چه کارهایی که در قیامت باعث حسرت و پشیمانی خواهد شد؟

خانه / مطالب و رویدادها / چه کارهایی که در قیامت باعث حسرت و پشیمانی خواهد شد؟

در نگاهی کلی هر گناهی که انسان می‌توانست انجام ندهد ولی انجامش داد، و هر کار خیری که می‌توانست انجام دهد اما در انجام آن کوتاهی نمود، در روز قیامت موجب حسرت و پشیمانی خواهد شد.

با توجه به این قاعده کلی، اما در احادیث به مواردی از چیزهایی که در قیامت موجب حسرت و پشیمانی خواهد شده، به صورت ویژه اشاره شده است. ما در این فرصت به بیان چند نمونه بسنده خواهیم نمود.

49
1. ستودن عدالت و عمل نکردن به آن: امام صادق(علیه السلام) فرمود: «پُرحسرت‌ترین مردم در قیامت کسى است که عدالتى را ستوده و خود بر خلاف آن عمل نموده است؛ [زیرا در قیامت می‌بیند شنوندگان سخن او سعادت‌مند گشته، ولى خودش بدبخت و گرفتار است]».‏

2. پیروى از هواى نفس و شهوات جسمانى:لذت‌های شهوانی و مادی همه گذرا و از بین رفتنی هستند و در روز قیامت که روز حساب است، نتیجه‌ای جز حسرت و ندامت در پی ندارند.

3. مجلسی که بدون یاد خدا به پایان برسد: هیچ مجلسى نباشد که در آن نیکان و بدکاران گرد هم اجتماع کنند که به یاد خداى عزّ و جلّ از آن برخیزند، مگر این‌که در روز قیامت براى آنها مایه حسرت و افسوس باشد.

4. جلسه‌ای که بدون ذکر خدا، پیامبر و اهل بیت تمام شود: امام صادق(علیه السلام) فرمود: «کسانی که در جلسه‌ای جمع شوند و در آن جلسه نام خدا، پیامبر و آل او را نبرند، باعث حسرت در قیامت خواهد شد».

5. کوتاهى کردن در حق جانب خدا: منظور از جانب خدا، امام علی و ائمه(علیه السلام) است.

6. انفاق وارث از ارث حرامی که برجا گذاشته: بزرگ‌ترین حسرت‌ها در روز قیامت‏ حسرت مردى است که از حرام کسب ثروت کرده، و آن‌را مردى به ارث برده و در طاعت خداى سبحان انفاق نموده، آن مرد به خاطر انفاقش وارد بهشت می‌شود، و ارث گذارنده داخل جهنم می‌گردد.

7. گذراندن عمر به غفلت: پس حسرت‏ و اندوه بر آن غافلى باد که عمرش [در قیامت] بر او حجّت و دلیل باشد. [به این‌که چرا در دنیا که همه جور وسیله برایت مهیّا بود، ولی سعادت‌مند نگشتى].

8. دانشمند بدون عمل: از کسانى که روز قیامت‏ حسرت‏ خواهند خورد، آن عالمى است که مردم از علم او بهره‌مند شده و وارد بهشت گردیدند، ولى خودش عمل نکرد و وارد جهنم شد.

9. محاسبه نکردن اعمال قبل از روز حساب: هر کس پیش از فرا رسیدن وقت محاسبه، از خود حساب بکشد، حسابش روز قیامت‏ سبک، و به هنگام سؤال پاسخش آماده، و سرانجامش نیکو خواهد بود. امّا کسى که از خود حساب نکشد و کار آخرت را سهل انگارد، و نفسش پیرو هواها و لذّت‌هاى دنیایى باشد، براى همیشه حسرت‏ می‌خورد.

10. حافظ قرآنی که بر تلاوت مداومت ندارد: بر کسى که قرآن را حفظ کرده، سزاوار است بر تلاوتش مداومت داشته باشد و آن‌را فراموش نکند، تا مبادا از این راه روز قیامت‏، تأسف و حسرت‏ گریبان‌گیرش شود.

منبع :بصیرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *