معرفی کتاب | کتاب شطرنج با ماشین قیامت روایتی متفاوت و جذاب از دفاع مقدس

معرفی کتاب | کتاب شطرنج با ماشین قیامت روایتی متفاوت و جذاب از دفاع مقدس

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب | کتاب شطرنج با ماشین قیامت روایتی متفاوت و جذاب از دفاع مقدس

جنگ نیز به‌عنوان پدیده‌ای اجتماعی و تاریخی بارها سوژه و موضوع موردنظر نویسندگانی بوده است که هم خودشان تجربه جنگ داشته‌اند و هم بدون تجربه، شاهد عواقب جنگ بوده‌اند. در این یادداشت نیز، ما به معرفی کتاب شطرنج با ماشین قیامت اثر حبیب احمدزاده پرداخته‌ایم که نگاه متفاوتی به مقوله دفاع مقدس دارد

معرفی کتاب | کتاب شطرنج با ماشین قیامت روایتی متفاوت و جذاب از دفاع مقدس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام؛ شطرنج با ماشین قیامت داستان دیده‌بان نوجوان ۱۷ ساله‌ای است که به ناچار به جای دوست مجروحش راننده ماشین حمل غذا می‌شود. نوجوانی که در کل داستان نامش را متوجه نمی‌شویم و فقط چند باری از پشت بی‌سیم با نام مستعار موسی صدایش می‌کنند. او باید علاوه بر غذارسانی به رزمندگان، به دو نفر از آدم‌های عجیب و غریب آبادان یعنی مهندس و گیتی(زنی بدکاره) که هنوز شهر را ترک نکرده‌اند، غذا برساند. در همان زمان متوجه می‌شود عراقی‌ها یک ماشین رادار دارند و او به دنبال این ماشین رادار که به آن ماشین قیامت می‌گویند می‌رود تا راز آن را بفهمد.

کتاب شطرنج با ماشین قیامت
کتاب شطرنج با ماشین قیامت

این کتاب با نگاهی متفاوت نسبت به بقیه آثار حوزه دفاع مقدس نوشته شده است. بسیاری از مفاهیمی که در کتاب‌های دفاع مقدس همیشه تکرار می‌شوند، در این کتاب از زاویه‌ای متفاوت روایت شده است. در این کتاب حرف‌های مهندس و گیتی را هم می‌شنویم. اگر تاکید خیلی از رمان‌ها بر نگاهی مطلق‌گرایانه به مقوله جنگ و دین است، حبیب احمدزاده در این کتاب با نگاهی نسبی به این مفاهیم می‌پردازد. برای همین است که این کتاب می‌تواند طیف وسیعی از مخاطبان را با خود همراه کند. این کتاب در کنار کتاب‌های اورهان پاموک در دانشگاه راجرز آمریکا در گروه مطالعات خاورمیانه تدریس می‌شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

با اینکه خیلی چیزا تو این دنیا جواب دو دو تا چهارتا نداره، ولی من نظر خودم رو می‌گم؛ فقط این رو بدون که مهم‌ترین مهره‌ تأثیرگذار روی صفحه‌ شطرنج‌، وزیره. ما وزیر رو حاکم مطلق در بازی شطرنج می‌دونیم. حالا اگر همون هشت مهره سرباز ِ ـ به قول مهندس- سیاهِ جبرزده‌ بدبخت، در یک حرکت دسته جمعی سنجیده، به هم کمک کنن و یکی‌شون به انتهای صفحه‌ مقابل برسه، وزیر می‌شه. اینجاست که کل روند بازی عوض می‌شه.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *