شهید محلاتی طنین انداز صدای ملت ایران در 22 بهمن ماه

شهید محلاتی طنین انداز صدای ملت ایران در 22 بهمن ماه

خانه / پیشنهاد ویژه / شهید محلاتی طنین انداز صدای ملت ایران در 22 بهمن ماه

شهید شیخ فضل الله محلاتی مبارزی خستگی ناپذیر که مجاهدت هایش در روزنگار انقلاب ایران به ثبت رسید و در روز موعود، با جمله معروف «بسم الله الرحمن الرحیم؛ این صدای انقلاب اسلامی ایران است» نخستین بار صدای انقلاب اسلامی را از رادیو در سراسر دنیا طنین انداز کرد.

شهید محلاتی طنین انداز صدای ملت ایران در 22 بهمن ماه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام به نقل از ایرنا به مناسبت سالروز شهادت شهید محلاتی، روز ۲۲ بهمن سال ۵۷ روزی فراموش‌نشدنی در یاد و خاطر هر ایرانی است؛ روزی که مقاومت‌ها و مبارزات جوانان غیور ایرانی به ثمر نشست و کام ملت آزاده ایران را شیرین کرد. ۲۲ بهمن ۵۷ صدای راستین انقلاب ایران به گوش تمام جهانیان رسید و به آنها نشان داد که ایران و ایرانی استبداد و ظلم و خودکامگی را برنمی‌تابد. مردان مبارز و انقلابی آن روزها هریک در خاطرات خود این روز بزرگ را به‌گونه‌ای ترسیم کرده‌اند که ذکر آنها خالی از لطف نیست.

شهید محلاتی طنین انداز صدای ملت ایران در 22 بهمن ماه
شهید محلاتی طنین انداز صدای ملت ایران در 22 بهمن ماه

۲۲ بهمن ۱۳۵۷؛ پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و سقوط رژیم شاهنشاهی مهم‌ترین خبر روز در جهان و منطقه بود.

سرانجام بعد از سال‌ها مبارزات مردم ایران به رهبری امام خمینی علیه رژیم پهلوی و چند ماه مبارزه مستمر و تظاهرات خیابانی، مراکز حساس حکومتی به دست مردم فتح شد و انقلاب اسلامی عملاً به پیروزی رسید.

در آن روز در حالی که همه خیابان‌ها شاهد حضور جوانان مسلح بود، در ساعت ۱۰:۳۰، شورای عالی ارتش با شرکت رئیس ستاد، وزیر جنگ و اکثر فرماندهان تشکیل جلسه داد و پس از مذاکرات بسیار، طی اعلامیه‌ای بی‌طرفی ارتش را اعلام کرد و به نوعی شکست ارتش استبدادی و گارد شاهنشاهی را مشهود کرد.

همچنین کاخ گلستان، مرکز رادیو ایران و ژاندارمری کل کشور به دست مردم افتاد. شهربانی کل کشور، دانشکده افسری، دانشکده پلیس و دبیرستان نظام نیز به دست نیروهای مردمی فتح شد. مردم، زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری را که مرکز بازجویی و شکنجه متهمان سیاسی بود، به تصرف درآوردند و زندانیان را آزاد کردند. تا غروب این روز، تمام کلانتری‌ها، پادگان‌ها، پاسگاه‌ها و مراکز نظامی به دست مردم افتاد، زندان قصر، زندان جمشیدیه نیز تصرف شد و رنگ پیروزی انقلاب نمایان شد.

شهید محلاتی طنین انداز صدای ملت ایران در 22 بهمن ماه
شهید محلاتی طنین انداز صدای ملت ایران در 22 بهمن ماه

شهید محلاتی و چاپ و توزیع اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره)

شهید آیت الله فضل الله محلاتی در سال ۱۳۰۹، در خانواده ای متدین و مذهبی در شهرستان محلات به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی در حسینیه شهر محلات، حجره ای گرفت و زندگی نوینی را در سلک طلبگی آغاز کرد. دروس مقدماتی را در همان شهر فراگرفت و در سال ۱۳۲۴ به حوزه علمیه قم وارد شد. آشنایی با بیت مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری – که در آن زمان از عراق به ایران تبعید شده بود – و سکونت در بیت آن مرحوم، موجب شد تا از همان ایام با مسائل سیاسی آشنا شود.

شهید محلاتی دروس حوزوی را در محضر استادان و علمای بزرگی چون حضرت آیت الله العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) و شهید آیت الله صدوقی فراگرفت. آشنایی با بینش عرفانی و فقهی حضرت امام خمینی(ره)، همراه با شرکت عملی در مبارزات آیت الله کاشانی و فدائیان اسلام، از او عنصری پارسا، پرتلاش و شکیبا پدید آورد.

شیخ فضل الله محلاتی جوان در رمضان سال ۱۳۳۲ به واسطه اینکه در بجنورد علیه کنسرسیوم نفت و کودتای ۲۸ مرداد سخنرانی آتشینی کرده بود، دستگیر و به مشهد تبعید شد و در سال ۱۳۴۱ به دنبال اعلام تصویب نامه انجمنهای ایالتی و ولایتی، همراه با نهضت حضرت امام خمینی (ره) سعی در آگاه نمودن مردم و تشریح نظرات مراجع و علمای قم کرد.

وی در آن زمان به عنوان رابط بین علمای تهران و قم نسبت به تبادل پیامها اقدام می نمود و با تنظیم اعلامیه و طومار، توانست امضای ۱۲۰ تن از علمای تهران را بگیرد؛ که در آن زمان، چنین اقدامی بی سابقه بود. پس از قیام عمومی مردم ایران در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، با همکاری هیئت مؤتلفه، نسبت به چاپ و توزیع اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره) از هیچ کوششی دریغ نکرد.

شهید محلاتی طنین انداز صدای ملت ایران در 22 بهمن ماه
شهید محلاتی طنین انداز صدای ملت ایران در 22 بهمن ماه

شهید محلاتی نخستین گوینده “صدای انقلاب”

توجه بفرمایید… توجه بفرمایید. اینجا تهران، صدای راستین ملت ایران، صدای انقلاب است.» قرائت این متن پس از پخش سرود ملی «ای ایران» پایان‌بخش ۹۹ روز اعتصاب کارکنان سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران بود.

شهید شیخ فضل الله محلاتی مجاهدی که با جمله معروف “بسم الله الرحمن الرحیم؛ این صدای انقلاب اسلامی ایران است” نخستین بار صدای انقلاب اسلامی را از رادیو جمهوری اسلامی ایران بر سراسر عالم طنین انداز کرد.

حضور در مجلس پس از زیارت خانه خدا

شهید محلاتی در سال ۱۳۵۸ از طرف حضرت امام خمینی(ره) مأموریت یافت تا مراسم باشکوه حج ابراهیمی را برگزار کند؛ در انتخاب اولین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از سوی مردم محلات و دلیجان انتخاب و راهی سنگر قانون گذاری شد.

اوایل حضور در مجلس، طی حکمی از سوی حضرت امام خمینی (ره) به عنوان نماینده ایشان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. باتوجه به اینکه وی در مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون دفاع بود، در آن ایام توانست در جهت تدوین و تصویب قوانین مربوط به تشکیلات دفاعی کشور (ارتش و سپاه) گام های بلندی بردارد.

شهید محلاتی در سنگر سپاه علاوه بر ارشاد و راهنمایی، مسئولیت هماهنگ سازی سپاه و دیگر نیروهای مسلح را برعهده داشت. وی کار خود را با یک اتاق در ستاد مرکزی سپاه آغاز و در طول مدت حضور پربرکتش در سپاه توفیق آن را یافت تا به عنوان نماینده حضرت امام (ره) تشکیلات نمایندگی ولی فقیه را با تأسیس بیش از ۷۰ دفتر تقویت کند.

شهید محلاتی طنین انداز صدای ملت ایران در 22 بهمن ماه
شهید محلاتی طنین انداز صدای ملت ایران در 22 بهمن ماه

شهادت در آسمان

شهید حجت الاسلام شیخ فضل الله محلاتی سرانجام در اول اسفند ۱۳۶۴ پس از عملیات والفجر ۸ هنگامی که به همراه جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولین قضایی کشور، با یک فروند هواپیمای مسافربری، عازم جبهه‌های نبرد بود، به وسیله چند فروند هواپیمای جنگی رژیم بعثی عراق در حوالی اهواز هدف قرار گرفت و به شهادت رسید.

این شهید پس از ورود حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی همچون سربازی پرتلاش در خدمت حضرت امام (ره) و انقلاب بود و با روحی سرشار از عشق امام در این راه بارها از تشخیص و منفعت و مصلحت خویش صرف‌نظر کرد و بنا به فرموده مقام معظم رهبری حتی حاضر بود در این مسیر از آبروی خویش نیز مایه بگذارد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *