متن جلسه آموزش مداحی،مورخ 15/ دی 1395 ، مجمع الذاکرین ،هیأت رزمندگان اسلام ، توسط استاد حاج سعید حدادیان

خانه / آموزش / متن جلسه آموزش مداحی،مورخ 15/ دی 1395 ، مجمع الذاکرین ،هیأت رزمندگان اسلام ، توسط استاد حاج سعید حدادیان

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیکم یا اهل بیت النبوه

سلام علیکم و رحمة الله

آقایان مفاتیح را بگیرید دستتان ببینیم دعای کمیلتان چطور است. من یک سبک ساده ی ساده ی ساده شروع می کنم از انتهای آن ادامه بدهند.

دو نکته: “ذنب” ، زبان انگار می آید نوک دندان های بالا می خورد

درس مهم: هر دعایی نیاز به تمرین زیاد در قوانین قرائت دارد. شما اگر با این مدل دعا خواندن، بگویی من خب عربی بلد هستم دیگر قرآن هم بلد هستم. دعای جوشن صغیر را بگذارند جلویت چهار صفحه ی اول چهل مورد غلط داری.

همه دو خط می خوانند می خواهند بروند بالا، این شهوت اینکه من الان باید صدایم بالا برود را باید کنار بگذاریم، مجلس یک طوری است که این اقتضاء را دارد، الان اقتضاء مجلس این است، منبر کی تمام شده است؟ باید یک طوری بخوانی که همه بخوانند اگر می خواهی تنهایی بخوانی پشتت خالی می شود.

مشق شما این است که لااقل بروید این دعای کمیل را پاراگراف بندی کنید. مشخص بشود برای شما. مثلا الان ظلمت نفسی وسط حرف است حالا گفتند تکرار می کنیم ولی واقعا وسط حرف است، اگر قرار بود تکرار شود چه خوشگل تر بود که آن لا اله الا انت را همه می گفتند حالا آمده است به ظلمت نفسی، اما «ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ تَجَرَّأْتُ بِجَهْلِي . وَ سَكَنْتُ إِلَى قَدِيمِ ذِكْرِكَ لِي» ، این ها پشت سر آن است باید بچسبد بهم، حالا عیب ندارد نفس گرفته.

من از دعا خواندن ها ناراضی هستم، دعا خواندن ها معلوم می شود 1- تجوید و این ها را بلد نیستید، اعراب و این ها را بلد نیستید 2- معانی را نمی دانید. دیگر باید لااقل آن تازه وارد هم خمس دعای کمیل را بلد باشد یک پنجم معانی را راحت بلد باشد. اگر چه ما باید با این معانی زندگی کرده باشیم. آن آقایی که می بینیم دعای کمیل را حفظ است و دارد می خواند این اینطور نبوده که هر هفته بیاید بخواند، هر شب خوانده است، اینطور نبوده هر شب بخواند، هر روز هم خوانده است، این لقلقه ی زبان نه ، ذکر دلش مرتب دعای کمیل بوده مدت ها تا دعای کمیل را حفظ کرده است، من می خواستم بگویم دعای کمیل را حفظ کنید

اگر مداحی را موتور سه چرخ حساب کنید آن چرخ جلو آن زیارت و دعا است. با یک چرخ عقب هم می شود دو چرخش کرد و رفت، این طرف مولودی ها و شعرها و آن طرف سرودها و نوحه ها، ولی آن چرخ جلو نباشد اصلا این دوتا تو را راه نمی برد. باید انس بگیرید با دعاها و بعد هم بعضی از نوارها که تجویدشان خوب است آن ها را هم گوش کنید.

 دعای کمیل را هفته ی بعد امتحان می گیرم.

رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *