روزشمار دفاع مقدس (20 تیر)

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روزشمار دفاع مقدس (20 تیر)

ادامه تحرکات خشونت‌بار در خوزستان از جمله انفجار لوله‌های حمل نفت اهواز به پالایشگاه آبادان؛ حملات متعدد گروه‌های ناشناس به مراکز مختلف خرمشهر؛ درگیری پاسداران انقلاب با عناصر ضد‌انقلاب در جزیره مینو؛ درگیری‌های یک قایق عراقی با کشتی‌های ایران در اروندرود و بازتاب آن در رادیو کلن

تاریخ شمسی   20  تیر  1358

خلاصه روز: 

774 ادامه تحرکات خشونت‌بار در خوزستان از جمله انفجار لوله‌های حمل نفت اهواز به پالایشگاه آبادان؛ حملات متعدد گروه‌های ناشناس به مراکز مختلف خرمشهر؛ درگیری پاسداران انقلاب با عناصر ضد‌انقلاب در جزیره مینو؛ درگیری‌های یک قایق عراقی با کشتی‌های ایران در اروندرود و بازتاب آن در رادیو کلن.

775 محاکمه سه تن از قاچاقچیان اسلحه در اهواز و صدور حکم اعدام برای آنها و اجرای آن.

776 آزادی 35 تن از دستگیرشدگان حوادث اخیر خوزستان از زندان اهواز در پی فرمان امام‌خمینی.

777 اجرای اقدامات امنیتی شدیدتر در خوزستان در پی انفجارات و حملات مسلحانه ضد انقلاب؛ مصاحبه مدنی با کیهان و تشریح حوادث اخیر خوزستان از جمله نقش “چهارشنه سیاه” در خرابکاری‌های منطقه و قاچاق اسلحه از عراق؛ تظاهرات در حمایت از مدنی و آیت‌الله خلخالی در دزفول.

778 مصاحبه حسن نزیه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و بیان نتیجه تحقیقات انجام شده درباره انفجار لوله‌های نفت و گاز خوزستان، برنامه پاک‌سازی شرکت نفت و درخواست اعزام پاسداران بیشتر به خوزستان.

779 تفسیر رادیو لندن، رادیو کلن و خبرگزاری فرانسه از حوادث خوزستان و تأثیر آن بر صادرات نفت ایران؛ اظهارات وزیر دفاع و فرمانده دژبان درباره مسائل خوزستان، نقش گروه چهارشنبه سیاه و شیخ شبیر در وقایع استان.

780 اقدام سیاسی- تبلیغاتی گسترده حزب دمکرات کردستان ایران برای خنثی کردن افشاگری‌های رادیو تلویزیون و مطبوعات از عملکرد این حزب در محاصره و خلع سلاح چند ایل و انحلال شورای انقلاب اشنویه؛ گزارش روزنامه اطلاعات از راهپیمایی گسترده در مهاباد، سنندج، بانه و مریوان در محکومیت رادیو تلویزیون و تثبیت مواضع حزب دمکرات

781 تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مریوان از اکراد مسلمان و معتقد به انقلاب اسلامی.

782 اعتراض شدید به آزادی حماد شیبانی و 42 تن از اعضای سازمان چریک‌های فدایی خلق از زندان در نامه‌ای به قلم محمدعلی مخلص خطاب به دادستان انقلاب اسلامی.

783 مصاحبه مطبوعاتی آیت‌الله آذری قمی به دادستان دادگاه انقلاب اسلامی تهران و ارائه توضیحاتی درباره فرمان عفو عمومی امام‌خمینی و چگونگی اجرای آن، وضع زندانیان، برنامه آینده دادگاه‌های انقلاب.

784 هشدار نشریه مردم (ارگان مرکزی حزب توده ایران) در مورد تلاش‌های دولت موقت برای حفظ مستشاران آمریکایی در ایران و درخواست از دولت موقت جهت مشخص کردن سیاست نظامی خود.

785 انتشار اعلامیه درجه‌داران نیروی هوایی در محکومیت اقدام همافران در دست زدن به تحصن و افشاگری علیه افسران و درجه داران و پاسخ همافران به اعلامیه درجه‌داران.

786 نامه کاردار سفارت آمریکا در تهران به عباس امیرانتظام سفیر ایران در سوئد و دادن خبر ارسال نامه برای نمایندگان سفارت آمریکا در اسکاندیناوی جهت برقراری ارتباط بین آنها و امیرانتظام.

787 گزارش سری آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا و اعتراف به اینکه علی‌رغم وجود گروه‌ها و سازمان‌های مختلف درکشور، این آیت‌الله خمینی است که شکل و جهت جمهوری اسلامی را تعیین خواهد کرد.

788 وزیر امور خارجه آمریکا طی نامه‌ای به کاردار سفارت آن کشور در تهران با ذکر برخی مشکلات ایران، از وی درخواست کرد تا طرح خود را برای تهیه گزارش‌های سیاسی به گروه ویژه‌ای که به همین منظور تشکیل شده، ارائه نماید.

789 گزارش رادیو مسکو از همکاری قاهره، تل آویو و افسران ساواک ایران برای خراب‌کاری در کردستان ایران.

790 سفر وزیر امور خارجه بلژیک به عراق و مذاکره درباره مسائل منطقه و روابط دو جانبه.

791 گزارش خبرگزاری فرانسه از مذاکرات نخست وزیر فرانسه با مقامات عراقی در بغداد و اعلام تمایل فرانسه به ادامه همکاری نظامی دو کشور.

جلد – عنوان کتاب:
2- بحران در خوزستان
صاحب اثر:
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
************************************

تاریخ شمسی  20  تیر  1361

خلاصه روز: 

245 سخنان فرمانده سپاه پاسداران در جمع فرماندهان قرارگاه‌های منطقه عملیاتی مبنی‌بر تأکید در سرعت برای آماده شدن برای اجرای عملیات با توجه به کوشش مستمر عراق برای ایجاد موانع در مسیر عملیات؛ تدابیر عراق برای جلوگیری از عملیات‌ ایران: جاری‌ ساختن آب در برابر مواضع‌ جنوبی قرارگاه‌ فتح.

246 ادامه‌ی گلوله‌باران شهرهای ویران شده ایران در غرب کشور و نیز شهرهای آبادان و خرمشهر که به شهادت دو تن و مجروح شدن 11 تن در این دو شهر انجامید.

247 اقدامات ضد‌انقلاب در غرب کشور: شلیک سه موشک “بازوکا” به مناطق مسکونی بانه؛ حمله به پایگاه نیروهای نظامی مریوان؛ کمین در مسیر نیروهای سپاه و شهید کردن پنج تن از آنان.

248 سپاه پاسداران یک شبکه جاسوسی و بمب‌گذاری در منطقه باختران و جوانرود را کشف کرد. افراد این شبکه اعتراف کرده‌اند که در شهرهای سرپل‌ذهاب، باختران و اراک بمب کار گذاشته بودند.

249 گزارش یک بولتن داخلی سپاه پاسداران درباره آخرین وضعیت دو گروه معارض “رزگاری” و “حزب دمکرات کردستان”. حمله سازمان مجاهدین خلق به سه تن از افراد بسیج در آستانه اشرفیه که یک تن از آنان به شهادت رسید و دو تن دیگر مجروح شدند. دست‌گیری پنج تن از اعضای کمیته نظامی سازمان مجاهدین خلق در شیراز.

250 بی.بی.سی.: هواپیماهای عراقی به جزیره خارک حمله کردند.

251 روزنامه “الشرق الاوسط” از موافقت “حسنی مبارک” رئیس‌جمهور مصر با ارسال مقادیری اسلحه از کشورش به عراق، خبر داد. مبارک گفته است که مصر به طور دائم در صف حمایت از عراق خواهد بود.

252 سخنان “میرحسین موسوی” نخست‌وزیر، درباره تأثیر حمله‌ی اخیر اسرائیل به جنوب لبنان در روند جنگ تحمیلی، تصمیم جمهوری اسلامی برای تداوم عملیات، تشکیل کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد، موضع ایران در برابر تلاش‌های صلح کشورهای غیرمتعهد و شرایط ایران برای پایان دادن به جنگ.

253 توضیحات نماینده دائم ایران در سازمان ملل درباره عقب‌نشینی عراق از مناطق اشغال شده، تلاش شورای امنیت در تصویب قطع‌نامه جدید برای پایان دادن به جنگ، شرایط ایران برای پایان دادن به جنگ، برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد و مطالبی درباره چگونگی تعیین مقدار غرامت جنگ و پرداخت آن به ایران.

254 معاون فرهنگی و کنسولی وزارت امورخارجه اعلام کرده که به مناسبت روز جهانی قدس، هشت هیئت سیاسی تبلیغاتی به 24 کشور مسلمان در آسیا و آفریقا عزیمت خواهند کرد تا مواضع استراتژیک ایران را در مورد برگزاری روز قدس و همچنین تصمیم ایران برای آزادسازی قدس را تشریح کنند.

255 گزارش هفته‌نامه “اکونومیست” از حمله مخالفان حکومت عراق به محل اقامت صدام‌حسین در الدجلیه.

256 تظاهرات هزاران تن از عراقی‌های مقیم تهران با شعار “سرنگونی حکومت صدام و برقراری نظام جمهوری اسلامی در عراق”. گزارش رادیو امریکا و رادیو اسرائیل از این تظاهرات: تظاهرکنندگان از کشورهای غیرمتعهد خواستند که از برگزاری اجلاس سران در بغداد خودداری کنند. هدف این تظاهرات تشویق نیروهای مسلح ایران به حمله به داخل خاک عراق است. راهپیمایی نیروهای عراقی مقیم سوریه در دمشق و حمایت آن‌ها از ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق. سخنرانی سفیر ایران در سوریه در جمع راهپیمایان: ایران با کلیه امکانات خود از ملت مسلمان عراق حمایت خواهدکرد.

257 وزارت امورخارجه عراق با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار استقرار نیروهای پاسدار صلح در مرزهای خود با ایران‌شد. دولت عراق در نامه‌ای به دبیر کل سازمان‌ ملل از کوشش‌های وی جهت برقراری‌ صلح، تشکر کرد.

258 معاون اول نخست‌وزیر عراق و سفیر فرانسه در بغداد درباره روابط دو کشور و افزایش فعالیت شرکت‌های فرانسوی در عراق گفت‌و‌گو کردند.

259 نخست‌وزیر ترکیه به هنگام بدرقه شاهزاده “حسن” ولی‌عهد اردن: در مورد بحران لبنان و جنگ ایران و عراق تبادل نظرهای مفیدی با ولی‌عهد اردن انجام شد.

260 نشست اضطراری وزیران نفت کشورهای عضو “اوپک” پس از دو روز بحث، بدون دست‌یابی به نتیجه‌ای خاتمه یافت. واشنگتن پست: اوپک نتوانست در مورد چگونگی مقابله با تخطی برخی از اعضاء تصمیم بگیرد. غرضی وزیر نفت ایران: به دست نیاوردن نتیجه، به معنای شکست نیست.

261 گردهم‌آیی سلطنت‌طلب‌ها در پاریس به نقل از رادیو “صدای آزاد ایران”: آنان تصمیماتی درباره سیاست‌های مبارزاتی و سازمان‌دهی مبارزات اتخاذ کردند.

262 یادداشت‌های فخرالدین حجازی از سفر به سوریه ـ که امروز به چاپ رسیده است ـ درباره ملاقات هیئت ایرانی با حافظ اسد، سخنان حافظ اسد درباره برخی حوادث پشت پرده روزهای آغازین جنگ، مواضع کشورهای عربی و موضع حافظ اسد دراین‌باره و…

جلد – عنوان کتاب:
20- عبور از مرز
صاحب اثر:
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
*********************************

تاریخ شمسی 20 تیر  1364

273 از ساعت 2:45 بامداد عملیات “قدس3” در محور عمومی دهلران – طیب در غرب رودخانه‌ی میمه با هدف نفوذ به مواضع دشمن برای انهدام نیروهایش و تجهیزات آن‏ها به‌‏وسیله‌ی رزمندگان لشکر19 فجر سپاه انجام شد. در این عملیات در مرحله‌ی رفت، از نظر میزان موفقیت و سهولت‌کار بیش از حد انتظار و در مرحله‌ی بازگشت برعکس بود [ضمیمه دارد].

274 امروز دشمن با حمله به یک پست استراق‌سمع خودی روی تپه‌ی 402 در منطقه‌ی سومار، آن را تصرف کرد.

275 مرکز تجمع نیروهای ارتش جمهوری‌ اسلامی ایران که جهت اجرای یک عملیات در منطقه‌ی سیدکان به‌سر می‌برند، در نوار مرزی کلاشین – اشنویه هدف حمله‌ی هوایی عراق قرار گرفت.

276 پس از قطعی شدن عملیات فاو، اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، حاکی از عدم پیشرفت است، به‌نحوی که فاو را از جایگاه یک عملیات اصلی خارج کرده و به نظر می‌آید که گویا عملیات‏‌های محدود محور اصلی کار قرارگاه‌های سپاه است. این مسئله در جلسه‌ی امروز فرماندهان سپاه بررسی شد و بر ضرورت توجه جدی به آن، تأکید گردید.

277 در جلسه‌ی امروز قرارگاه خاتم موضوع استفاده‌ی عراق از تجربیات عملیات بدر و خیبر جهت مقابله با نیروهای خودی در منطقه‌ی فاو، بررسی شد. “فدوی” مسئول اطلاعات عملیات قرارگاه نوح، درباره‌ی فعالیت‌های مهندسی عراق که بر مبنای استفاده از آن تجربیات انجام می‌شود، گزارشی داد.

278 در ادامه‌ی خط انفجار در اماکن عمومی به‌وسیله‌ی عوامل عراق، امروز بمبی در یک اتوبوس مسافربری – که از تبریز عازم خوی بود – منفجر شد و دست‌کم 12 شهید و 22 مجروح بر جا گذاشت.

279 امروز در دو رستوران کویت انفجارهایی روی داد که روزنامه‌ی فرانسوی “لوکوتیدین دوپاری” تلفات آن را 11 کشته و 89 مجروح اعلام کرده و این انفجارها را بر اساس “یک استراتژی که از تهران هدایت و رهبری می‌شود”، دانسته است. تلویزیون فرانسه نیز آن را به افراطیون ایران نسبت داده، در حالی‌که یک فرد ناشناس در تماس با دفتر خبرگزاری فرانسه، با پذیرفتن مسئولیت این انفجار، خود را منسوب به “بریگادهای عرب” خوانده است. گزارش شده که از جمله‌ی کشتگان این انفجارها، چند افسر عالی‌رتبه‌ی وزارت کشور کویت و چند کودک و یک زن بوده‌اند.

280 به گزارش یک روزنامه‌ی تونسی، سازمان امنیت تونس عده‌ای از هواداران عراقی را که در یک شبکه‌ی جاسوسی برای دولت بعثی عراق فعالیت می‌کرده‏‌اند، دست‏گیر کرده‏ است. همچنین نشریه‌ی انگلیسی “فارین ریپورت” از دست‏گیری 13 عراقی در بحرین خبر داد که در حال منفجر کردن بمب و برجا گذاشتن نشانه‌ای مبنی‌بر دخالت ایران، بوده‌اند. آن‏ها اعتراف کرده‏‌اند که انفجار دو بمب در بحرین هم‌زمان با سفر “سعودالفیصل” (وزیر خارجه‌ی عربستان) به ایران نیز کار عراق بوده‏ است.

281 “سعودالفیصل” در پایان مذاکرات دو روزه‌ی شورای همکاری خلیج‌فارس گفت مطمئن است جنگ پنج‌ساله بین ایران و عراق به‌زودی پایان خواهد یافت. رادیو بی‏.‏بی.‏سی. این اظهارات را بسیار خوش‌بینانه توصیف کرد.

282 گزارش خبرگزاری فرانسه درباره‌ی جنگ نفت‌کش‌ها (که از اوایل 1984 آغاز شده) و بررسی آمار و ارقام آن و نیز تبعات و سودها و زیان‌هایش.

283 سخنان یکی از مسئولان وزارت نیرو در بررسی علل کمبود برق و کثرت خاموشی‌های روزانه با اشاره به مواردی چون جنگ و آثار آن به‌ویژه جنگ شهرها؛ رفتن کارشناسان و متخصصان شوروی از نیروگاه‌ها؛ تعویق اجرای عملیات پیمان‏کار فرانسوی در نیروگاه تبریز؛ رفتن کارشناسان آلمانی از نیروگاه نکا؛ تقسیم ناعادلانه‌ی بودجه و سیاست‌های نادرست ارزی؛ نباریدن برف و باران کافی؛ و مهم‌‌تر از همه، فرار و کناره‌گیری نیروهای انسانی متخصص از وزارت‏ نیرو.

ضمیمه گزارش شماره273: گزارش عملیات “قدس3” و تشریح حرکت خودی و دشمن در دو مرحله رفت و برگشت به‌صورت جداگانه. بررسی نقاط ضعف و قوت خودی و دشمن.

جلد – عنوان کتاب:
37- توسعه روابط با قدرت‌های آسیایی
***********************************

تاریخ شمسی  20  تیر  1365

خلاصه روز: 

25 آیت‌الله‌ موسوی‌اردبیلی‌ در نمازجمعه‌ تهران‌، برادر محسن‌ رضایی‌ در نمازجمعه‌ رشت‌ و سرهنگ‌ صیاد شیرازی‌ در یزد بر سرنوشت‌ساز بودن‌ عملیات‌ در سال‌ جاری‌ تأکید کردند؛ بازتاب‌ این‌ اظهارات‌ از رادیو اسرائیل‌.

26 بمباران‌ پل‌ مواصلاتی‌ جاده‌ی مهران‌ – دهلران‌؛ پرواز شناسایی‌ هواپیماهای‌ عراقی‌ بر فراز نیروگاه‌ اتمی‌ بوشهر.

27 حمله‌ی هواپیماهای‌ عراقی‌ به‌ کشتی‌ 88 هزار تنی‌ مالت‌ و حریق‌ وسیع‌ آن‌.

28 گزارش‌ معاونت‌ اطلاعات‌ و عملیات‌ نیروی‌زمینی‌ سپاه‌ از وضعیت‌ کلی‌ و نقاط ضعف‌ نیروهای‌ خودی‌ در منطقه‌ شمال‌غرب‌ کشور، همچنین‌ نقاط قوت‌ دشمن‌ پس‌ از استراتژی‌ دفاع‌ متحرک‌ و نتیجه‌گیری‌ از وضعیت‌ موجود.

29 گزارش‌ یک‌ نشریه‌ معارض‌ عراقی‌ از فراخوان‌ متولدان‌ 33 تا 44 ساله‌ از جمله‌ معلمان‌ و دبیران‌ این‌ کشور برای‌ اعزام‌ به‌ جبهه‌ و گماردن‌ معلم‌های‌ زن‌ به‌ جای‌ آنها.

30 دعوت‌ کمیسیون‌ حقوق‌ بشر سازمان‌ ملل‌ از افراد آگاه‌ برای‌ بررسی‌ نقض‌ حقوق‌ بشر در عراق‌.

31 آغاز به‌کار کنفرانس‌ “خلیج‌فارس‌ و جهان‌ عرب‌” با شرکت‌ بیش‌ از صد هیئت‌ از کشورهای‌ حاشیه‌ خلیج‌فارس‌، اروپا و امریکا در دانشگاه‌ اکستر انگلستان‌ و سخنرانی‌ فرد هالیدی‌ در حمایت‌ از عراق‌.

32 توجیهات‌ ترکیه‌ در مورد تقویت‌ آشیانه‌های‌ سلاح‌های‌ هسته‌ای‌ امریکا در خاک‌ ترکیه‌؛ تناقض‌ گفته‌های‌ وزارت‌خارجه‌ ترکیه‌ با گزارش‌ وزارت‌ دفاع‌ امریکا درباره‌ی پایگاه‌های‌ امریکا در ترکیه‌.

33 امضای‌ چند یادداشت‌ تفاهم‌ اقتصادی‌ در سفر هیئت‌ اقتصادی‌ و بازرگانی‌ سوریه‌ به‌ تهران‌.

34 گزارش‌ آسوشیتدپرس‌ از اقدامات‌ سوریه‌ و فرانسه‌ جهت‌ آزادی‌ گروگان‌های‌ فرانسوی‌ در لبنان‌.

جلد – عنوان کتاب:
43- در تدارک عملیات سرنوشت ساز
صاحب اثر:
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
************************************

تاریخ شمسی 20 تیر  1366

خلاصه روز: 

645 نیروهای عراقی در حمله به جزیره‌ی جنوبی مجنون، بخش‌هایی از پد شرقی و غربی را تصرف کردند. تدابیر فرماندهی لشکر5 نصر و قرارگاه نصرت برای بازپس‌گیری پدهای از دست رفته، بروز برخی مشکلات و تعویق زمان عملیات.

646 هیاهوی تبلیغاتی عراق در تصرف قسمتی از پد شرقی. تلگرام تبریک سرلشکر سلطان هاشم فرمانده سپاه ششم به صدام حسین درباره‌ی این عملیات. انعکاس عملیات محدود عراق در رسانه‌‏های همگانی کویت.

647 هجوم هواپیماهای عراقی به شهرک میرآباد از توابع سردشت. در اثر این بمباران تعدادی شهید و مجروح شدند.

648 بازرسی سه کشتی در تنگه‌‏هرمز و توقیف یک فروند از آنها برای بررسی دقیق‌تر.

649 چهار عملیات نفوذی نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان در جاده‌ی اربت – دربندیخان، جاده شقلاوه – حیران، جاده‌ی خلکان – دوکان، مرکز استانداری بعقوبه و منطقه‌ی غربی ام‏النعاج.

650 اعزام 150 تن از دانشجویان علوم قضایی به جبهه‏‏‌های جنگ.

651 گزارش روزنامه سوئدی سونسکاداگبلادت از اقدام ارتش عراق در کوچ اجباری کردها به مرز اردن.

652 گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از دیدار عده‌‏ای از روحانیون مبارز اهل تسنن کردستان عراق با رئیس‌جمهور و سخنرانی وی.

653 گزارش هیئت اعزامی نخست وزیر به سردشت پس از بازدید از آثار حمله شیمیایی عراق به این شهر. گزارش کوتاه روزنامه اسپانیایی ال‏پائیس از آسیب‏‌دیده‏‌گان حملات شیمیایی عراق به سردشت که در مادرید بستری شده‏‌اند.

654 ورنون والترز نماینده‌ی امریکا در سازمان ملل در ادامه‌ی مأموریت خود برای ایجاد هماهنگی در میان کشورهای دارای حق وتو، امروز وارد پکن شد و با مقامات سیاسی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. خبر رادیو بی‏بی‏سی از احتمال تأخیر در تشکیل جلسه شورای امنیت. کشورهای غیردائمی شورای امنیت طرح 9 ماده‏‌ای قطع‏نامه‌ی پیشنهادی را بررسی می‏‌کنند. خبرگزاری فرانسه: پیشرفت کار تصویب قطع‏نامه به کندی صورت می‏گیرد. 5 کشور عضو جنبش عدم تعهد که از اعضای دوره‌ای شورای امنیت هستند به تبادل نظر خود درباره‌ی قطع‏نامه ادامه می‏‌دهند.

655 هشدار حزب‌الله کویت به دولت آن کشور درباره‌ی برافراشتن پرچم‌های امریکا روی کشتی‌های کویتی.

656 پلیس فرانسه یک دیپلمات ایرانی را در بخش فرانسوی فرودگاه ژنو مورد ضرب و شتم قرار داد و اسناد وی را به سرقت برد.

657 بی‌‏بی‌‏سی به نقل از آبزرور (درپی مصاحبه با کاردار ایران در لندن): دولت ایران با اشاراتی آشکار خواهان بهبود روابط خود با انگلستان است.

658 آسوشیتدپرس در آستانه‌ی سفر رسمی وزیر خارجه‌ی سوریه به ایران، تنش موجود در روابط دو کشور و همچنین چشم‌‏انداز آتی این روابط را مورد بررسی قرار داد. سفر شاذلی قلیبی دبیر کل اتحادیه‌ی عرب به سوریه.

659 گزارش آسوشیتدپرس از وضعیت اقتصادی عراق و تطبیق وضعیت اقتصادی این کشور در قبل و بعد از جنگ. بررسی چگونگی تأثیر جنگ بر پیکره‌ی اقتصادی عراق و ارزیابی تحولات جدید اقتصادی دولت برای حل مشکلات کشور.

ضمیمه گزارش 645: گزارشی از وضعیت جزایر مجنون.

جلد – عنوان کتاب:
49- تصویب قطعنامه 598 زمینه‌های سیاسی و نظامی
صاحب اثر:
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *