عربستان پایان تجاوز نظامی به یمن را اعلام کرد

خانه / مطالب و رویدادها / عربستان پایان تجاوز نظامی به یمن را اعلام کرد

تلویزیون سعودی خبر داد: کشورهای عضو ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی پایان عملیات تجاوز عربستان به یمن را اعلام کردند. این کشورها مدعی شدند که با توجه به تحقق اهداف عملیات طوفان قاطعیت علیه یمن، پایان این عملیات را اعلام می‌کنند.

عربستان از بامداد ششم فروردین، پس از شکست تمام طرح‌ها و سیاست‌هایش در یمن و به بهانه بازگرداندن مشروعیت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن به ریاض، به گزینه نظامی روی آورد و مناطق مختلف یمن را آماج حملات هوایی خود قرار داد، برخی کشورهایی که از نظر اقتصادی به کمک‌های عربستان نیازمند هستند، با عربستان در تجاوزات آشکار به یمن همراه شده‌ بودند. بحرین، قطر، کویت، امارات، مغرب، سودان، اردن و مصر از جمله کشورهایی هستند که در جنگ علیه یمن به عربستان پیوسته‌اند. به گزارش “الشرق الاوسط”، سخنگوی اتاق عملیات عربستان ضمن اعلام این خبر مدعی شد؛ عملیات نظامی تمام اهداف خود را عملی کرده است.

ائتلاف متجاوز در ادامه این بیانیه اعلام کرد که «مرحله بازگرداندن امید به یمنی‌ها» به منظور انجام عملیات سیاسی طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آغاز شده است. پیش از اعلام این بیانیه، وزارت دفاع عربستان سعودی برای فراهم ساختن زمینه جهت توقف تجاوزات هوایی به یمن و اعلام آتش‌بس تاکید کرد که تجاوزات جنگنده‌های سعودی منجر به از بین رفتن همه تهدیداتی شد که در مرز دو کشور وجود داشته است. وزارت دفاع عربستان سعودی همچنین مدعی شد که موشک های بالستیک که در اختیار حوثی‌ها در یمن قرار داشته است، منهدم شد.

فرماندهی ائتلاف متجاوز علیه یمن به سرکردگی عربستان سعودی برای مشروعیت بخشیدن به تجاوزات خود و کشته و زخمی شدن هزاران نفر از مردمی بی گناه یمن در عملیات متجاوزانه «طوفان قاطع» اعلام کرد که این عملیات به درخواست عبدربه منصور هادی رئیس‎جمهور مستعفی یمن پاسخ داده است. «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف متجاوزان به یمن نیز دقایقی پس از اعلام رسمی پایان حملات به یمن با حضور در نشستی مطبوعاتی به تشریح چندین باره اهداف عملیات موسوم به «طوفان قاطع» پرداخت. وی با ادعای موفقیت آمیز بودن عملیات طوفان قاطع، اعلام کرد: عملیات ما در تحقق اهدافش دقیق بوده و حملات هوایی ما به 2415 رسید.

منابع یمنی روز سه شنبه از کشته و زخمی شدن سه هزار شهروند یمنی از آغاز تجاوزگری نظامی ارتش سعودی به یمن خبر دادند. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین آمار شمار کشته های تجاوز عربستان و کشورهای همپیمانش به یمن را نزدیک به 1000 کشته و 3500 زخمی اعلام کرد. عربستان در این مدت از سلاح‌های ممنوعه و غیرقانونی در سطح بین الملل علیه مردم یمن استفاده کرد و ضمن قربانی کردن صدها شهروند یمنی، بسیاری از زیرساختهای این کشور را نیز تخریب کرد. گزارشهای بین المللی حاکی است که در این حملات تجاوزکارانه حدود 950 نفر کشته و سه هزار و 500 نفر مجروح شده اند. این آمار شامل قربانیانی که اجساد آنان به بیمارستانها نرسیده است، نمی شود.

منابع یمنی اعلام کردند که طی حملات 2 روز گذشته جنگنده های ائتلاف عربستان به مناطق مختلف این کشور، 98 نفر کشته و 946 نفر مجروح شدند. در حمله دیروز به صنعا، حدود 50 تن کشته شدند. وزارت دفاع یمن همچنین از کشته شدن 14 نفر در جریان بمباران یک بازار و یک شهرک مسکونی در منطقه “حرض” در شمال یمن خبر داد. به دلیل هدف قرار گرفتن مناطق مسکونی و تأسیسات شهری و زیرساختها در این حملات تجاوزکارانه، شمار قابل توجهی از این قربانیان زن و یا کودک هستند.

* پیش بینی معاون وزیر خارجه کشورمان درباره توقف جنگ علیه یمن

ادعای عربستان مبنی بر توقف حملات نظامی به یمن به دلیل “تحقق اهداف”، در حالی است که “حسین امیرعبداللهیان” معاون عربی – آفریقایی وزیر خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز پیش بینی کرد که “حملات نظامی عربستان سعودی به یمن در ساعات آینده متوقف شود “.امیر عبداللهیان در آغاز نشست سه جانبه معاونان وزرای خارجه ایران ،‌سوئیس و سوریه اظهار داشت: “تحولات یمن یکی از موضوعاتی است که دستگاه دیپلماسی کشورمان به آن توجه دارد و خوش بین هستیم که در ساعات آینده در پیرو مجموع تلاش هایی که شده است شاهد توقف حملات نظامی به یمن باشیم.”

وی اضافه کرد : ما خوشبینیم که در ساعات آینده شاهد آن باشیم که گروه های مختلف یمنی بر سر میز مذاکره گرد آیند و برای تقویت روند سیاسی در این کشور تلاش کنند. امیرعبداللهیان در پایان ابراز امیدواری کرد خوش بینی در خصوص توقف حملات نظامی به یمن در ساعات آینده به نتایج روشن و مشخصی برسد.

* بازخوانی مواضع امام خامنه‎ای: احتمال پیروزی عربستان در این تجاوز زیرصفر است

سعودی‌ها در این مسئله خسارت خواهند کرد، ضرر خواهند کرد و به‌هیچ‌وجه پیروز نخواهند شد. دلیل خیلی واضحی دارد؛ دلیلش این است که توانایی‌های نظامی صهیونیست‌ها چندین برابر توانایی نظامی این سعودی‌های کذا و کذا [است]؛ چندین و چند برابر اینها، آنها توانایی نظامی داشتند؛ طرف مقابل آنها هم غزّه‌ی یک وجبی بود. اینجا طرف مقابل یک کشور است، یک کشور ده‌ها میلیونی؛ یک ملّت، کشور پهناور و وسیع. اگر آنها توانستند در غزّه پیروز بشوند، اینها هم خواهند توانست در اینجا پیروز بشوند؛ البتّه اگر آنها هم پیروز میشدند، باز پیروزی اینها احتمالش صفر بود؛ الان احتمالش زیر صفر است.دیدار مداحان اهل بیت علیهم‌السلام ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *