بی اعتنایی به ولی فقیه، بی اعتنایی به امام زمان است

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / امام زمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) / بی اعتنایی به ولی فقیه، بی اعتنایی به امام زمان است

بی اعتنایی به ولی فقیه، بی اعتنایی به امام زمان است

     مرحوم آیت الله مؤمن رحمت الله تعالی در ضمن سخنانی در خصوص مسأله ولایت امر، مطالبی دارند که در این مجال و در ایام آغاز امامت ولیّ عصر امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف تقدیم می گردد.

     ولایت امر، برای پیامبر صلّی الله علیه وآله و بعد از ایشان برای امامان معصوم علیهم السّلام و امروز هم برای حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف است. بر اساس آیات و روایات، دو وظیفه متوجه پیامبر صلّی الله علیه وآله و امامان علیهم السّلام است، یکی رساندن احکام و دستورات خدا به مردم و دیگری ولایت امری یا همان اداره کردن حاکمیت جامعه و رسیدگی به امور مردم است.

     مسأله ولایت امر، مسأله ای بسیار مهم است، چرا که در روز عید غدیر خم که پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله به دستور خداوند، امام علی علیه السّلام را به عنوان جانشین خود معرفی کرد، آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و …» نازل شد؛ این نشان دهنده آن است که با ولایت امر  دین تکامل می شود.

دین با ولایت معنا پیدا می کند

     این که گفته می شود اکمال دین، با ولایت امر معنا پیدا می کند، برای آن است که کسی نتواند از این زاویه مهم بر دین اسلام خرده بگیرد و آن را ناقص بنامد.

     پیامبر صلّی الله علیه وآله و امامان معصوم علیهم السّلام بر اساس دستور خداوند وظیفه دارند که امور مردم را اداره کنند و اگر این کار را انجام ندهند، کوتاهی کرده اند، چرا که مسأله ولایت امر از نماز هم مهمتر است.

     در زمان غیبت امام زمان علیه السّلام هم این طور نیست که خداوند در مسأله ولایت امر، مردم را به حال خود رها کرده باشد، بلکه فقیه عادلی را که بتواند مسائل اسلام را خوب درک کرده، عدالت داشته باشد و کشور را با همه خصوصیاتش اداره کند، را برای اداره امور مردم و حاکمیت جامعه تعیین کرده است.

بی اعتنایی به ولی فقیه، بی اعتنایی به امام زمان است

ارزش ولایت فقیه، به اندازه ولایت ائمه اطهار علیهم السّلام است

     بر اساس سخن امام راحل تمام اختیاراتی که برای ائمه اطهار علیهم السّلام است، برای ولایت فقیه نیز وجود دارد، و شاید علت این امر هم این باشد که ارزش ولایت فقیه هم به اندازه ارزش ولایت امر ائمه اطهار علیهم السّلام است.

بی اعتنایی به دستورات ولی فقیه، مانند بی اعتنایی به دستورات ائمه اطهار علیهم السّلام است.

     ایشان در مورد علت غیبت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف می گویند: خداوند فعلا این چنین صلاح می داند که حضرت صاحب الامر علیه السّلام در غیبت باشند، چرا که شرایط جامعه فراهم نشده است.

     آبت الله مؤمن رحمه الله، در پاسخ به شبهه ای مبنی بر این که  حال که شما شیعیان می گویید، شرایط جامعه برای ولایت امری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف فراهم نشده است، پس در زمان غیبت، ولایت امر برای چیست، اظهار داشت: اگر بعضی از مردم با بی اعتنایی به دستورات خداوند، وظیفه خود را انجام نداده و شرایط را ایجاد نکنند، دلیلی نیست که خدا هم وظیفه خود را در قبال تعیین ولایت امر که سعادت را برای جامعه به ارمغان می آورد، انجام ندهد.

     ایشان در تبیین وظیفه منتظران امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف در زمان غیبت هم گفتند: وظیفه ما اعتقاد به امامت در کنار دیگر اصول دین و قائل بودن حق ولایت امری برای امامان علیهم السّلام است. به این ترتیب هرکس به امامت و ولایت امر امامان علیهم السّلام اعتقادی نداشته باشد، دینش ناقص خواهد بود.

     در زمان حاضر، قهرا اگر صاحب الامر عجّل الله تعالی فرجه الشریف شرایط را به گونه ای دید که می تواند ولایت امری را به دست بگیرد، البته دستور خداوند هم باشد، حاکمیت را در دست می گیرند. اما اگر شرایط به این صورت نبود، جامعه به  حال خویش رها نمی شود، بلکه حاکمیت باید به عهده ولی فقیه جامع الشرایط باشد.

     آبت الله مؤمن رحمه الله در مورد شرایط تبدیل شدن غیبت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف به ظهور، اظهار داشت: آن چه که از روایات به ما رسیده است، این است که باید امکان ولایت امری ایشان فراهم شود، یعنی شرایط به گونه ای باشد که با همین مردمی که در حال حاضر زندگی می کنند، بتوانند، حاکمیت جامعه را به دست بگیرند.

آمادگی مردم، لازمه ی ظهور امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف

     آیت الله مؤمن رحمه الله با اشاره به جریان درخواست مردم از امام علی علیه السّلام برای پذیرش خلافت، اظهار داشت: سخن امام علی علیه السّلام، بعد از درخواست مردم مبنی بر این که اگر با آمدن مردم و تمام شدن حجت بر من که در میان مردم یارانی دارم و البته عهد با خداوند مبنی بر این که اگر شرایط فراهم بود، باید جلوی ظلم ظالم را گرفت،  حجت بر من تمام نمی شد که خلافت را بر عهده بگیرم، حکومت را رها می کردم، نشان می دهد که مردم یک شرط مهم ظهوراند و نقشی اساسی برای تحقق ولایت امری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف را دارند.

     اگر شرایط به گونه ای باشد که امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف یاورانی بین مردم داشته باشند، ظهور محقق خواهد شد؛ بنابراین وظیفه داریم با حرکت کردن در مسیر صحیح در راستای تأمین نیروی انسانی مورد نظر حضرت گام برداریم.

منبع: پایگاه حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *