مقصود از برابری زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام با زیارت سیدالشهدا علیه السلام

خانه / پیشنهاد ویژه / مقصود از برابری زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام با زیارت سیدالشهدا علیه السلام

بی‌تردید، مقصود امام هادی علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهد و یا در بیان فضیلت حضرت عبدالعظیم علیه السلام مبالغه کند.

بنابراین در پاسخ به سؤالی که مطرح شد، می‌توان گفت: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم علیه السلام و امام حسین علیه السلام مقید است، به فضای سیاسی ویژه‌ای که پیروان اهل‌بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخی در آن زندگی می‌کردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامداری افرادی مانند متوکل، مُعتـّز و معتمد عباسی، سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود را سپری می‌کرد….

از اینجا نور حرم حسین علیه السلام ساطع می شود

اینجا کربلای ایران است، قبله تهران و همه این عظمت از برکت وجودی یک انسان بزرگ است. مردی از سرزمین مدینه، از سلاله پاک امام حسن علیه السلام، مردی که ثواب زیارتش برابر با زیارت امام حسین علیه السلام است.

خیلی ها باورشان نمی شود اما، میلیون ها ایرانی می توانند هر روز اینجا کربلای ایران است، قبله تهران و همه این عظمت از برکت وجودی یک انسان بزرگ است. مردی از سرزمین مدینه، از سلاله پاک امام حسن علیه السلام. مردی که ثواب زیارتش برابر با زیارت امام حسین علیه السلام است. اما چرا؟

مهم‌ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی حضرت عبدالعظیم علیه السلام برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار با فضیلت زیارت سیدالشهدا علیه السلام است.

شیخ المحدّثین «صدوق» از محمّد بن یحیی عطّار –که یکی از اهالی ری است– این گونه نقل کرده که خدمت امام هادی علیه السلام رسیدم، ایشان فرمود: «کجا بودی؟»

گفتم: حسین بن علی علیه السلام را زیارت کردم، امام هادی  علیه السلام فرمود: «بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی علیه السلام را زیارت کرده باشد».

برای توضیح این روایت و تبیین عظمت معنوی حضرت عبدالعظیم علیه السلام، باید موضوعات فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام و مقصود از برابری زیارت حضرت عبدالعظیم با زیارت امام حسین علیه السلام و حکمت آن بررسی شود:

فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام

در احادیث اهل بیت علیهم السلام، فضاول، آثار و برکات فراوانی برای زیارت امام حسین علیه السلام بیان شده است که می توان از آمرزیده شدن گناهان، دعای فرشتگان، دعای اهل بیت علیهم السلام، طولانی شدن عمر، افزوده شدن روزی، زدوده شدن اندوه، شادی دل، تبدیل شدن بدی ها به خوبی ها، تبدیل شدن شقاوت به سعادت و برخورداری از حق شفاعت نام برد.

همچنین در شماری از احادیث، فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام، بیشتر از حج و حتی طبق برخی از احادیث، ثواب آن بیش از هزار حج و هزار عمره است.

مقصود از برابری زیارت عبدالعظیم علیه السلام با زیارت سیدالشهدا علیه السلام

مسئله این است که براساس حدیثِ یاد شده، آیا زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام به طور مطلق می‌تواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصّی، از چنین فضلیتی برخوردار است؟ در یک جمله، آیا برابری زیارت عبدالعظیم علیه السلام و زیارت امام حسین علیه السلام مطلق است و یا مقید؟

بی‌تردید، مقصود امام هادی علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهد و یا در بیان فضیلت حضرت عبدالعظیم علیه السلام مبالغه کند.

بنابراین در پاسخ به سؤالی که مطرح شد، می‌توان گفت: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم علیه السلام و امام حسین علیه السلام مقید است، به فضای سیاسی ویژه‌ای که پیروان اهل‌بیت علیهم السلام در آن مقطع تاریخی در آن زندگی می‌کردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامداری افرادی مانند متوکل، مُعتـّز و معتمد عباسی، سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود را سپری می‌کرد.

در چنین شرایطی، امام هادی علیه السلام به منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومت‌های وقت، شیعیان را تهدید می‌کرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته است، به تعبیری روشن‌تر، زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام برای کسانی که آمادگی خطرپذیری برای زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت دارد و حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام شعبه‌ای از حرم سیدالشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتی بزرگ و حاکی از جایگاه بلند عبدالعظیم در نزد اهل‌بیت علیهم السلام و عظمت معنوی ایشان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *