در ۹ ربیع‌الاول ولایت‌پذیری را تمرین کنیم

خانه / مطالب و رویدادها / مصاحبه و گفتگو / در ۹ ربیع‌الاول ولایت‌پذیری را تمرین کنیم

حجت‌الاسلام میرصادقی با بیان اینکه تجدیدعهد با امام زمان در ۹ ربیع الاول به نوعی اعلام وفاداری نسبت به حضرت است، گفت: این تجدیدبیعت مراحلی دارد ابتدا معرفت است، پس از آن محبت و در نهایت تبعیت و ولایت‌پذیری است.

در ۹ ربیع‌الاول ولایت‌پذیری را تمرین کنیم

هیاتدر آستانه یوم الله 9 ربیع الاول، سالروز آغاز امامت حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنافداه و به منظور بررسی بایدها و الزامات بزرگداشت این روز در جامعه منتظران با حجت الاسلام «سیدجواد میرصادقی»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

اهمیت روز 9 ربیع الاول از چه باب است و چرا در تقویم منتظران این روز جایگاهی ویژه دارد؟

سه روز در زندگی مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مهم و حیاتی است، نخست روز ولادت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که مصادف با نیمه شعبان است و از این جهت که روز ولادت آخرین حجت الهی است، اهمیتی خاص دارد. دوم روز آغاز امامت حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف یعنی نهم ربیع الاول که آخرین حجت الهی امام می شود و نهایتا روز ظهور که هنوز نیامده است. برای روز نیمه شعبان جشن ها و آئین های شادباش و بزرگداشت را برگزار می کنیم و در نهم ربیع الاول تجدید عهد و بیعت با حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف از اهمیتی خاص برخوردار است.

در ۹ ربیع‌الاول ولایت‌پذیری را تمرین کنیم

فلسفه این تجدید عهد و پیمان چیست؟

اطاعت از امام منصوب از جانب خدا بر هر مسلمانی واجب است و حتی اگر کسی با ایشان بیعت نکرده باشد این اطاعت بر او واجب خواهد بود. اما اهمیت عهد بستن با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برای آن است که به نوعی تاکید وفاداری در مقابل بحران ها و فتنه ها است. بیعت در تاریخ هم سابقه دارد و حتی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم هم چنین می کردند و از مردم در مواضع مختلف برای وفای بر عهد و همراهی بیعت می گرفتند تا روحی تازه در جامعه و مردم دمیده شود.

یکی از اتفاقات مهم پس از ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هم بیعت است و نخستین کسی که با ایشان بیعت می کند، حضرت جبرئیل امین است. همانطور که برای امور معمول زندگی یا حرفه ای شدن در یک رشته باید تمرین و تلاش داشته باشیم، برای آنکه آماده بیعت با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر ظهور شویم نیز باید این بیعت و تجدید عهد را در عصر غیبت هم تمرین کنیم. به عبارت بهتر، تمرین لازمه هر کار و فنی است اگر می خواهیم منتظران برتر حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم باید وقایع عصر ظهور را تمرین کرده باشیم.

مهمترین امری که منتظران با الهام از عصر ظهور باید نسبت به آن تمرین داشته باشند، چیست؟

از مسائلی که بعد از ظهور محقق می شود، حکومت است پس باید در عصر غیبت و انتظار هم این مهم تمرین شود. حکومت ابعاد مختلفی همچون سیاست، اجتماع، اقتصاد، فرهنگ و … دارد که دشمن در همه این ابعاد می کوشد به ما ضربه بزند به ویژه در موضوع اقتصاد؛ چنان که در صدر اسلام و در سال هفتم بعثت مشرکان مکه به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فشار آورده و عهدنامه ای را منعقد کردند که بر اساس آن مسلمین را در شعب ابیطالب محاصره کردند و از هر گونه داد و ستدی با آنها

در ۹ ربیع‌الاول ولایت‌پذیری را تمرین کنیم

پرهیز داشتند؛ امروز هم با تحریم های متعدد دشمن از ابتدای انقلاب در محاصره اقتصادی قرار گرفته ایم تا از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دست بکشیم! اما قرآن می فرماید: اگر صبر کنید و تقوا در پیش بگیرید، چیزی به شما ضرر نمی رسد.

لذا ضرورت دارد با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای ایستادن بر سر آرمان ها بیعت کنیم و صبور باشیم؛ مهمترین کار جهادی ما که از سال 95 تا 99 توسط رهبری معظم انقلاب موردتاکید قرار گرفته و نشان می دهد دشمن از این موضع ما را هدف گرفته است، تاکید بر تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی است. باید دغدغه ایشان به عنوان نایب عام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف جدی گرفته و به آن عمل شود.

وظایف منتظران در روز نهم ربیع الاول در چه عرصه هایی قابل تعریف است؟

در این روز ما وظایفی نسبت به خود، خدا، امام معصوم علیه السلام ، خانواده، دوستان و مومنان داریم؛ در این روز باید سیرت و صورت خود را به بهترین شکل درآورده و شکر نعمت ولایت را به جای آوریم. در رابطه با امام معصوم نیز باید به حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف معرفت داشته باشیم و با ایشان تجدید بعیت کنیم یکی از راه های این تجددی بیعت با حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف خواندن هر روزه دعای عهد، قرائت روزانه 50 آیه از قرآن و هدیه کردن به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ، صدقه دادن به نیابت از امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، احیای این روز بزرگ و ابلاغ اهمیت آن است. در رابطه با خانواده و اطرافیان نیز ایجاد فضای شادی و نشاط مومنانه و برگزاری جشن و تبیین اهمیت این روز عظیم الشان و از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سخن گفتن ضرورت دارد.

اینکه گفته می شود باید در این روز با امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف عهد ببندیم مراحلی دارد ابتدا معرفت است، پس از محبت و در نهایت تبعیت و ولایت پذیری از ایشان است؛ اگر به ایشن معرفت بیابیم محبت حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف در دل های می راه می یابد و با این محبت از ایشان اطاعت می کنیم.

منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *