روز شمار دفاع مقدس ـ 27 آذر ماه

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس ـ 27 آذر ماه

درنتیجه اقدامات نیروهای خودی در منطقه عمومی خرمشهر 6 نظامی عراقی کشته شدند؛ در همین منطقه یک سنگر خودی هدف قرار گرفته و منهدم شد؛ حملات هوایی و توپخانه‌ای عراق به آبادان، اندیمشک و دزفول یک شهید و 7 مجروح برجای گذاشت و خساراتی به بار آورد.
به گزارش ستاد عملیات سپاه دزفول مستقر در خرمشهر، نیروهای عراقی برای حفاظت بیشتر از خرمشهر و جلوگیری از هجوم نیروهای خودی به این شهر اقدامات مهندسی متعددی در داخل خرمشهر انجام داده‌اند.
درپی شیوع برخی خبرها مبنی‌بر احتمال حمله ایران به شهر و منطقه عمومی بصره، مقامات عراق درپی اتخاذ تدابیری هستند تا مانع از خروج مردم از شهر بصره شوند.
اعضای صنف فروشندگان خودرو، 24 کامیون حامل مایحتاج ضروری رزمندگان و مصالح ساختمانی به‌منظور کمک به افراد جنگ‌زده و بازسازی مناطق خسارت‌دیده، به مناطق جنگ‌زده غرب کشور ارسال کردند.

تاریخ شمسی 27 آذر 1366

تاریخ قمری 26 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی 18 دسامبر 1987

خلاصه روز

  • زمان عمليات، توجه به عمق خط دفاعي دشمن، غافل‌گيري و چگونگي مقابله با بمباران شيميايي عراق در فاو از مباحث اصلي جلسه امروز فرماندهان سپاه بود.
  • آگاهي از تحركات و تغييرات دشمن و مسئله غافل‌گير ماندن ارتش عراق، از دغدغه‌هاي عمليات آتي فاو است. منحرف كردن ذهن دشمن به شلمچه و هور، محدوديت تردد در جاده خسروآباد و تقويت لجستيكي يگان‌ها مورد تأكيد فرماندهان سپاه قرار گرفت.
  • با توجه به وضعيت دريا، برادر رحيم صفوي از قرارگاه نوح خواست يگان‌هاي اين قرارگاه هر آن آماده عمليات روي اسكله‌ها باشند. واحدهايي از يگان‌ها به‏ منظور شناسايي، حملات ايذايي و عادي جلوه دادن منطقه وارد خليج‌فارس شده‌اند.
  • ستادكل سپاه در اطلاعيه‏‌اي گزارش عمليات چند روز گذشته نيروهاي قرارگاه رمضان، حزب‌ دمكرات، اتحاديه ميهني و حزب‏ الله كُرد عراق در شهرهاي مختلف اين كشور را ارائه داد.
  • دو روزنامه ايتاليايي: چنين تحرك مردمي گسترده‌اي از جانب ايران تاكنون سابقه نداشته است. عراقي‌ها آرزو مي‌كنند اوضاع جوّي تغيير نكند، زيرا بارش باران و زمين گل‌آلود بهترين موقع براي آغاز عمليات ايراني‌هاست.
  • قايق‌هاي توپ‌دار، به دو نفت‌كش نروژي و سعودي حمله كردند. هواپيماهاي عراقي يك نفت‌كش با پرچم مالت را در نزديك ساحل ايران با موشك زدند.
  • خبرگزاري فرانسه: جنگ نفت‌كش‌ها ميان ايران و عراق به مرز بي‌سابقه‌اي رسيده است. حمله به كشتي‌ها را عراق در سال 1984 آغاز كرد و تشديد آن از آغاز سال جاري، تأثير جزئي بر صادرات نفت ‌ايران داشته است. روزنامه الاتحاد: ايران به موشك‌هاي قوي و دقيق “سي 801” دست يافته است كه هواپيماهاي عراقي از آن براي حمله به كشتي‌ها استفاده مي‌كنند.
  • در يادداشت رسمي و اعتراض‏‌آميز ايران به دبيركل سازمان ملل اعلام شد كه نيروهاي نظامي امريكا چندين بار دست به جنگ الكترونيكي اعلام نشده عليه ايران زده و به كمك هواپيماهاي تجاوزگر عراق رفته، به اخلال در رادارهاي دفاعي ايران اقدام كرده‌اند.
  • آيت‌الله خامنه‌اي: مهم‌ترين هدف امريكا از حضور در خليج‌فارس به انفعال كشاندن ملت ايران بود. نخست‌وزير: ما به هيچ‏ وجه قصد توسعه جنگ را نداريم، در عين حال ما پاسخ تحميل فشار را مي‌دهيم.
  • خبرگزاري فرانسه با طرح اين‏كه، “ديپلماسي ايران در سال 1987، سال بي‌نهايت دشواري را پشت سر گذاشته است”، به مواردي از عكس‌العمل كشورها و موضع تدافعي ايران اشاره كرده است.
  • دو روزنامه امريكا، موضع جديد شوروي را يك اقدام انحرافي جهت دست‌كم گرفتن تلاش‌هاي امريكا در سازمان ملل براي تحريم ايران و افزايش حضور خود در خليج‌فارس قلمداد كردند. ريچارد مورفي مواضع جديد روس‌ها را براي حفظ رابطه خود با ايران و خنثي‌سازي انتقادات رو به رشد اعراب عليه مسكو دانست.
  • راديو بي‌.بي‌.سي منبع اصلي تأمين تجهيزات نظامي ايران را بلوك كمونيست و اسرائيل معرفي كرد.(1)

 

 

 

تاریخ شمسی 27 آذر 1361

تاریخ قمری 2 ربیع‌الاول 1403

تاریخ میلادی 18 دسامبر 1982

خلاصه روز

  • دو فروند كشتي باري و نفتكش در منطقه خور موسي هدف حمله 8 فروند موشك عراقي قرار گرفتند. در اين حادثه نفتكش يوناني 22 هزار تني اسكاي‌مون دچار آتش‌سوزي شد، به گزارش راديو صوت الجماهير، تعداد اين كشتي‌ها 4 فروند بوده كه همگي غرق شدند. بي‌بي‌سي ادعاي عراق را مبني‌بر غرق‌كردن اين 4 كشتي غيرقابل اعتماد خواند؛ كشف يك عدد مين دريايي به‌وسيله بالگردهاي ايران در دهانه خور موسي؛ در گلوله‌باران شهر آبادان 20 تن از مردم شهر زخمي شدند و 6 منزل مسكوني خسارت ديد.
  • اعزام گروه‌هاي داوطلب مردمي به جبهه‌هاي جنگ از شهرهاي قائم‌شهر، بهشهر، نكا و خمين؛ امروز 84 تن شامل نيروهاي امدادگر؛ راننده، نيروهاي فني و تداركاتي از شهرهاي رامسر، ياسوج و گرگان رهسپار جبهه‌هاي نبرد شدند؛ ارسال كمك‌هاي غيرنقدي مردمي از شهرستان‌هاي ابرقو، ماسال و شاندرمن به جبهه‌ها.
  • پس از پايان‌يافتن تعمير 4 خط لوله انتقال نفت از مخازن نفت جزيره خارك به اسكله شرقي “تي”، بهره‌برداري از اين خطوط با حضور حجت‌الاسلام يزدي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي آغاز شد.
  • عناصر ضدانقلاب با نفوذ به شهر سقز، محل استقرار نيروهاي نظامي و انتظامي را با انواع اسلحه‌ها هدف قرار دادند كه در اين اقدام، 33 تن از نيروهاي سپاه، بسيج، شهرباني و اهالي شهر شهيد يا زخمي شدند و 3 منزل مسكوني آتش گرفت؛ يك دستگاه خودرو گاز ژاندارمري در نزديكي روستاي گنبد در شمال اروميه روي مين رفت و 10 تن از افراد ژاندارمري و بسيج شهيد يا زخمي شدند؛ در روستاي داشكند در شمال بوكان يك سرباز روي مين رفته، مجروح شد؛ يكي از افراد وابسته به حزب دمكرات با تحويل‌دادن يك قبضه اسلحه خود را به سپاه سنندج معرفي كرد.
  • دستگيري 5 تن از اعضاي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در مهاباد؛ كشف و خنثي‌سازي يك عدد بمب دست‌ساز كه در نزديكي يكي از فروشگاه‌هاي خانواده شهدا در تهران جاسازي شده بود.
  • سخنان آيت‌الله خامنه‌اي در هم‌انديشي سراسري استانداران درباره اهميت فرمان هشت ماده‌اي امام و اجرايي‌شدن آن.
  • نخست‌وزير و رئيس ديوان‌عالي كشور در اطلاعيه مشتركي آمادگي خود و دستگاه‌هاي زير امر را براي اجراي بهتر و سريع‌تر فرمان هشت ماده‌اي امام اعلام كردند؛ اطلاعيه فرمانده سپاه پاسداران خطاب به فرماندهان مناطق ده‌گانه مبني‌بر توجيه و آموزش افراد زير امر براي اجراي اين فرمان.
  • تلاش كشورهاي قدرتمند براي شكست‌دادن انقلاب اسلامي؛ حضور گسترده مردم در انتخابات خبرگان و تأثير آن در ماندگاري انقلاب و اهميت سازندگي درطول جنگ، مهم‌ترين محورهاي سخنان نخست‌وزير در جلسه پاياني همايش سراسري بررسي مسائل بازسازي مناطق جنگ‌زده روستايي جهادسازندگي بود.
  • آغاز مرحله دوم بازگشايي دانشگاه‌هاي كشور هم‌زمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور مقامات كشوري و لشكري.
  • ديدار اعضاي هيئت اقتصادي صنعتي آلمان شرقي ـ كه به سرپرستي گونتر ويشوفسكي وزير صنايع شيميايي اين كشور وارد ايران شده است ـ با آقايان عسگر اولادي (وزير بازرگاني) و مهندس هاشمي (وزير صنايع).
  • خبرگزاري اوپك از دارالسلام گزارش داد كه ايران به‌زودي در تانزانيا، ماداگاسكار، غنا، زيمبابوه و سيرالئون سفارتخانه تأسيس مي‌كند.
  • گزارش روزنامه فرانكفورتر الگمانيه درخصوص علت مراجعت سفير آلمان غربي به كشور متبوعش و بازگشت وي به ايران.
  • وزارت امور خارجه ايران ادعاي حكومت عراق را مبني‌بر مشاركت ايران در انفجار مركز خبرگزاري عراق رد كرد.
  • آسوشيتدپرس از گشايش يك اعتبار 210 ميليون دلاري امريكا براي عراق خبر داد؛ به گزارش يونايتدپرس به نقل از نشريه خاورميانه، صادرات نفتي عراق پس از امضاي قراردادي بين اين كشور و تركيه به دو برابر افزايش خواهد يافت.
  • پايان گفت‌وگوي مقدماتي وزيران نفت اوپك در وين پس از بررسي برنامه جلوگيري از كاهش بهاي نفت؛ گزارش آسوشيتدپرس از روند احتمالي مذاكرات اوپك باتوجه‌به مواضع اعلام‌شده ايران.(2)

 

 

تاریخ شمسی 27 آذر 1360

تاریخ قمری 21 صفر 1402

تاریخ میلادی 18 دسامبر 1981

خلاصه روز

  • درنتیجه اقدامات نیروهای خودی در منطقه عمومی خرمشهر 6 نظامی عراقی کشته شدند؛ در همین منطقه یک سنگر خودی هدف قرار گرفته و منهدم شد؛ حملات هوایی و توپخانه‌ای عراق به آبادان، اندیمشک و دزفول یک شهید و 7 مجروح برجای گذاشت و خساراتی به بار آورد.
  • به گزارش ستاد عملیات سپاه دزفول مستقر در خرمشهر، نیروهای عراقی برای حفاظت بیشتر از خرمشهر و جلوگیری از هجوم نیروهای خودی به این شهر اقدامات مهندسی متعددی در داخل خرمشهر انجام داده‌اند.
  • درپی شیوع برخی خبرها مبنی‌بر احتمال حمله ایران به شهر و منطقه عمومی بصره، مقامات عراق درپی اتخاذ تدابیری هستند تا مانع از خروج مردم از شهر بصره شوند.
  • اعضای صنف فروشندگان خودرو، 24 کامیون حامل مایحتاج ضروری رزمندگان و مصالح ساختمانی به‌منظور کمک به افراد جنگ‌زده و بازسازی مناطق خسارت‌دیده، به مناطق جنگ‌زده غرب کشور ارسال کردند.
  • ایران برای افشای دروغگویی‌های مقامات عراق مبنی‌بر باقی‌ماندن بستان در دست نیروهای عراقی، از سفرا، دیپلمات‌ها و وابستگان نظامی 24 کشور خارجی مقیم ایران برای دیدار از مناطق جنگی استان خوزستان و شهر آزادشده بستان دعوت کرد؛ اقدام سفارت ایران در کویت جهت پخش فیلم پیروزی بستان برای افشای دروغ‌پردازی‌های عراق درباره تصرف‌نشدن این شهر، به‌دلیل مخالفت مقامات کویتی ناتمام ماند.
  • در 3 عملیات مستقل نیروهای سپاه پاسداران، مناطقی از جنوب سقز، شمال‌غرب کامیاران و روانسر پاک‌سازی شد، 40 تن از نیروهای مسلح غیرقانونی کشته، بیش از 34 تن زخمی و 8 نفر اسیر شدند و از نیروهای خودی نیز 3 تن شهید و 8 نفر زخمی یا اسیر شدند؛ در بوکان، حمله‌ی مهاجمان مسلح به شهر، با مقاومت پاسداران روبه‌رو شد و مهاجمان مجبور به فرار از منطقه شدند.
  • در عملیات پاک‌سازی جنگل‌های اطراف فومن به‌دست نیروهای سپاه، 5 تن از افراد شاخه نظامی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) دستگیر شدند و یک نفر از آنها به هلاکت رسید.
  • نشریه لویدز لیست لندن در مقاله‌ای به افزایش صادرات نفتی ایران اشاره کرد و درباره‌ی چگونگی حمل نفت در کشورهای خریدار آن توضیحاتی داد.
  • آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نمازجمعه تهران از اقدام عربستان و کویت در پایین‌آوردن قیمت نفت انتقاد کرد و دلیل آن را تأثیرگذاری بر جنگ دانست. وی همچنین شایعه اعدام اسرای عراقی در ایران و بدرفتاری با آنها را تکذیب کرد. رئیس مجلس پیروزی‌های رزمندگان در جبهه‌های جنگ، عواقب شکست اجلاس فاس، جنایت جدید رژیم صهیونیستی و الحاق رسمی بلندی‌های جولان به اراضی اشغالی، همچنین تبلیغات گمراه‌کننده‌ی استعمار علیه ایران درباره بحرین را به ‌هم مرتبط خواند و ریشه آن را انقلاب ایران و رشد فکر اسلامی در جهان ذکر کرد.
  • به‌دنبال اقدام برخی مقامات کشور و رسانه‌ها که در سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌هایشان دولت‌های دیگر را مورد هجوم قرار می‌دهند، سیداحمد خمینی در دیدار با آقای هاشمی رفسنجانی اظهار کرد که امام این شیوه را نمی‌پسندد.
  • نماینده دائم عراق در سازمان ملل متحد، نامه وزیر خارجه این کشور را که در آن مدعی شده بود اسیران عراقی در جبهه‌های جنگ به‌دست نیروهای ایران اعدام شده‌اند، به دبیرکل سازمان ملل متحد تحویل داد؛ سخنان یک افسر عراقی پناهنده به ایران درخصوص بی‌تأثیربودن شایعه‌ی اعدام اسرا در میان نظامیان عراقی.
  • نشریات المجله و الحوادث (چاپ انگلیس)، درباره‌ی افزایش روابط عراق با کشور شوروی در بخش نظامی و افزایش سطح رابطه اقتصادی آلمان با عراق خبر دادند.
  • درپی تیرگی روابط ایران و بحرین، روزنامه‌ی اخبار الخلیج اعلام کرد که دولت بحرین سفیر خود را از تهران فراخوانده و از ایران خواسته است که به‌جای حسن شوشتری، سفیر ایران در منامه، فرد دیگری را تعیین کند؛ از سوی دیگر، عربستان اعلام کرد که این کشور یک پیمان امنیتی با بحرین امضا خواهد کرد.(3)

 

 

تاریخ شمسی 27 آذر 1359

تاریخ قمری 10 صفر 1401

تاریخ میلادی 18 دسامبر 1980

خلاصه روز

  • عمليات هليكوپترهاي خودي و دشمن در جبهه جنوب.
  • تقويت عراق در مريوان و درگيري خودي با ضد انقلاب در جاده مهاباد ـ مياندوآب.
  • تاييد گزارش‌هاي مربوط به استفاده نيروهاي عراقي از سلاح‌هاي غنيمتي ايران توسط استانداري خوزستان.
  • لغو راهپيمايي اعلام شده توسط نيروهاي خط امام و منتفي ‌شدن تعطيلي عمومي با اعلام نظر امام توسط دفتر ايشان.
  • انتقاد امام ‌خميني به كساني كه طالب بازگشايي دانشگاه‌ها بدون تغييرات مطلوب انقلاب و اسلام هستند.
  • اعلام نظر وزير ‌خارجه امريكا دربارة مسألة‌ گروگان‌ها و شرايط ايران و پخش خبر تشكيل يك جلسه از كارشناسان ايراني و امريكايي و الجزايري در لندن، از راديو مونت كارلو.
  • اظهارات وزير نفت عربستان سعودي، پاپ پل دوم و خالد الحسن (عضو ساف) درباره روند صلح ايران و عراق.
  • تلاش فرستاده سازمان ملل براي رهايي كشتي‌هاي متوقف ‌شده در اروند.
  • توقف مجدد صادرات نفت عراق از سوريه بر اثر انفجار در كركوك.
  • اظهار نگراني مقامات صنعتي غرب از افزايش قيمت نفت و رابطه آن با جنگ ايران و عراق.(4)

 

منابع :

1-کتاب تکاپوی جهانی برای توقف جنگ.

2- کتاب عملیات محرم، بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی کشور3

3- کتاب آزادسازی سرزمین‌های ایران

4- کتاب هویزه آخرین گام های اشغالگر

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *