روزشمار دفاع مقدس (1 فروردین)

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس / روزشمار دفاع مقدس (1 فروردین)
58/01/01

بهره برداری تبلیغاتی از حوادث سنندج برای كوبیدن ارتش و نظام ؛ عزالدین حسینی : ارتش سبب كشتار خلق كرد است . مسلمانان سنی و خلق كرد را ضدانقلابی و كافر شمردن با ادعای جمهوری اسلامی فرسنگها فاصله دارد .

شورای موقت انقلاب سنندج : نظامیان شروط آتش بس را رعایت نكرده و گروگانها را آزاد نكرده اند .

پیامهای شماره 5 ، 6 و 7 شورای انقلاب سنندج مبنی بر بازداشتن مردم از رفتن به طرف پادگان و رعایت مقررات آتش بس و اعلام این خبر كه هیأتی مركب از رهبران دینی و شخصیتهای ملی كرد از مهاباد ، بوكان ، سقز برای دیدار با هیأت نمایندگان دولت وارد سنندج خواهد شد .

 هیأت اعزامی از تهران مركب از آقایان طالقانی ، بهشتی ، صدر حاج سیدجوادی ، بنی صدر و هاشمی رفسنجانی در ساعت 8 شب به سنندج وارد شد .

پیام رادیو – تلویزیونی وزیر كشور در ساعت 9 شب خطاب به طرفهای درگیر : از تیراندازی به یكدیگر خودداری كنید .

اعتراض سازمان یافته جمعیتها و گروههای سیاسی به درگیری سنندج : اعتراض دانش آموزان كرد هوادار سازمان چریكهای فدایی در سنندج به درگیریهای این شهر و تقاضای آزادی گروگانها ؛ مجازات تحریك كنندگان به كشتار ؛ اداره شهر به دست نیروهای مترقی ؛ قطع سلطه ارتش لغو سانسور .

 تظاهرات در بوكان در اعتراض به آنچه ” هجوم ناجوانمردانه ارتشیان معتاد به خونریزی در سنندج ” خوانده شد . قطعنامه پزشكان و كاركنان بیمارستانهای سنندج در حمایت از حركتهای قومی و گروههای سیاسی درگیر در رویدادهای سنندج . تحصن افسران ، درجه داران و سربازان كرد پادگان سنندج در مسجد جامع شهر در اعتراض به آنچه ” كشتار و تحركهای سربازان غیربومی بر ضد افراد محلی و استقرار سلاحهای سنگین رو به شهر سنندج ” خوانده شد .

اعلام موضع ستاد مركزی شورای تركمن صحرا در مورد حوادث سنندج : ارتش مسؤول وقایع سنندج است . ختم این جنایات بستگی مستقیم به تصفیه ارتش ضدخلقی و ایجاد ارتش خلقی دارد .

 اعلام مواضع گروهی به نام ” سرمچاران ( فداییان ) خلق بلوچ ” در مورد حوادث سنندج و خواستهای آن : «ریختن خون برادران كُرد را بشدت محكوم می كنیم . خودمختاری را حق مسلم تمامی خلقهای تحت ستم از جمله خلق بلوچ می دانیم و … »

گزارش سفارت آمریكا در تهران از درگیری سنندج : ظاهراً امروز هم درگیری متوقف شده است ، ما شك داریم كه اعزام نماینده شخصی از جانب خمینی تأثیر زیادی [در كاهش درگیریها] داشته باشد . ناآرامی اقلیتهای قومی مشكل بسیار جدی را برای دولت موقت مطرح خواهد كرد .

هشدارها و تذكرات امام خمینی در پیام نوروزی خطاب به ملت دربارة توطئه ها ، تفرقه افكنی ها و نتایج آن ، خطر بازگشت اختناق و چپاولگری و عقب ماندگی ، پرهیز از غفلت ناشی از پیروزی ، حمایت از ارتش : «توطئه ها هست باز و ما اگر چنانچه خود را پیروز بدانیم و گمان كنیم پیروز شدیم خدای نخواسته دچار غفلت می شویم . ملت موظف است كه از ارتش حمایت بكند . ارتش را تضعیف نكنید . » خطاب به رؤسای ارتش كه اشخاص شرافتمند را در رأس ارتش به كار بگیرند . خطاب به دولت كه دولت ، دادگستری ، فرهنگ و سایر ادارات باید تصفیه بشود .

60/01/01

عملیات قوچ سلطان.

61/01/01

آغاز عملیات فتح المبین در شمال خوزستان

64/01/01

اعزام هیات صلح به دو كشور ایران و عراق از سوی راجیو گاندی

67/01/01

ورود یك هیئت عراقی به ریاست معاون وزیر خارجه عراق به انگلیس برای كسب اطمینان مجدد از غرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *