اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛ شیعه‌ساخته‌اربعین‌است(10)

خانه / ویژه نامه / ویژه نامه های مناسبتی / ویژه نامه اربعین / اربعین / اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛ شیعه‌ساخته‌اربعین‌است(10)

اختلاط زن و مرد در اربعین

اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛شیعه‌ساخته‌اربعین‌است.

در طول تاریخ شبهاتی نسبت زیارت اربعین وارد شده است. در این زمینه جمعی از علما و فضلا پاسخگوی این شبهات بودند که در ادامه قصد داریم به پاسخ ایشان بپردازیم.
قرار است هیات‌رزمندگان‌اسلام تا روز اربعین هرروز پاسخ به یک شبهه با بیان یک فضیلت از اربعین را ارائه دهد.

شبهه‌ششم

با توجه به ازدحام جمعیت اختلاط زن و مرد باعث فشردگی جمعیت شده و حرام است چرا در اربعین زیارت سواره و ترک پیاده روی نمی‌شود؟

پاسخ:
اولاً اینگونه اختلاط حرام نیست و کسی از فقها فتوا به حرمت آن نداده است. اختلاطی که از ازدحام ناشی می‌شود. مثل آنچه که در حج، نماز جمعه، نماز عید و پیاده‌روی برای زیارت امام حسین علیه السلام و ازدحام داخل حرم شریف است. خود به خود حرام نیست بلکه فقها به طور عام فتوا به کراهت داده‌اند.

نوعی از اختلاط هم به معنای معاشرت و ارتباط نزدیک زنان با مردان بیگانه است. که معمولا در مدارس و ادارات دولتی و بیمارستان‌ها و امثال آن فراوان است. و مداوم اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر در زیارت پیاده‌گان اختلاطی باشد. از نوع اول است که حرام نیست.

ثانیا بر فرض که اختلاط از نوع دوم از برخی اشخاص کم اراده و ضعیف النفس پدید آید سبب ترک سنت دینی نمی شود. و گرنه اکثر واجبات عبادت که در آن نوعی آمیختگی دو جنس وجود دارد. مثل حج و نماز جمعه و نماز عیدین و نماز میت ایران باید تعطیل شود.

 

اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛شیعه‌ساخته‌اربعین‌است(9)

اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛شیعه‌ساخته‌اربعین‌است(8)

اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛شیعه‌ساخته‌اربعین‌است(7) 

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *