روز شمار دفاع مقدس ـ 25 آذر ماه

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس ـ 25 آذر ماه

نیروهای خودی در حمله به چند قله شیاکو در منطقه عملیاتی مطلع‌الفجر، موفق شدند قله انار و قسمتی از قله بزنیلی را تصرف کنند، اما به‌دلیل مقاومت دشمن و شهید یا مجروح‌شدن اکثر فرماندهان عملیاتی، از ادامه‌ی عملیات بازماندند.
گلوله‌باران امروز مناطق مسکونی و همچنین شهر آبادان امروز با شدت کمتری انجام شد و فقط چند گلوله توپ به محوطه گمرک این شهر اصابت کرد که خساراتی برجای گذاشت.
در پاک‌سازی 3 روستا در حوالی تکاب و نقده و حمله به یک پایگاه گروه‌های مسلح غیرقانونی در کامیاران، 40 تن از افراد ضدانقلاب کشته، 14 تن زخمی و 19 نفر دستگیر شدند. از نیروهای خودی نیز 7 تن مجروح شدند؛ در عملیات‌های وابستگان به گروه‌های ضدانقلاب در مهاباد و سردشت، یک تن از نیروهای خودی به شهادت رسید و 2 سرباز زخمی شدند.
در 2 عملیات تروریستی گروه‌های مسلح برانداز در شهرهای آمل و پاوه، 3 تن از پاسداران زخمی شدند.

تاریخ شمسی 25 آذر 1366

تاریخ قمری 24 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی 16 دسامبر 1987

خلاصه روز

  • در جلسه آقاي هاشمي رفسنجاني و فرماندهان سپاه، عمليات روي اسلكه‌هاي العميه و البكر، موقعيت نظامي اسكله‌ها، آرايش و محدوديت‌هاي دشمن، مشكلات خودي و چگونگي اجراي عمليات بررسي شد. آقاي هاشمي ابهام خود را در مورد موفقيت اين عمليات و احتمال لو رفتن عمليات فاو ابراز داشت. فرمانده كل سپاه براي رفع اثر اين ابهام از ذهن فرماندهان عملياتي، نتايج مثبت نظامي و پي‌آمدهاي سياسي عمليات را توضيح داد.
  • فرمانده سپاه نتايج مذاكره با جلال طالباني و پيشرفت آماده‏ سازي عمليات كركوك را به آقاي هاشمي ارائه كرد. دست‌يابي عراق به اطلاعاتي درباره حمله به كركوك. عمليات تهاجمي قرارگاه رمضان و اتحاديه ميهني به توابع اربيل.
  • شكسته شدن ديوار صوتي شهرهاي بروجرد، خرم‌آباد، كوهدشت و تجاوز هوايي به اراك.
  • نفت‌كش ايراني تفتان و كشتي‌ باربري قبرسي (در اجاره ايران) در نزديكي خارك هدف دشمن قرار گرفتند. حمله يك قايق تندرو به نفت‌كش يوناني در نزديكي رأس الخميه. بي.‌بي‌.سي‌: ايران و عراق هر دو امروز در خليج‌فارس دست به حمله به كشتي‌‏ها زده‏ اند؛ حضور بي‏ سابقه ناوگان‏‌هاي بيگانه در خليج‏‌فارس نتوانسته جنگ نفت‌كش‌ها را متوقف كند… اكثر صاحبان نفت‌كش‌ها مي‌گويند بهترين تدبير استفاده از نيروي دريايي مشترك سازمان ملل است. رويتر: ايران همچنان قادر به صدور نفت مي‌باشد.
  • لاريجاني: استراتژي جنگ بر اساس دفع تجاوز، دفع فتنه و كمك به استقرار انقلاب اسلامي در عراق دنبال مي‌شود. آيت‌الله خامنه‌اي بر استراتژي جنگ مبني‏‌بر سياست ضربه‌هاي متوالي تأكيد كرد.
  • ائمه جمعه 10 شهر كشور در فاو و جبهه‌هاي نبرد با رزمندگان ديدار كردند. فرمانده سپاه مازندران طرح مسئله جهاد مالي را مفرّي براي سلب مسئوليت اقشار مختلف از حضور در جبهه و اكتفا به كمك مالي دانست.
  • فرستاده ويژه شوروي به بغداد تأكيد كرد ميان مسكو و بغداد دربارة چگونگي پايان جنگ اختلافاتي وجود دارد. وي گفت شوروي مخالف قطع‌نامه تحريم تسليحاتي است زيرا چنين چيزي تنها يك كاغذ خواهد بود كه مشكل را حل نخواهد كرد.
  • مشاركت در ناوگان دريايي خليج‌فارس، شرط شوروي براي تحريم تسليحاتي ايران است. شوروي معتقد است كه كشورهاي غربي بايد قوانيني را براي جلوگيري از ارسال مخفيانه سلاح به ايران تصويب كنند. واشنگتن پست: اين اقدام شوروي يك كودتاي ديپلماتيك به‏ شمار مي‌رود.(1)

تاریخ شمسی 25 آذر 1361

تاریخ قمری 30 صفر 1403

تاریخ میلادی 16 دسامبر 1982

خلاصه روز

  • در گلوله‌باران شهر آبادان يك تن زخمي شد و به انبار سيمان شركت نفت، ساختمان تماشاخانه و يك منزل خسارت‌هايي وارد آمد؛ 700 تن از اسراي عراقي اردوگاه حشمتيه‌ تهران خواستار حضور در جبهه‌هاي جنگ شدند؛ كمك نقدي 67 هزار ريالي اسراي پادگان منجيل به جبهه‌هاي نبرد؛ اسراي اردوگاه‌هاي داووديه‌ مشهد و تربت‌جام نيز خواستار اعزام به جبهه‌ها براي نبرد عليه عراق شدند.
  • سيزده تن از نيروهاي سپاه در جاده‌ كامياران به دهگلان نزديك روستاي موجش، به كمين عناصر مسلح غير‌قانوني افتاده، همگي به شهادت رسيدند و تعدادي اسلحه نيز به دست مهاجمان افتاد؛ به‌دنبال اقدامات روز گذشته‌ گروه كومه‌له در منطقه‌ سرو (در شمال‌غربي اروميه)، امروز نيروهاي سپاه و ژاندارمري بدون هماهنگي با قرارگاه حمزه عازم محل تجمع آنها در نزديكي روستاي شگفتك شدند، اما در برخورد با كمين عوامل كومه‌له، 28 تن آنان شهيد، زخمي يا اسير شدند و از افراد كومه‌له نيز 3 تن به هلاكت رسيدند؛ به‌تلافي شركت در انتخابات، عوامل حزب دمكرات 4 تن از اهالي روستاي زيدكندي در 4 كيلومتري جاده‌ صائين‌دژ به تكاب را به شهادت رساندند و 2 عضو شوراي روستاي سليمان‌آباد را گروگان گرفتند؛ كشته يا زخمي‌شدن 9 تن در برخورد 2 خودرو با مين در جاده‌ پيرانشهر به سردشت در منطقه‌ ميرآباد و آلواتان؛ در عمليات مشترك نيروهاي سپاه، ژاندارمري و پيش‌مرگان كرد مسلمان، نيروهاي خودي مناطق ممه‌زينه و خلسيان واقع در 17 كيلومتري شمال سردشت را از نيروهاي حزب دمكرات و كردستان و چريك‌هاي فدايي خلق پاك كردند؛ بنابر اطلاعيه‌ چريك‌هاي فدايي خلق شاخه‌ اشرف دهقان، 5 تن از وابستگان اين گروه و حزب دمكرات كشته يا زخمي شده‌اند؛ به گزارش قرارگاه قدس در 9 ماه گذشته، 117 تن از افراد گروه‌هاي مسلح غير‌قانوني با معرفي خود به سپاه منطقه‌ كامياران درخواست امان‌نامه كرده‌اند.
  • زخمي‌شدن 2 تن از افراد حزب‌اللهي شهر تنكابن درپي پرتاب نارنجك نيروهاي سازمان مجاهدين خلق (منافقين)؛ يكي از افراد اين سازمان خود را به نيروهاي سپاه در تهران معرفي كرد.
  • آقاي هاشمي رفسنجاني در نطق پيش از دستور امروز مجلس، فرمان هشت ماده‌‌اي امام خميني را يك ضرورت، گامي درجهت تثبيت بيشتر انقلاب و راهي براي دلگرم‌كردن مردم آينده دانست.
  • آقاي هاشمي رفسنجاني در ديدار با فرمانده نيروي زميني ارتش و كادر فرماندهي گردان‌هاي قدس نيروي زميني با اشاره به تحول كيفي در ارتش؛ ضرورت تشكيل اين گردان‌ها و رسالت ارتش به‌عنوان يك نيروي بازدارنده، علت جرئت‌كردن عراق به جنگ‌افروزي عليه ايران را محاسبات غلط اين كشور و امريكا از وضعيت ارتش عنوان كرد. صيادشيرازي نيز درباره‌ نحوه‌ آموزش نيروهاي اين گردان اطلاعاتي را به خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران داد.
  • گزارش هفته‌نامه‌ الجهاد وابسته به معارضين عراقي از اقدام رژيم بعثي در تيرباران 8 افسر ارشد عراقي و دلايل اين اقدام در روزنامه‌ اطلاعات.
  • بررسي اوضاع نابسامان اقتصادي عراق با محورهاي كاهش درآمدهاي نفتي عراق و كمك‌هاي كشورهاي عرب به اين كشور براي تأمين منابع ارزي در مقاله‌ نشريه‌ ميدل ايست ريپورت؛ روزنامه‌ وال استريت ژورنال نيز درباره‌ تصميمات دولت عراق براي جبران كمبود ارز و چشم‌انداز ناخوشايند اقتصادي اين كشور از نگاه يك تاجر عرب مطالبي را منتشر كرده است، همچنين به نوشته‌ اين روزنامه به نقل از بازرگانان ژاپني، عراق جواز واردات لوازم اوليه و غير‌اوليه را به نصف و بيشتر از آن كاهش خواهد داد.
  • روزنامه‌ آلماني اشتوتگارت ضمن اشاره به برتري نيروي دريايي ايران بر عراق و محدوديت عراق در صدور نفت و درنتيجه كمبود درآمد ارزي، دليل تجاوز اين كشور به خاك ايران را محاسبه‌ غلط اين كشور در برآورد توان دفاعي ايران ذكر كرد.
  • روزنامه‌ جمهوري اسلامي به مناسبت تشكيل اجلاس اوپك در شهر وين مقاله‌‌اي چاپ كرده كه مهم‌ترين محورهاي آن عبارت است از: وقوع انقلاب اسلامي؛ كاهش عرضه‌ نفت به بازارهاي جهاني؛ افزايش بي‌سابقه‌ قيمت نفت؛ اقدامات كشورهاي غربي براي ذخيره‌سازي؛ تأثير جنگ در محدودكردن ايران و عراق درزمينه‌ صدور نفت؛ همراهي عربستان با اقدامات شركت‌هاي امريكايي و اروپايي براي كاهش‌دادن قيمت نفت و اختلاف عربستان و ايران دراين‌خصوص.(2)

تاریخ شمسی25 آذر 1360

تاریخ قمری 19 صفر 1402

تاریخ میلادی 16 دسامبر 1981

خلاصه روز

  • نیروهای خودی در حمله به چند قله شیاکو در منطقه عملیاتی مطلع‌الفجر، موفق شدند قله انار و قسمتی از قله بزنیلی را تصرف کنند، اما به‌دلیل مقاومت دشمن و شهید یا مجروح‌شدن اکثر فرماندهان عملیاتی، از ادامه‌ی عملیات بازماندند.
  • گلوله‌باران امروز مناطق مسکونی و همچنین شهر آبادان امروز با شدت کمتری انجام شد و فقط چند گلوله توپ به محوطه گمرک این شهر اصابت کرد که خساراتی برجای گذاشت.
  • در پاک‌سازی 3 روستا در حوالی تکاب و نقده و حمله به یک پایگاه گروه‌های مسلح غیرقانونی در کامیاران، 40 تن از افراد ضدانقلاب کشته، 14 تن زخمی و 19 نفر دستگیر شدند. از نیروهای خودی نیز 7 تن مجروح شدند؛ در عملیات‌های وابستگان به گروه‌های ضدانقلاب در مهاباد و سردشت، یک تن از نیروهای خودی به شهادت رسید و 2 سرباز زخمی شدند.
  • در 2 عملیات تروریستی گروه‌های مسلح برانداز در شهرهای آمل و پاوه، 3 تن از پاسداران زخمی شدند.
  • نیروهای سپاه همدان یک خانه تیمی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را در این شهر تصرف کردند که درپی آن 2 نفر از منافقین کشته شدند و یکی از آنان خودکشی کرد؛ روابط عمومی سپاه تهران و اصفهان در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که در چند روز گذشته، در این شهرها 51 نفر از اعضای گروه‌های مسلح برانداز و کادرهای بالای آنها دستگیر و 2 تن از آنان کشته شده‌اند و یک خانه تیمی منافقین نیز تصرف شده است.
  • امام خمینی در جمع عده‌ای از مردم و مسئولان کشور بر همبستگی اقشار گوناگون به‌ویژه حوزه‌های علمیه و دانشگاه تأکید کردند. ایشان همچنین از سران کشورهای اسلامی به‌دلیل عملکرد مغایر با اصول اسلامی آنان ـ که رژیم صهیونیستی را در الحاق بلندی‌های جولان به خاک خود مصمم کرده است، گلایه کردند. توصیه به ملت‌های مسلمان منطقه برای قیام و ایستادگی در مقابل رژیم صهیونیستی، قابلیت استفاده از ابزار نفت در مقابل قدرت‌های شرق و غرب و… از دیگر محورهای سخنان امام خمینی در این دیدار بود.
  • کاردار موقت ایران در سازمان ملل نامه‌ای را که اطلاعیه وزارت امور خارجه ایران به آن پیوست شده بود، به دبیرکل سازمان ملل تحویل داد. در این اطلاعیه علاوه‌بر حملات هواپیماهای عراقی به شهرهای ایلام، دزفول و اهواز، به اقدام نظامیان عراقی در شکنجه و کشتار مردم غیرنظامی و اسیران جنگی اشاره شده و از دبیرکل سازمان ملل درخواست شده است که نماینده‌ای را به‌منظور تهیه گزارش به مناطق موردنظر ایران اعزام کند.
  • ادعای رادیو کلن و رادیو بی‌بی‌سی مبنی‌بر درخواست ایران از امریکا برای خرید لوازم هواپیماهای جنگی و رد این درخواست ازجانب وزارت دفاع امریکا.
  • به‌دنبال وقوع انفجار 3 روز پیش در حومه لندن ـ که سبب مرگ 2 تن و مجروحیت یک نفر شد ـ امروز خبرگزاری فرانسه از دستگیری 3 ایرانی به‌دست پلیس انگلستان خبر داد. دفتر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پاریس، با اشاره به این اتفاق، ایران را به اعزام تروریست به سایر کشورها متهم کرد.
  • مجله فرانسوی ژون آفریک در مقاله‌ای ادعا کرد که شوروی از هم‌اکنون در تدارک دوره‌ی بعد از (امام) خمینی در ایران است. این مجله همچنین مدعی شد که 75 مشاور روسی و کویتی سرگرم سامان‌دادن به سرویس‌های اطلاعاتی ایران هستند و حزب توده 40 درصد پست‌های مهم ایران را در ‌‌اختیار دارد؛ رادیو ایران و رادیو صدای ایران، متعلق به گروه‌های سلطنت‌طلب، خبر فروش هواپیماهای مسافربری ایران، فروش جواهرات سلطنتی و موافقت با بهره‌برداری شوروی از معادن اورانیوم ایران و فروش اورانیوم به آن کشور را جعل کرده، مدعی فروش آنها برای تأمین هزینه‌های مملکتی شدند.
  • درپی ادعای مقامات بحرین مبنی‌بر دستگیری عده‌ای افراد مسلح که در ایران برای قیام مسلحانه آموزش دیده‌اند، امروز وزیر کشور بحرین در مصاحبه با روزنامه‌های عرب نیوز (چاپ جده) و شرق الاوسط (چاپ لندن) علاوه‌بر واردکردن اتهامات قبلی به ایران، اطلاعات جدیدتری در‌اختیار آنان قرار داد.
  • روزنامه انگلیسی‌زبان بغداد خبر داد که عراق بودجه‌ای معادل 14 میلیارد دلار را برای سال جدید میلادی اختصاص داده است و اولویت‌های این بودجه مربوط به کشاورزی و عمران روستایی است.
  • به‌دنبال انفجار روز گذشته سفارت عراق در بیروت، حزب الدعوه عراق (از گروه‌های معارض عراقی) با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن اعلام چگونگی این انفجار، مسئولیت آن را برعهده گرفت.(3)

تاریخ شمسی 25 آذر 1359

تاریخ قمری 8 صفر 1401

تاریخ میلادی 16 دسامبر 1980

خلاصه روز

  • مهم‌ترين خبر جنگي جبهه جنوب: انهدام دو خودروي عراقي بر اثر برخورد با مين‌كار گذاشته شده توسط سپاه هويزه در حوالي پاسگاه برزگري.
  • گزارش وضعيت و استعداد دشمن در محور قصر شيرين و سر پل ‌ذهاب توسط ستاد عملياتي سپاه پاسداران در غرب كشور.
  • جبهه شمالي: ردّپاي ضدانقلاب و احتمال حمله به مناطقي در اطراف پاوه.
  • مصاحبه رئيس ‌ستاد مشترك ارتش (تيمسار فلاحي) و توضيح ابهامات موجود درباره عدم تهاجم خودي.

140

  • قطعنامه پاياني سمينار فرماندهان سپاه.
  • برنامه‌ريزي براي مراسم روز وحدت روحاني و دانشجو توسط نيروهاي خط امام در پاسخ به حركت جرياني بني ‌صدر در روز عاشورا و سخنراني ميدان آزادي.
  • اعتراض 67 نماينده‌ مجلس به مندرجات كارنامه رياست جمهوري و محكوم كردن آن تحت عنوان افشاي اسرار مجلس به هنگام جنگ و تقاضاي مجازات براي عاملان آن.
  • مقالات روزنامه انقلاب اسلامي و نشريه ” رنجبر ” ارگان حزب رنجبران در دفاع از بني‌صدر ـ تاثير سخنراني سلامتيان و لاهوتي در اشاعه شعار ” مرگ بر بهشتي ” ـ مقاله بولتن داخلي سپاه شامل گزارشي از عملكرد عناصر و گروه‌هاي شكل گرفته حول محور بني‌صدر و حمله نسبتاً صريح به شخص وي به عنوان سپهسالاري كه با اسلام علمي از فرنگ آمده است.
  • گزارش روزنامه آلماني فرانكفورتر الگماينه، از چگونگي تامين نيازهاي تسليحاتي ايران و عراق و اشاره به نقش شوروي در هر دو بازار.
  • نتايج كنفرانس اوپك در بالي اندونزي و مقاومت عربستان در مقابل افزايش قيمت نفت (عربستان 32 دلار، ديگر كشورهاي حاشيه خليج فارس 36 دلار و كشورهاي افريقايي 40 دلار براي هر بشكه تعيين كردند.(4)

منابع :

1- کتاب تکاپوی جهانی برای توقف جنگ

2- کتابعملیات محرم، بهبود شرایط امنیتی و اقتصادی کشور

3- کتاب آزادسازی سرزمین‌های ایران

4- کتاب هویزه آخرین گام های اشغالگر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *