روزشمار دفاع مقدس (19 مرداد)

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روزشمار دفاع مقدس (19 مرداد)
60/05/19

شكسته شدن سد دفاعی دشمن در دارخوین.

61/05/19

گلوله باران مناطق مسكونی آبادان به وسیله توپخانه عراق. تجاوز هواپیماهای عراقی به آسمان شهرهای آبادان و ایلام.

در درگیریهای پراكنده بین نیروهای پاسدار و عناصر مسلح در چند روستای اطراف سقز و نیز در پاكسازی محور سردشت ـ بانه چهار تن از عناصر مسلح كشته و شماری دیگر از آنها زخمی شدند.

سخنان فرمانده نیروی زمینی ارتش در ارومیه درباره آغاز فعالیت و مأموریت قرارگاه حمزه سیدالشهدا، وضعیت جبهه های جنوب و غرب و نتایج مرحله پنجم عملیات رمضان: مأموریت این قرارگاه، ریشه كنی ضدانقلابیون و عناصر مسلح غیرقانونی است. دشمن در این مرحله (مرحله پنجم عملیات رمضان) 350 تانك و نفربر و بیش از پنجهزار تن از قوای خود را از دست داد … .

رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در رأس هیئتی بلند پایه به هند رفت. وی در این سفر مواضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص جنگ تحمیلی و مسائل مهم بی نالمللی از جمله تجاوز صهیونیستها به لبنان، تغییر مكان اجلاس سران جنبش عدمتعهد از بغداد به محل دیگر و … تشریح خواهدكرد.

سقوط یك فروند هلیكوپتر عراق با آتش پدافند هوایی ایران در منطقه جنوب. در گلوله باران آبادان دو تن شهید و 15 تن مجروح شدند.

یك سخنگوی نظامی عراق تهدید كرد كه كشورش به كشتی هایی كه به سواحل ایران نزدیك شوند، حمله خواهدكرد.

با انفجار یك مین كه عناصر مسلح غیرقانونی در اطراف ارومیه كار گذاشته بودند، دو تن شهید و دو تن نیز مجروح شدند. گزارش پزشكی قانونی از جسد كشف شده “خسرو ریاحی نظری”: خراشیدگیها و بریدگیها در بدن و سه كانون خون مردگی در پشت سر.

باجگیری پانزده تن نیروهای سازمان مجاهدین خلق در اطراف نوشهر.

كمكهای نظامی اردن و كویت به وسیله 75 خودرو روانه عراق شد. آمار تجهیزات روسی كه هفته گذشته در بندرهای كویت تخلیه شد تا به عراق حمل شود.

گزارش خبرگزاری فرانسه درباره سازمان عمل اسلامی عراق. اعتصاب اسیران عراقی در اردوگاه حشمتیه تهران به منظور برآورده شدن خواسته های سه گانه خود: اهدای خون به مجروحان ایرانی؛ شركت در جنگ علیه ارتش صدام؛ انجام دادن 10 ساعت كار در روز برای كمك به جبهه های جنگ جمهوری اسلامی ایران.

یك صد و هشتاد تن از خانواده های عراقی با عبور از مرزهای جنوبی كشور به جمهوری اسلامی ایران پناهنده شدند.

65/05/19

بازدید فرمانده قرارگاه نصرت از مواضع نیروهای خودی در جزیره جنوبی مجنون و بررسی كمبودها و ضعفهای موجود؛ فعالیت شدید مهندسی عراق در جزیره.

فعالیت شدید هواپیماهای عراقی در مناطق مختلف جبهه ها به ویژه فاو و جبهه میانی.

اقدام نیروهای خودی به گلوله باران تأسیسات صنعتی و نظامی امالقصر و ستونهای زرهی دشمن در جاده بصره – ابوالخصیب و بمباران چند منطقه نظامی و اقتصادی در استان كركوك.

تكذیب ادعاهای عراق مبنی بر گلوله باران مناطق مسكونی سیروان؛ تأكید بر عملیات مقابله به مثل و هدف قرار دادن بغداد با موشك در صورت ادامة حملات عراق به مناطق مسكونی ایران.

مراجعه وسیع مشمولان برای خدمت؛ تكمیل ظرفیت پادگانها و پیشنهاد سپاه برای آموزش آنها در پادگانهای متروك ارتش؛ اعزام یك تیپ تخصصی از قم و داوطلبان بسیجی از شهرهای كاشان، بابل، لنگرود، انزلی، ایلام، گیلانغرب؛ درخواست جمعی از اسیران عراقی برای حضور در جبهه ها.

طرح پیشنهادی امام جمعه ارومیه برای بسیج عمومی جهت یكسره كردن كارجنگ.

در پی اظهارات وزیر خارجه امریكا مبنی بر بررسی جنگ ایران و عراق در دیدار آتی سران امریكا و شوروی، معاون وزارت خارجه اعلام كرد: ما با صلحی كه باعث نفوذ امریكا در منطقه شود، موافقت نخواهیم كرد. ما نه تجاوز امریكایی صدام را پذیرفته ایم و نه صلح امریكایی او را.

گزارش “هندوستان تایمز” از وضعیت داخلی عراق، سنگینی بار جنگ وخستگی ملت عراق: 70 هزار كشته، 150 هزار مجروح و 50 هزار اسیر حاصل جنگ تا به حال بوده، از هر دوخانواده عراقی یكی مرد خود را از دست داده است.

عراق سالانه صد میلیون گونی برای استفاده در جبهه از بنگلادش خریداری میكند، بخشی از گونیهای خریداری شده، از محل وام بانك توسعه اسلامی (مركز جده) بوده است.

قطعنامه كنفرانس سران عرب خواستار پایان جنگ شده است و ضمن محكوم كردن ایران در پافشاری در ادامه جنگ به جمهوری اسلامی هشدار داده است كه در صورت ادامه این پافشاری نسبت به روابط كشورهای عرب با ایران تجدید نظر خواهد شد.

66/05/19

دو پاتك دیگر نیروهای دشمن روی “ بلفت “ در ساعات 1 و 3 بامداد و درگیری تن‌به‌تن نیروهای خودی با آنها كه به عقب‌نشینی دشمن انجامید .

ادامه درگیری میان نیروهای “ تیپ75 ‌ظفر “ و ارتش عراق در اطراف شهر “ زور “ و “ خورنوازان “ .

حمله پنج فروند هواپیمای عراق به چند نقطه‌ نظامی در حوالی چزابه و دهلران .

آغاز مجدد حملات هوایی عراق با حمله با پالایشگاه تبریز ، تأسیسات نفتی گچساران و دو واحد نفتی در منطقه رامهرمز . سقوط یك فروند هواپیمای عراقی .

دلایل عراق برای شروع مجدد حملات هوایی و تفسیر بی . بی . سی . در این باره .

تفسیر رادیو سوئد ، روزنامه “ سانفرانسیسكو كرونیكل “ ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ، روزنامه “ اكونومیست “ و “ گاردین “ از اهداف شروع مجدد حملات هوایی عراق و پي‌آمدهای این حملات .

برخورد سوپر نفت‌كش پانامایی “ تكزاكوكارابین “ با مین در دریای عمان و ابراز تأسف ایران از این حادثه .

كشف یك مین در مسیر كاروان نفت‌كش‌های كویتی . حركت آرام این كاروان به سوی كویت و برقراری سكوت رادیویی در كاروان تا رسیدن آن به كویت . گزارش رسانه‌های گروهی در این مورد .

رئیس مجلس شورای اسلامی آقای هاشمی رفسنجانی ، در دیدار با سفیر اسپانیا و در مصاحبه با روزنامه آلمانی “ دي‌ولت “ اعلام كرد كه ایران به امن بودن خلیج‌فارس بیش از هر كشور دیگر علاقه‌مند است .

اعلام سفر معاون وزیر امورخارجه ایران به نیویورك . دیدرا سفیر ایران در رم با آندره‌ئوتی . احتمال تشكیل یك كمیته برای تعیین آغازگر جنگ .

وزیر امورخارجه ایران بار دیگر در نامه‌ای به دبیركل سازمان ملل متحد از‌ بي‌توجهی این سازمان به بمباران شیمیایی سردشت انتقاد كرد .

تعطیلی كنسولگری ایران در برلین به دستور دولت آلمان غربی و توضیحات سفیر ایران در این‌ باره.

درگیری بین نیروهای خودی و گروه‌های دمكرات و خبات در مناطق بانه ، اورامانات و پیرانشهر.

حمله ارتش عراق به مواضع مبارزان كرد در شمال این كشور .

كشته شدن یك خلبان فراری ایران در ژنو .

67/05/19

اعلام آمادگی كمیته صلیب سرخ در زمینه بازگرداندن اسراء

تصویب شركت 350 نفر از 25 كشور جهان برای نظارت بر آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *