عید قربان؛ جشن حرکت به سوی کمال

خانه / پیروان عترت / عید قربان؛ جشن حرکت به سوی کمال

عید قربان که از اعیاد بزرگ اسلامی نزد مسلمانان جهان است از منزلتی والا برخوردار است. مسلمانان به تأسی از دستورات دین مبین اسلام و احادیث نبوی، قربانی کردن را که از واجبات زائران خانه ی خدا است، برای خود سنّتی مؤکد می شمارند و آداب عید را انجام می دهند.

غسل، پوشیدن لباس نو، استعمال عطر، برپایی نماز هید و خواندن دعا و قربانی کردن از نمادهای اصلی عید قربان است.

از منظر فرهنگی مردم؛ جشن ها بعنوان پدیده ای اجتماعی-فرهنگی و از آداب و مناسک اجتماعی هستند و حیات فردی انسان ها به قدری عمیق و گسترده است که جزئی ترین و ابتدائی ترین بخش های زندگی فرد را در برمیگیرد. عید قربان به عنوان عید دینی همه ی مسلمانان در حقیقت جشن حرکت به سوی کمال است.

اهداف قربانی در عید قربان

  1. احیای روح فداکاری، ایثار و استقامت
  2. زدودن هرگونه انحراف و خرافه از مراسم قربانی زیرا دین مقدس اسلام عادت نکوهیده ی قربانی بشری را که در بسیاری از اقوام پیشین و ملل باستان رایج بوده و قربانی برای بتان و انسان و سوزاندن ذبایح را امضاء نکرده و کشتن قربانی را در روز عید قربان به عنوان نوعی عبادت و در راه منفعت مردم و انفاق به فقراء پذیرفته است.
  3. با استناد به آیاد 36-38 سوره حج یکی از شعائر الله است و در آن خیر وجود دارد.
  4. با توجه به آیه ی 28 سوره ی حج ذکر نام خدا مرز مشخص ایمان و شرک است
  5. اجتناب از تفاخر
  6. اطعام نیازمندان

در روایتی از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) نقل است: خداوند این قربان را قرار داده است برای سیر کردن مساکین. پس برای آنان اطعام کنید. (وسایل الشیعه، ج1، ص 147)

  1. تقوا ملاک پذیرش قربانی است. آن چنان که در آیه ی 37 سوره حج می خوانیم: هرگز گوشت های آنها و نه خون هایشان به خدا نخواهد رسید، ولی این تقوای شماست که به او می رسد.

در واقع آنچه مهم است، معنویتی است که فرد با قربانی کردن بدان دست می یابد و با گام نهادن در راه بندگی، به خدا نزدیکتر می شود. آنچنانکه در پایان آیه 27 سوره ی مائده می خوانیم: « خداوند تنها از صاحبان تقوا و پرهیزگاران عملی را می پذیرد. » در حقیقت قرآن ملاک مقبولیت اعمال را تقوا معرفی میکند.

انتهای مطلب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *