روزشمار دفاع مقدس (14 تیر)

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روزشمار دفاع مقدس (14 تیر)
58/04/14

مذاكرات ایران برای دریافت قطعات یدكی تجهیزات نظامی ساخت امریكا.

پرتاب بمب دستی به سالن انتظار فرودگاه اهواز و درگیری مسلحانه بین مهاجمین و پاسداران و فرار آنها ؛ اظهارات فرماندار اهواز دربارة هدف این حمله ؛ گزارش كیهان از این حادثه .

تحصن اعضای خانواده 15 تن از دستگیر شدگان حزب كارگران سوسیالیست در ساختمان دادگستری اهواز و درخواست آزادی فوری و بدون قید و شرط زندانیان .

گزارش ستاد مشترك ارتش جمهوری اسلامی به نخست وزیر دربارة فعالیتهای دولت عراق علیه انقلاب اسلامی ، از جمله : عملیات شناسایی و عكس برداری زمینی و هوایی ، استقرار توپ و تجهیزات سنگین جنگی در مرز شلمچه ، كنترل شدید روحانیان و طرفداران انقلاب اسلامی .

سفر لرد كارینگتون وزیر خارجه انگلیس در رأس یك هیئت بلندپایه به عراق ؛ گزارش رادیو ریاض از مأموریت و مذاكرات این هیئت در عراق .

اوضاع داخلی عراق به نقل از منابع مختلف بویژه “ حركت انقلاب اسلامی عراق ” ؛ اطلاعیه سازمان امت اسلامی عراق دربارة برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای جنبش اسلامی عراق .

گزارش ژاندارمری كل كشور به وزارت كشور از بروز درگیری بین پیشمرگان جلال طالبانی و ارتش عراق در دربندیخان .

گزارش تحقیقی روزنامه كیهان از حمله عناصر ضدانقلاب بویژه نیروهای حزب دمكرات به ایل منگور از ایلات طرفدار انقلاب اسلامی و حمایت عزالدین حسینی از پیشمرگان حزب دمكرات كردستان در سركوب طرفداران انقلاب اسلامی در روستاهای كردستان .

اطلاعیه جمیعت كُردهای مقیم مركز و اعلام خطر در مورد توطئههای حساب شده ارتجاع و امپریالیسم در كردستان در سركوب طرفداران انقلاب اسلامی در روستاهای كردستان .

اجتماع گروهی تحت عنوان نمایندگان عشایر و كُردهای پاوه و اورامانات در اردوگاه سریاس و صدور قطعنامه 7 مادهای مبنی بر تصریح حق خودمختاری در قانون اساسی ، سپردن امور امنیتی منطقه به افراد بومی، مذاكرات دولت با نمایندگان واقعی كرد دربارة حقوق ملی .

راهپیمایی پنجهزار نفری مردم ایرانشهر در اعتراض به اصل 13 قانون اساسی و صدور قطعنامه 7 مادهای در حمایت از خودمختاری سیستان و بلوچستان و خروج پاسداران اعزامی از منطقه و واگذاری امنیت محل به افراد بومی .

انتشار بیانیه نهضت آزادی ایران و هشدار دربارة افزایش قارچگونه گروهها و سازمانهای سیاسی با ایدئولوژیها و خطمشیهای مختلف و خطرات این مسئله برای آینده كشور و انقلاب اسلامی و درخواست از دولت برای جلوگیری از تشكیل گروههای بیضابطه و جراید بیمسئولیت .

پاسخ مفصل مهندس بازرگان نخست وزیر موقت به انتقادات مطرح شده علیه دولت در یك پیام تلویزیونی .

اظهارات سخنگوی دولت دربارة نظر دولت دربارة مسائل روز از جمله رابطه دولت موقت با شورای انقلاب ، مشكلاتی كه ممكن است توسط گروههای مختلف سیاسی به وجود آید ، پناهندگان اخیر عراقی و شایعه حضور 40 مستشار آمریكایی در ایران .

60/04/14

تفسیر رادیو لندن و رادیو مسكو از حضور نظامی آمریكا در خلیج فارس و تبعات آن .

61/04/14

خبرگزاری جمهوری اسلامی: پاسگاههای مرزی میانتنگ، قلعهجوق، قلعهمین، سانواپا، وارولین، چهارشترگه، سهتپان، بازرگان و كانیشیخ هنوز در اشغال نیروهای عراقی هستند. گزارش قرارگاه كربلا از اقدامات مهندسی دشمن در محور فكه و كنارههای اروند. گزارش خبرنگار خبرگزاری فرانسه از قصرشیرین: معلوم نیست چرا قصرشیرین كه 50 هزار تن جمعیت داشت به صورت میدان وسیعی از سنگ و كلوخ درآمده است! حمله كردهای مخالف دولت عراق به تأسیسات دولتی در منطقه آغچیلر. هفتهنامه فرانسوی “لوپونیت”: مصر انواع سلاحها از جمله میگ 21، تانكهای تی 72 و انواع موشكهای ساخت شوروی را در اختیار عراق قرار میدهد. تغییر مسیر كمكهای تسلیحاتی كویت به عراق: در پی گزارش رادیوی جمهوری اسلامی ایران درباره كمكهای تسلیحاتی كویت به عراق، كویت مسیر حركت تریلرهای حامل تسلیحات به عراق را تغییر داد. اجرای آتش مؤثر علیه نیروهای مسلح غیرقانونی در منطقه پیرانشهر. شورای عالی دفاع مدت خدمت متولدان 1337 را یك سال اعلام كرد. اظهارت “احمد عزیزی”، قائم مقام وزیر امورخارجه درباره آخرین تحولات منطقه، موقعیت سیاسی ایران در جنگ، مواضع سوریه و سازمانهای درگیر در جنوب لبنان: برای قطع آتش نیروهای عراقی و ایجاد شرایطی كه مردم بیگناه به شهرهای خود برگردند و برای تحقق شرایط جمهوری اسلامی، ورود به خاك عراق نامحتمل نیست. تنها راه عبور نیروهای ایران به لبنان، عراق است. بازتاب گفتههای وی در رادیو واشنگتن، رادیو بی.بی.سی، روزنامه جمهوریت، رادیو آنكارا، رادیو اسرائیل و مطبوعات اماراتمتحده. حكم اخراج 16 دانشجوی مسلمان ایرانی در دیوان عالی آلمان تأیید شد. در پی تصمیم ایران مبنی بر تعطیلی فعالیتهای سیاسی در آلمان، رسانههای اینكشور تبلیغات سیاسی علیه ایران را افزایش دادهاند. دعوت صدامحسین از “حسنی مبارك” رئیسجمهور مصر، برای شركت در كنفرانس سران كشورهای غیرمتعهد در بغداد. تفسیر بی.بی.سی. و نشریه آلمانی “فرانكفورتر الگمانیه” از تغییر رفتار سیاسی كشورهای عربی و عراق، بی.بی.سی.: به پیشنهاد صدام در سال 1357 به خاطر امضای قرارداد صلح بین مصر و اسرائیل، اغلب كشورهای عربی رابطة سیاسی خود را با مصر قطع كردند ولی نشانههایی از تمایل روزافزون برخی كشورهای عرب به برقراری روابط مجدد به چشم میخورد. فرانكفورتر الگمانیه: صدام كه دشمن سادات بود، جانشین او را شخصاً به كنفرانس دعوت كرده است. مصر به یك شریك دلخواه برای عراق تبدیل شده است. در ادامه تلاش برای برگزاری كنفرانس غیرمتعهدها در بغداد، وزیرخارجه مالزی و نخستوزیر عراق به بلگراد سفر كردند. تفسیر روزنامه اطلاعات درباره نقش امریكا در حمله عراق به ایران و حمله اسرائیل به لبنان و نیز اصرار امریكا بر پایان دادن به جنگ: كیسینجر گفته است خطر آنی و عمده برای منافع امریكا در منطقه، ایران است و از هر طریق ممكن باید میان ایران و عراق آتشبس، برقرار كرد. مجلة فرانسوی “ژون آفریك”: هیچ بعید نیست كه بصره محاصره شود و یك دولت موقت عراقی در آنجا مستقر شود. گزارش این مجله از فعالیتهای مخالفان دولت عراق. روزنامه “مسلم” چاپ پاكستان: تجاوز اسرائیل به لبنان ضمن افشای ماهیت حكام عرب این حرف امام خمینی را كه با تكیه به ابرقدرتها نمیتوان به مبارزه مردم فلسطین كمك كرد، ثابت كرد.

66/04/14

رد گفتگوي‌های صلح در مسكو از سوی ایران.

طرح خاتمه جنگ از سوی عراق مبنی بر اینكه ایران آتش‌بس را پذیرفته و جنگ را خاتمه دهد.

شوروی خواستار خروج نیروهای خارجی از خلیج فارس شد.

برخورد خنثی شوروی نسبت به سقوط ایرباس ایران توسط نیروهای امریكایی

سخنگوی دولت آلمان: این فاجعه وحشتناك (سقوط ایرباس) بر لزوم فوری جهت اعمال یك آتش‌بس بر مبنای قطعنامه 598 تاكید مي‌كند.

ارائه طرح قانونی “مبارزه مستمر با استكبار: به مجلس شورای اسلامی.

حضرت امام: امروز روز مبارزه و جنگیدن با تمام شیاطین است. امروز تردید به هر شكلی خیانت به اسلام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *