معرفی کتاب| “بر بال اعتکاف”

خانه / کتابخانه / معرفی کتاب| “بر بال اعتکاف”

بررسی مبانی فقهی و اخلاقی اعتکاف از آیات و روایات است. در این نوشتار به بیان مفهوم لغوی و شرعی اعتکاف پرداخته شده و پیشینه اعتکاف در قبل از اسلام و بعد از آن بررسی شده و برخی از اهداف و اسرار عرفانی مربوط به آن بیان گردیده است.

نام کتاب: “بر بال اعتکاف”

نام نویسنده: حضرت آیت الله جوادی آملی

صفحه آرایی: مرکز نشر اسراء
چاپ: مرکز چاپ اسراء
قطع : رقعی
صحافی: جلد نرم (شومیز)
متن : تحریر 70 گرم اندونزی
تعداد صفحات: 350 صفحه
زبان: فارسی

معرفی کوتاه:

بررسی مبانی فقهی و اخلاقی اعتکاف از آیات و روایات است. در این نوشتار به بیان مفهوم لغوی و شرعی اعتکاف پرداخته شده و پیشینه اعتکاف در قبل از اسلام و بعد از آن بررسی شده و برخی از اهداف و اسرار عرفانی مربوط به آن بیان گردیده است. نویسنده اعتکاف را نه تنها سیره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بلکه سیره همه پیامبران قبل از ایشان نیز دانسته و جایگاه مهم آن در فرهنگ و آداب اسلامی، قرآن کریم و سخن و سیره بزرگان دین برجسته نموده است. وی اموری مانند: رسوب‌زدایی از دل، آسودگی و خلوص، اصلاح معرفت و انگیزه، دستیابی به هدف عبادت، خودشناسی، ارزیابی مجدد از حالات درونی، خداشناسی، مهار رذایل نفسانی، غفلت‌زدایی، یاد معاد، تصحیح رفتارها، خودسازی، تقرب‌جویی و تقویت ولایت در قلب را از آثار و اسرار اعتکاف برشمرده و شروط بهره بردن از اعتکاف و نیز آسیب‌های پیش روی آن را از منظری قرآنی و روایی بیان کرده است. وی در بخش دیگری از کتاب به ویژگی‌ها و آداب اعتکاف و آثار معرفتی، اجتماعی و تربیتی اشاره نموده و آن را مصداقی از مرابطه و رباط عنوان کرده است.اعتکاف که گرایش به خدا و کرنش و تعظیم زمان دارد، برابر اوست، از مهم ترین دستورهای دینی است که کمال بندگی و خضوع انسان در پیشگاه ربوبی را برای فرشتگان به نمایش می گذارد و معارف فراوانی همچون احکام، اسرار فضایل، آداب وآثار معرفتی و تربیتی فردی و اجتماعی را در خود جای داده است.
این اثر،با نگاه معرفتی به معارف ملکوتی مراسم یادشده، به تبیین بخشی از نکته ها و اسرار آن پرداخته است و امید می رود برای تشنگان معرفت و شیفتگان قرب الهی-که در محفل نورانی اعتکاف گرد هم می آیند- سودمند افتد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *