کنترل خشم سبب تقویت روحیه بخشندگی است

خانه / مطالب و رویدادها / کنترل خشم سبب تقویت روحیه بخشندگی است

رئیس تبلیغات اسلامی سلماس گفت: کنترل خشم، سبب تقویت روحیه بخشندگی و گذشت در اشخاص شده و روحیه ایثار را در انسان نهادینه می سازد.

حجت الاسلام مصطفی محمدلو،  در ارومیه،  با تاکید بر نهادنیه شدن سبک زندگی اسلامی، کنترل خشم را از عوامل مهم در این زمینه عنوان و اظهارداشت: خشم، از جمله صفاتی است که در عین واجب بودن کنترل آن، در برخی موارد لازم و ضروری بوده و سبب دفاع شخص از حقوق خود در مقابل ظلم دیگران و عامل تحرک انسان و مقابله با استکبار می شود.

حجت الاسلام مصطفی محمد لو

وی با اشاره به حفظ کرامت ‌انسانی و احترام متقابل افزود: رفتار فرد در هنگام عصبانیت، عیب‌ها و رذایل اخلاقی او را عیان کرده و موجب از دست دادن تصویر خوشایند شخصیتی او، در ذهن اطرافیان می شود که نتیجه آن شکسته شدن حد و مرزهای رفتاری میان طرف مقابل است.

وی ، در ادامه با اشاره به سخنان شیطان به حضرت نوح در مورد کنترل خشم تصریح کرد: شیطان رجیم خطاب به حضرت نوح گفت:« ای نوح در سه جا مرا به یاد آور؛ یکی در زمان غضب کردن به دیگران، دیگری زمان قضاوت میان دونفر و سوم در زمان هم نشین شدن با نامحرم در خلوت و تنهایی»؛ خشم موجب بیهوده گویی و انجام اعمالی می شود که گاهی اتفاقات ناگوار و غیرقابل جبران را ایجاد می کند.

حجت الاسلام محمدلو، افزود: آیه 134 سوره مبارکه آل عمران، که خداوند متعال در این باره می‌فرمایند:« الذین ینفقون فی السراء و الضراء و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین» کنترل خشم را در گرو بخشش دیگران و دوری از بغض و کینه اعلام کرد.

وی اذعان داشت: در جایی که حق انسان و یا مسلمانان دیگر بلاد اسلامی، مورد ناحقی و ظلم و استکبار واقع شده و یا کشوری با هجوم و حمله دشمنان غاصب مواجه شود، خشم موثرترین و مورد نیازترین ویژگی انسان برای دفاع از خود یا هم نوعان است.

منبع-حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *