معرفی کتاب | صحیفه فاطمیه

معرفی کتاب | صحیفه فاطمیه؛ ادعیه حضرت صدیقه طاهره (علیها السلام)

خانه / پیروان عترت / معرفی کتاب | صحیفه فاطمیه؛ ادعیه حضرت صدیقه طاهره (علیها السلام)

” صحیفه فاطمیه” راهی است برای ارتباط با غیب و ملکوت، که هر انسان دلداده به حقیقت را به حریم قرب ملیک مقتدر دعوت می‌کند و ذکر را در هر لحظه از زندگی و در هر شب  و روز، سختی و راحتی، فقر و غنا، شادی و غم، جاری می‌سازد.

  معرفی کتاب | صحیفه فاطمیه؛ ادعیه حضرت صدیقه طاهره (علیها السلام)

پایگاه اطلاع رسانی هیأت در راستای اهمیت کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ کتابخوانی و عمل به منویات مقام معظم رهبری به معرفی کتاب “صحیفه فاطمیه” برای شما همراهان گرامی سایت، پرداخته است.

هرچه ما پیش برویم، احتیاج ما به کتاب بیشتر خواهد شد. این که کسی تصور کند با پدید آمدن وسائل ارتباط جمعىِ جدید و نوظهور، کتاب منزوی خواهد شد، خطاست. کتاب روزبه‌روز در جامعه‌ی بشری اهمیت بیشتری پیدا میکند. ابزارهای نوظهور مهمترین هنرشان این است که مضمون کتابها و محتوای کتابها و خود کتابها را راحت و آسان منتقل کنند. جای کتاب را هیچ چیزی نمیگیرد.امام خامنه ای 1390/4/29

کتاب “صحیفه فاطمیه”، در دو چاپ بسیار نفیس، شامل ادعیه روزهای هفته، تعقیبات نمازهای یومیه، ادعیه در حوائج، حرز حضرت فاطمه سلام‌الله علیها، دعای نور، دعای کامل، تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام، نمازهای ایشان، حدیث کساء و خطبه فدکیه است.

ناشر این کتاب، انتشارات قرآن و اهل‌بیت نبوت (علیهم‌السلام) است که ناشر انحصاری مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت (علیهم‌السلام) دانشگاه تهران است.

” صحیفه فاطمیه” راهی است برای ارتباط با غیب و ملکوت، که هر انسان دلداده به حقیقت را به حریم قرب ملیک مقتدر دعوت می‌کند و ذکر را در هر لحظه از زندگی و در هر شب  و روز، سختی و راحتی، فقر و غنا، شادی و غم، جاری می‌سازد.

بی‌شک مطالعه عمیق این ادعیه و تدبر در آن، عطیه‌ای الهی و هدایتی ماندگار است که روحیه ایمان و تقوا را در فرد تقویت و تثبیت می‌سازد.

معرفی کتاب | صحیفه فاطمیه
معرفی کتاب | صحیفه فاطمیه

در مقدمه کتاب صحیفه فاطمیه آمده است:

هر گاه صحبت از دعا به میان می‌آید بیشتر به موضوع اظهار حاجت یا حوائجی خاص به درگاه خداوند به منظور برآورده‌شدن آنها توجه می‌شود و گویی همین بُعد از دعا برای دعاکننده کفایت می‌کند اما با نگاهی به متن دعاهای موجود از ائمه اطهار، آنچه به روشنی به آن توجه شده، قرب به پروردگار متعال و دریافت ارزاق معنوی است. از سویی دغدغه‌های اجتماعی و رسیدگی به مشکلات دیگران نیز از دیگر نکات مهمی است که درباره دعا در اقوال ائمه به آن توجه شده است. در این راستا ادعیه و نمازهای حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها به عنوان منبعی غنی می‌تواند مورد رجوع قرار گیرد. ادبیات ویژه، کم‌حجم بودن در عین جامعیت و گره‌گشا بودن از ویژگی‌های ممتاز ادعیه این وجود نورانی است لذا بانوان برای تأمین توجه خود به خداوند (قانت‌شدن) در لابه‌لای مشغله‌های‌شان و مردان برای تقویت توان اجتماعی‌شان (قوّام‌بودن) نیازمند چنین فرهنگ غنی‌ای هستند و این انگیزه اصلی در جمع‌آوری ادعیه و نمازهای حضرت در این مجموعه بوده است.

اهمیت دعا در برخورداری از رشد، علم، معنویت و هدایت را می‌توان از دو آیه زیر به دست آورد:

«وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ»؛(غافر/60)

پروردگارتان فرموده: مرا بخوانید تا شما را اجابت كنم. آنهایى كه از بندگى من كبر مى‌ورزند، به‌زودى با خوارى وارد جهنم خواهند شد.

«وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي‏ وَ لْيُؤْمِنُوا بي‏ لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ»؛(بقره/ 186)

هر گاه بندگانم سراغ مرا از تو گرفتند، بگو: من نزدیكم؛ دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا می‌خواند پاسخ مى‌دهم بنابر این باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان بیاورند شاید ارشاد شوند.

معاونت خواهران پیروان عترت

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *