روز شمار دفاع مقدس ـ 24 آذر ماه

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس ـ 24 آذر ماه

نیروهای ایرانی تلاش کردند تا خط پدافندی خود را در منطقه عملیاتی مطلع‌الفجر اصلاح و ترمیم کنند که این امر میسر نشد؛ در گلوله‌باران منطقه‌ی مریوان 3 تن زخمی شدند.
در درگیری‌های نیروهای خودی و افراد مسلح ضدانقلاب و همچنین اقدامات عناصر وابسته به گروه‌های غیرقانونی در شهرهای سقز، پیرانشهر، بوکان، تکاب، ارومیه و قروه، تعدادی از افراد ضدانقلاب کشته و 5 نفر از آنان دستگیر شدند. از نیروهای خودی نیز 7 نفر زخمی شدند و یک تن به شهادت رسید؛ یکی از نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران خود را به نیروهای سپاه تسلیم کرد؛ دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران در مصاحبه با رادیو این حزب، رضایتمندی خود را از اتحاد با سازمان مجاهدین خلق (منافقین) اعلام کرد.

تاریخ شمسی 24 آذر 1366

تاریخ قمری 23 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی 15 دسامبر 1987

خلاصه روز

  • جلسه فرمانده كل‌سپاه با قرارگاه‌هاي نيروي زميني، كربلا، نوح و واحد تداركات براي بررسي مسائل مربوط به عمليات آينده. در جلسه قرارگاه كربلا دربارة ميزان موفقيت‌آميز بودن حمله آتي و چگونگي اجراي آن بحث شد. درجلسه قرارگاه نوح شناسايي‌ها، تدابير اتخاذ شده براي حمله به اسكله‌ها، جزر و مد، اوضاع ‌دشمن و امكانات مورد نياز بررسي گرديد. جلال طالباني با حضور در قرارگاه جنوب دربارة مسائل شمال‌غرب با فرمانده سپاه تبادل نظر كرد.
  • گزارش فرمانده لشكر اميرالمؤمنين(علیه السلام) از اوضاع لشكر، زمان‌بندي عمليات، اوضاع‌جوّي، وضع جاده‌ها و سنگر‌ها در شمال غرب.
  • نگراني فرماندهان سپاه از فعاليت هوايي دشمن در فاو. شكسته شدن ديوار صوتي در خرم‌آباد. عمليات برون‏ مرزي چند جنگنده نيروي هوايي ايران. سقوط يك هواپيماي اف ـ 4 در حوالي قزوين پس از عمليات برون‏ مرزي.
  • حمله هوايي ‌عراق به يك نفت‌كش قبرسي در سواحل بوشهر. حمله قايق‌هاي تندرو به كشتي يوناني حامل نفت عربستان.
  • آقاي هاشمي رفسنجاني فرمانده جنگ استراتژي جديد جنگي را اجراي عمليات متعدد و بدون وقفه بر پايه ظرفيت جنگيدن از نظر سازمان و امكانات جنگ طولاني و نيز امكانات مالي دولت و جامعه، اعلام كرد. ايشان زمينه موفقيت سياسي ايران براي تنبيه متجاوز و پايان عادلانه جنگ را، تلاش جمهوري اسلامي براي مأيوس كردن حاميان صدام (از راه نظامي) جهت رسيدن به راه‌ حل سياسي دانست و گفت ما نبايد راه را ببنديم، ما ترجيح مي‌دهيم اين‌ها بيايند و عراق را به‏ عنوان متجاوز معرفي كنند و دادگاهي را مشخص كنند كه متجاوز را محاكمه كند. وي درباره چگونگي بسيج كشور در شرايط سخت‌تر جنگ گفت: سه وضع وجود دارد: يكي اين كه كارهاي عمراني و كارهاي ديگر را تعطيل كنيم و به جنگ بپردازيم، دوم وضع عادي 7 سال گذشته و سوم وضع متوسطي كه اكنون انتخاب كرده‌ايم يعني استفاده از امكاناتي كه تا به حال استفاده نكرده‌ايم، ما هنوز به اين نتيجه نرسيديم كه آن مرحله اول را انتخاب كنيم.
  • رويتر: تصميم ايران بر اعمال فشار جديد در جبهه‌هاي جنگ مي‌تواند اقتصاد عراق را فلج ساخته و باعث امتناع بازارهاي بين‌المللي از پرداخت وام‌هاي جديد به اين كشور شود… ايرانيان به اندازه عراق واردات ندارند، آن‌ها كمر خود را محكم بسته‌اند. يك روزنامه هندي: در عراق به والديني كه فرزند جديد بياورند، 25 دينار اضافه حقوق پرداخت خواهد شد.
  • يك كميسيون پارلمان مصر، ايران را به ادامه جنگ، تحريك و تهديد دولت‌هاي منطقه، تهديد كشتي‌راني و پاسخ ندادن به پيام جامعه بين‌الملل متهم و محكوم كرد. احزاب مخالف با دولت‌هاي عرب در ليبي بر يافتن يك طرح‌ عربي و ملي براي پايان جنگ و حفظ منافع مردم عرب و ايران تأكيدكردند.
  • سفير شوروي در سازمان ملل در ملاقات با كميته اتحاديه عرب: مسكو مقيد به قطع‌نامه 598 و تحريم ايران است البته احتمال بحث دربارة قطع‌نامه جديدي كه ضرورت تحريم (ايران) را تصريح نكند نيز هست. فرستاده ويژه شوروي به بغداد براي مطلع ساختن عراقي‌ها از نتايج ديدار سران امريكا و شوروي.
  • رويتر: فروش موشك‌هاي برزيلي بالستيك به عراق مي‌تواند زنگ خطري در مورد توسعه تكنولوژي اين نوع موشك‌ها در كشورهاي جهان سوم باشد. انفجار خسارت‏ بار در كارخانه مهمات‌سازي سپاه.
  • در نشست پاياني كنفرانس اوپك، قيمت نفت‌ بشكه‌اي 18 دلار و سطح‌ توليد 15 ميليون و 60 هزار بشكه براي 6 ماه آغاز سال ميلادي آينده تعيين شد. آقازاده: اصلي‌ترين هدف اعراب عضو اوپك وارد كردن عراق به سيستم اوپك و خارج كردن ايران از سيستم بود كه ناكام ماندند و عراق همچنان در انزوا خواهد بود.
  • رواج شايعه بيماري امام‏ خميني در پي تهيه وصيت‌نامه جديد، در رسانه‌هاي كشورهاي غربي.
  • حزب توده منظور ايران از ادامه جنگ را تشكيل جمهوري اسلامي در عراق دانست و به موضع ايران در برابر قطع‌نامه 598 انتقاد كرد.(1)

تاریخ شمسی 24 آذر 1361

تاریخ قمری 29 صفر 1403

تاریخ میلادی 15 دسامبر 1982

خلاصه روز

  • در حملات توپخانه‌اي عراق به آبادان 3 واحد مسكوني آسيب ديد و در چند نقطه شهر آتش‌سوزي رخ داد؛ با اقدامات يگان پدافند هوايي ارتش جمهوري اسلامي هواپيماي مهاجم دشمن در منطقه جنوب متواري شد؛ ورود 68 دستگاه خودرو حامل مهمات از كشورهاي اردن و كويت به عراق.
  • در حمله افراد كومه‌له به نيروهاي تأمين جاده در سرو (شمال‌غربي اروميه) 2 سرباز مفقود و يك راننده اهل تركيه زخمي شدند؛ عناصر مسلح غيرقانوني در حمله به پايگاه خناوين در سلماس با تحمل 2 زخمي وادار به عقب‌نشيني شدند؛ نيروهاي خودي در پاك‌سازي روستاي سيونچ در شمال بانه، 2 تن از افراد مسلح غيرقانوني را دستگير كردند؛ نيروهاي قرارگاه حمزه در محور سنندج ـ قروه، روستاهاي شيان، نوده (در 10 كيلومتري غرب سنندج) و دوشان (در 9 كيلومتري جنوب‌شرقي سنندج) را پاك‌سازي كردند؛ به گفته دادستان‌ انقلاب اسلامي اروميه، عناصر مسلح غيرقانوني يكي از اعضاي دادگاه انقلاب اسلامي اروميه را كه چندي پيش به اسارت برده بودند، به شهادت رسانده‌اند.
  • شهيد يا زخمي‌شدن 3 تن از اعضاي بنياد مسكن رشت در حمله يك گروه عملياتي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) به خودرو حامل اين افراد؛ گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از دفتر سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در پاريس از تعداد تلفات نيروهاي خودي و اعضاي سازمان در جريان درگيري‌هاي ماه گذشته در تبريز و همدان؛ افراد سازمان مجاهدين خلق (منافقين) با حمله به يكي از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان ايراني، وي را زخمي و راهي بيمارستان كردند.
  • فرمان هشت ماده‌اي امام خميني خطاب به قوه قضائيه، همه ارگان‌هاي اجرايي كشور با محورهاي سرعت‌بخشيدن به كار تهيه، تصويب و ابلاغ قوانين شرعي براي جلوگيري از ضايع‌شدن حقوق مردم؛ رسيدگي سريع و دقيق به صلاحيت قضات، ‌دادستان‌‌ها، دادگاه‌ها و متصديان امور بدون مسامحه؛ مرور احكام بدون ملاحظه‌كاري در قوه قضائيه و عمل به عدالت اسلامي در ساير ارگان‌هاي نظام؛ دستور اكيد برخودداري از جلب، احضار افراد، توقيف يا مصادره اموال بدون حكم قاضي و…
  • آيت‌الله خامنه‌اي رئيس‌جمهور، در ديدار با استاندار سمنان و جمعي از روحانيون و ائمه جمعه شهرهاي سمنان و دامغان با اشاره به درصد بالاي مشاركت مردم در انتخابات خبرگان، تلاش‌هاي دشمنان را براي به‌انزواكشيدن ايران در سطح جهاني و متزلزل‌كردن نظام بي‌نتيجه خواند؛ آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس، در ديدار با جمعي از مربيان امور تربيتي راميان: مردم ما مردمي هستند كه استحقاق هرگونه خدمتي را دارند.
  • خبرگزاري يونايتدپرس بدون اشاره به ميزان شركت مردم در انتخابات، از قول گروه‌هاي مخالف نظام سعي در القاي اين ادعا داشت كه عامل پايداري نظام جمهوري اسلامي حمايت كشورهاي غربي است نه وجهه مردمي آن.
  • آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار خداحافظي سفير اندونزي در ايران گفت: همه كشورهاي اسلامي براي گسترش مناسبات و روابط حسنه با يكديگر بايستي تلاش و همتي شايسته از خود نشان دهند. دكتر ولايتي نيز در ملاقاتي جداگانه با وي بر اين نكته تأكيد كرد كه درصورت نبود پيوند و رابطه نزديك ميان كشورهاي اسلامي، استكبار جهاني قادر به واردآوردن ضربه به آنها مي‌باشد.
  • سفر يك هيئت ديپلماتيك ايراني به سرپرستي محمدحسين لواساني مديركل امور آسيايي و افريقايي وزارت خارجه ايران به تانزانيا به‌منظور گشايش سفارتخانه ايران در اين كشور.
  • به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در ديدار فرانچسكو ستزالاما سفير ايتاليا در ايران و مديران توسعه بين‌المللي يكي از گروه‌هاي بزرگ صنعتي اين كشور با حجت‌الله غنيمي‌فرد معاون بازرگاني خارجي وزارت بازرگاني، پروژه‌هاي مشترك مورد همكاري بين دو كشور بررسي شد.
  • به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزير نفت ونزوئلا پس از ترك تهران، از تلاش ايران براي حفظ بهاي نفت به ميزان 34 دلار ابراز خرسندي كرد.
  • بازتاب اوضاع نامساعد اقتصادي عراق در برزيل و رفتار خشمگينانه دولت عربستان بعد از عقد قرارداد چند شركت برزيلي با ايران موضوع گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از برزيل است.
  • توضيحات بيشتر روزنامه وال استريت ژورنال درباره اقدام امريكا در فروش بالگرد به عراق و درخواست عراق از كمپاني امريكايي بل براي خريد بالگرد “جت رنجر”.
  • دعوت ستاد مركزي سپاه پاسداران از امدادگران آموزش‌ديده براي شركت در جبهه‌هاي جنگ.
  • برگزاري دومين همايش سراسري جهادسازندگي درباره بررسي امور مربوط به بازسازي و نوسازي مناطق جنگ‌زده روستايي.
  • ديدار تيمسار ظهيرنژاد رئيس ستاد مشترك ارتش با آقاي هاشمي رفسنجاني.
  • اسراي عراقي در اردوگاه بندر انزلي خواستار بيرون‌راندن 3 تن از نمايندگان صليب‌‌سرخ شدند كه از تحويل‌گرفتن طومار آنها مبني‌بر درخواست از نظام جمهوري اسلامي براي شركت در جبهه‌ها خودداري كردند؛ 9 تن از مسلمانان عراقي ازطريق مرزهاي غربي وارد خاك ايران شده، به‌طور موقت در ساختمان جمعيت هلال‌احمر سنندج اسكان يافتند.(2)

تاریخ شمسی 24 آذر 1360

تاریخ قمری 18 صفر 1402

تاریخ میلادی 15 دسامبر 1981

خلاصه روز

  • نیروهای ایرانی تلاش کردند تا خط پدافندی خود را در منطقه عملیاتی مطلع‌الفجر اصلاح و ترمیم کنند که این امر میسر نشد؛ در گلوله‌باران منطقه‌ی مریوان 3 تن زخمی شدند.
  • در درگیری‌های نیروهای خودی و افراد مسلح ضدانقلاب و همچنین اقدامات عناصر وابسته به گروه‌های غیرقانونی در شهرهای سقز، پیرانشهر، بوکان، تکاب، ارومیه و قروه، تعدادی از افراد ضدانقلاب کشته و 5 نفر از آنان دستگیر شدند. از نیروهای خودی نیز 7 نفر زخمی شدند و یک تن به شهادت رسید؛ یکی از نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران خود را به نیروهای سپاه تسلیم کرد؛ دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران در مصاحبه با رادیو این حزب، رضایتمندی خود را از اتحاد با سازمان مجاهدین خلق (منافقین) اعلام کرد.
  • آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی درباره اقدام رژیم صهیونیستی در الحاق رسمی بلندی‌های جولان به خاک خود، قرارداد جدید امریکا و رژیم صهیونیستی و سکوت و حتی پاداش اعراب دراین‌باره به امریکا با پایین‌آوردن قیمت نفت، طرح‌های کلی امریکا برای ایجاد مشکل در جهان اسلام و منزوی‌کردن کشورهای مترقی منطقه با کمک کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مطالبی بیان کرد.
  • نخست‌وزیر و وزارت خارجه‌ی ایران، اقدام رژیم اشغالگر قدس را در الحاق بلندی‌های جولان به این رژیم محکوم کردند.
  • به‌دنبال اقدام امریکا در قطع کمک‌های فنی به صنعت نفت لیبی، وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با دولت لیبی اعلام آمادگی کرد.
  • بولتن محرمانه خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره آزادشدن 37 تن از اسرای غیرنظامی ایران و چگونگی رفتار نظامیان عراق با اسرای ایران، گزارشی منتشر کرد.
  • نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آقایان علی‌اکبر ناطق‌نوری و علی‌اکبر ولایتی برای تصدی پست وزارت کشور و وزارت امور خارجه، رأی اعتماد دادند.
  • دولت عراق در اقدامی تبلیغاتی برای فراهم‌شدن شرایط میزبانی اجلاس هفتم سران کشورهای عضو عدم‌تعهد در بغداد ـ که سال آینده برگزار خواهد شد ـ از وزیران کار کشورهای غیرمتعهد دعوت کرد تا از آن کشور بازدید کنند؛ صدام حسین در دیدار با وزیران کار کشورهای غیرمتعهد یادآور شد که حاضر به مذاکره با ایران برای خاتمه‌یافتن جنگ است و به همین منظور از مقامات ایران برای مذاکره دراین‌باره دعوت می‌کند. وی درعین‌حال تأکید کرد که ایران باید حاکمیت عراق بر اروندرود را بپذیرد. صدام در سخنانش از عملکرد هیئت‌های صلح و سهل‌انگاری آنها نیز انتقاد کرد.
  • ساختمان سفارت عراق در بیروت براثر انفجار شدیدی به‌کلی ویران شد و 120 نفر از عوامل سفارت عراق کشته یا زخمی شدند.
  • باوجود تکذیب مقامات ایران در اعزام یک گروه مسلح به کشور بحرین، امروز 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه‌ای، آنچه را که تلاش برای تحریک خرابکاری در بحرین خواندند، محکوم کردند.(3)

تاریخ شمسی 24 آذر  1359

تاریخ قمری 7  صفر 1401

تاریخ میلادی 15 دسامبر 1980

خلاصه روز

  • سوسنگرد مركز حوادث نظامي جبهه‌هاي جنوبي: تخريب پل تداركاتي جديد‌الاحداث دشمن روي كرخه در اطراف سوسنگرد توسط نيروهاي نفوذي خودي، حملات خودي به مواضع دشمن در اطراف سوسنگرد و تقويت نيروهاي دشمن در اين منطقه.
  • مصاحبه مطبوعاتي فرماندهان سپاه خوزستان و نماينده امام در پايگاه وحدتي دزفول: گزارش وضعيت و اشكالات موجود و انتقاد تلويحي به روند موجود فرماندهي و اداره جنگ.

196

  • مهاجرت امام ‌جمعه اصفهان از اين شهر در اعتراض به توهين انجام شده نسبت به امام در اجتماع هواداران رئيس‌جمهور و پخش آن از تلويزيون.
  • مصاحبه سعدون حمادي در سفر سياسي به آسياي جنوب ‌شرقي: اگر ايران آتش‌بس و مذاكره درباره همه موضوعات را بپذيرد، جنگ بزودي پايان خواهد يافت اما مدتي وقت لازم است كه ايران منطقي شود.
  • تلاش ناموفق ايران براي طرح مسئله تهاجم عراق و اسارت وزير نفت ايران در اجلاس وزراي نفت اوپك.
  • دامن ‌زدن مطبوعات‌كويت به مسئله سه ‌جزيره و طرح مداوم دعاوي عراق‌ و امارات ‌در‌اين‌باره.(4)

منابع :

1- کتاب تکاپوی جهانی برای توقف جنگ

2- کتاب عملیات محرم، بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی کشور

3- کتاب آزادسازی سرزمین‌های ایران

4- کتاب هویزه آخرین گام های اشغالگر

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *