روز شمار دفاع مقدس ـ 30 آذر ماه

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس ـ 30 آذر ماه

ادامه عمليات نصر10 در منطقه زبيدات و پاتك عراق. ادعاي عراق به دفع حمله ايران. نامه عراق به سازمان ملل درباره تهاجم ايران و لزوم تحريم جمهوري‌اسلامي.
كامل شدن شناسايي يگان‌هاي عمل‏ كننده در فاو. گزارش واحد اطلاعات يگان‌ها از وضع جاده‌ها، مهندسي‌ و اقدامات عراق. بررسي ساعت مناسب حمله با توجه به جزر و مد آب.
جلسه فرماندهان سپاه در جنوب درباره: بازسازي جاده شهدا، ترميم پل بعثت،‌ احداث اورژانس و ساخت سايت ضدهوايي و اسكله در خورعبداله از اولويت‌هاي كار مهندسي رزمي براي منطقه فاو است. آماده‏ سازي مواضع توپخانه، استفاده از هلي‌كوپتر براي انتقال مجروحان و تقويت اورژانس.

تاریخ شمسی 30 آذر 1366

تاریخ قمری 29 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی 21 دسامبر 1987

خلاصه روز

  • ادامه عمليات نصر10 در منطقه زبيدات و پاتك عراق. ادعاي عراق به دفع حمله ايران. نامه عراق به سازمان ملل درباره تهاجم ايران و لزوم تحريم جمهوري‌اسلامي.
  • كامل شدن شناسايي يگان‌هاي عمل‏ كننده در فاو. گزارش واحد اطلاعات يگان‌ها از وضع جاده‌ها، مهندسي‌ و اقدامات عراق. بررسي ساعت مناسب حمله با توجه به جزر و مد آب.
  • جلسه فرماندهان سپاه در جنوب درباره: بازسازي جاده شهدا، ترميم پل بعثت،‌ احداث اورژانس و ساخت سايت ضدهوايي و اسكله در خورعبداله از اولويت‌هاي كار مهندسي رزمي براي منطقه فاو است. آماده‏ سازي مواضع توپخانه، استفاده از هلي‌كوپتر براي انتقال مجروحان و تقويت اورژانس.
  • تحليل وضعيت خودي و دشمن در اوضاع كنوني و پس از عمليات فاو در جلسه فرماندهان سپاه و دستور فرماندهي جهت آمادگي مقابله با حمله احتمالي دشمن به جزيره مجنون و شلمچه.
  • بازديد فرمانده نيروي دريايي سپاه از آموزش و تمرين نيروهاي ناوتيپ اميرالمؤمنين براي آمادگي عمليات اسكله‌ها. بررسي مشكلات و كمبودهاي تداركاتي ناوتيپ و تأكيد بر مسئله تجسس و نجات نيروها هنگام عمليات در آب‌هاي خليج‌فارس.
  • عمليات مشترك نيروهاي قرارگاه رمضان و نيروهاي مبارز كرد عراقي در شهر سرسنگ عراق و كركوك. تجاوز هواپيماي عراقي به آسمان اهواز. نامه اعتراض‌آميز عراق به دبيركل سازمان ملل درباره حمله ايران به مناطق مسكوني.
  • بي.بي.سي: ماه گذشته ايران مردم را دعوت به بسيج سراسري كرد… ايران خود را آماده حمله بزرگ سالانه عليه عراق مي‌كند. راديو بي‌.بي‌.سي و راديو اسرائيل حمله ايران در جبهه زبيدات را عمليات انحرافي براي عمليات اصلي در جنوب دانستند.
  • با توجه به احتمال تهاجم آزمايشي و محدود ديگر ايران، به ارتش عراق آماده‏ باش كامل داده شد. راديو امريكا نگراني غرب را از ميزان مقاومت عراق در برابر ايران اعلام كرد. اين راديو جابه‏ جايي ژنرال‌هاي عراقي، حمايت اعراب و جامعه بين‌المللي از عراق و تشكيل جبهه تقريباً متحد اعراب را سه عامل توفيق عراق در اين زمينه دانست.
  • هفته‏ نامه ميد: نقشه سياسي منطقه در سال آينده تا حد زيادي به چگونگي اوضاع جنگ ايران و عراق بستگي خواهد داشت.
  • اعزام چند گردان نيرو، ارسال 40 كاميون جنس از وزارت پست و تلگراف و تلفن به جبهه‌ها.
  • رويتر: انتظار مي‌رود عراق به فشار عليه نفت‌كش‌هاي ايراني ادامه دهد. سپاه پاسداران با شدت بيش‌تري حملات خود را به كشتي‌هاي بي‌طرف ادامه مي‌دهد.
  • خبرگزاري فرانسه: امريكا با استفاده از هواپيماي كوچك بدون خلبان، فصل جديدي در عمليات به نفع عراق گشوده است.
  • ميتران روي عرشه ناو فرانسه: مأموريت اين ناو محدود ساختن خطرهايي است كه نفت‌‌كش‌ها را تهديد مي‌كند.
  • رئيس سناي پاكستان در ديدار با دكتر ولايتي: درست است كه شما قرباني تجاوز شده‌ايد ولي مي‌توانيد يك آتش‌بس محدود داشته باشيد و تعيين متجاوز نيز هم‌زمان آغاز گردد… كاهش بهاي نفت نيز نوعي فشار بر شماست كه 7 سال كشور خود را بدون قرض‌ اداره كرده‌ايد. دكتر ولايتي: عمان، امارات و قطر از كار كويت براي دعوت كشتي‌هاي امريكايي راضي نبودند. عمان پيشنهاد كرده كه يك اجلاس بين ايران و شوراي همكاري براي ايجاد امنيت در خليج‌فارس تشكيل گردد؛ ما گفتيم آمادگي داريم.
  • شوراي فرماندهي انقلاب عراق به رياست صدام، تحولات جهاني، قطع‌نامه 598 و مواضع كشورها را بررسي كرد. نماينده عراق در سازمان ملل طي ‌دو نامه دربارة قطع‌نامه 598 و مسئله اسيران به روش ايران اعتراض كرد.
  • يك مقام انگليسي‌ تغيير موضع شوروي براي تحريم تسليحاتي ايران را اعلام كرد. سفارت ايران در مسكو گفت كه رسانه‌هاي غربي چند روز است كه طرح شوروي براي تشكيل نيروهاي سازمان ملل در خليج‌فارس و انعطاف عليه تحريم ايران را مطرح مي‌كنند.
  • اظهار نظر ديپلمات‌هاي غربي درباره جنگ و تحريم تسليحاتي ايران.
  • وزير دفاع مصر: امنيت مصر با امنيت خليج‌فارس و منطقه‌ داراي ارتباط مستقيم و حياتي مي‌باشد. جنگ عراق و ايران به‏ عنوان تهديدي عليه امنيت مصر به‏ شمار مي‌رود. عبدالحليم خدام: سوريه بر ضد ادامه جنگ كه به سود هيچ يك از دو طرف درگير نيست، مي‌باشد.
  • گزارش وال استريت ژورنال از ارسال موشك‌هاي جديد كرم‌ابريشم به ايران و تكذيب چيني‌ها. خبر تايمز مالي درباره همكاري مصر و آرژانتين براي توليد موشك‌هاي زمين به زمين‌ و احتمال واگذاري آن به عراق.
  • پيام آيت‌الله خامنه‌اي به اولين سمينار حفظ آثار جنگ: جنگ كه خانه به خانه و شهر به شهر پيش آمده بود، پس نشست و دفاع مقدسي كه يك روز در خاك ميهن اسلامي جريان داشت به خانه دشمن كشيد. ديدار جانبازان لبناني با نماينده امام و سرپرست بنياد شهيد.
  • اعلاميه دانشجويان عضو نهضت‌آزادي در مخالفت با بخش‌نامه ستاد پشتيباني جنگ وزارت علوم دربارة شركت دانشجويان در جبهه.

تاریخ شمسی 30 آذر 1361

تاریخ قمری 5 ربیع‌الاول 1403

تاریخ میلادی 21 دسامبر 1982

خلاصه روز

  • در حملات توپخانه‌‌‌اي امروز ارتش عراق به شهرهاي آبادان و خرمشهر، 3 تن از اهالي شهيد يا مجروح شدند و 5 منزل مسكوني و مغازه ويران شد؛ هواپيماهاي عراقي بار ديگر به حريم هوايي ايلام و آبادان تجاوز كردند كه با پدافند هوايي و آتشبارهاي ضد‌‌هوايي مواجه شدند.
  • يك‌صد و ده تن از نيروهاي جهادسازندگي و فني بيجار براي حضور در جبهه يا بازسازي مناطق جنگي عازم خوزستان شدند؛ اعزام گروهي از نيروهاي شهرستان‌هاي ميبد، ابرقو و شيروان به جبهه‌هاي نبرد.
  • شهيد يا زخمي‌شدن 4 سرباز و درجه‌دار ارتش در حمله‌ عناصر مسلح غيرقانوني به پايگاه ارتش در واوان سردشت؛ در شمال‌غربي سنندج نيز اين افراد به پايگاه تيژتيژ حمله كرده، يك سرباز را به شهادت رساندند؛ 5 تن از نيروهاي خودي در كوسه‌كهريزك نقده، سه‌راهي قم‌قلعه و حوالي روستاي ماولو در شمال سردشت روي مين رفته، زخمي شدند؛ مهاجمان به نيروهاي تأمين جاده‌ سروآباد در شمال اروميه حمله كرده، يك سرباز ژاندارمري را به شهادت رساندند؛ عناصر مسلح غيرقانوني در روستاي بركي از توابع قروه، رئيس شركت تعاوني روستا را به گروگان گرفتند؛ در عمليات آزادسازي 4 روستا در منطقه‌ گزكزاره در جنوب‌شرقي سنندج، 27 تن از افراد ضد‌‌انقلاب كشته يا زخمي شدند و 3 تن از نيروهاي خودي نيز به شهادت رسيدند؛ نيروهاي قرارگاه حمزه در عمليات پاك‌سازي 9 روستا در جنوب جاده‌ صائين‌دژ ـ تكاب، 11 تن از افراد مسلح غيرقانوني را به هلاكت رساندند؛ 9 نفر از اعضاي حزب دمكرات كردستان و گروه كومه‌له ضمن معرفي خود به نيروهاي سپاه در نقده و كامياران درخواست امان‌نامه كردند.
  • اطلاعيه‌ سپاه پاسداران درباره‌ فعاليت‌هاي خود به‌منظور فروپاشي تشكيلات گروه كومه‌له و حزب دمكرات.
  • خبرنگاران داخلي و خارجي كه به دعوت ستاد تبليغات جنگ در دزفول حضور دارند، امروز در مراسم تشييع شهداي حمله موشكي عراق به اين شهر شركت كردند؛ توضيحات فرماندار دزفول درباره‌ حملات موشكي عراق به دزفول از ابتداي جنگ تا به امروز.
  • واكنش منابع خبري كشورهاي ژاپن، كويت و سوريه به حمله‌ وحشيانه‌ عراق به دزفول.
  • دو تن از افراد سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در ميدان انقلاب تهران پس از پياده‌كردن مسافران يك اتوبوس با تهديد اسلحه، آن را به آتش كشيدند؛ كشف يك خانه‌ تيمي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) با تلاش نيروهاي سپاه در زاهدان و دستگيري 4 تن از ساكنان آن؛ 12 تن از اعضاي اين سازمان در مهاباد دستگير شدند.
  • بيانات آيت‌الله خامنه‌اي پس از ديدار با امام خميني درباره‌ سياست‌هاي جمهوري اسلامي براي بازداشتن عراق از تكرار حملات موشكي و فجايعي نظير كشتار بي‌رحمانه دو روز گذشته مردم دزفول.
  • ديدار نخست‌وزير با اعضاي كميته‌ فرهنگي جهادسازندگي، جوانان هلال‌احمر، نمايندگان انجمن‌هاي اسلامي ادارات و جمعي از اعضاي بسيج.
  • گونتر ويشوفسكي وزير صنايع شيميايي جمهوري دمكراتيك آلمان شرقي، با آقايان بهزاد نبوي (وزير صنايع سنگين)، غفوري ‌فرد (وزير نيرو)، محمد سلامتي (وزير كشاورزي) و محمدتقي بانكي رئيس سازمان برنامه و بودجه ديدار و گفت‌وگو كرد و مقاومت ملت ايران را در محاصره‌ اقتصادي ستود.
  • گزارش روزنامه‌ وال استريت ژورنال درباره‌ موضع كويت در جنگ ايران و عراق و نگراني‌هاي اين كشور كه از كمك‌هاي مالي‌اش به عراق نشئت مي‌گيرد.
  • هلموت كهل صدراعظم آلمان، امريكا را به‌دليل ايفاي نقش ژاندارمي‌اش در جهان به‌ويژه منطقه‌ خليج‌فارس مورد ستايش قرار داد.
  • به گزارش خبرگزاري اوپك از وين، اين سازمان در بيانيه‌ پايان شصت و ششمين اجلاس وزيران نفت عضو سازمان، تصميم گرفت تا اقدامات ضروري را براي تثبيت بازار و دفاع از سيستم قيمت‌گذاري اوپك انجام دهد؛ تفسير خبرگزاري جمهوري اسلامي درباره اختلافات موجود در اين اجلاس و پيامدهاي احتمالي آن.
  • وزيران نفت اندونزي و ونزوئلا نتايج اعلام‌شده پايان اجلاس را بدبينانه ارزيابي نكردند؛ چشم‌انداز و سير اميدواركننده‌ اقدامات اوپك در آينده، علت ادعاي وزير نفت عربستان مبني‌بر از هم‌پاشيدگي اوپك و موضع استيلاجويانه‌ عربستان در اوپك، مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگوي وزير نفت جمهوري اسلامي ايران با خبرنگار واحد مركزي خبر. وي همچنين در بازگشت از وين درباره وضعيت فعلي توليد نفت ايران، تعيين دبيركل جديد، سهميه‌ تازه تعيين‌شده براي ايران به‌منظور توليد نفت و موضع عربستان سعودي در اوپك مطالبي را عنوان كرد؛ به گزارش بي‌بي‌سي، هنردوست معاون وزير نفت ايران نيز درباره‌ اجلاس اوپك، اختلاف ايران و عربستان و ميزان نياز دو كشور به صدور نفت باتوجه‌به جمعيت دو كشور مطالبي بيان كرد؛ فهدالخيال معاون وزير نفت عربستان اظهار كرد: افزايش توليد نفت خام عربستان براساس نيازهاي بازار بين‌المللي انجام مي‌شود.

تاریخ شمسی 30 آذر  1360

تاریخ قمری 24 صفر  1402

تاریخ میلادی  21 دسامبر 1981

خلاصه روز

  • درحالی‌که فرماندهان عملیاتی، درگیر طراحی و اجرای عملیاتی برای تکمیل عملیات طریق‌القدس به‌منظور تصرف حدفاصل رودخانه سابله تا رودخانه نیسان بودند، نیروهای عراقی این منطقه را تخلیه و اقدام به عقب‌‌بردن نیروهای خود به جنوب رودخانه نیسان کردند؛ فرمانده عملیات طریق‌القدس در نامه‌ای به فرمانده کل سپاه، فرمانده منطقه8 و یگان‌های عملیاتی منطقه، به تلاش دشمن جهت بازپس‌گیری مناطقی که با هجوم نیروهای خودی از دست داده، ناکامی قوای عراقی و همچنین دلایل نظامی عقب‌نشینی نیروهای عراقی از حدفاصل رودخانه سابله تا رودخانه نیسان اشاره کرد.

194

  • در بمباران مناطق مسکونی آبادان و سوسنگرد و گلوله‌باران شهر آبادان، یک نفر به شهادت رسید و 15 تن زخمی شدند. همچنین بخشی از فرودگاه، پالایشگاه و پتروشیمی آبادان آسیب دید و 7 خانه نیز ویران شد.
  • ورود 27 دستگاه خودرو سنگین حامل مهمات از عربستان به عراق؛ به گزارش قرارگاه مقدم نزاجا ازطریق اسکله‌ی الشعیبه کویت، روزانه 18 تریلر اقلام نظامی به داخل عراق حمل می‌شود.
  • در درگیری‌های گروه‌های مسلح غیرقانونی با مردم و نیروهای خودی در شهرهای مهاباد و سقز، 42 تن از نیروهای خودی و مردم شهید یا زخمی و عده‌ای گروگان گرفته شدند و 5 تن از افراد گروه‌های غیرقانونی نیز کشته شدند؛ 2 نفر از افراد گروه کومه‌له خود را به پاسگاه چناره مریوان تسلیم کردند.
  • صدام حسین در دیدار با رئیس‌جمهور قبرس و هیئت همراه او در بغداد، ضمن گفت‌وگو درباره‌ی بهبود روابط بین کشورهای غیرمتعهد، نقش عراق در این حرکت و همچنین روابط اقتصادی، از تجاوز به ایران دفاع کرد و آن را اقدامی استقلال‌طلبانه خواند؛ رادیو بغداد: رئیس‌جمهور قبرس پشتیبانی خود را از مواضع اعراب در اختلافات خاورمیانه اعلام کرد.
  • در دیدار 13 تن از نمایندگان مجلس عراق و رئیس مجلس ملی این کشور با ولیعهد اردن، نعیم حداد بر برادری و همبستگی دو کشور تأکید کرد و جنگ عراق با ایران را دفاع از جبهه‌ی شرقی امت عرب خواند. ولیعهد اردن نیز اقدامات عراق علیه ایران را ستود.
  • به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران سفیر خود را از بحرین به تهران فراخواند و وزیر کشور کویت از سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درخواست کرد که به پیمان امنیتی عربستان و بحرین بپیوندند؛ رویتر از احتمال نشست وزیران دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با موضوع امنیت و دفاع در ماه آینده خبر داد.
  • مجله تحقیقات اقتصادی خاورمیانه از تلاش ایران و عراق برای افزایش تولید و صدور نفت خبر داد.
  • یک منبع رسمی ترکیه اعلام کرد که این کشور به دو خلبان پناهنده ایرانی که با یک فروند بالگرد به این کشور فرار کرده‌اند، پناه خواهد داد.

تاریخ شمسی 30 آذر  1359

تاریخ قمری 13 صفر  1401

تاریخ میلادی 21 دسامبر 1980

خلاصه روز

  • عقب‌نشيني از شمال غربي سوسنگرد و تقويت نيرو در جنوب آن و احتمال حمله به هويزه.
  • اجراي آتش شديد توپخانه روي شهرهاي اهواز، آبادان و دزفول.

195

  • عمليات نفوذي موفق سپاه در كوره‌موش (قصرشيرين) و عمليات ناموفق ضد انقلاب در مياندوآب.
  • نامه يك نفر از پاسداران اعزامي به جبهه گيلان غرب، به شوراي عالي دفاع، در توضيح نابساماني‌هاي جبهه‌هاي غرب كشور و تشريح انتقادآميز اوضاع در منطقه گيلان غرب.
  • اعلام مواضع جمهوري اسلامي در مصاحبه رئيس مجلس (آقاي هاشمي رفسنجاني) با راديو كلن درباره تحريم اقتصادي غرب، خريد سلاح از بلوك شرق، طولاني شدن جنگ، خسارات اقتصادي ايران، تنگه‌هرمز و مذاكرات صلح.
  • مذاكره وزراي خارجه عراق و امريكا در پوشش تلاش‌هاي صلح و تحليل گاردين از محاسبات عراق راجع به روندي كه در پيش روي ايران و عراق است و راه مذاكرات صلح را باز مي‌كند: ايران قادر به بازپس‌گيري اراضي خود با حملات نظامي نخواهد بود و عراق به جز ادعاي حق حاكميت بر شط‌العرب ادعاهاي ديگر از جمله سه جزيره را از مذاكرات نهايي حذف خواهد كرد.
  • استراتژي آمريكا در تفسير مفصل “ميدل ‌ايست”:1 ـ امريكا علاقه‌اي به پيروزي ايران يا عراق در جنگ ندارد. 2 ـ در نتيجه اين جنگ، عربستان و شيخ‌نشينان‌هاي خليج‌فارس تمايل بيشتري به چتر حمايتي امريكا نشان خواهند داد. 3 ـ امريكا به سرعت مشغول تجهيز نيروهاي ضربت (واكنش سريع) و آماده كردن پايگاه‌هاي نظامي منطقه‌اي براي خود در سومالي، عمان، كينا، ديهگوگار‌سيا و مصر مي‌باشد.
  • روزنامه انگليسي آبزرور از قول وزير دفاع انگلستان: عراق در ازاي تحويل قطعات يدكي، يك تانك چيفتن كه در حمله به ايران بدست آمده، در اختيار شوروي قرار داده است.
  • روزنامه كيهان (با مديريت جديد): موضع‌گيري عليه درگيري‌هاي داخلي و انتساب آن به دشمنان غربي جمهوري اسلامي.
  • تقسيم‌بندي گروه‌ها در قبال انقلاب ‌اسلامي به چهار دسته پشتيبان، موافق، مخالف و تخاصم و توضيح سياست دولت كنوني در قبال هر كدام از آنها توسط سخنگوي دولت (بهزاد نبوي).

منابع :

1- کتاب:  تکاپوی جهانی برای توقف جنگ

2- کتاب:  عملیات محرم، بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی کشور

3- کتاب:  آزادسازی سرزمین‌های ایران

4- کتاب:  هویزه آخرین گام های اشغالگر

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *