کمبود روحانی در مساجد آمریکا

خانه / مطالب و رویدادها / کمبود روحانی در مساجد آمریکا

درحالی که تعداد تعداد مسلمانان آمریکایی رشد می کند، نیاز به حضور روحانیون و مبلغان بیشتری درمیان آنها نیز احساس می شود و کاهش تعداد روحانیون و عدم استقبال نسل جدید از آموزشهای دینی ویژه مبلغان نگران کننده است.

ادگار هوپیدا سخنگوی انجمن اسلامی شمال آمریکا به عنوان شبکه ای از رهبران و گروه های اسلامی درشمال آمریکا گفت: روحانیون مسلمان چون سایر روحانیون در آمریکا مراسم ازدواج، هدایت جوانان، حضور در مراسم خیریه و مسئولیتهای دیگر را عهده دار هستند.درحالی که تعداد مسلمانان در آمریکا رشد می کند، تعداد مساجد نیز طی دهه گذشته رشد 74 درصدی داشته است. این افزایش قابل توجه در زمینه تعداد روحانیون نبوده است به طوری که در این حوزه کمبود جدی احساس شده و این احتمال وجود دارد که نیازهای دینی نمازگزاران درحال رشد بی پاسخ بماند. رهبران مسلمان کمبود تعداد روحانیون مسلمان را به رویکرد والدین مسلمان نسبت به آموزش دینی کودکان خود نسبت  می دهند، آموزشهایی که موجب نشده در آنها انگیزه کافی و لازم برای تقبل نقشهای رهبری در عرصه دین ایجاد شود. جهاد ترک از روحانیون مسلمان آمریکا و رئیس دانشکده اسلامی بیان در دانشکده الهیات  جنوب کالیفرنیا گفت: امروزه بسیاری از جوانان مسلمان تمایل دارند در رشته های پزشکی، مهندسی، حقوق و بازرگانی تحصیل کنند. جدا از بی انگیزه بودن جوانان مسلمان والدین آنها مسبب اصلی آن شناخته می شوند، عدم دریافت حقوق مستمر توسط روحانیون مسلمان، از عللی به شمار می رود که مانع تقبل نقش روحانی توسط مسلمانان جوان می شود. علاوه بر افزایش نیاز به روحانیون مسلمانان، نیاز به روحانیون مسلمانی که در آمریکا متولد شده اند بیشتر حس می شود تا بتوانند با نسل جدید بهتر ارتباط برقرار کنند، چرا که برخی رهبران مسلمان اعتقاد دارند نسل سوم مسلمانان آمریکایی که در فرهنگی متفاوت با والدین خود رشد کرده اند قدری خود را با فرهنگ دین و مساجد بیگانه می بینند.

چهار نفر از هر پنج روحانی مسلمان در آمریکا متولد شده اند و خارج از کشور تحصیل کرده اند. تحقیقات سال 2011 نشان می دهد که 44 درصد از روحانیون مسلمان آمریکایی به طور تمام وقت حقوق دریافت می کنند و سایرین صرفا رهبران دینی داوطلبی محسوب می شود. آمار رسمی از تعداد مسلمانان آمریکایی اعلام نشده اما براساس برآوردها به نظر می رسد که جامعه مسلمان بین 6 تا 8 میلیون از جمعیت این جامعه را تشکیل داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *