کرامت زن در آئینه ی روایات

خانه / پیروان عترت / بانوانه / کرامت زن در آئینه ی روایات
  1. احترام گذاشتن به حضرت زهرا(سلام الله علیها):

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) برای اثبات کرامت زن در عمل، آنچنان به احترام دخترش زهرا(سلام الله علیها) برخاست که مردم تعجب می کردند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) تنها به این مورد اکتفا نکرد، بلکه در موارد مختلف، حفظ احترام به دختران و حفظ شخصیت آنان را به اصحاب گوشزد می نمود.

  1. دختر حسنه است:

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) طبق حدیثی شریف فرمود: “البنات حسنات والبنون نعم، والحسنات يثاب عليها، والنعمة يسأل عنها” دختران حسنات و پسران نعمت الهی هستند و در برابر حسنات ثواب داده می شود و از نعمت سؤال می شود. (1) تعبیر به حسنات، یعنی وجود دختر در خانواده موجب ثواب و پاداش الهی است.

  1. دختر ریحانه است:

روزی به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) خبر دادند که خدا دختری به ایشان عنایت فرموده، در اثر بقایای رسوبات زنگار جاهلی، آثار ناخشنودی، در چهره ی یاران پدیدار گردید، حضرت فرمود: “مالکم ریحانه اشمها و رزقها علی الله عزوجل” این چه حالتی است که در شما می بینم؟! خداوند گلی به من عنایت فرموده که آن را می بویم و روزی او را خدا می دهد (2) تعبیر به ریحانه، یعنی دختر، گل زیبای باغچه ی انسانیت است.

  1. دستور احترام به دختران:

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که تحفه ای برای خانواده اش می خرد، همچون کسی است که می خواهد به نیازمندان کمک کند و هنگامی که می خواهد تحفه را تقسیم کند، نخست باید به دختر و بعد به پسران بدهد، چرا که هرکس دخترش را شاد و مسرور کند، چنان است که گویی کسی از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده باشد. (3)

  1. احترام به زن ها:

نقل شده است که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: “ما اَکرَم النِساء إلاّ كَريمٌ و لا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئيمٌ”  تکریم زنان شیوه ی بزرگواران و اهانت به آنان، کار فرومایگان است. (4)

پی نوشت:

  1. (الکافی، ج6/ص6)
  2. (ثواب الاعمال/ ص 239)
  3. (وسایل الشیعه/ ج 21/ ص 362)
  4. (کنزالعمال، ج 16)

 

انتهای مطلب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *