مهدویت در قرآن – قسمت 21 – آیه 37 سوره انعام

خانه / انتظار و مهدویت / مهدویت در قرآن – قسمت 21 – آیه 37 سوره انعام

مهدویت در قرآن – قسمت 21 – آیه 37 سوره انعام

مهدویت در قرآن – قسمت 21 – آیه 37 سوره انعام

وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ قادِرٌ عَلي‏ أَنْ يُنَزِّلَ آيَةً وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ

مهدی در قرآن  0140

ترجمه فارسی : 

آیت الله مشکینی : 

و ( کفار ) گفتند: چرا بر او نشانه و معجزه ای ( نظیر عصای موسی و ناقه صالح ) نازل نشده؟ بگو: خداوند تواناست بر اینکه نشانه ای ( از قبیل آنچه می خواهند ) نازل نماید ، و لکن بیشتر آنها نمی دانند ( که اگر از این آیه ها فرود آید ، طبق سنّت جاریه حق به مجرد انکار ، عذاب نازل می شود ) .
حجت الاسلام انصاریان : 
و [ مرده دلان ] گفتند: چرا معجزه ای از سوی پروردگارش [ همانند معجزات پیامبران گذشته ] بر او نازل نمی شود؟ بگو: یقیناً خدا قدرت دارد که معجزه ای [ نظیر آنچه آنان درخواست دارند ] نازل کند ، ولی [ این گونه درخواست های نابجا به سبب این است که ] بیشترشان [ شرایط و موقعیت ها را ] نمی دانند.
ترجمه فرانسوی حمیدالله
et ils disent: ‹Pourquoi n’a-t-on pas fait descendre sur Lui (Muhammad) un miracle de la part de son Seigneur?› Dis: ‹Certes Allah est capable de faire descendre un miracle. mais la plupart d’entre eux ne savent pas

ترجمه آلمانی :
Und sie (d. h. die Ungläubigen) sagen:,Warum ist (denn) auf ihn (zur Bestätigung seiner Sendung) kein Zeichen von seinem Herrn herabgesandt worden?` Sag: Gott hat (jederzeit) die Macht, ein Zeichen herabzusenden. Aber die meisten von ihnen wissen nicht Bescheid

مهدی در قرآن  0141

تفسیر : 

ابوجارود از امام باقر (علیه السلام) روایت می کند که در تفسیر آیه ان الله قادر علی ان ینزل آیة ‹ انعام: 37› فرمود: خداوند در آخرالزمان نشانه هایی به تو نشان خواهد داد که از آن جمله است: دابة الارض، دجال ، نزول عیسی بن مریم علیه السلام و طلوع خورشید از مغرب

منبع اصلی: بحارالانوار، ج52 ،‌ ص 181، حدیث 4

مهدی در قرآن  0142

تفسیر اثنا عشری : 

باز سر رشته كلام به اقوال كفار مى‏فرمايد:

وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ: و گفتند رؤساى قريش بعد از عجز از معارضه قرآن، چرا نازل نمى‏شود بر پيغمبر صلى اللّه عليه و آله آيتى از جانب پروردگار او، يعنى معجزه‏اى كه ما از او مى‏طلبيم، مراد آيات مقترحه (دلخواهى) است كه بر سبيل تعنت از آن حضرت طلب مى‏كردند، چون يد بيضا و عصاى موسى و ناقه ثمود و احياى موتى و غيره، و يا به جهت اعتنا نكردن ايشان به آيات و معجزات حضرت سيد كائنات از جهت عناد مى‏گفتند: چرا آيتى ديگر به ما نمى‏نمايد قُلْ إِنَّ اللَّهَ قادِرٌ عَلى‏ أَنْ يُنَزِّلَ آيَةً: بگو اى پيغمبر بدرستى كه خداى تعالى قادر است بر آنكه نازل فرمايد آيتى از آيات مقترحه آنها آيتى ديگر، يا آيتى كه ملجأ و مضطر سازد به ايمان مانند شقّ جبل، يا آيتى كه اگر به آن ايمان نياورند هلاك شوند وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ: و لكن بيشتر ايشان نمى‏دانند كه حق تعالى قادر است بر آن آيات، و لكن عاقبت وخيم است چه حكم الهى بر اين وجه جارى شد كه چون معجزه طلبند و حضرت سبحان آن را ظاهر فرمايد و مقترحان ايمان نيارند، عذاب استيصال بر ايشان فرود آيد، مانند قوم ثمود و اصحاب مائده و غيره و يا نمى‏دانند در آنچه نزال فرموده از آيات بيّنه ايشان را مندوحه است از غير آن، يعنى وافى كافى است مر كسى را كه در آن نظر و تدبر نمايد.

حضرت باقر عليه السّلام در اين آيه فرمود: زود است نشان داده شود شما را در آخر الزمان آياتى، از آن جمله دابة الارض كه مراد وجود امير المؤمنين عليه السّلام است، و ديگر دجال و نزول عيسى بن مريم و طلوع شمس از مغرب، مراد ظاهر شدن ولىّ عصر، امام زمان، قائم آل محمّد پسر امام حسن عسكرى عجل اللّه تعالى فرجه مى‏باشد كه از طرف مكه ظهور نمايد و دنيا را پر از عدل و داد فرمايد، بعد از آنكه از جور و كفر پر شده باشد. اللهم اجعلنا من انصاره.

منبع اصلی: تفسير اثنا عشري، ج‏3، صص 260-261(نرم افزار جامع التفاسیر)

مهدی در قرآن  0143

تفسیر جامع : 

قوله تعالى: وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ اين آيه حكايت ميكند گفتار و سخنان بزرگان قريش را وقتى عاجز شدند از معارضه با پيغمبر اكرم در آنچه از قرآن آورده شروع كردند بياوه سرائى و سخنان بيهوده و گفتند چرا بر پيغمبر آياتى مانند عصاى موسى و ناقه صالح نازل نميشود؟

خداوند در جواب آنها فرمود در غير اين آيه آيا كفايت نميكند آنها را اين قرآنيكه بر تو نازل كرده ‏ايم و در اينجا فرمود بگو اى محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم خدا قادر است كه آياتى بفرستد ولى وقتى آيات نازل شد و ايمان نياورديد هلاك ميشويد در كافى از ابى جارود روايت كرده گفت حضرت باقر عليه السّلام فرمود در آخر زمان خداوند آياتى از قبيل دابة الارض و خروج دجال و فرود آمدن عيسى بن مريم از آسمان و طلوع آفتاب از مغرب بمردم نشان خواهد داد.

گردآورنده:طیبه فدوی

منبع اصلی: تفسير جامع، ج‏2، ص305(نرم افزار جامع التفاسیر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *