معرفی 6 کتاب شاخص پیرامون زندگی و شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی 6 کتاب شاخص پیرامون زندگی و شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها

کتابهایی که در باره تاریخچه زندگانی آن حضرت به ترتیب تاریخ منتشر شده عبارتند از:

 کرامات معصومیه
از: علی‌اكبر مهدی‌پور

موضوع: “معرفی شخصیت والای معنوی حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و كرامات آن حضرت است. در این كتاب نخست تاریخچه ه‏ایی از زندگانی حضرت فاطمه و ورود آن حضرت به شهر قم و همچنین تاریخچه‏ هایی از شهر قم و فضیلت شهر و مردم آن ارایه شده و سپس به تبیین شخصیت با عظمت حضرت فاطمه معصومه از دیدگاه علمای مشهور و شیعه در عصر معاصر پرداخته شده است. ذكر گوشه‏ هایی از معجزات و كرامات حضرت معصومه در شفای مریضان، عنایت به علما، مقام آن حضرت در شفاعت از شیعیان، مقام علمی و اخلاقی حضرت فاطمه معصومه، فضیلت زیارت حضرت معصومه در قم، علت مهاجرت ایشان از مدینه به قم، جریان ورود آن حضرت به قم و كیفیت وفات آن بانوی مكرم اسلام و بررسی تعداد امامزادگان در قم از دیگر نكات برجسته این كتاب است.”

 عمه سادات

با موضوع زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها  و تاریخ مختصر شهر مقدس قم که به قلم ابوالقاسم حمیدی تدوین شده از سوی مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان در اختیار عموم قرار گرفته است.

فصل­های این کتاب عبارت است از: «فصل اوّل: تاریخ قم‌»؛ «فصل دوم: زندگی حضرت معصومه علیها السلام‌»؛ «فصل سوم: زیارت حضرت معصومه علیها السلام»؛ «فصل چهارم: کرامات حضرت معصومه علیها السلام»‌؛ «فصل پنجم امام‌زادگان مدفون در قم‌» و «فصل ششم: مساجد معروف و شخصیت‌ها و پادشاهان مدفون در قم‌».

نگین قم (آشنایی با شخصیت حضرت معصومه علیها السلام)

از: جواد محدثی (فارسی)

این کتاب برای آشنایی جوانان و زائران با زندگانی حضرت معصومه علیها السلام نوشته و در یازده بخش کوتاه با این عناوین تنظیم شده است:

قم حرم ائمه علیه السلام، کریمه اهل بیت، در سایه تربیت رضوی، فاطمه راوی حدیث، رحلت، فضیلت زیارتش، سازندگی زیارت، ادب و آداب زیارت، زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها، ترجمه زیارتنامه، نگین قم (شعر) از مؤلف.

قم، نشر معروف، چاپ اول، پاییز 1374ش، قطع پالتوی کوچک، 48ص.

کریمه اهل بیت علیهم السلام (فارسی)

از: علی اکبر مهدی پورکتاب بدون فصل بندی است و اهم مطالب آن عبارتند از:

دارالایمان قم، شخصیت و القاب حضرت معصومه سلام الله علیها، احادیثی که حضرت معصومه سلام الله علیها روایت نموده اند، احادیث در فضیلت زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها، حرکت تاریخی حضرت معصومه سلام الله علیها، تاریخچه حرم حضرت، کرامتهای حضرت، سیمای تابناک حضرت در ادب فارسی، چهل حدیث پیرامون قم، مسجد جمکران و تاریخ و آداب آن، ازدواج نکردن حضرت معصومه، نامه امام هشتم به حضرت معصومه،

کتابشناسی قم و حضرت معصومه.

این کتاب در قطع رقعی در53 ص در قم توسط مؤسسه نشر و مطبوعات حاذق در 1414ق / 1374ش به چاپ رسیده است.

.

ودیعه آل محمد فاطمه معصومه

از: محمد صادق انصاری قم -1413 ق، قطع وزیری، 32 ص.

د: بارگاه حضرت معصومه سلام الله علیها

مزار فیض آثار حضرت همیشه مورد توجه اهل دل و دردمندان بوده و به همین جهت شیعیان همیشه تمام سعی و تلاش خود را در آبادی و تزیین آن به کار برده اند و در هیچ زمانی با مرور ایام و تکرار حوادث مرقد منور آن حضرت بدون بارگاه نبوده است. در تاریخچه بارگاه آن حضرت این کتابها نگاشته شده است.

تربت پاکان

از: سید حسین مدرسی طباطبایی این کتاب در دو جلد است و در آن تاریخ آستانه مقدسه، بناهای تابعه، اسناد، مدارک وقفنامه ها و … معرفی شده اند.

قم – 1355 ش، دو جلد، 1228 ص.

راهنمای قم به قلم گروهی از دبیران و صاحب نظران شامل تاریخچه قم، توصیف حرم و ابنیه وابسته، نفایس آستانه، آیین نامه داخلی حرم، تاسیسات جدید و قدم و اسامی مدفونین اطراف آستانه، شامل 64 عکس و یک نقشه با مقدمه ای از رشید یاسمی استاد دانشگاه تهران.

تهران، چاپخانه مجلس، قطع رقعی، 172 ص + 64 ص عکس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *