روزشمار دفاع مقدس (2 مرداد)

17 ادامۀ تشدید مناقشات سیاسی میان ایران و عراق؛ تأیید رسمی خبر اعدام آیت‌‏الله سیدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت‏‌الهدی از طرف یک مقام عراقی

تاریخ شمسی  2  مرداد  1359

تاریخ قمری  10   رمضان  1400

تاریخ میلادی  24   ژوئیه   1980

خلاصه روز: 

17 ادامۀ تشدید مناقشات سیاسی میان ایران و عراق؛ تأیید رسمی خبر اعدام آیت‌‏الله سیدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت‏‌الهدی از طرف یک مقام عراقی؛ ترور ریاض طه یک شیعۀ لبنانی طرف‏دار ایران و رئیس سندیکای مطبوعات لبنان به‏‌دست عوامل عراقی در لبنان؛ اخراج گروه دیگری از افراد ایرانی‏‌الاصل از عراق و ورود آنها به ایران؛ تشدید تبلیغات رسانه‏‌های عراق علیه ایران.

18 ادامۀ حملات ایذایی عراق علیه ایران: وضعیت بحرانی نفت‏‌شهر؛ ادامۀ درگیری‏‌های مرزی در منطقۀ قصرشیرین.

19 بررسی تحرکات مرزی عراق و عوامل وابسته به آن در مرزهای خوزستان ازسوی شورای فرماندهان سپاه استان خوزستان و تصمیم این شورا مبنی‏‌بر تشکیل واحد مرزبانی سپاه.

20 ادامۀ تحرکات عوامل مسلح غیرقانونی در برخی مناطق کردنشین: نقل‏‌وانتقالات عناصر مسلح معارض با نظام در منطقۀ دیواندره و حومه آن؛ درگیری در گردنۀ مزیدی از توابع پاوه؛ کمبودها و ناهماهنگی نیروهای خودی در برخورد با عوامل مسلح غیرقانونی.

21 ارائۀ گزارشی از وضعیت امنیتی و اوضاع بی‏‌ثبات آذربایجان‏‌غربی توسط نمایندگان ارومیه و خوی در مجلس شورای اسلامی؛ تعطیل‏‌شدن ادارۀ آموزش‏‌وپرورش میاندوآب به‏‌دستور فرماندار این شهر.

22 بروز وضعیت خاص و غیرعادی حاکی‏‌از عدم ثبات در کشور: اعلام‏‌ جرم دادگاه انقلاب اسلامی کرمان علیه اعظم طالقانی نماینده مردم تهران در مجلس به‏‌خاطر مقالۀ وی علیه حکم سنگسار؛ خبر احضار فرماندار قم به دادگاه انقلاب و اعمال نفوذ برخی عوامل غیرمسئول؛ اطلاعیۀ دادگاه انقلاب اسلامی تبریز دربارۀ ایجاد ناامنی گروه‏‌های سیاسی.

23 اعدام محمدتقی شهرام عضو سابق سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به‏‌همراه 20 تن از کودتاچیان؛ تفسیر رادیو لندن دربارۀ اعدام کودتاچیان؛ پیام سازمان چریک‏‌های فدایی خلق (اکثریت) دربارۀ اعدام محمدتقی شهرام. (ضمیمه دارد)

24 بازتاب وسیع حملۀ گروهی موسوم به پاسداران اسلام به منزل شاپور بختیار در پاریس در مطبوعات داخل و خارج. (ضمیمه دارد)

25 تقابل و اصطکاک دو جناح حکومتی نظام نوپای اسلامی در جریان انتخاب و معرفی نخست‏‌وزیر: مصاحبۀ جلال‏‌الدین فارسی دراین‏‌باره.

26 تشنج شدید و بی‏‌سابقه در جلسۀ امروز مجلس به هنگام رأی‏‌گیری دربارۀ اعتبارنامۀ حسن آیت و دفاع آیت از خود.

27 گزارش روزنامه‏‌های کیهان و انقلاب اسلامی درمورد استعفای حجج‏‌الاسلام انواری و شجاعی از نمایندگی مجلس در اعتراض به جو حاکم بر جلسه امروز مجلس و نوع رأی‏‌گیری درمورد پرونده حسن آیت.

28 بازتاب حواشی جلسه جنجالی امروز مجلس در مطبوعات داخلی.

29 کشف بیش از پنج میلیون تومان اسکناس پنج هزار ریالی قاچاق در فرودگاه مهرآباد تهران؛ کشف یک باند بزرگ جعل و چاپ اسکناس در ورامین و کرج.

30 تفسیر رادیو مسکو و خبرگزاری تاس دربارۀ افزایش حضور نظامی امریکا و انگلیس در خلیج‏‌فارس و نقشه‏‌های تسلیحاتی آنها.

ضمیمه گزارش17: یادآوری چگونگی اعلام شهادت آیت‏‌الله سیدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت‏‌الهدی.

ضمیمه گزارش23: معرفی تقی شهرام؛ عضو مؤثر مرکزیت سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در امر تغییر مواضع ایدئولوژیک سازمان به مارکسیسم و تصفیه‏‌های خونین درون‏‌سازمانی مربوط به این کار.

ضمیمه گزارش24: درباره ترور ناموفق بختیار و برخی تبعات و بازتاب‏‌های آن.

جلد – عنوان کتاب:
9 – تصمیم صدام به جنگ علیه ایران
**********************************

تاریخ شمسی  2  مرداد  1361

تاریخ قمری     3   شوال  1402

تاریخ میلادی   24  ژوئیه  1982

خلاصه روز: 

429 در گلوله‌باران آبادان سه تن غیر نظامی شهید و 20 تن نیز مجروح شدند.

430 25 دستگاه تریلر حامل مهمات از کویت وارد عراق شد. امریکا موشک ضدتانک “تاو” و فرانسه و عربستان توپ‌های 105 و 155 میلی‌متری تحویل دولت عراق داده‌اند. مقاله‌ی نیویورک تایمز درباره کمک‌های نظامی و فنی دولت مصر به عراق: مصر تاکنون یک میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار عراق قرار داده است. بیش از 40 خلبان در ارتش عراق فعالیت می‌کنند. معاون اول نخست‌وزیر عراق از دولت‌های عربی خواست که کمک کنند تا مصر از انزوای سیاسی خارج شود.

431 واشنگتن پست: ناظران سیاسی امریکا متقاعد شده‌اند که عمر صدام به سر رسیده است. کویت و عربستان به تازگی از کمک‌های خود به عراق کاسته‌اند.

432 یک شاهزاده‌ی عربستان سعودی از کاخ کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد دیدن کرد. مطبوعات انگلیس: رئیس‌جمهور آرژانتین تصمیم گرفته است در کنفرانس سران عدم‌تعهد در بغداد شرکت کند. روزنامه هندی “استیتمن”: شک و تردید در بین اعضای جنبش عدم‌تعهد برای شرکت در کنفرانس بغداد بالا گرفته است. کشورهای غیرمتعهد به این نکته پی برده‌اند که برگزاری کنفرانس بغداد به صلاح جنبش نیست.

433 دیدار “میرحسین موسوی” نخست‌وزیر، با امام خمینی. نخست‌وزیر در این دیدار گزارش سفر خود به الجزایر و لیبی را تقدیم امام کرد. مصاحبه‌ی میرحسین موسوی درباره‌ی سفر اخیر خود به لیبی و الجزایر: ما در دیدار با رئیس‌جمهور الجزایر بر تحقق شرایط خود تأکید کردیم.

434 مسئول ایرانی دفتر هماهنگی بیانیه‌ی الجزایر: تاکنون 21 مورد تخلف امریکا از بیانیه را به اطلاع دولت الجزایر رساندیم.

435 هرالدتریبون: سخنان سفیر ایـران در کویت مبنی بر محترم شمـردن حاکمیت کویت، واکنش ایـران به تهدید غیرمستقیم امریکا است. هرالدتریبون به نقل از یک مقام نفتی بحرین: در صورتی که ایران جنگ را پایان دهد، عربستان و کشورهای عربی پرداخت 50 میلیارد دلار غرامت جنگی را تقبل خواهند کرد.

436 هفته نامه‌ی فرانسوی “پست پاریس”: فرانسه قصد دارد مناسبات خود با ایران را به سطح عادی برگرداند.

437 واشنگتن پست: رئیس ربوده شده دانشگاه امریکایی بیروت قطعاً در سفارت ایران در بیروت نگه‌داری می‌شود تا با کارمندان ربوده شده‌ی سفارت ایران معاوضه شود.

438 بررسی تطبیقی توان نیروی هوایی و زمینی ایران و عراق در نشریه‌ی آرژانتینی “کان ویشن”: در مقابل 335 فروند هواپیمای جنگی عراق، ایران کم‌تر از 115 فروند هواپیما دارد. نیروی زمینی ایران نسبت به عراق برتری مطلق دارد.

439 مقاله‌ی نیویورک تایمز درباره ویژگی‌های صدام‌حسین، بررسی زندگی ماجراجویانه‌ی دوران جوانی و چگونگی به قدرت رسیدن وی، روش‌های حکومت عراق در تحمیل صدام به عنوان یک رهبر بلامنازع و قدرتمند در جامعه‌ی سیاسی عراق.

440 سازمان مجاهدین خلق: در حملات هفته اخیر 50 تن از نیروهای ایرانی را کشته‌ایم.

441 حمله افراد ضدانقلاب به نیروهای سپاه پاسداران در محور کامیاران ـ مریوان، شهادت 6 تن از پاسداران و محاصره شدن دو پایگاه؛ واکنش نیروهای خودی با پشتیبانی هوانیروز، به هلاکت رسیدن 5 تن از نیروهای ضدانقلاب.

جلد – عنوان کتاب:
20- عبور از مرز
صاحب اثر:
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
******************************

تاریخ شمسی   2  مرداد  1364

تاریخ قمری     5   ذی‌القعده  1405

تاریخ میلادی  24    ژوئیه    1985

خلاصه روز: 

384 پاک‏سازی مناطق آزاد شده در عملیات “قدس4″؛ تعویق ادامه‌ی عملیات در ام‌الطیره (قسمت باقی‌مانده‌ی منطقه‌ی این عملیات).

385 جلسه‌ی قرارگاه خاتم برای بررسی احتمال هشیاری دشمن در منطقه‌ی عملیاتی آتی (فاو) و بررسی اقدامات مربوط به عادی‌سازی و سرعت در روند پیشرفت کار.

386 هفت شهید و دو مجروح، دست‏گیری تعدادی از عوامل حزب دمکرات و هلاکت یکی از آن‏ها از نتایج چهارده درگیری با ضدانقلاب در غرب کشور طی 22 روز اخیر، اعلام گردید.

387 حمله‌ی دو گروه از پیش‏مرگان حزب‌الله وابسته به مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به یک مقر فرماندهی و یک پاسگاه حکومت بعثی در کردستان عراق.

388 تداوم جنگ روانی عراق با تهدید دوباره‌ی از سرگیری حمله به مناطق مسکونی و غیرنظامی ایران. تحلیل روزنامه‌ی “دیلی‌تلگراف‌” از علت تأمل عراق در تجدید حمله به مناطق مسکونی به‌رغم پایان ضرب‌الاجل چهارده روزه‌ی عراق در حالت عدم دست‏یابی به شرایط مورد نظر و اعلام شده‌ی صدام. ایجاد فضای تبلیغاتی تازه برای عراق در پی‏ گریختن یک هلی‌کوپتر ایرانی به بغداد.

389 منابع دیپلماتیک در الجزایر امروز اعلام کردند رئیس کمیته‌ی اجرایی ساف دستور داده است تا واحدی دویست نفره از جنگ‏جویان فلسطینی از الجزایر به بغداد منتقل شود.

390 ارسال پیام تبریک جبهه‌ی آزادی‌بخش اریتره به مناسبت سال‏گرد به‌قدرت رسیدن حکومت بعث در عراق به‌دنبال ارسال پیام‌های مشابه از کویت، عربستان، لیبی و الجزایر، به ادعای رادیو صوت‌الجماهیر عراق.

391 نشریه “الثوره”: کشورهای عربی باید در کنفرانس فوق‌العاده‌ی سران کشورهای عرب، جمع واحدی را برای حمایت از عراق تشکیل دهند.

392 گزارش روزنامة اطلاعات از ارسال نامه‌ی رئیس دولت امارات متحدة عربی برای رؤسای جمهوری ایران، لیبی و پاکستان در مورد جنگ و مسائل خاورمیانه.

393 اخراج 130 تن از ایرانیان مقیم کویت و ضبط اموال آنان به دستور دولت کویت.

394 برخورد بین وزیران نفت عربستان و ایران در هفتاد و چهارمین کنفرانس اوپک بر سر تعیین و تعدیل قیمت انواع نفت خام.

395 گزارش رویتر به نقل از منابع کشتی‌رانی خلیج‌فارس: تصمیم ایران درباره‌ی خرید 9 فروند نفت‌کش دست‌دوم برای انتقال نفت خام از جزیره‌ی خارک به سیری.

396 ادعای رادیو ضدانقلابی ایران مبنی‌بر دیدار هاشمی‌رفسنجانی با یک مقام امریکایی در جریان سفر اخیر خود به ژاپن و این‌که وی گفته است چنانچه ایالات متحدة امریکا از او (هاشمی) حمایت کند، حاضر است به نحوی آبرومندانه به جنگ ایران و عراق پایان دهد، مذهبیون افراطی و چپ‌گرا را سرکوب کند و در روابط با غرب و به‌ویژه امریکا تجدید ‏نظر کند.

جلد – عنوان کتاب:
37- توسعه روابط با قدرت های آسیایی
صاحب اثر:
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
*******************************

تاریخ شمسی   2   مرداد   1365

تاریخ قمری   16   ذی‌القعده  1406

تاریخ میلادی  24    ژوئیه     1986

خلاصه روز: 

174 بمباران‌ شهرهای‌ شوش‌، باختران‌، سنندج‌، مریوان‌، سقز و ایلام‌ بیش‌ از 300 شهید و 270 مجروح‌ و بیش‌ از دو میلیارد ریال‌ خسارت‌ دربر داشت‌. در باختران‌ یک‌ هواپیمای‌ عراقی‌ سرنگون‌ شد. فرمانده‌ نیروهای‌ هوایی‌ عراق‌: «عراق‌ به‌ نابود کردن‌ کلیه‌ اهداف‌ حیاتی‌ و اقتصادی‌ که‌ رژیم‌ ایران‌ از آنها برای‌ ادامه‌ جنگ‌ بهره‌ می‌گیرد، ادامه‌ خواهد داد.» اعتراض‌ وزارت‌ خارجه‌ ایران‌ به‌ دبیرکل‌ سازمان‌ملل‌ درباره‌ حمله‌ هوایی‌ عراق‌ به‌ مناطق‌ مسکونی‌ کشور.

175 در حمله‌ هواپیماهای‌ عراقی‌ به‌ مناطق‌ کردنشین‌ عراق‌، 10 خانه‌ و یک‌ مسجد ویران‌ شد و 13 تن‌ به‌ شهادت‌ رسیدند. دو روستای‌ حوالی‌ حلبچه‌ نیز به‌وسیله‌ بولدوزر با خاک‌ یکسان‌ شدند.

176 در جلسه‌ بررسی‌ مشکلات‌ جزیره‌ جنوبی‌، قائم‌ مقام‌ فرمانده‌ نیروی‌زمینی‌ سپاه‌ گفت‌: «دشمن‌ چون‌ از ما ضعف‌ دیده‌، با اطمینان‌ جلو می‌آید.» فرمانده‌ نیروی‌زمینی‌ سپاه‌: راه‌حل‌ مشکل‌ جزیره‌ جنوبی‌، گرفتن‌ تمام‌ جزیره‌ یا عقب‌ نشینی‌ کامل‌ از آن‌ است‌. برای‌ تصرف‌ و نگهداری‌ جزایر پنج‌هزار نیرو و حاج‌همت‌ شهید شده‌اند، پس‌ ما باید آن‌جا را حفظ کنیم‌.

177 نخست‌وزیر در سمینار فرماندهان‌ سپاه‌: «مهم‌ترین‌ اولویت‌ دولت‌، تداوم‌ جنگ‌ با تمامی‌ امکانات‌ است‌. هدف‌ استکبار و حمله‌ رژیم‌ عراق‌ ضربه‌ زدن‌ به‌ اقتصاد کشور و تحت‌ فشار قرار دادن‌ انقلابمان‌ و ایجاد نرمش‌ در مواضع‌ ما می‌باشد. ما جز پیروزی‌ راه‌ دیگری‌ نداریم‌.» در قطع‌نامه‌ پایانی‌ سمینار به‌ همکاری‌ برای‌ تأمین‌ و تجهیز 500 گردان‌ رزمی‌ در مهلت‌ مقرر، تأکید شده‌است‌.

178 آقای‌ هاشمی‌: امریکا و عراق‌ با عوامل‌ فراوانی‌ از جمله‌ تبلیغات‌ توانستند خودشان‌ را حفظ کنند، در جریان‌ شکست‌ فاو امریکایی‌ها گفتند ماهواره‌ها چیزی‌ نشان‌ ندادند!

179 تفسیر رسانه‌های‌ غربی‌ از عملیات‌ آتی‌ ایران‌؛ بی‌.بی‌.سی‌: «رهبران‌ ایران‌ اظهار می‌دارند که‌ دیگر نمی‌توانند حالت‌ نه‌ جنگ‌ و نه‌ صلح‌ را تحمل‌ کنند. ایران‌ احتمالاً حمله‌ نهایی‌ را در شمال‌ بصره‌ یا جبهه‌های‌ مرکزی‌ آغاز خواهد کرد.» رادیو کلن‌: «ایران‌ اعلام‌ کرده‌ که‌ برای‌ شکست‌ عراق‌ تمام‌ نیروهایش‌ را به‌ کار گرفته‌ تا جنگ‌ را به‌ پایان‌ برساند، اما ناظران‌ خارجی‌ در بغداد در این‌ مورد تردید دارند، چون‌ عراق‌ از لحاظ نیروی‌ اقتصادی‌ و نظامی‌ از ایران‌ ضعیف‌تر نیست‌.» خبرگزاری‌ خلیج‌: «عراق‌ آمادگی‌ نیروهای‌ احتیاط خود را اعلام‌ کرده‌است‌. فرماندهان‌ عراق‌ اخیراً گفته‌ بودند که‌ تمام‌ اطلاعات‌ لازم‌ برای‌ مقابله‌ با هرگونه‌ تحرک‌ خصمانه‌ای‌ را در اختیار دارند.» روزنامه‌ کویتی‌ الوطن‌: «ایران‌ باید در مورد امکان‌ تشکیل‌ یک‌ موضع‌ مشترک‌ عربی‌ در قبال‌ تهدیداتش‌، روی‌ مواضع‌ خود هزار بار حساب‌ کند. ایران‌ تلاش‌می‌کند منطقه‌ را به‌ تسخیر خود درآورد.»

180 دبیرکل‌ سازمان‌ کنفرانس‌اسلامی‌: جنگ‌ ایران‌ و عراق‌ در دستورکار آینده‌ این‌ کنفرانس‌ است‌.

181 عوامل‌ اصلی‌ترغیب‌ ملاقات‌ شاه‌ مراکش‌ با رهبران‌ اسرائیل‌ در مصاحبه‌ شاه‌ حسن‌؛ موضع‌گیری‌ ملایم‌ عراق‌ علیه‌ مذاکره‌ شاه‌ مراکش‌ با نخست‌وزیر اسرائیل‌.

182 وزیراطلاعات‌ عراق‌: تا وقتی‌ که‌ سوریه‌ متحد ایران‌ باشد، آشتی بین‌ سوریه‌ و عراق‌ وجود نخواهدداشت‌.

183 عراق‌ طی‌ 7 ماه‌ 241 میلیون‌ دلار سلاح‌ از مصر خرید. ادامه‌ مذاکره‌ برای‌ خرید سلاح‌.

184 وزیر منابع‌ نفتی‌ نیجریه‌ و رئیس‌ اوپک‌: اوپک‌ برای‌ ثبات‌ بازار نفت‌ دو راه‌حل‌ دارد: یا تولید خود را همچنان‌ کاهش‌ دهد و یا این‌که‌ سیاستی‌ درجهت‌ حصول‌ مجدد سهم‌ بازار خود اتخاذ نماید.

185 بر اساس‌ گزارش‌ وزارت‌ صنایع‌ سنگین‌، ارزش‌ تولیدات‌ داخلی‌ نسبت‌ به‌ سال‌ قبل‌ 32 درصد کاهش‌ دارد. رئیس‌ اتاق‌ بازرگانی‌ ایران‌: ما با خطر کاهش‌ 30% تولید ناخالص‌ ملی‌ و 45% کسری‌ بودجه‌ روبه‌ رو هستیم‌. یک‌ مقام‌ ژاپنی‌: تکمیل‌ پروژه‌ پتروشیمی‌ ایران‌ و ژاپن‌ با بن‌بست‌ روبه‌رو شده‌است‌.

186 گزارش‌ رادیو امریکا از موافقت‌ مجلس‌ ایران‌ با تعویق‌ بازپرداخت‌ بدهی‌ 170 میلیون‌ دلاری‌ کره‌ شمالی‌ به‌ ایران‌.

187 اخراج‌ یک‌ دیپلمات‌ ایرانی‌ هیئت‌ نمایندگی‌ ایران‌ از امریکا.

188 اظهارات‌ ژاک‌ شیراک‌ درباره‌ عادی‌سازی‌ روابط سیاسی‌ فرانسه‌ با ایران‌ و امکان‌ آزاد شدن‌ گروگان‌های‌ فرانسوی‌ در لبنان‌.

ضمیمة‌ گزارش ‌ 176: بررسی‌ سابقه‌ اقدامات‌ عراق‌ در جزیره‌ جنوبی‌، تأکید مسئولان‌ کشور بر اهمیت‌ حفظ جزیره‌، کُندی‌ اقدامات‌ مهندسی‌ و وضعیت‌ گذشته‌ و حال‌ جزیره‌.

جلد – عنوان کتاب:
43- در تدارک عملیات سرنوشت ساز
صاحب اثر:
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
********************************

تاریخ شمسی   2   مرداد   1366

تاریخ قمری     27   ذی‌القعده  1407

تاریخ میلادی   24    ژوئیه     1987

خلاصه روز: 

48 برخورد نفت‌کش بریجتون به مین در حوالی جزیره فارسی و تغییر در آرایش حرکت کاروان نفت‌کش‌های کویت و ناوهای امریکایی محافظ آن.

49 جزئیات برخورد نفت‌کش کویتی تحت محافظت امریکا به مین در گزارش رادیو امریکا، خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویتر.

50 وضعیت اضطراری در کاخ‌سفید پس از برخورد بریجتون به مین.

51 افزایش قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی به دنبال برخورد بریجتون به مین.

52 آقایان هاشمی رفسنجانی، سیدعلی خامنه‌ای و میرحسین موسوی برخورد بریجتون به مین را به مثابه تیر غیبی عنوان کردند که حیثیت امریکا را منفجر کرد.

53 مارگارت تاچر نخست‌وزیر انگلستان، ضمن کم‌اهمیت نشان دادن انفجار بریجتون، وجود مین را غیرمنتظره خواند.

54 دیدار دکتر ولایتی با رئیس کمیته بین‌المللی صیلب ‌سرخ و مذاکره آنها درباره استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی.

55 “گنشر” وزیر خارجه آلمان، عراق را آغازگر جنگ و استفاده‌کننده از سلاح‌های شیمیایی معرفی کرد.

56 توافق شفاهی ایران و فرانسه در مورد انتخاب کشورهای حافظ‌ منافع طرفین؛ احضار مترجم سفارت ایران در فرانسه به دادگاه؛ حمله قایق‌های تندرو ایرانی به یک نفت‌کش فرانسوی و بدبینی میتران به ایران؛ عوامل بحران سفارت‌خانه‌ها در گزارش نشریه “لیبراسیون”.

57 حمله محدود دشمن به میمک و دفع آن در ارتفاعات سانواپا، کهنه‌ریگ و میمک و تداوم درگیری در تپه 402.

58 حمله عناصر حزب دمکرات به دو روستای “قلعه‌رش‌ بالا” و “قعریک” در منطقه سلماس.

59 دفع حمله ارتش عراق به روستای “کاشته” در داخل عراق و کشته شدن مسئول اطلاعات شهر گوئیر.

جلد – عنوان کتاب:
50- اسکورت نفت کش‌ها
صاحب اثر:
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *