روزشمار دفاع مقدس (26 تیر)

تاریخ شمسی 26 تیر 1361

تاریخ قمری 25  رمضان 1402

تاریخ میلادی  17 ژوئیه  1982

خلاصه روز: 

335 ادامه‌ی عملیات مرحله دوم رمضان: فشار دشمن در محور عملیاتی “نصر 6” و عقب‌نشینی یگان‌های خودی از این محور. “نصر 4” (تیپ 31 عاشورا) ابتدا چهار کیلومتر پیش رفت اما براثر عدم تأمین جناح راست آن، به موضع قبلی عقب نشست. تلاش نصر 4 برای تأمین اهداف و انهدام نیروها و ادوات دشمن. فشار سنگین دشمن و عقب‌نشینی نیروهای خودی از مواضع متصرفه. پیش‌روی “نصر 7” و تأمین اهداف تعیین شده، اما عقب‌نشینی اجباری نیروهای خودی براثر عدم تأمین جناح راست.

موفقیت “نصر 8” در انهدام بسیاری از تانک‌ها و نفربرهای دشمن و عقب‌نشینی به مواضع قبلی. آمار تلفات دشمن در این مرحله. محسن رضایی: ما به دلایل نظامی از دست زدن به برخی اقدامات معذوریم. عراق به شهرهای ما حمله می‌کند ولی ما در بیابان با او درگیر می‌شویم. ما به راحتی می‌توانستیم بصره را به جهنم تبدیل کنیم و عقبه‌ی ارتش عراق را از بین ببریم ولی نمی‌خواهیم به مردم غیرنظامی آسیب برسانیم. تلاش اصلی ما تصرف خاک عراق نیست بلکه ایجاد حرکت در مردم عراق است. ما نمی‌خواهیم صرفاً افراد ارتش عراق را نابود کنیم. بلکه ترجیح می‌دهیم که آن‌ها زنده بمانند و بیدار شوند.

336 بازتاب عملیات رمضان: یک مقام وزارت خارجه امریکا: ما آماده‌ی انجام دادن عملیات مشترک نظامی با کشورهای دوست در منطقه خلیج‌فارس هستیم. نگرانی‌هایی درباره‌ی قدرت سیاسی و نظامی ایران وجود دارد. خبرگزاری فرانسه به نقل از محافل نزدیک به وزارت دفاع امریکا: کارشناسان نظامی امریکا نمی‌توانند شگفتی خود در مقابل توانایی‌های ارتش ایران را پس از 22 ماه جنگ با عراق، مخفی کنند. ارتش ایران خلاء ناشی از پاک‌سازی افسران حکومت سابق را پر کرده است. عامل اصلی پیروزی‌های ایران، روحیه و ایمان استوار نیروهای پیاده نظام است.

رادیو فرانسه: واشنگتن از بروز این جنگ بسیار نگران است. رادیو آلمان: برای اولین‌بار امریکا خود را در موقعیتی می‌بیند که منافعش در خطر است، بدون آنکه قدرت کافی برای دفاع داشته باشد. عراقی‌ها حتی در حال عقب‌نشینی نیز هر روز شهرهای آبادان و خرمشهر را گلوله‌باران می‌کنند. عکس‌العمل فوری ایران درباره‌ی قطع‌نامه 514 حاکی از اعتماد به نفس دولت ایران است. مقاله روزنامه سوئدی درباره اهداف عراق در حمله به ایران در سال 1359، به هم خوردن موازنه‌ی قدرت نظامی به نفع ایران پس از 22 ماه جنگ، کمک کشورهای عربی منطقه به صدام‌حسین.

337 سخنان صدام‌حسین درباره‌ی کنگره‌ی اخیر حزب بعث، عملیات اخیر ایران و مخالفت ایران با قطع‌نامه‌ی 514 شورای امنیت.

338 گزارش خبرگزاری فرانسه درباره‌ی تماس روزانه‌ی شاه اردن با صدام‌حسین، درخواست اردن برای برپایی گردهمایی فوق‌العاده سران عرب برای دفاع متقابل و حمایت از عراق.

339 سرپرست دفتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی، در یک اظهار نظر غیرمتعارف سقوط صدام را یک پیروزی قطعی برای آرمان فلسطین خواند.

340 نخست‌وزیر حکومت صهیونیستی: اگر نیروهای ایرانی در صدد پیشروی به سوی بیت‌المقدس باشند، آن‌ها را در نیمه‌ی راه درهم خواهیم کوبید. پیام وزیر امورخارجه مصر به وزیرخارجه امریکا و وزیرخارجه حکومت اشغالگر قدس از عملیات اخیر ایران ابراز نگرانی کرد.

341 “ناسیونال هرالد” ارگان حزب کنگره هند، گسترش جنگ را موجب آزرده‌خاطر شدن هند دانست. گزارش روزنامه هندی “فایننشال اکسپرس” درباره روابط رو به گسترش هند و عراق.

342 گزارش خبرگزاری ژاپنی “کیودو” از سقوط ارزش سهام شرکت‌های اروپایی و امریکایی طرف قرارداد با عراق. تأخیر وام 24/6 میلیون دلاری ژاپن به عراق.

343 آقای مهندس” میرحسین موسوی” به هنگام عزیمت به لیبی و الجزایر گفت: «سفر به لیبی برای بررسی گسترش روابط دو کشور و بحث درباره‌ی توطئه‌های امپریالیسم و صهیونیسم است.» وی شایعه‌ی میانجی‌گری الجزایر را رد کرد. آقای موسوی همچنین اعلام کرد: «هیچ خطری از جانب ما متوجه کشورهای منطقه نیست.» وی در فرودگاه الجزایر گفت: ما به اندازه‌ای که برای دفاع از شهرهای مرزی کشورمان لازم باشد، به داخل عراق پیشروی خواهیم کرد.

344 خبرگزاری رویتر در گزارشی از کنفرانس وزیران خارجه غیرمتعهدها در نیکوزیا، به نقل از این وزیران اعلام کرد: حمله ایران برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد را به مخاطره انداخته است.

345 خبرگزاری کویت به نقل از منابع نفتی لندن اوضاع پایانه‌ی نفتی خارک را مغشوش اعلام کرد. گزارش خبرگزاری فرانسه از وضعیت بازار نفت پس از تحولات اخیر در جنگ ایران و عراق، نگرانی‌های موجود از گسترش جنگ و تأثیر آن در صدور 50 درصد از نفت جهان از منطقه خلیج‌فارس.

346 ورود 62 دستگاه تریلر حامل مهمات و تجهیزات نظامی از مرزهای کویت و عربستان به عراق.

347 حمله 300 تن از عناصر مسلح غیرقانونی به بوکان که 18 تن از آنان کشته و 22 تن نیز دست‌گیر شدند. اجساد 18 تن از نیروهای بسیج که در پیرانشهر اسیر شده بودند، کشف شد. فرمانده‌ی منطقه 5 سپاه درباره چگونگی شهادت آنان گفت: افراد شورای ملی مقاومت آن‌ها را شکنجه و سپس خفه کرده‌اند.

جلد – عنوان کتاب: 
20- عبور از مرز
صاحب اثر: 
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
*************************************

تاریخ شمسی 26  تیر  1364

تاریخ قمری  28    شوال  1405

تاریخ میلادی  17  ژوئیه  1985

خلاصه روز: 

330 عقب‌نشینی نیروهای ارتش از ارتفاعات سراسپندار به‌دنبال فشار دشمن؛ نتایج مثبت و منفی این مرحله از عملیات موسوم به “قادر1”.

331 سرنگونی دو هواپیمای عراقی در منطقه‌ی شمال‌غرب با آتش پدافند هوایی ایران.

332 جلسه‌ی قرارگاه خاتم برای بررسی امکان اجرای عملیات محدود در جزایر “قطعه” و “سهیل” در غرب اروندرود با حضور جانشین فرماندهی کل سپاه و فرماندهان تیپ المهدی و لشکر ثارالله [ضمیمه دارد].

333 درگیری‌ نیروهای خودی با ضدانقلاب در غرب کشور، از جمله در شهر اشنویه که جاده‌های تدارکاتی عملیات قادر از آن می‌گذرد.

334 هشدار قرارگاه “بلال” سپاه در خصوص تحرکات ایذایی اشرار مسلح و حمله‌ی ‌آن‏ها به مأموران انتظامی در جاده‌های سیستان و بلوچستان. این تحرکات و حملات در پاکستان سازمان‏دهی می‌شود.

335 اظهارات رئیس اداره‌ی آگاهی امریکا درباره­‌ی کشف باند قاچاق سلاح به ایران.

336 پرداخت دست‏مزد کارگران خارجی به ارز خارجی و انتقال هرگونه دینار عراقی و جواهر آلات به خارج از کشور عراق ممنوع شد.

337 ورود “طارق عزیز” به اردن به‌منظور دیدار و مذاکره با وزیر خارجه‌ی ژاپن – که در اردن به‌سر می‌برد – درباره‌ی روند کنونی صلح. رسانه‌های عراقی می‌کوشند هدف از این سفر را دیدار با مقام‌های اردنی معرفی کنند. گزارش رسانه‌های غربی درباره‌ی این سفر.

338 مقاله‌ی روزنامه‌ی اطلاعات درباره‌ی موقعیت گورباچف و جایگزین کردن سیاست‏مداران قدیمی با سیاست‏مداران جوان در شوروی.

ضمیمه گزارش شماره 332: گزارش منتفی شدن عملیات محدود در جزایر سهیل و قطعه.

جلد – عنوان کتاب:
37- توسعه روابط با قدرت‌های آسیایی
صاحب اثر:
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
******************************

تاریخ شمسی  26  تیر 1365

تاریخ قمری  9  ذی‌القعده  1406

تاریخ میلادی  17  ژوئیه  1986

خلاصه روز: 

97 هواپیماهای‌ دشمن‌، جزیره‌ خارک‌ و اسکله‌های‌ فاو را بمباران‌ کردند.

98 تحرکات‌ ارتش‌ عراق‌ در منطقه‌ عملیاتی‌ مهران‌؛ فعالیت‌ مهندسی‌، اطلاعاتی‌ و تحرکات‌ دشمن‌ در فاو؛ وضعیت‌ نامطلوب‌ آتش‌ خودی‌ در منطقه‌ فاو.

99 300 شهید، 1173 مجروح‌ و 45 مفقود در جزیره‌ مجنون‌ طی‌ سه‌ ماه‌ گذشته‌ بر اثر حملات‌ پیاپی‌ دشمن‌ و مشکلات‌ پدافندی‌ و تدارکاتی‌ خودی‌.

100 درخواست‌ فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ از فرماندهان‌ نواحی‌ جهت‌ راه‌اندازی‌ اردوگاه‌های‌ قدس‌ برای‌ آموزش‌ نیروها؛ اعزام‌ 20237 تن‌ از استان‌ اصفهان‌ به‌ جبهه‌ها طی‌ سال‌ 64.

101 گزارش‌ اطلاعات‌ نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ درباره‌ی تأثیر عملیات‌های‌ بزرگ‌ در افت‌ کیفی‌ ارتش‌ عراق‌؛ نحوه‌ بازسازی‌ یگان‌های‌ عراقی‌ پس‌ از عملیات‌ها؛ عدم‌ تأثیر سقوط بصره‌ در سرنگونی‌ صدام‌؛ ممکن‌ بودن‌ سقوط رژیم‌ عراق‌ بر اثر استمرار و تداوم‌ عملیات‌ها.

102 دبیرکل‌ سازمان‌ملل‌ مواضع‌ عراق‌ و ایران‌ درباره‌ی طرح‌ 8 ماده‌ای‌ شورای‌امنیت‌ را تشریح‌ کرد.

103 روزنامه‌ البعث‌ سوریه‌: رژیم‌ عراق‌ به‌ دنبال‌ کودتای‌ اخیر، 507 افسر و سرباز را اعدام‌ کرد. فرمانده‌ سپاه‌ هفتم‌ عراق‌ دستور تیراندازی‌ به‌ هلی‌کوپتر حامل‌ صدام‌ را داده‌ بود.

104 صدام‌ به‌ مناسبت‌ سالگرد کودتای‌ حزب‌ بعث‌، گفت‌: زمان‌ علیه‌ ایران‌ است‌، آنها از بیم‌ فروریختن‌ اوضاع‌ اقتصادی‌، سیاسی‌ و نظامی‌شان‌ برای‌ حمله‌ عجله‌ دارند. ما با 15 میلیون‌ عراقی‌ در برابرشان‌ خواهیم‌ ایستاد. میدان‌ اقتصادی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ میدان‌ اساسی‌ در درگیری‌ باقی‌ خواهدماند؛ ما سهمیه‌ای‌ کم‌تر از سهمیه‌(نفت‌) ایران‌ را نخواهیم‌ پذیرفت‌.

105 توافق‌ ترکیه‌ و عراق‌ برای‌ چگونگی‌ بازپرداخت‌ 1/5 میلیارد دلار بدهی‌ عراق‌ به‌ ترکیه‌.

106 گزارش‌ گاردین‌ از وضعیت‌ اقتصادی‌ عراق‌: عراق‌ 15 میلیارد دلار به‌ بانک‌ها و 50 الی‌ 70 میلیارد دلار به‌ شوروی‌ و کشورهای‌ عربی‌ بدهکار است‌. عایدات‌ عراق‌ از نفت‌ 8 میلیارد دلار خواهد شد، در حالی‌ که‌ این‌ کشور نیاز به‌ 15 میلیارد دلار ارز دارد. نیویورک‌ تایمز: نشانه‌های‌ جنگ‌ در نقاط مختلف‌ عراق‌ به‌ خوبی‌ هویداست‌. اکثر مردان‌ زیر 40 سال‌ در حال‌ خدمت‌ نظام‌ وظیفه‌ هستند؛ اکثر شغل‌های‌ خدماتی‌ را زنان‌ و کارگران‌ خارجی‌ پر کرده‌اند.

جلد – عنوان کتاب:
43- در تدارک عملیات سرنوشت ساز
صاحب اثر:
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
********************************

تاریخ شمسی  26  تیر  1366

تاریخ قمری  20  ذی‌القعده  1407

تاریخ میلادی   17   ژوئیه     1987

خلاصه روز: 

760 تصمیم قرارگاه نصرت بر انجام عملیات در جزیره مجنون جنوبی و ابلاغ طرح مانور لشکر5 نصر و تیپ12 قائم. جزئیاتی از طرح مانور لشکر5 نصر. (ضمیمه دارد)

761 عملیات نیروهای عراقی در منطقه‌ی عمومی سومار. ‌به‌‏رغم به‏‌کارگیری سه تیپ پیاده، یک گردان مکانیزه و پشتیبانی 6 گردان توپخانه، دشمن موفق به تصرف تپه‌ی 402 کهنه‌ریگ نشد.

762 در بمباران روستای بوالحسن، مسجد روستا تخریب شد و تعدادی از مردم نیز مجروح شدند. پروازهای شناسایی هواپیماهای دشمن بر فراز سردشت و مناطق کلاشین، حاج عمران و میرآباد و شکستن دیوار صوتی.

763 عملیات مشترک حزب دمکرات کردستان عراق و تیپ 75 ظفر و نیروهای معارض در محور زراین – دربندیخان و توزخرماتو – کرکوک. در این درگیری 9 تن از نیروهای عراقی کشته شدند. یکی از فرماندهان محلی عراق و 5 تن از نیروهای تحت امر وی و 29 نفر دیگر از نظامیان و جاش‌های عراقی خود را به نیروهای معارض عراقی تسلیم کردند.

764 حمله حزب دمکرات کردستان به پایگاه دژن در شمال غربی کامیاران با مقاومت نیروهای خودی ناکام ماند و درگیری همچنان ادامه دارد. نیروهای سپاه کامیاران که برای کمک عازم منطقه بودند در اطراف روستای کاشتر با عوامل ضد انقلاب درگیر شدند.

765 نیروی دریایی 8 کشتی تجاری و نفت‌کش را در تنگه‏‌هرمز مورد بازرسی قرار داد.

766 عیادت نمایندگان رئیس‏‌جمهور از مجروحان شیمیایی سردشت. برگزاری مراسم بزرگداشت یکی از شهدای حمله‌ی شیمیایی در رُم. نامه نمایندگی ایران در سازمان ملل به دبیرکل این سازمان درباره خبر شهادت دختر 13 ساله سردشتی بر اثر شدت جراحات حاصل از حملات شیمیایی عراق به سردشت در بیمارستان شهر رم و انتقاد از شورای امنیت و جامعه بین‌الملل.

767 در جلسه‌ی 10 ساعته‌ی فرماندهان عالی‌‏رتبه قرارگاه خاتم‌‏الانبیاء و فرماندهان نیروهای سه‏‌گانه ارتش و سپاه، طرح‌‏های دفاعی خلیج‌‏فارس مورد تصویب قرار گرفت. یک مقام ارشد قرارگاه خاتم‏‏‌الانبیاء: این طرح‌‏ها به‏‌منظور پاسخگویی به‌موقع به متجاوزین خارجی که در فکر گسترش و نفوذ نظامی خود در منطقه هستند تهیه شده است.

768 سخنان آقای هاشمی رفسنجانی نماینده‌ی امام در شورای عالی دفاع در نماز جمعه‌ی تهران درباره‌ی فرسایش توان نظامی عراق و افزایش توان نظامی ایران، اقدامات جدید امریکا در خلیج‌‏فارس، تغییر موضع غرب و خصوصاً امریکا از درگیری غیرمستقیم به درگیری مستقیم با هدف جلوگیری از پیروزی ایران و بازداشتن حکومت عراق از سقوط، اقدامات انگلیس و فرانسه در منازعات اخیر دیپلماتیک با ایران به‌عنوان بخش روانی این رویارویی و غیرقابل اعتماد خواندن امریکا با استناد به رفتار این کشور در معامله‌ی پنهانی با ایران و افشای برخی تقلب‌های صورت گرفته در این معامله.

769 سفر محمدجواد لاریجانی به شوروی و گفت‌وگوی وی با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌ی این کشور. لاریجانی: ما کلیه‌ی تحرکات امریکا را به دقت زیر نظر داریم و خود را برای مقابله با آن آماده کرده‌‏ایم. گرومیکو: نقطه‌‏نظرهای ایران برای مقابله با حضور نیروهای نظامی امریکا مورد تأیید شوروی است. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی و رادیو مسکو از مذاکرات انجام شده. مقاله یونایتدپرس درباره‌ی مخالفت شوروی با ادامه‌ی جنگ، مخالفت دو طرف با توسعه حضور امریکا در منطقه، نقش برجسته‌ی شوروی در پایان دادن به جنگ، سفر لاریجانی به مسکو و دستاوردهای این سفر.

770 سخنرانی صدام حسین به مناسبت سالگرد به قدرت رسیدن حزب بعث در عراق: مدتی است که عراق از خطر گذشته و توانسته‌‏ایم دشمن را در مرزها محاصره کنیم؛ هر قطع‏نامه‌‏ای که با اصول پنج‏‌گانه که ما تعیین کرده‌‏ایم تناقض داشته باشد، از سوی عراق قابل قبول نخواهد بود؛ سال 1987 به عنوان سال اهمیت دادن فراوان به زمینه‌‏های غیرنظامی و به خصوص زمینه اقتصادی به شمار می‌‏آید.

771 تشریح جزئیات اجرای یک کودتای ناموفق به رهبری دو برادر صدام حسین در عراق در یک نشریه‌ی مخالف حکومت عراق.

772 29 تیر ماه به عنوان روز رأی‏‌گیری از قطع‏نامه پیشنهادی درباره جنگ ایران و عراق اعلام شد. رویتر: منابع دیپلماتیک آلمان از توافق اعضای شورای امنیت درباره‌ی قطع‏نامه پیشنهادی خبر دادند. امریکا تلاش دارد تا قبل از حرکت نخستین نفت‌کش کویتی با پرچم این کشور قطع‏نامه را به تصویب برساند. احتمال حضور وزرای خارجه کشورهای عضو شورای امنیت در جلسه رأی‏‌گیری. گزارش خبرگزاری فرانسه و رادیو امریکا از برخی مواد قطع‏نامه و ارزیابی تطبیقی این قطعنامه ‌با قطع‏نامه‌‏های صادر شده‌ی قبلی.

773 مارگارت تاچر نخست وزیر انگلیس: ما آماده نیستیم حضور خود را در خلیج‌‏فارس افزایش بدهیم. ساندی تایمز: تاچر در دیدار با ریگان گفته است ممکن است امریکا به جنگی بی‏‌نتیجه و ناتمام با ایران کشیده شود. ریگان پس از دیدار با تاچر: اکنون وقت آن است که فوراً‌ به جنگ ایران و عراق پایان داده شود.

774 پایان تشریفات نصب پرچم بر روی دو فروند نفت‌کش کویتی؛ بریجتون و ‏گازپرنس اولین گروه از کشتی‏‌هایی هستند که اسکورت خواهند شد. ریچارد مورفی معاون وزیرخارجه امریکا با تأکید بر منافع گسترده‌ی امریکا در منطقه اعلام کرد که نیروهای این کشور تا پایان جنگ در خلیج‏‌فارس باقی خواهند ماند.

775 اعتراض ایران به هلند به‌دنبال اعلام تصمیم این کشور مبنی‏‌بر واگذاری دو فروند کشتی مین‌‏یاب به کویت. گزارش آسوشیتدپرس از اعتراض ایران و جزئیات نحوه‌ی فروش مین‌‏یاب‏‏‌های هلندی به کویت.

776 فرانسه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. دولت فرانسه همچنین بر شدت محاصره‌ی سفارت ایران در پاریس افزود و خروج دیپلمات‏‌های ایرانی را از فرانسه ممنوع کرد. گزارش مشروح خبرگزاری فرانسه از این وقایع‏.

777 ایران ضمن اعلام قطع روابط دیپلماتیک با فرانسه اعلام کرد با توجه به عملکرد خلاف قوانین بین‌‏المللی دولت فرانسه، ایران حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‏‌داند.

778 آخرین تصمیم دولت فرانسه: دیپلمات‏‌های دو کشور ظرف 5 روز به کشورهای خویش بازگردند.

779 سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا: ما از تصمیم فرانسه حمایت می‌‏کنیم. وزیر خارجه‌ی اردن: اقدام فرانسه شجاعانه بود. هشدار حزب‌الله و روحانیون لبنان به دولت فرانسه: سفارت‌خانه‌ها و منافع فرانسه در هر کجای دنیا در معرض خطر قرار دارد؛ این اقدام فرانسه، در چارچوب یک جنگ تمام عیار علیه اسلام است.

780 در پاسخ به تلاش دولت یونان برای برقراری آتش‏‌بس در خلیج‌‏فارس، سفارت عراق در یونان طی اطلاعیه‌‏ای اعلام کرد که مسئولیت ورود کشتی‏‌ها به مناطق ممنوعه برعهده‌ی خود آنان است و عراق مسئول حمله به نفت‌کش‏‌ها نیست.

781 باتوجه به شروع دور جدید حملات هوایی عراق در خلیج‏‌فارس، نزدیک شدن زمان اجرای عملیات اسکورت نفت‌کش‏‌های کویتی، یونایتدپرس با تأکید بر اقدامات غیر‏قابل پیش‌‏بینی نیروهای سپاه سه فرضیه را درباره‌ی اقدامات اخیر عراق در حمله به کشتی‌ها طرح و بررسی کرده است.

ضمیمه گزارش760: طرح مانور نیروهای غواص لشکر5 نصر در جزیره مجنون جنوبی.

جلد – عنوان کتاب:
49- تصویب قطعنامه 598 زمینه‌های سیاسی و نظامی
صاحب اثر:
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *