چالشی بزرگ در انتظار ایران و عراق

خانه / مطالب و رویدادها / چالشی بزرگ در انتظار ایران و عراق

چالشی بزرگ در انتظار ایران و عراق

rayan

روزنامه واشنگتن پست روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم میسی رایان افزود: مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با تاکید بر این که اطمینان دارد عراق در نهایت شبه نظامیان سنی را در تکریت شکست خواهد داد، گفت: نیروهای دولت اسلامی در این شهر تنها چند صد نفر هستند درحالی که نیروهای عراقی و شبه نظامیان تحت حمایت ایران که به سمت مواضع این شهر پیش می روند، بالغ بر 23 هزار نفر می شوند.
وی پیش از عزیمت به عراق در گفتگو با خبرنگاران گفت به نظر وی نکته مهم درمورد عملیات تکریت به ابعاد نظامی آن مربوط نمی شود بلکه عواقب آن از اهمیت بیشتری برخوردارند.

به اعتقاد دمپسی شرایط زمانی مطلوب خواهد بود که به سنی ها اجازه داده شود پس از فتح تکریت به خانه های خود بازگردند و هرگونه که می خواهند به زندگی خود ادامه دهند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود: اما اگر پس از اجرای عملیات تکریت چنین شرایطی فراهم نشود، اگر بازسازی انجام نشود، اگر همه مردم در امور مشارکت داده نشوند، اگر مردم مجبور به ترک خانه های خود شوند آنگاه چالشی بزرگ پیش رو خواهیم داشت.

به گفته مقامات آمریکایی دو سوم نیروهایی را که در عملیات آزادسازی تکریت مشارکت دارند، شبه نظامیان تشکیل می دهند.

افزایش قدرت شبه نظامیان تحت حمایت ایران که بسیاری از آنها تا پیش از خروج نیروهای آمریکایی در سال 2011 با آنها می جنگیدند و آزادی عمل بیشتر ایرانیان در عراق به گونه ای که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای سپاه قدس اکنون در این کشور به اجرای عملیات می پردازد، باعث بروز نگرانی در پایتخت های غربی و در میان سنی های عراق شده است.

اتهام هایی بر ضد شبه نظامیان شیعه مطرح می شود مبنی بر این که در مناطق آزاد شده از دست نیروهای دولت اسلامی به آزار سنی ها می پردازند. اما با توجه به ضعف نیروهای امنیتی عراق و تصمیم کشورهای غربی درمورد اعزام نکردن نیرو به این کشور، توان جنگی شبه نظامیان برای مقابله با دولت اسلامی ضروری به نظر می رسد.

مداخله آشکار ایران در عراق بار سنگینی بر دوش مشارکت نظامی دوباره شکل گرفته آمریکا و عراق محسوب می شود. سربازان آمریکایی تابستان گذشته پس از گسترش درگیری ها در سوریه و تصرف بخش های زیادی در شمال و غرب این کشور به دست نیروهای دولت اسلامی به عراق بازگشتند.

دمپسی گفت از سران عراقی خواهد پرسید که آیا ایران هم مانند آمریکا می خواهد عراق در آینده یک کشور چند فرقه ای باشد، شرایطی که به گفته مقامات آمریکایی باید در این کشور برقرار شود تا به تنش هایی که موجب پدید آمدن دولت اسلامی شده است، خاتمه داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *