کانون های قرآنی در سطح محلات برپا شود

خانه / مطالب و رویدادها / یادداشت و گفتگو / کانون های قرآنی در سطح محلات برپا شود

«احمد ابوالقاسمي» متولد سال 1347 منطقه جنوب غرب تهران و در حال حاضر مدير مرکز آموزش قرآن حرم حضرت عبدالعظيم حسني عليهالسلام است و….

کانون های قرآنی در سطح محلات برپا شود

13940306000209_PhotoL (1)

«احمد ابوالقاسمي» متولد سال 1347 منطقه جنوبغرب تهران و در حال حاضر مدير مرکز آموزش قرآن حرم حضرت عبدالعظيم حسني عليهالسلام است. اين قاري ممتاز تاکنون مقام هاي متعددي در مسابقات ملي و بين المللي قرآن کريم کسب کرده و از سال67 تاكنون بيش از يكصد سفر تبليغي به حدود 30 كشور جهان (بوركينافاسو، مالي، ناميبيا، آفريقاي جنوبي، پاكستان، عربستان، سوريه، مالزي، آلباني، مقدونيه، صربستان، بوسني، كوزوو، تركيه، عراق، قرقيزستان، قزاقستان، كانادا، استراليا، آلمان، فرانسه، بلژيك، هلند، سوئيس، اتريش، انگلستان، دوبي، شارجه، بحرين، قبرس) داشته است. با احمد ابوالقاسمي از قاريان بين المللي کشورمان در زمينه فعاليت هاي قرآني به گفت و گو نشسته ايم.

   ارزيابي شما از وضعيت فعاليت قرآني در کشور چگونه است؟ آيا توانسته ايم توده مردم را در اين زمينه همراه کنيم؟

در حال حاضر تعريف خوبي از فعاليت‌هاي قرآني در کشور وجود ندارد. متأسفانه فعاليت ‌هاي قرآني ما آن قدر نبوده که بتواند توده مردم را وارد اين عرصه ‌‌كند. اگر فعاليت‌ هاي ما به حدي برسد كه توده مردم وارد فعاليت ‌هاي قرآني كند و مطالبه ‌گري قرآني ايجاد شود، آن زمان مطالبات مردمي كاري مي ‌كند كه در همه مسئولان کشور دغدغه فعاليت هاي قراني به وجود آيد. ولي هنوز  چنين اتفاقي در کشورمان نيفتاده و مطالبه گري مردم صورت نگرفته است.

فعاليت قرآني در کشور ما نياز به تزريق بودجه و امکانات دارد و البته افرادي که بتوانند بر اين اساس طرح و برنامه هاي مناسبي را ارائه کنند به موفقيت قراني کشور کمک شاياني کرده اند و  قرآن را به جامعه وارد کرده اند. ما نياز داريم که اين مطالبه گري شکل بگيرد تا وضعيت قرآني در جامعه هر روز بهتر شود.

خوشبختانه جوانان ايراني گرايش زيادي به سمت قرآن دارند و اين وضعيت در ساير کشورهاي اسلامي کمتر به چشم مي خورد. ما بايد واقعا اين ظرفيت را قدر بدانيم و به بهترين شکل از آن استفاده کنيم.

   در بعد پژوهشي چطور؟

در بعد پژوهشي نيز اقدامات خوبي در کشور صورت گرفته است. خوشبختانه در کشور ما علاقه زيادي به پژوهش هاي قرآني نشان داده مي شود. مخصوصا نسل جوان به تدبر در قرآن اشتياق دارند. البته اين فعاليت ها باز هم نياز به رشد دارد و بايد فعالان فرهنگي بستر اين اقدامات را فراهم کنند.

2360451840396335960

ويژگي هاي يک قاري خوب از نگاه شما چيست؟

ببينيد سه رکن اصلي در قرائت قرآن جنس صدا به طور خاص، صوت و تکنيک استفاده از صوت  است. پس هر قاري که به اين سه رکن توجه کند قطعا در اين کار موفق خواهد بود. بايد به سبک قرائت نيز توجه شود.

اکثر ايراني ‌ها بيشتر به تجويد زيبا و کمتر به تجويد صحيح توجه مي‌ کنند در حالي که بايد به اين موضوع نيز توجه داشته باشند. البته برخي قاريان توانمند نيز ضعف‌ هايي دارند و بايد تلاش کنند که بتوانند نقطه قوت صوت را پررنگ و نقطه ضعف خود را مخفي نگه داريد يا حتي در نقطه ضعف خود اصلا وارد نشوند، مثلا اگر يک قاري مي داند که وقتي صدايش اوج مي گيرد خوب نمي شود نبايد در اوج به تلاوت قرآن بپردازد. پس يک قاري بايد نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد و آن ها را تقويت کند.

   از نگاه شما فعاليت قراني در کشورمان با چه خلاءهايي مواجه است؟ فکر مي کنيد آنطور که بايد و شايد توانسته ايم فعاليت قراني را در کشور نهادينه کنيم؟

اين يک اصل کلي است که فعاليت هاي فرهنگي دير بازده است و زود نتيجه نمي دهد. در واقع نمي توان يک اقدامي را در زمينه فعاليت قراني شروع کرد و انتظار داشته باشيم اين کار خيلي زود نتيجه بدهد. اولا بايد صبر کنيم و در مرحله بعد بايد کم کاري ها و کم سليقه گي ها را در اين حوزه از بين ببريم چرا که بزرگترين مشکل ما در زمينه فعاليت قراني در کشور همين است. درست است که فعاليت هاي خوبي انجام مي گيرد ولي برخي با مديريت سليقه اي خود اجازه نمي دهند که خوبي هاي اين فعاليت ها در کشور ديده شود. درست است که نيت ها خوب است و دغدغه هاي مناسبي در اين حوزه وجود دارد؛ اما بايد اين اقدامات اثربخشي داشته باشد و نتيجه اين فعاليت ها خود را در زندگي مردم جامعه نشان دهد و زندگي آن ها را به سمت سبک زندگي قراني سوق دهد.

البته تدوين منشور فرهنگ فعاليت هاي قرآني نيز اقدام خوبي است که صورت گرفته و به عنوان يک سند جامع قرآني در اختيار ما قرار دارد و الان بايد همه تلاش کنند تا اين سند به نحو احسن اجرا شود.

  چه پيشنهادي براي مسئولان در جهت بهتر شدن فعاليت هاي قرآني داريد؟

به اعتقاد بنده مسئولان در همه حوزه ها بايد در جهت تبليغ اسلام در جوانان و نوجوانان قدم بردارند و در واقع بايد آموزش هاي قرآني را به مدارس ببرند و از ان جا شروع کنند. در مدارس استعداد يابي صورت گيرد. مشوق دانش آموزان در اين موضوع شوند و امکانات لازم را براي پرورش اين استعدادها در اختيار دانش آموزان قرار دهند.  کمترين غفلت در اين زمينه ما را از اهداف اصلي تبليغ اسلام دور مي کند. مسئولان بايد با راه اندازي هرچه بيشتر کانون هاي قراني در محلات زمينه بروز استعداد ها را فراهم کنند.

البته همانطور که از مسئولان انتظار مي رود بايد خانواده ها نيز در اين زمينه اقداماتي را انجام دهند. خانواده ها خودشان مي توانند به فرزندشان از همان کودکي قران آموزش بدهند و البته خودشان نيز بايد با اين معجزه الهي انس داشته باشند. اگر فرزندي در خانه شاهد قرآن خواندن والدينش نباشد قطعا علاقه اي به قرآن نشان نخواهد داد. اگر والديني ديدند که فرزندشان استعداد حفظ قرآن و قرائت قرآن را دارند به او کمک کنند تا او در اين راه قدم بردارد.

   و سخن آخر …

اميدوارم خداوند توفيق فعاليت در زمينه قرآني را به همه بدهد و سبک زندگي قرآني در کشورمان رواج پيدا کند.   

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *