مداحی در حرم امام رضا(علیه السلام) نعمت الهی است

خانه / مطالب و رویدادها / مداحی در حرم امام رضا(علیه السلام) نعمت الهی است

«استاد حاج سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی فخرالذاکرین ایران است که سال‌ها در رثای اهل بیت عصمت و طهارت(علیه السلام) مداحی کرده است. وی حنجره خود را یک ودیعه الهی می‌داند که آن را وقف ائمه‌هدی(علیه السلام) کرده است.

به مناسبت درگذشت مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی؛ مصاحبه اختصاصی آستان نیوز با استاد

«استاد حاج سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی فخرالذاکرین ایران است که سال‌ها در رثای اهل بیت عصمت و طهارت(علیه السلام) مداحی کرده است. وی حنجره خود را یک ودیعه الهی می‌داند که آن را وقف ائمه‌هدی(علیه السلام) کرده است. حاج سلیم از مداحی در حرم امام رضا(علیه السلام) و زیارت ایشان می‌گوید، این گفت و‌گو را بخوانید.

استاد مؤذن‌زاده اردبیلی! گویا مداحی در خاندان شما موروثی است، درست است؟
بله، پدربزرگ، پدر و برادرانم از مداحان به نام بودند که بنده آخرین بازمانده از نسل آنها هستم که به عنایت خدا هنوز هم در رثای اهل‌بیت(علیه السلام) می‌خوانم.

مداحی شما بسیار متفاوت است، این صدا و لحن برای شما از گذشته به ارث رسیده است؟
بله، مرحوم پدرم صدای رسا و بلندی داشتند و صدای بنده در برابر صدای ایشان بسیار ناچیز است. پدرم در آن سال‌هایی که وسایل صوتی مثل امروز در میان مردم شهر و روستاها گسترده نبود، بالای بام مسجد می‌رفتند و اذان می‌گفتند و جالب این که صدای ایشان به روستاهای دیگر هم می‌رسید که به لطف خدا من هم بی‌نصیب نبوده‌ام و این صدا و لحن مداحی را از پدر به ارث برده‌ام.

تا به حال تجربه مداحی در اماکن مختلف را داشته‌اید آیا این تجربه در حرم امام رضا(علیه السلام) هم برای شما اتفاق افتاده است؟
بله و چندین نوبت اتفاق افتاده و بارها در مراسم مختلف به دعوت آستان قدس رضوی در حرم امام رضا(علیه السلام) مداحی کرده‌ام که البته این مداحی‌ها هم نعمت الهی است که توانسته‌ام در بارگاه ثامن‌الحجج(علیه السلام) و میان زائران ایشان به ساحت اهل‌بیت(علیه السلام) عرض ادب کنم.

این‌که می‌گویند مداح باید اهل دل باشد یعنی چه؟
به این معنی است که مداح باید اهل معرفت باشد، دلش با خدا و اهل‌بیت(علیه السلام) انس و الفت ویژه داشته‌باشد و از همه مهمتر این‌که زندگی خودش را وقف ترویج ارزش‌های دین کند که در این شرایط اهل دل خواهد بود و در میان مردم هم جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند.

و مهمترین نکته‌ای که مداحان باید به آن توجه کنند، چیست؟
به آنچه می‌گویند، عمل کنند تا کلام آنها بر دل مردم بنشیند، مداحی که در رثای اهل بیت(علیه السلام) می‌خواند، باید در زندگی خود به سیره این بزرگ‌واران توجه کند.»

منبع: آستان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *