نماز برطرف کننده غم و اندوه انسان

خانه / مطالب و رویدادها / نماز برطرف کننده غم و اندوه انسان

نماز، عبادتی است که آثار آن برای هیچ یک از عبادات دیگر ذکر نشده است. آثار و برکاتی که در روایات برای نماز ذکر شده، آن قدر زیاد و حیرت انگیز است که در عقل و فهم انسانی نمی گنجد.

نماز از مهم ترین انواع عبادت خداوند است که در آیات و روایات بسیاری به آن اشاره و بر لزوم اقامه آن تأکید شده است. آثار و برکاتی که در روایات برای نماز ذکر شده، آن قدر زیاد و حیرت انگیز است که در عقل و فهم انسانی نمی گنجد.

025

در حدیثی از امام صادق (علیه السلام)، کیفیت نماز و وقت اقامه آن توسط نمازگزار معیار و میزانی برای تشخیص بر حق بودن وی ذکر شده است. (1)

پیامبر مکرّم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) نماز را راه پیامبران و باعث رضای پروردگار می داند، آن جا که می فرماید: اَلصَّلاةُ مِن شَرائِعِ الدّينِ وَ فيها مَرضاةُ الرَّبِّ عَز َّوَ جَلَّ وَ هِىَ مِنهاجُ النبياءِ وَ لِلمُصَلّى حُبُّ المَلائِكَةِ وَ هُدىً و ايمانٌ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ (2)  نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى نمازگزار، محبت فرشتگان، هدايت، ايمان، نور معرفت و بركت در روزى است.

در ادامه چند مورد از روایاتی که به ویژگی ها و آثار و برکات نماز اشاره می کند، می خوانیم:

نماز، فصل بین مسلمان و کافر

پیامبر (صلی الله علیه و آله): إِنَّ المُؤمِنَ هِمَّتُهُ فِي الصَّلاةِ و َالصِّيامِ و َالعِبادَةِ و َالمُنافِقُ هِمَّتُهُ فِي الطَّعامِ وَ الشَّرابِ كَالبَهيمَةِ (3) همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات.

نماز، باعث دوری از تکبر است 

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): فَجَعلَ اللهُ الایمانَ تَطهیراً لَکم مِنَ الشِّرکِ ، وَ الصَّلاةَ تَنزیهاً لَکم عَن الکِبرِ؛ (4) خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی.

نماز، قلعه بازدارنده از حملات شیطان

امام علی (علیه السلام): الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ؛ (5) نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

نماز، برطرف کننده غم و اندوه

امام صادق (علیه السلام) : ما يَمنَعُ اَحَدَكُم اِذا دَخَل عَلَيهِ غَمٌّ مِن غُمُومِ الدُّنيا اَن يَتَوَضَّاَ ثُمَّ يَدخُلَ مَسجِدَهُ وَ يَركَعَ رَكعَتَينِ فَيَدعُوَ اللّه فيهِما؟ اَما سَمِعتَ اللّه يَقُولُ: «و َاستَعينوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ» (6) چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به سجده گاه خود رود و دو ركعت نماز گزارد و در آن دعا كند؟ مگر نشنيده اى كه خداوند مى فرمايد: «از صبر و نماز مدد بگيريد»؟

نماز، احاطه انسان توسط نعمات خداوند

امام علی (علیه السلام) : لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ (7) اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است، هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت.

  1. محاسن، ص 254، حدیث 281
  2. خصال، ص 522، حدیث 11
  3. تنبيه الخواطر یا مجموعه ورام  ج1، ص 99
  4. احتجاج(طبرسی) ج1، ص 99
  5. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 175 ، حدیث 3343
  6. تفسير عياشى ج 1، ص 43، حدیث 39
  7. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 175 ، حدیث 3347

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *