معرفی کتاب «آفتاب در مصاف» کتابی بر گرفته از بیانات امام خامنه ای

خانه / کتابخانه / معرفی کتاب «آفتاب در مصاف» کتابی بر گرفته از بیانات امام خامنه ای

کتاب« آفتاب در مصاف» کتابی بر گرفته از سخنان امام خامنه ای است که به کوشش مؤسسه‌ی فرهنگی «حدیث لوح و قلم» وبه همت نشر«انقلاب اسلامی» چاپ شده است.

در ابتدای کتاب، فهرست عناوين به همراه فهرست اجمالی که ارجاع به فهرست تفصيلی است، به منظور توجه دادن مخاطب به ساختار موضوعی اثر درج گرديده و فهرست تفصيلی و ساير فهرست ها، در انتهاي کتاب آورده شدهاند. اين مجموعه، تمام مطالب مرتبط را از سال 1357 تا سال 1390 هجری شمسی در خود جای داده استاين اثر در قالب کتاب مرجع، به گونه‌ای سامان يافته كه بتواند مبناي پژوهش محقّقان اين حوزه قرار گيرد، تا با مراجعه به آن، بتوانند با توجّه به ديدگاههای رهبری در اين موضوع، تحقيقات خود را گسترش دهند. با بررسيهای صورت گرفته، به نظر رسيد بهترين روش برای تدوين اين مجموعه، «تدوين تمام مطالب بر اساس سيرِ زماني بيانات» است. فهرست تفصيلی اين اثر مشتمل بر شش بخش کلّي با عناوين «کليّات، امامحسين، عاشورا، ياران عاشورا، دشمنان عاشورا، زيارات و ادعيه» است.

نشانی هايی كه در پاورقی آمده، مستندات قرآنی، روايی و تاريخی است. به بخشی از مستندات تاريخی كه جنبه‏‌ی تحليلی دارد، پرداخته نشده است. شيوه‏‌ی انتخاب منابع در پاورقيها نيز بدين صورت بوده كه در موضوعات تاريخی، يك منبع شيعی، يك منبع سنی و نيز «بحارالانوار» به عنوان كتاب مرجعِ در دسترس، به ترتيب تقدم قرنی و زمانی اين منابع ذكر گرديده و در موضوعات روايی، به كتابهای معتبر روايی استناد داده شده است.

. در صفحاتی از این اثر با عنوان «معرفت و احساس عاشورایی» می خوانیم:

«عاشورا، يك «معرفت» و «احساس» است. ملّت ما، «احساس عاشورا» را دارد. می‌بينيد در جلسات سينه‏‌زنى، وقتى بزرگها سينه می‌زنند، بچّه‌ی هفت، هشت ساله هم بلند میشود، پيراهنش را مثلاً به كمرش میبندد، سينه میزند. اين احساس عاشورا چيز خيلى خوبى است و هيچ فلسفه و فلسفه‏‌بافىیى هم جايش را نمیگيرد. همه‌ی كار بزرگان و مصلحين اين بوده است كه با استفاده از زمينه‏‌هاى ذهنى، عاطفى و فكرى مردم، آنها را به يك معرفت صحيح متّصل كنند. كار بزرگ روشنفكرِ انقلابى و مذهبى در آن دوره‏‌اى كه كار میکرده، همين بوده است كه «معرفت» را با «عاطفه» جفت كند؛ كه بعد نتيجه‏‌اش اين حركتِ عظيم می شود.»

کتاب« آفتاب در مصاف» کتابی بر گرفته از سخنان امام خامنه ای  است که به کوشش مؤسسه‌ی فرهنگی «حدیث لوح و قلم» وبه همت نشر«انقلاب اسلامی» چاپ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *