06- 09-96

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
سامرا، از غم تو، جامه‌دران است هنوز *** چشم «نرگس» به جمالت، نگران است هنوز
دل شهزاده‌ی روم، آینه‌ی دلبریت *** تاک‌ها مست تو و این لقب عسکریت
پسر حضرت هادی! به فدایت پدرم *** پدر حضرت مهدی! به فدایت پسرم
حج نرفتی تو، ولی قبله‌ی حاجات شدی *** تو خودت، عین صفا، مشعر و میقات شدی
کعبه، یک چاردهم، بی تو صفا کم دارد *** بی تو، یک چاردهم، عطر خدا کم دارد
ماه زیبا! حسنِ دوم زهرا! برخیز *** مهدیت دل نگرانت شده، بابا! برخیز
باز هم جانِ جهان را، تو در آغوش بگیر *** صاحب عصر و زمان را، تو در آغوش بگیر
روی زانو بنشان آینه‌ی طاها را *** تو ببوس از طرف ما، پسر زهرا را

شریعتی: سلام می‌کنیم به امام حسن عسکری و سلام می‌کنیم به حضرت بقیة الله الاعظم، «آجرک الله یا بقیة الله». سلام می‌کنم به همه دوستان عزیزم، سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام را تسلیت می‌گویم. انشاءالله زیارت سامرا نصیب همه ما شود. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله، خیلی خوش آمدید.
حاج آقای فرحزاد: من هم خدمت شما و همه‌ی بینندگان و شنوندگان خوب این برنامه عرض سلام دارم و ایام شهادت جانگداز پدر بزرگوار آقا امام زمان علیه السلام را خدمت امام زمان و همه دوستداران اهل‌بیت تسلیت عرض می‌کنیم. انشاءالله خدای متعال به زودی توفیق نصیب همه بکند. سامرا از زیارتگاه‌هایی است که در غربت هست. قبر دو امام بزرگوار، قبر چند مادر امام آنجا هست. قبر عمه امام، حکیمه خاتون آنجاست. آنجا محل سکونت و زندگی و خانه دو امام هم بوده است و در منزل خودشان دفن شدند. محل سرداب که محل غیبت آقا امام زمان است، جایگاهی است که خیلی ویژه است. انشاءالله با امنیت کامل وسایل پذیرایی و اسکان همچون کربلا و نجف فراهم شود که زوار آنجا بروند و از غربت دربیاید.
شریعتی: سامرا قسمت چشمان عطش خیزم کن *** تا تماشا کنمت یک دل سیر ای باران
به مناسبت ایام ربیع الاول اولین گروه از زائر اولی‌ها به مشهد مقدس اعزام شدند. کسانی که تا به حال نتوانسته بودند صحن و سرای امام هشتم را ببینند، خدا را شکر که همه دست به دست هم دادیم تا این اتفاق بیافتد. حاج آقای فرحزاد در اولین سفردر معیت دوستان بودند. خسته نباشید و خدا قوت می‌گویم به همه دوستانی که در این طرح باشکوه سهیم شدند. از جناب آقای رکنی که بسیار زحمت کشیدند، از کارشناسان گرانقدر، از مسئولین خوب اوقاف، حاج آقای شرف خوانی، حاج آقای عادلی، حاج آقای جنتی که بسیار زحمت کشیدند و دست به دست هم دادند تشکر می‌کنم.
حاج آقای فرحزاد: برای ما و کسانی که زیاد به زیارت مشرف شدند، شاید عادی جلوه کند. ولی افرادی که سی سال، چهل سال پای گیرنده‌ها نشستند و گریه کردند و تصویر حرم را دیدند بسیار جذاب است و قطعاً امامان هم به آنهایی که بار اول مشرف می‌شوند عنایت ویژه دارند. ما فکر می‌کنیم نیاز افراد فقط خوراک و پوشاک و مسکن است. نیازهای معنوی و فرهنگی و روحی و مذهبی هم مهم است. همین زلزله زده‌ها را اگر کسی بانی شود و یک هفته ببرد، عجیب تسکین دهنده آلام و ناملایمات این افراد هست. واقعاً انشاءالله این سنت احیا شود. از همه بانیان خیر چه برای مؤسسه حضرت خدیجه و برنامه سمت خدا کمک کردند، برای زیارت اولی‌های قم و مشهد و عتبات عالیات کمک کردند، تشکر می‌کنم که دلها را شاد می‌کنند. بدانند این پول‌هایی که هزینه کردند صدها وهزار برابرش را خداوند در دنیا و آخرت به آنها می‌دهد. آرزو دارم در ایران ما کسی نباشد که تا به حال به مشهد نرفته باشد، یا قم نیامده باشد. عجیب است اطراف مشهد یا اطراف قم روستاهایی را شناسایی کردیم که نتوانستند تا به حال به قم یا مشهد بیایند. این نیازمند یک بسیج همگانی دارد. باید از اوقاف تشکر ویژه کنیم که همه را بسیج کرد و جای خوب از اینها پذیرایی کرد. از معاونت امداد آستان مقدس تشکر ویژه می‌کنیم. میلیون‌ها زوار آرزو دارند از غذای حرم حضرت رضا استفاده کنند. چند مرحله اینها را به مهمانخانه دعوت کردند که از اینها پذیرایی کنند. دل یک خانواده را شاد کردند. این عزیزان را که خدمت امام رضا می‌بریم، خود امام رضا به خدمتگزاران و بانیان این خیر چند برابر نظر می‌کند.
شریعتی: انشاءالله هفته آینده هم جمع دیگری از دوستان مشرف می‌شوند و قرار است حاج آقای عالی این دوستان را در حرم امام رضا همراهی کنند. در محضر صحیفه سجادیه هستیم و انشاءالله از امام حسن عسکری هم در بخش دوم برنامه خواهیم شنید.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم،     اللهم صل علی محمد و آل محمد. الحمدلله رب العالمین.
همانطور که عرض کردیم دعای دوم صحیفه سجادیه که حسن اتفاق هم مصادف با ماه ربیع الاول شده است و با صلوات است، هم درباره‌ی صلوات و عظمت و فضایل پیامبر عظیم الشأن است. حضرت در فراز دیگری از این دعا می‌فرماید: «اللَّهُمَ‏ فَصَلِ‏ عَلَي مُحَمَّدٍ أَمِينِكَ عَلَي وَحْيِكَ» (صحیفه سجادیه/دعای 2) خدایا درود بفرست بر پیامبرت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم که امین تو بر وحی توست. یعنی پیغمبر چهل سال به صورت عادی در بین مردم زندگی کردند، یک خیانت، یک دروغ، یک نقطه ضعف کوچک اگر داشت مچ حضرت را می‌گرفتند. لذا حضرت فرمودند: من چگونه بودم؟ گفتند: ما هیچ خطا و لغزشی از شما ندیدیم. فرمود: اگر من بگویم: پشت این کوه دشمن است حمله کنید، قبول می‌کنید؟ گفتند: صد در صد قبول می‌کنیم. فرمودند:    من شما را انذار می‌کنم. قیامت در پیش است. خدا حق است و بت‌ها باطل است. یعنی پیغمبر از روز اول حقیقت پیغمبری در وجودش بوده است ولی چهل سال به صورت عادی در بین مردم زندگی کرده و هیچ خطا و لغزشی نداشته است. به امین و صداقت و راستگویی معروف بوده است. لذا مهمترین صفتش را اینجا حضرت می‌فرماید: امین تو بر وحی توست. یعنی آنچه می‌گیرد و می‌گوید، بدون کم و کاست می‌گوید. «ما يَنْطِقُ‏ عَنِ الْهَوى‏ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى‏» (نجم/3 و4) این فقط در گفتار حضرت نیست. در رفتار و در تمام حرکات و سکناتش موج می‌زند رضایت خدا و امر و دستور و فرمان خدا.
«وَ نَجِيبِكَ مِنْ خَلْقِكَ» برگزیده تو از خلق تو است. «وَ صَفِيِّكَ مِنْ عِبَادِكَ» انتخاب شده ویژه خدای متعال است. «إِمَامِ الرَّحْمَةِ» پیغمبر ما پیشوای رحمت الهی است. یکی از بهترین راه‌های معرفی پیامبر خدا آیاتی است که درباره‌ی خود پیغمبر خدا نازل شده است. «وَ ما أَرْسَلْناكَ‏ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» (انبیاء/107) در عظمت پیغمبر خدا همین یک آیه کافی است که ما تو را نفرستادیم، «الّا» فقط و فقط… نمی‌فرماید: هم رحمت هستی و هم بلایی. هم رحمت هستی و هم نقمت هستی. هم رحمت هستی و هم انتقام گر هستی. «إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» یعنی وجود نازنین پیغمبر همه وجودش ریزش رحمت خدای متعال است. آنوقت رحمت هم ممکن است حد و حدود داشته باشد مثلاً برای گروه خاص، قشر خاص، عالم خاص، زمان خاص باشد. دایره رحمت پیامبر به اندازه عالم هستی است. نه یک عالم و زمان و گروه خاص باشد. در روایات هست که پرسیدند: قبل از خلقت حضرت آدم چه کسی بوده است؟ فرمود: آدم دیگر بوده است. خداوند هزارها آدم و هزارها عالم خلق کرده است. وقتی که امام زمان ظهور فرمودند و رجعت پیش می‌آید و بعد قیامت می‌شود و بهشت و جهنم می‌شود، آیا موضوع خلقت برچیده می‌شود؟ اینطور نیست. خداوند همیشه خلاق بوده و هست و خواهد بود. «أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ‏ خَلْقٍ‏ جَدِيدٍ» (ق/15) یعنی دامنه خلقت ادامه خواهد داشت. هم اولش ناپیدا است و هم آخرش ناپیدا است. خداوند متعال فعال ما یشاء است، خلاق است. رزاق است. الآن در این مقطع ما هستیم. جالب است که این پیامبر و امامان ما بر همه عوالم هستند و اشراف دارند. این عظمت این چهارده نور را می‌رساند. «رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» ما پیغمبر را درک نمی‌کنیم. یعنی به اندازه گستره‌ی هستی اولین و آخرین رحمت پیغمبر و شعاع وجود پیغمبر همه را گرفته است. «رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» یعنی حتی برای دشمن‌ها، مثلاً شیاطین تا آسمان چهارم نفوذ می‌کردند اما به برکت پیغمبر ما از چند آسمان، از آسمان اول بیشتر نفوذ نمی‌توانند بکنند.
وقتی شیطان سجده نکرد ملائکه او را پس گردنی می‌زدند و او را عذاب و توبیخ می‌کردند و شکنجه می‌دادند. به برکت ولادت پیغمبر ما عذاب و شکنجه برداشته شد. از حضرت پرسید: بهره من چیست؟ فرمود: عذابت کم شده است. حتی جبرئیل فرمودند: «هل عصابک من هذه رحمة شیءٌ» از این رحمةً للعالمین من چیزی نصیب شما شده است؟ گفت: بله. وقتی فرعون داشت غرق می‌شد گفت: الآن ایمان آوردم و توبه می‌کنم. جبرئیل می‌گوید: خدا به من امر نکرد ولی من چیزی به دهانش زدم و گفتم: الآن وقت توبه است؟ در قرآن داریم «ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ، مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ» (تکویر/20 و 21) یعنی مدح و ثنای مرا هم در کتاب شما آورده است. تمام فرشته‌ها، تمام دشمن‌ها، جلوی بت پرستی دشمنان را می‌گیرد و شقاوت‌هایشان را کم می‌کند. همه سر سفره پیامبر نشستیم و این هم رحمت است و هم گسترش آن خیلی فوق العاده است. هیچ موجودی نیست که سر سفره پیغمبر خدا نباشد.
سایه‌اش گرچه پناه خلق بود *** درنوردید آفتابش زود زود
عکس پنهان گشت و سوی غیب راند *** تو گمان بردی که آن اختر نماند
مصطفی را وعده داد الطاف حق *** گر بمیری تو نمیرد این سبب
«حق مر او را برگزید از انس و جان»، «نجیبک صفیُکَ» مطابق صحیفه سجادیه است. نجیب و صفی به معنای برگزیده و انتخاب شده است. برگزیده خدا وجود نازنین پیغمبر خداست.
حق مر او را برگزید از انس و جان *** رحمةً للعالمینش خواند از آن
عقل کل و نفس کل مرد خداست *** عرش و کرسی را مدان کز وی جداست
من ندیدم در جهان جستجو *** هیچ اهلیت به از خلق نکو
یک دهان خواهم به پهنای فلک *** تا بگویم مدح آن رشک ملک
در شب معراج پیغمبران ما به جایی رسیدند «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى، فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏‏» (نجم/8 و9) یعنی به ملاقاتی که بین او و خدا هیچ چیزی حائل نبود. یعنی زانو به زانو! تشبیه قرآنی این است که وقتی کمان را می‌کشند که تیر را رها کنند، این دوطرف کمان به هم نزدیک می‌شود. یعنی اینقدر تنگاتنگ! معراج از خصائص پیغمبر ماست که برای هیچ ولی خدایی نبود. در شب معراج جبرئیل در خیلی از مراحل همراه پیامبر بود ولی به جایی رسیدند که جبرئیل گفت: من نمی‌توانم بیایم. اگر یک بند انگشت بالاتر بیایم، پر و بالم می‌سوزد.
احمد ار بگشاید آن پر جلیل *** تا ابد مدهوش ماند جبرئیل
گفت: جبرئیلا بپر اندر پی ام *** گفت: رو رو من حریف تو نی ام
اگر یک سر موی برتر پرم *** فروغ تجلی بسوزد پرم
اینجا فقط جای توست و جای کسی دیگر نیست. لذا امام الرحمه، عظمت پیغمبر، خلق پیغمبر.
من ندیدم در جهان جستجو *** هیچ اهلیت به از خلق نکو
روایت زیبایی است از امام صادق علیه السلام در کافی شریف است. «إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ‏ نَبِيَّهُ‏ عَلَى مَحَبَّتِهِ فَقَالَ‏ وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ََ خُلُقٍ عَظِيمٍ‏» (کافی/ج1) اگر خدا بخواهد یک اعجاز فوق العاده در عالم نشان بدهد، مثلاً افراد مادی بین آسمان‌ها را می‌بینند و الله اکبر می‌گویند. خیلی مهم است. چه کسی می‌تواند مثل آسمان کرات عجیب و غریب خلق کند. یا دریا را می‌بینند می‌گویند: در درون اقیانوس و دریا چقدر موجودات عجیب خلق کرده است. کوه‌های برافراشته را می‌بینیم الله اکبر می‌گوییم. ولی اولیای خدا وجود پیغمبر را می‌بینند و الله اکبر می‌گویند. در یک انسان خدا هر نقش و زیبایی که در عالم هست قرار داده است. آیت عظمی واقعی پیغمبر است و امامان ما هستند. تمام قشنگی‌هایی که در عالم خلقت بشود پیاده کرد در وجود پیغمبر خدا قرار داده است. عالم دنیا گنجایش تجلی نور پیغمبر را ندارد و در آخرت هم به اندازه ظرفیت افراد بروز و ظهور می‌کند. لذا این تعبیر امام صادق علیه السلام که «ادَّب نبیه علی محبته» تربیت و ادب باید روی محبت باشد. روی مهرورزی باشد. پدر و مادرها با محبت تربیت کنند. معلم و استاد با محبت تربیت کنند. ادب تربیتی‌شان محبت باشد.
درس معلم ار بود زمزمه محبتی *** جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را
یعنی خدا پیغمبر را با محبت خودش، یکوقت یک کسی را با چوب و کتک و توبیخ و زندان، یکوقت با زندان! یکوقت با محبت باید باشد. رشته محبت که خدا در دل پیغمبر قرار داده، می‌داند خدا چه دوست دارد. انشاءالله ما هم این سیره را در زندگی‌مان پیاده کنیم. پدر و مادرها با محبت، اینقدر به طرف محبت می‌کند که طرف زمین خورده او می‌شود. لذا پیغمبر محبوب خدا شد. چون بر محبت خدا او را تربیت کرد، لذا فرمود: «انک لعلی خلقٍ عظیم». شخصی به امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کرد: خلق و خوی  پیغمبر و اخلاق و صفات پیامبر را برای من شرح بده. حضرت فرمود: شما نعمت‌های عالم دنیا را برای من شرح بده. چند رقم میوه داریم؟ چند رقم حبوبات داریم؟ چند رقم ماهی داریم؟ چند رقم حیوانات و نباتات و گیاهان و سیاره و کهکشان داریم؟ نعمت‌های خدا قابل شمارش نیست. در یک سایتی نوشته بود که ما چند هزار نوع مورچه داریم که تا الآن یازده هزار نوع مورچه کشف کردند. گفت: من کی می‌توانم نعمت‌های خدا را بشمارم؟! همه عالم هم جمع شوند عاجز هستند. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: تمام نعمت‌های دنیا که همه از شمارش آن عاجز هستند. خداوند فرمود: «قُلْ مَتاعُ‏ الدُّنْيا قَلِيل‏» (نساء/77) کل نعمت مادیات در نظر خدا قلیل است. ولی وقتی به اخلاق پیغمبر می‌رسد، می‌گوید: «انک علی» یعنی تو بر اخلاق و صفات بزرگ غالب هستی. «انک لعلی خلقٍ عظیم» خدای بزرگ فرمود. یعنی در شأن پیغمبر آیات قرآن بالاترین کلام حق است. انشاءالله از این خلق و خو و از این ادب و رحمت یک شعاعی به ما نفوذ کند، انشاءالله ما را هم رستگار خواهد کرد.
شریعتی: نکات خوبی را از پیامبر در ماه ربیع الاول شنیدیم، خوشا به حال همه آنهایی که محبت این پیامبر نازنین را در دل و جانشان هر روز بیشتر و بیشتر می‌کنند. امروز صفحه 151 قرآن کریم آیات ابتدایی سوره مبارکه اعراف را تلاوت خواهند کرد. چقدر خوب است در سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ثواب تلاوت آیات را به پدر امام زمانمان هدیه کنیم و انشاءالله از ثواب و برکاتش بهره‌مند شویم.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، المص‏ «1» كِتابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَ ذِكْرى‏ لِلْمُؤْمِنِينَ «2» اتَّبِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ قَلِيلًا ما تَذَكَّرُونَ «3» وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها فَجاءَها بَأْسُنا بَياتاً أَوْ هُمْ قائِلُونَ «4» فَما كانَ دَعْواهُمْ إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا إِلَّا أَنْ قالُوا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ «5» فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ «6» فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَ ما كُنَّا غائِبِينَ «7» وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ «8» وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِما كانُوا بِآياتِنا يَظْلِمُونَ «9» وَ لَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلْنا لَكُمْ فِيها مَعايِشَ قَلِيلًا ما تَشْكُرُونَ «10» وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ «11»
ترجمه: به نام خداوند بخشنده‏ى مهربان‏، الف، لام، ميم، صاد. (اين) كتابى است كه به سوى تو نازل شده، پس در سينه‏ات تنگى (و شك وترديدى) از آن نباشد، تا به وسيله‏ى آن (كتاب)، بيم دهى و براى مؤمنان تذكّر و پندى باشد. آنچه را از جانب پروردگارتان به سوى شما نازل شده، پيروى كنيد و از سرپرستانى جز او پيروى نكنيد. چه اندك پند مى‏پذيريد! چه بسيار آبادى‏هايى كه ما اهل آنجا را (به خاطر فساد و كفرشان) نابود كرديم. پس قهر ما به هنگام شب يا روز، هنگامى كه به استراحت پرداخته بودند، به سراغشان آمد. پس آن هنگام كه قهر ما سراغشان آمد، سخن و اعتراضى نداشتند، جز آنكه گفتند: ما قطعاً ستمكار بوديم. پس قطعاً از مردمى كه (پيامبران) به سويشان فرستاده شدند، سؤال و بازخواست خواهيم كرد و قطعاً از خود پيامبران (نيز) خواهيم پرسيد. پس بى‏شك (از هر چه كرده‏اند،) از ر وى علم برايشان بازگو خواهيم كرد، و ما (از مردم،) غايب و بى‏خبر نبوديم.و در آن روز (قيامت،) سنجش (اعمال بر پايه‏ى) حقّ است. پس هر كس كارهاى سنجش شده‏اش سنگين باشد، پس آنان همان رستگارانند. و هر كس، اعمال وزن شده‏اش سبك باشد، پس آنان كسانى هستند كه به خود زيان زدند، زيرا (با انكار خود،) به آيات ما ستم مى‏كردند. و همانا در زمين به شما تمكّن داديم و براى شما در آن، (انواع) وسايل زندگى را فراهم ساختيم، (امّا شما) اندك شكرگزارى مى‏كنيد. و همانا ما شما را آفريديم، سپس به صورت‏بندى و چهره‏نگارى شما پرداختيم، آنگاه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد. پس همه سجده كردند، جز ابليس كه از سجده كنندگان نبود.
شریعتی: دیشب مطلبی را از امام حسن عسکری خواندم که وصایای ایشان به شیعیان بود. در پایان این وصیت فرمودند: زیاد یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید. زیاد قرآن بخوانید و زیاد بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید.
حاج آقای فرحزاد: نکته زیبایی را اشاره کردید. ما کم موضوع داریم که روایات آن موضوع یک کتاب شود. روایات صلوات کلش یک کتاب است. آوای محبت را هم بارها معرفی کردیم. یکی از روایاتی که در فضیلت صلوات است، در نوع روایات صلوات قید کثرت آمده است. «من اکثَرَ، اکثروا، فَاَکثر» از امام هادی علیه السلام روایت داریم که حضرت ابراهیم علیه السلام چرا خلیل و دوست خدا شد؟ حضرت فرمود: «إِنَّمَا اتَّخَذَ اللَّهُ‏ إِبْرَاهِيمَ‏ خَلِيلا لکثرته صلواته علی محمدٍ و آل محمد» چون پیوندش با پیغمبر ما و اهل‌بیت که افضل انسان‌ها در عالم هستند، پیوندش زیاد بود و زیاد درود و صلوات بر اینها می‌فرستاد.
شریعتی: این هفته از محمد بن نعمان ملقب به شیخ مفید(ره) یاد می‌کنیم. این محدث و حکیم و فیلسوف و عارف و فقیه که هرچقدر از فضیلت این عالم بزرگوار بگوییم، کم گفتیم.
حاج آقای فرحزاد: شیخ مفید واقعاً شخصیتی است که امام زمان تعبیر فرمودند: برادر استوار و طوقی و نامه‌هایی که امام زمان، چون نزدیک عصر غیبت بوده است، شروع غیبت کبری، نامه‌هایی که حضرت نوشتند و سفارشاتی که کردند خیلی فوق العاده بود. ایشان در علم کلام و اصول دین هم تبحر فوق العاده داشته است. احیای امر غدیر که ایشان با آلاف الوف با شیخ مفید بوده است و مؤسس آن بوده است. آلاف الوف در بغداد را با هزاران جمعیت راه انداختند. هم نماز عید غدیر را خواندند و هم راهپیمایی کردند. استاد شیخ طوسی، استاد سید رضی، استاد سید مرتضی از علما و بزرگان شیعه بوده است. کتاب‌هایش هم کتاب‌های فوق العاده‌ای بوده است. چه عمر با برکتی داشتند. امالی شیخ صدوق در مجلس هفدهم یک حدیث است که بخوانم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هست که فرمودند: ای مردم، همواره ملازم محبت ما اهل‌بیت باشید. یعنی سفارش اکید پیغمبر همراهی با محبت و مودت اهل‌بیت است. چه آنکه هرکس خداوند را ملاقات کند در حالی که ما را دوست داشته باشد، با شفاعت ما وارد بهشت می‌شود. سوگند به آنکه جان محمد صلی الله علیه و آله و سلم در دست اوست، عمل هیچ بنده‌ای به سود او نباشد مگر با شناخت ولایت اهل‌بیت عصمت و طهارت.
شریعتی: کتاب «امالی شیخ مفید» کتابی است روایی، مجموعه احادیثی است که شیخ مفید در این کتاب جمع کرده است. احادیث صحیح و مستند که دوستان می‌توانند مراجعه کنند. کتاب «ارشاد شیخ مفید» کتابی است که تاریخ چهارده معصوم علیه السلام است و شیخ مفید(ره) این کتاب را نوشتند «الارشاد فی معرفته حجج الله علی العباد». به 20000303 پیامک بزنید، دوستان    من شما را راهنمایی خواهند کرد. در پخش پایانی از امام حسن عسکری برای ما بگویید.
حاج آقای فرحزاد: واقعاً جا دارد چند روز از امام حسن عسکری بگوییم. امام عسکری و امام هادی پدر بزرگوارشان، در یک مقطع و شرایط خاصی قرار گرفتند. تحت کنترل و حفاظت شدید بودند. چون از پیغمبر خدا روایت فراوانی داشتیم که فرزندی از امام حسن متولد می‌شود، ریشه طاغوت‌ها و ظلم را می‌کند، آنها رصد می‌کردند که اگر فرزندی متولد شود از بین ببرند. لذا تحت نظر بودند. عسکریین که می‌گویند، که عسگر غلط است. چون در عربی «گ» نیست. بیشتر در پادگان‌ها و خانه‌هایی که تحت الحفظ بودند، در حصر و محاصره بودند. عجیب است در مورد امام حسن عسکری داریم «کان اکثر عمره محبوسا» معروف این است که تنها امامی که به ظاهر نتوانستند زیارت خانه خدا بروند و سعی صفا و مروه داشته باشند، امام عسکری علیه السلام بودند که این بزرگوار در سامرا تحت نظر بودند. لذا مردم را برای غیبت امام زمان آماده می‌کردند که بدون دسترسی ظاهری به حجت خدا هم بشود انسان ارتباط معنوی یا با واسطه برقرار کند. لذا امام را در یک زندانی حبس کردند که مأمور خشنی به نام نحریر که خادم بنی عباس بود که به حضرت سخت بگیرد. او هم بخاطر اینکه آقا را اذیت کند یک باغ وحشی بود که حیوانات درنده در آنجا نگهداری می‌شدند، حضرت را رها کرد کنار حیوانات درنده که حضرت را از بین ببرند. ولی وقتی رفت دید اینها زانو زدند و پوزشان را به خاک می‌مالند و احترام می‌کنند. دید او شخصیتی است که موجودات هم در اختیار او هستند.
ارشاد شیخ مفید شرح حال دوازده امام است. در«الارشاد فی معرفته حجج الله علی العباد» نقل کرده که چند نفر مأمور بر حضرت گماشتند که بر حضرت سخت بگیرند و او را شکنجه بدهند. بعد از چند روز که به ملاقات آمدند دیدند اینها دست به سینه مثل نوکر و خادم خدمتگزار در اختیار امام هستند. تعجب کردند و گفتند: ما شما را مأمور کردیم که آقا را شکنجه بدهید. گفتند: ما شناختی از ایشان نداشتیم. این آقا شخصیتی است که روزها را روزه می‌گیرد و شب‌ها به عبادت می‌ایستد. آنچنان غرق توجه به خداست و آنقدر هیبت و عظمت دارد که وقتی نگاهش می‌کنیم بر ما لرزه می‌افتد. ما مالک خودمان نیستیم. این عظمت و هیبت و شکوه و جلال ایشان ما را می‌گیرد. وجود حضرت پر از نور است. ما از خود بی‌خود می‌شویم و خدمتگزار او خواهیم بود. به هر طریقی خواستند حضرت را زمین بزنند، عظمت و هیبت امام بروز و ظهور می‌کرد.
روایت زیبایی هست که در زمان غیبت امام زمان چه کسانی می‌توانند با امام زمان ارتباط تنگاتنگ و معنوی داشته باشند؟ ارتباط ظاهری قطع است. گفتنش هم اشتباه است. اگر هم شخصیتی مثل علامه حلی ملاقاتی داشته کتمان می‌کرد و اظهار نمی‌کرد. بعد از مردنش بعضی افشا کردند. ملاقات ظاهری نه سفارش شده چون دست خداست. ولی ارتباط روحی و پیوند معنوی می‌شود برقرار کرد. امام عسکری علیه السلام در این بیان نورانی که در بحار است و از کمال الدین شیخ صدوق نقل کردند. امام عسکری علیه السلام خطاب به فرزندشان حضرت مهدی علیه السلام فرمودند: «وَ اعْلَمْ أَنَّ قُلُوبَ أَهْلِ الطَّاعَةِ وَ الْإِخْلَاصِ نُزَّعٌ إِلَيْكَ مِثْلَ الطَّيْرِ إِذَا أَمَّتْ أَوْكَارَهَا» چه کسانی می‌توانند با امام زمان رابطه روحی و معنوی داشته باشند؟ فرمودند: بدان دلهای آنهایی که اهل طاعت و بندگی و اخلاص هستند، پر می‌کشد به سوی شما مثل پرنده‌هایی که هرجا پرواز کنند به آشیانه خودشان برمی‌گردند. یعنی امام زمان مرکز هستی و آرامش دهنده عالم است. چه کسانی می‌توانند به آشیانه امام زمان پرواز کنند؟ استادی داشتیم که همیشه دعا می‌کردند: الهی خدا دل ما را با دل امام زمان یکی کند. این قطره را به دریا وصل کند. دل ناپاک نمی‌شود باید اهل بود. دو شرط را ذکر کردند: طاعت و اخلاص! آنهایی که فرمان خدا را می‌برند. خیلی‌ها هستند نوکر زمان هستند و عده‌ی قلیلی هستند نوکر امام زمان هستند. نوکر زمان نباشیم. یک چیز ناهنجاری در فضای مجازی پخش می‌شود و همه جا پخش می‌کنیم. چون همه این کار را می‌کنند، خوب همه کار غلطی می‌کنند. نوکر زمان نباشیم! در عروسی زن و مرد قاطی می‌شوند. این اشتباه است. نوکر زمان نباشیم، جو زده نباشیم. ببینیم امام زمان ما چه می‌خواهد؟ عموم افراد ما نوکر زمان هستند. نوکر امام زمان باشیم! فرمودند: آنهایی که اهل طاعت و بندگی هستند و بندگی‌شان از سر اخلاص است، اینها دلهایشان پر می‌کشد به امام زمان و می‌توانند اتصال برقرار کنند.
شریعتی: سنت پسندیده‌ای که در ماه ربیع الاول بارها خدمت دوستان عرض کردیم، امسال هم به همت حاج آقای حسینی قمی محقق شده است. امسال دوستان ما با اجازه‌ای که حاج آقای حسینی قمی از مراجع تقلید گرفتند تا مبلغ پانصد هزار تومان می‌توانند رد مظالم را به فقرایی که می‌شناسند بپردازند.
حاج آقای فرحزاد: جا دارد از حاج آقای حسینی قمی تشکر کنم و هم از مراجع بزرگوار که واقعاً خوشحال شدم که مبلغ را پنج برابر کردند.     سالهای قبل صد هزار تومان بود. کسانی که می‌خواهند به فقرا کمک کنند، در کارهای خیر کمک کنند، به زلزله زده‌ها کمک کنند، باید نیازمند باشند. برای کارهای تبلیغی که نیاز دارند و نمی‌توانند می‌شود کمک کرد. این دِین را از گردن خودمان برداریم. اگر کسی بگوید: من حق الناس بر گردنم نیست، حرف بیهوده است. بالاخره در بچگی ممکن است مالی را تلف کرده باشد و رد مظالم بر گردنش هست. انشاءالله تا آخر ماه ربیع این دیون را ادا کنیم.
خدا را به حق محمد و آل محمد قسم می‌دهیم که قلب امام زمان را به مژده ظهورش شاد بگردان. همه ما را از بهترین یاران و شیعیان خالصشان قرار بدهد. خدایا به حق محمد و آل محمد همه کسانی را که تا به حال زیارت نرفتند، به زودی و با معرفت زیارت مشاهد مشرفه نصیب بگردان. رفع هم و غم و گرفتاری از همه گرفتارها بفرما. مریض‌ها را شفاء عنایت بفرما. خدایا به زلزله زده‌ها آنهایی که خسارت دیدند جبران و آنهایی که صدمه دیدند، شفا عنایت بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
شریعتی: کبوتر دلمان را راهی سامرا می‌کنیم و به امام حسن عسکری سلام می‌کنیم.

                                                                                                                  دریافت لینک صوتی سخنرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *