متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام با موضوع اقتصاد مقاومتیمتن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام با موضوع اقتصاد مقاومتی

متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام با موضوع اقتصاد مقاومتی

خانه / آموزش / محتوای دوره ها / محتوای دوره ها سخنرانان / متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام با موضوع اقتصاد مقاومتی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

سلام علیکم و رحمة الله

1-  لزوم استفاده از فضای منابر برای اقتصاد مقاومتی

بحثی را که من ان شاءالله سعی می کنم خدمت شما کوتاه و دسته بندی شده تقدیم کنم فرهنگ هایی که در باب اقتصاد مقاومتی من و شما ان شاءالله بستر برایمان فراهم است، از ظرفیت نورانی و بی نظیر ماه مبارک رمضان استفاده می کنیم و این فرهنگ ها اگر در جامعه ی ما عمومی بشود، نهادینه شود در واقع ریل گذاری اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی اقتصاد مردمی است، اگر مردم همکاری نکنند پدر جد دولت هم عرضه ندارد و نمی تواند کاری کند؛ مردم در اختیار من و شما هستند، چیزی حدود سی هزار مبلغ رسمی و غیر رسمی در ماه مبارک رمضان به عرصه ی تبلیغ ورود می کنند، متوسط هر کدام از ما دو هزار نفر را تحت پوشش بگیریم می شود شصت میلیون آدم و واقعا ما می توانیم به برکت ماه رمضان جریان سازی کنیم بشرطها و شروطها؛ که ان شاءالله هم تلاش کنیم و هم ان شاء الله توفیق الهی رفیقمان باشد، قطعا کارستانی خواهد شد به حول و قوه ی الهی، لذا من خیلی هم توضیح نمی دهم، چون خود شما استاد هستید الحمدالله.

2-  فرهنگ کار کردن

در ماه رمضان چون مردم خانوادگی می آیند پای منبر، ما بیاییم این فرهنگ ها را از خانه شروع کنیم، از خانه که محل آموزش و تربیت بچه های ما خانه است، عمده ترین آن هم مادر است، نقش آفرینی می کند. اگر قرار باشد که کار در مملکت ما همگانی شود باید کوچک و بزرگ کار کنند.

اولین فرهنگ مقدم اقتصاد مقاومتی فرهنگ کار کردن است: من و شما فرهنگ کار کردن را باید از نگاه دین برای مردم بگوییم. کار کردن از نگاه دین ما مجاهدت است. کار کردن از نگاه دین ما عبادت است، اگر عبادت ده جزء داشته باشد، نه جزء آن کسب روزی حلال است. کار کردن از نگاه دین ما خدمت است، چون هر کسی کار می کند چند نفر دیگر هم سر سفره ی او می نشینند؛ آیات و روایاتی که در باب خدمت است «إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ» کار کردن از نگاه دین ما طراوت است، انسان کار می کند با نشاط می شود. کار کردن مایه ی عزت است. همین پنج عنوان را ما در ماه رمضان برای مردم باز کنیم، اگر این پنج عنوان را باز کردیم این اتفاق قشنگ باید بیفتد: همه باید کار کنند، بچه و بزرگ، امروز فقط در خانواده مادر و پدر دارند کار می کنند. فرهنگ کار کردن باید جا بیفتد، بچه و بزرگ، زن و مرد، سالم و معلول باید کار کنند، پیر و جوان، پولدار و بی پول هم باید کار کنند، امروز معمولا بی پول ها کار می کنند، پولدار دیگر کار نمی کند، چرا کار نمی کند؟ می گوید نیاز ندارم! من یک کلمه می گویم، می گویم اگر قرار باشد کار فقط برای دنیا باشد خب این اتاق دنیا زود پر می شود، ولی کار فقط برای دنیا نیست! هدف گیری کار برای آخرت است. حتما باید زیاد کار کنید، اگر نگاه ما در پاداش کارمان فقط دنیا باشد بله کم کار می کنیم. گاهی وقت ها بعضی ها به من می گویند آقا من دیگر دنیایم نیاز ندارد کار کنم، می گویم برای آخرتت هم نیاز نداری که کار کنی؟! از الان به بعد برای آخرتت کار کن.

در فرهنگ دینی ما در کارکردن بازنشستگی وجود ندارد، خدا بر درجات آقای شیخ عبدالله میثمی بیفزاید، فرمود بازنشستگی ما وقتی است که جنازه ما را ببرند و بگویند بلند بگو لا اله الا الله. فرهنگ کار کردن شروعش هم از داخل خانه است با آن پنج عنوان: مجاهدت، عبادت، خدمت، طراوت و عزت، با آن نگاه اگر این اتفاق بیفتد قطعا همه اهل کار می شوند. این را هم بگوییم که در مکتب ما گفتند هر چقدر در کار زحمت بیشتری بکشی، عرق بیشتری بریزی آن کار برایت پاداشش شیرین تر است.

من از محضر شما عزیزان این خواهش را دارم که شما این فرهنگ کار را، آیات و روایاتش را که ما خدمت شما گفتیم اکتفا نکنید. و اینکه وقتی می خواهیم راجع به اقتصاد مقاومتی بگوییم اول نگوییم قال امام خمینی، قال امام خامنه ای، این هایی  که قبول ندارند می گذارند می روند، بگوییم قال الله تبارک و تعالی: « لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى»، این حرف اقتصاد مقاومتی است.

ما یک بحثی داریم شنبه شب ها در حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) ، امسال شروع کردم توصیه های اقتصادی قرآن را؛ ما کلام را با کلام خدا و پیامبر شروع کنیم بعد طبیعتا وقتی حرف آقا و امام را می زنیم، امام دیروز و امام امروز، می فهمند حرف های این ها ترجمه ی آیات قرآن است. «مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى» شأن ولایت این است که از روی هوای نفس حرف نزند، بر اساس وحی حرف بزند.

3-  فرهنگ قناعت

فرهنگ دومی که مردم در ماه رمضان خوب هم گوش می دهند و فرهنگ قرآنی و دینی است و از ارکان اقتصاد مقاومتی است فرهنگ قناعت است، در نقطه ی مقابل کار تنبلی است، تن پروری است، چه قدر روایات داریم علیه تنبلی و تن پروری. فرهنگ قناعت را برای مردم توضیح دهیم. وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) به اباذر فرمودند زهد این نیست که دنیا را در دستت نداشته باشی، زهد این است که دنیا در دلت نرود؛ من اینطور برداشت کردم که قناعت یعنی سه تا کلمه، من آن سالی که آقا فرمودند حماسه ی اقتصادی یا جهاد اقتصادی، خودم از حضرت آقا سؤال کردم من در جهاد اقتصادی این سه کلمه را می فهمم در آن قناعت هم است درست است یا نه؟ فرمودند دقیقا همین است؛ 1-  تلاش حداکثری برای پول و ثروت؛ بعضی ها فکر می کنند اگر کسی قانع است باید تلاش برای پول و ثروت نکند؛ امیرالمؤمنین(علیه السلام) قانع ترین انسان بود، پول دار ترین انسان هم بود. 2- مصرف حداقلی در دنیا 3- خیرات حداکثری  یعنی به عنوان مصرف آخرتی. این می شود قناعت. پس قناعت فقط کم مصرف کردن نیست، قناعت یعنی زیاد کار کن، در دنیا کم مصرف کن و بقیه اش را بگذار برای آخرتت. حالا این فرهنگ قناعت را برای مردم توضیح دهید. نقطه ی مقابل او حرص است؛ و ما می توانیم در ماه رمضان برای مردم قشنگ توضیح دهیم، این قناعت خیلی به درد اقتصاد مقاومتی می خورد.

4-  فرهنگ پرهیز از اسراف

فرهنگ سوم پرهیز از اسراف است یا به تعبیر حضرت آقا اصلاح الگوی مصرف. یک تعبیری را بنده از این روایت فهمیدم، در روایت داریم که ظرف غذایتان را اگر تمیز کردید دو روایت است: 1- انگار همین ظرف غذا خوردن را در راه خدا انفاق کردید، ثوابش را به شما می دهند 2- حضرت فرمودند انگار این ظرف غذایتان را به همین اندازه طلا و جواهرات در راه خدا انفاق کردید، حالا من اینطور برداشت کردم که خدا نعمت که به ما می دهد می گوید اگر درست مصرف کردی، مصرفت را می خرم، این خیلی حرف است، تو مصرف کردی نوش جانت، عمر را هم خدا فرموده است که اگر درست مصرف کنی، مصرفت را می خرم «إِنَّ اللَّهَ اشتَرى مِنَ المُؤمِنينَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ » اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف، مصرف نکردن نیست درست مصرف کردن است؛ اسراف زیاده روی نیست بد مصرف کردن است؛ هر نعمتی را خدا یک آیین نامه برایش گذاشته است؛ این آب را خدا خلق کرده است آیین نامه گذاشته است، اولا گفته: « و جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی» این برای موجود زنده است، و بعد فرموده است « وجعلنا الماء طهورا » این برای طهارت و پاکیزگی هم است؛ این آبی که برای رفع عطش است، برای طهارت و پاکیزگی است یک آدابی خدا برای استفاده اش گفته است، گفته است که حالا اگر این را آن مدلی که من گفتم مصرف کردی آب خوردنت هم می شود عبادت؛ این زیباترین پاداشی است که خدا می دهد. مردم! تمام امکانات و نعمت های خدا را به گونه ای می توانیم مصرف کنیم که مصرفمان را خدا مشتری شود، چه عمرمان و چه چیزهای مادی. معنی اصلاح الگوی مصرف این است.

5-  فرهنگ احسان و نیکوکاری

فرهنگ چهارم که حتما باید در ماه مبارک رمضان به آن توصیه بشود، فرهنگ احسان و انفاق و نیکوکاری است. اگر مردم بفهمند که خدا زکات و انفاق را کنار نماز آورده، هر کسی ایمان به عالم غیب پیدا کند این ارکان ایمان را در همان آیات اول سوره ی بقره، نماز ارتباط با خدا است، انفاق ارتباط با خلق خدا است. حدیث قدسی است: « المال مالی و الأغنیاء وکلائی و الفقراء عیالی » خدا گفته است هر کسی باور کند که آن مالی که برای او است برای خدا است، حالا من که به او دادم، او وکیل من است، آن هایی هم که ندارند خانواده ی من هستند؛ قطعا آدم فهمیده، وکیل فهمیده، مال موکلش را در راه خانواده اش مصرف می کند تا حسن نظر او را داشته باشد. این فرهنگ احسان و نیکوکاری سه تا برکت هم دارد: 1- پاک کننده است « خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً » وقتی مردم بفهمند همه گناه دارند، شاید بهتر از انفاق و احسان و نیکوکاری چیزی ما را پاک نکند بعد از استغفار و توبه 2- بالا برنده است: « إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ » 3- گره باز کن است: امام رضا(علیه السلام) فرمودند: هر کسی گره مؤمنی را باز کند حتما خدا گره او را روز قیامت باز می کند. این فرهنگ احسان و نیکوکاری آن چیزی که باز هم آقا فرمودند، عدالت تقسیم فقر نیست، عدالت توزیع عادلانه ی ثروت است؛ حالا یک کسی توان دارد، بیشتر کار کرده است بیشتر پول به دست آورده است، آن کسی که ندارد دستش را بگیرد؛ این یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است که من اینطوری گفتم، مردم ما تب احسان دارند ولی فرهنگ احسان ندارند.

6-  فرهنگ ولایتمداری

فرهنگ پنجم: آیه ی سوره ی والعصر است، برای مردم بگویم « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ  إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» با این سوره خودش چهار رکن دارد، من به دو تا از آن ها اشاره می کنم، مردم را تواصی به حق کنید، حق کلام ولی است و مردم را تواصی به صبر کنید؛ یعنی ببینید مردم در این آشفته بازار باید حق را بفهمند کجا است، حق دنبال ولی می گردد، این روایت مخصوص امیرالمؤمنین(علیه السلام) نیست، این روایت برای جایگاه ولایت است «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَارَ» یعنی حق همان کلام ولی است، چون ولی با عنایت الهی حرف می زند، حق کلام ولی است.

7-  فرهنگ صبر و مقاومت

آخرین فرهنگی که اشاره می کنم، فرهنگ صبر و مقاومت است، این را خیلی باید در ماه رمضان توضیح دهید. اینکه آقا فرمودند اقتصاد مقاومتی؛ در دفاع مقدس فرمودند مقاومت ما؛ در همه جا جنگ بود ولی این عنصر مقاومت ما بود که جنگ ما را با جنگ دیگران عوض کرد؛ مثلا می گفتند اگر یک یگانی می خواهد کار کند آنقدر باید استراحت کند، آنقدر باید نفر داشته باشد و… تا بتواند یک جنگ درست کند، ولی روح مقاومت را امام در بچه ها دمید، فرمول های دنیا را عوض کرد؛ اگر روح مقاومت فرمول های جنگ را عوض می کند، اگر روح مقاومت فرمول های سیاسی را عوض می کند، اگر روح مقاومت فرمول های مدیریتی را عوض می کند، روح مقاومت می تواند فرمول های اقتصادی را هم عوض کند، حرف آقا منظورش این است. حالا این روح مقاومت چه چیزی است؟

8-  ویژگی های روح مقاومت

 ویژگی های روح مقاومت این است که:

 1- نگاه به داشته ها به جای نگاه به نداشته ها. روح مقاومت به ما می گوید شما مادیات نداری ولی خدا را که داری «مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَك» آن کس که تو را ندارد چه دارد ؟ و آن کس که تو را دارد چه ندارد. ما امروز مثل دنیا امکانات نداریم(مثل اروپا و آمریکا) ولی خدا را داریم

 2- نگاه به آینده است نه گذشته، ببینید آقا همیشه نگاه اش پیش روی است، چون نگاهش به آینده است، نگاهش به بسترت امید افزایی است نه نا امیدی، ما اعتقاد داریم که آینده روز به روز روشن تر می شود خدا وعده داده است.

 3- نگاه مقاومت به درون است نه بیرون.

 4- نگاه مقاومت به اندازه ای که به معنویات است به مادیات نیست.

 5- مقاومت نگاهش به اندازه ای که به آخرت است به دنیا نیست.

 6- به اندازه ای که نگاهش به وعده های خدا است به حرف های مردم نیست.

 7- به اندازه ای که به فرصت سازی نگاه می کند از فرصت سوزی فرار می کند.

 8- مقاومت نگاهش به پیروزی واقعی و حقیقی است نه پیروزی ظاهری؛ امام حسین(علیه السلام) ظاهرا شکست خوردند و بدن هایشان هم قطعه قطعه شد ولی همه ی عالم اعتراف می کنند امام حسین(علیه السلام) پیروز شده.  

نتیجه ی مقاومت صبر و شکر است نه جزع و فزع ، نتیجه ی مقاومت ظفر و فرج است، «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا». حس می کنم این پنج شش فرهنگ را، فرهنگ کار، فرهنگ قناعت، فرهنگ اصلاح الگوی مصرف، فرهنگ احسان و نیکوکاری، فرهنگ توصیه ی به حق و فرهنگ مقاومت و توصیه ی به صبر، اگر در ماه مبارک رمضان مبلغین این را بتوانند جریان سازی کنند، بعد حضرت آقا ان شاءالله این جمله را نگویند، یادتان است برای اصلاح الگوی مصرف فرمودند ما که حرف زدیم ولی حرفمان شنیده نشد؛ امیدواریم که آقا امسال این حرف را نزنند.  

خدایا همه ی ما، همه ی مبلغین و نظام مقدس جمهوری اسلامی را واسطه ی هدایت خلق و واسطه ی نصرت دین قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *