روزشمار دفاع مقدس (11 خرداد)

58/03/11

استقرار پاسداران انقلاب و نیروهای انتظامی در خرمشهر و آبادان ؛ تحصن ، مظلوم‌نمایی و راهپیمایی عناصر خلق عرب با حمایت آیت الله شبیر خاقانی در خرمشهر و آبادان ؛ حملات پراكنده به مراكز دولتی از جمله پادگان دژ ؛ آتش زدن انبار بزرگ خرما در خسرو آباد ؛ گزارش مطبوعات از اوضاع این دو شهر ؛ برپایی تظاهرات و بروز درگیری بین موافقین و مخالفین ، دخالت پاسداران انقلاب و خاتمه یافتن غائله ؛ 12 مجروح و 2 كشته طی درگیری‌های امروز خرمشهر

اظهارات آیت الله شبیر خاقانی درباره درگیری امروز خرمشهر و متهم كردن پاسداران به حمله به تظاهركنندگان و تهدید به اینكه ادامه این وضع عواقب خوبی نخواهد داشت . گزارش خبرگزاری فرانسه از درخواست اعضای جامعه عرب از شیخ شبیر خاقانی جهت اعلام جهاد و توصیه او به اعضای خلق عرب به دفاع از خود در صورت ادامه تحریكات .

انتشار قطعنامه 12 ماده‌ای متحصنین مسجد امام صادق ( ع ) خرمشهر و درخواست بركناری مدنی ، شناسایی و دستگیری عوامل حوادث خرمشهر و حمله به منزل شیخ شبیر ، جمع‌آوری سلاح‌های توزیع شده بین مردم ، رفع سانسور از رادیو و تلویزیون ، رفع تبعیض از سوی دولت …

اطلاعیه ستاد عشایر مسلمانان عرب آبادان در تقبیح حركات تجزیه‌طلبانه و ستیزه‌های ناسیونالیستی و هشدار به عشایر كه گول عوامل امپریالیسم را نخورند . اعلام آمادگی عدة كثیری از جوانان اهواز برای خنثی كردن اعمال ضد انقلاب در پی حمله مسلحانه افراد ضد انقلاب به پمپ بنزین این شهر .

روزنامه كیهان مجموعه تلفات انسانی درگیری‌های اخیر خوزستان را تا عصر امروز 49 كشته و 169 مجروح اعلام كرد .

پیام آیت الله طالقانی به مناسبت حوادث خرمشهر و آبادان و تأكید بر اینكه نظام اسلامی حقوق هر فرد و هر گروهی را تأمین خواهد كرد . فرزندان فارس و عرب خوزستان خود توطئه‌ها را خنثی كنند .

بازتاب گسترده درگیری‌های امروز خوزستان در رسانه‌های خارجی از جمله در رادیو آمریكا ، رادیو كلن و رادیو بی . بی . سی .

استاندار خوزستان و آیت الله طاهری عراق را به دست داشتن در وقایع خوزستان متهم كردند . گزارش رادیو رسمی ایران از گشت و شناسایی هلی‌كوپترهای عراقی در مرز ؛ خبر مطبوعات درباره استقرار سربازان عراقی در مرز ؛ رادیو بغداد خبر تمركز نیروهای عراقی را در منطقه شط‌العرب تكذیب كرد ؛ گزارش جانبدارانه رادیو صوت الجماهیر ( بغداد ) از حوادث خوزستان .

طومار علما و مسلمانان اهل تسنن كرمانشاه در معرفی حجت الاسلام ملا محمد ربیعی امام جمعه شهر به عنوان نماینده خود برای مذاكره با امام خمینی و مقامات اجرایی درباره قانون اساسی بویژه اصل مربوط به مذهب رسمی كشور .

مصاحبه مطبوعاتی دكتر یزدی درباره مداخله آمریكا در امور ایران و سیاست دولت در قبال جزایر سه‌گانه و اظهارات آقای خلخالی در مورد خلیج فارس : اگر ایالات متحده آمریكا به مداخله خود در امور ایران ادامه دهد و از شناسایی انقلاب ما خودداری كند ، روابط خود را با آمریكا قطع خواهیم كرد ؛ خلیج فارس ، خلیج فارس است . توضیحات آیت الله خلخالی درباره خلیج فارس : آنچه گفته‌ام این بوده كه خلیج فارس قبل از انقلاب اسلامی نه خلیج فارس بوده و نه خلیج عرب ، بلكه خلیج آمریكا بود … ولی پس از استقرار جمهوری در ایران ، اسلامی می‌باشد . این عنوان غیر از تغییر اسم است .

59/03/11

تحریمهای اقتصادی دولت انگلیس علیه ایران از روز پنجشنبه به اجرا گذاشته می‌شود.

ادموند ماسكی: سیاستی را كه باید در مورد ایران اجرا كنیم: 1 – اضمحلال و از هم گسیختگی داخلی. 2 – اقتصاد رو به نابودی 3 – تهاجم و حمله به مرزها.

64/03/11

الحاق 20 هزار تن از افراد قبایل جعفری (كردهای بخش شمالی عراق) به نیروهای بارزانی. (با الحاق قبال مذكور كه در منطقه دهوك نقش موثری دارند قدرت حزب دمكراتیك كردستان عراق افزایش یافته است.)

گرومیكو (وزیر خارجه شوروی) در دیدار خود با كمیته هفتگانه عرب كه در مسكو صورت گرفته ایران را بطور صحیح مسئول ادامه جنگ با عراق و بحران در منطقه دانست وی همچنین گفت كه ایران نقشه‌هایی دارد كه به موجب آن منطقه را مورد تهدید قرار می‌دهد. “گرومیكو” در سخنان خود پا را از این هم فراتر گذاشت و ایران را بعنوان عنصر تهدید كننده شوروی شمرد (هیئت هفت نفر عرب 05/03/64 وارد مسكو شد.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *