دستاوردهای چهارگانه فتح خرمشهر

دستاوردهای چهارگانه فتح خرمشهر ؛ حماسه فتح خرمشهر هویت ملت ایران

خانه / پیشنهاد ویژه / دستاوردهای چهارگانه فتح خرمشهر ؛ حماسه فتح خرمشهر هویت ملت ایران

در مقاله اى با عنوان «حماسه فتح خرمشهر هويت ملت ايران» به تحليل عمليات بيت المقدس كه در بيستم ارديبهشت آغاز شد و پس از دو هفته در روز سوم خرداد ۶۱ منجربه آزادسازى خرمشهر گرديد، پرداخته شد. عضو شوراى سياست گذارى راهبردى تاكيد كرده است كه اين حادثه بزرگ تاريخى را مى توان از چند بعد بررسى كرد تا اهميت آن آشكارتر شود.

دستاوردهای چهارگانه فتح خرمشهر

در مقاله اى با عنوان «حماسه فتح خرمشهر هويت ملت ايران» به تحليل عمليات بيت المقدس كه در بيستم ارديبهشت آغاز شد و پس از دو هفته در روز سوم خرداد ۶۱ منجربه آزادسازى خرمشهر گرديد، پرداخته شد.
عضو شوراى سياست گذارى راهبردى تاكيد كرده است كه اين حادثه بزرگ تاريخى را مى توان از چند بعد بررسى كرد تا اهميت آن آشكارتر شود. شمخانى با بيان اين كه عمليات بيت المقدس پيامدها و تحولات بسيار مهمى را به دنبال داشت، اهم پيامدها و تحولات را به اين شرح عنوان كرده است:

۱- ظهور قدرت دفاعى ايران:
پيروزى نظامى ايران در عمليات بيت المقدس پس از ناكامى و شكست در دو مرحله كه مرحله اول آن بازدارندگى در برابر تجاوز دشمن و مرحله دوم، جلوگيرى از اشغال ۱۵ هزار كيلومتر از خاك ايران بود را مى توان به عنوان ظهور قدرت دفاعى ايران مورد توجه قرار داد. ماهيت پيروزى از نظر جغرافيا و ميدان درگيرى، زمان، روش دستيابى به آن (تاكتيك عمليات)، فرماندهى و كنترل و نيروهاى شركت كننده و همچنين بسيارى از موضوعات ديگر، هر كدام مقوله جداگانه اى است كه در صورت بررسى و كالبد شكافى هر يك مى تواند رخداد عظيم تاريخى را با شكلى در خور شأن آن جلوه گر سازد؛ به نحوى كه شايسته عمليات بزرگى باشد كه امام رحمة الله علیه در ثمره آن فرمود: «خدا خرمشهر را آزاد كرد.»

۲- ثبات داخلى، بازدارندگى خارجى:
اقدامات مسلحانه منافقين و فرار بنى صدر منجر به ايجاد چالش هاى امنيتى و ارايه تصويرى ناامن و بى ثبات در داخل جمهورى اسلامى ايران گرديد و كشور را در مقابل مداخله خارجى آسيب پذير كرده بود. فتح خرمشهر توانست پايدارى سياسى و تامين ثبات سياسى در برابر چالش هاى امنيتى و مداخله خارجى را به ارمغان آورد. البته اين امر بيانگر نقش پراهميت مردم، مديريت دفاعى- امنيتى و سياسى كشور و نقش برجسته حضرت امام رحمة الله علیه كه اين سه مقوله نيز هر كدام نيازمند پرداخت مستقلى است.

۳- ظهور ايران به عنوان يك قدرت منطقه اى:
از پيامدهاى فتح خرمشهر تاثير فوق العاده مهم سياسى نظامى آن بر روند تحولات سياسى نظامى منطقه است. اين امر كه منجر به تغيير برخى از معادلات منطقه اى شد، بيانگر ظهور قدرت جديد ايران به عنوان قدرتى تاثيرگذار بود. اين موضوع در صورت موشكافى مى تواند ابعاد منطقه اى فتح خرمشهر را بيشتر آشكار سازد.

۴- اثبات يك سبك موفق از جلوه ايمان در كشاكش سهمگين ترين ميدان:
الگوى تفكر و رفتار رزمندگان، شهدا و ايثارگران به عنوان يك فرهنگ ارزشى- حماسى بيانگر نقش بى بديل، ايمان، روحيه فداكارى و خلاقيت و ابتكار عمل در كسب پيروزى ها به ويژه فتح خرمشهر است كه براى هميشه در طول تاريخ مى تواند الهام بخش باشد.
مجموع اين تحولات چهارگانه نشان مى دهد كه خرمشهر يك حادثه تاريخى و تاريخ ساز است. يك الگوى كامل انديشه و عمل نظامى و مديريت كلان دفاعى- امنيتى و استراتژيك در كشور است.ملتى كه حماسه مقاومت و آزادسازى خرمشهر را دارد ثابت كرده است كه ديگر مجالى براى تجاوز باقى نخواهد گذشت و اين ملت با قدرت از امنيت ملى و استقلال خود دفاع خواهد كرد.هويت ملت ايران برآمده از حماسه فتح خرمشهر است كه الهام بخش تفكر و رفتار آن ها در صحنه هاى سياسى، اجتماعى، نظامى و امنيتى و در برابر مداخله و تجاوز بيگانگان خواهد بود.آن روز بزرگ را ارج نهيم، بر شهدايش درود بفرستيم و از آموزه ها و عبرت هاى بى شمار آن درس آموزى نماييم و تاريخ اين حماسه پرفروغ را براى هر ايرانى و ايران اسلامى همچنان زنده نگهداريم.

منبع: ویژه نامه سروقامتان روزنامه جوان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *