moharram

سخنرانی حجت الاسلام انصاریان – دهه محرم 98

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / امام حسین (علیه السلام) / سخنرانی حجت الاسلام انصاریان – دهه محرم 98

سخنرانی حجت الاسلام انصاریان – دهه محـرم 98

     فرصت زیادی باقی نمانده و محرم در پیش است. فصل عزاداری خاندان عصمت و طهارت در سوگ سیدالشهداء حضرت اباعبدالله الحسین علیه السّلام. چقدر این جمله ی امام حسن مجتبی علیه السّلام خطاب به برادرشان امام حسین علیه السّلام غیرقابل وصف بود و هست؛ «لا یوم کیومک یا اباعبدالله».

     و چقدر زیبا سرود مرحوم محتشم کاشانی؛

باز این چه شورش است که در خلق عالم است  … … … … …  باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

     برای توفیق حضور در مجالس حسینی و اصل توفیق عزاداری برای امام حسین علیه السّلام به عنایت خدا و اولیای مطهرش باز می گردد. این مدالی است که بایستی لایقش بود تا به آن رسید.

     إن شاءالله این ایام باقیمانده تا محـرم امسال با صحت و سلامتی بگذرد و توفیق برگزاری عزای حسینی را هرچه بهتر داشته باشیم. در این مجال از آنچه در سال گذشته در ضمن یکی از سخنرانی های حجت الاسلام حاج شیخ حسین انصاریان مطرح شده بهره مند می شویم. موضوع این سری از سخنان ایشان «پیوند ابدی شیعیان با اهل بیت علیهم السّلام» بوده است.

     استاد انصاریان در بخشی از سخنان خویش با اشاره به روایت، چنین مطرح می کنند: «شیعتنا منّا» شیعیان ما از ما هستند؛ یعنی زیر نظر و در سیطرۀ ما و با ما هستند. «خُلقوا من فاضل طینتنا» آن روزی که خدا ما چهارده نفر را به ارادۀ خودش می‌آفرید، آن گِلی که در عالم ملکوت برای آفرینش ما خمیر کرد، مقدار گِل را اضافه درست کرد و ما چهارده‌تا را که آفرید، حالا چون وجود نوری‌مان یا وجود عنصری‌مان را اراده کرده بود، گِل را بیشتر درست بکند و شیعیان ما را از آن گِل اضافه خلق کرد. اینکه می‌گوییم «شیعتنا منا»، چون وجودشان، حقیقتشان، ساختمانشان و عنصرشان از گِل ماست. مگر در زیارت جامعه نمی‌خوانید: «ارواحکم فی الارواح و اجسادکم فی الاجساد» بدن شما در بدن‌ها و روحتان در ارواح است. این معنی «خُلقوا مِن فاضل طینتنا» است.

     حالا خاک باید گِل بشود که بشود آن را شکل داد؛ خود خاک که شکل نمی‌گیرد! امام می‌فرمایند: «و عُجنوا بماء ولایتنا» خدا این خاک را با آب ولایت ما گِل و خمیر کرد و شیعیان ما را آفرید. فهم روایت خیلی مشکل است! حل مسألۀ طینت در روایات ما میدان پهلوانی بزرگ‌ترین علمای شیعه بوده است.

صوت این سری از جلسات را در ادامه می شنویم. در فرصت آتی از متن کامل این مجالس هم بهره مند خواهیم شد.

برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی استاد انصاریان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *