امام عسکری،معتز

معتز،خلیفه ای که با نفرین امام عسکری به هلاکت رسید!

خانه / دسته‌بندی نشده / معتز،خلیفه ای که با نفرین امام عسکری به هلاکت رسید!

معتز خلیفه ای که با نفرین امام عسکری به هلاکت رسید

امام عسکری،معتز

 

معتز عباسی پس از تصدی خلافت، روش گذشتگان خود را در پیش گرفت و امام عسکری را شدیدا زیر نظر قرار داد. و چند بار آن حضرت را روانه زندان ساخت. و امام را به دست جنایتکاری به نام صالح بن وصیف سپرد. صالح که از دشمنان اهل بیت بود. فرصت را غنیمت شمرد.افرادی پست تراز خود را در زندان بر امام گماشت تا در طول شبانه روز حضرت را آزار دهند. سیمای ملکوتی حضرت و عبادت های امام عسکری(ع) در زندان باعث شد. تا بدترین افراد متحول شوند و به عبادت مشغول شوند.

 علی بن اوتامش

به گفته برخی مورخان، معتز امام را به دست که او نیز از دشمنان سرسخت اهل بیت بود. سپرد اما علی به شدت تحت تاثیر واقع و از دوستان صمیمی اهل بیت شد. شیخ مفید از محمد بن اسماعیل علوی چنین نقل می کند: امام نزد علی بن اوتامش زندانی گردید و به او، که از دشمنان خشن آل ابی طالب بود. دستور داده شد تا بر امام سخت بگیرد. مدتی نگذشت که فرزند اوتامش در برابر امام چهره بر زمین سایید.

هیبت و عظمت امام چنان بود که نمی توانست به حضرت بنگرد. چون امام از زندان بیرون آمد. علی بن اوتامش سرآمد روشن بینان و نیک گفتارانی شده که حضرت را به بزرگی یاد می کردند.

امام حسن عسکری

نفرین امام

فشارهای سخت معتز بر امام، این خلیفه عباسی را قانع نکرد. و سرانجام به سعید حاجب دستور داد امام را به طرف کوفه برده. در راه به قتل برساند. حضرت به درگاه پروردگار شکایت برد. و معتز را نفرین کرد که سه روز بعد، در اثر دعای امام عسکری، معتز به بدترین وضع کشته شد.

حجت الاسلام مهدی پیشوایی در کتاب سیره پیشوایان درباره سرانجام معتز نوشت: بر اثر نفوذ و تسلط ترکان در دربار خلافت، وضع به گونه ای بود. که خلیفه یک مقام تشریفاتی بیش نبود. و کارهای حکومت عملاً در دست ترکان قرار داشت.

نفوذ ترکان در حکومت معتز

روزی گروهی از ترکان وارد قصر معتز شدند. و او را کشان کشان به اتاقی بردند. آن گاه او را با چوب و چماق کتک زده و پیراهنش را سوزاندند. و او را در حیاط قصر زیر آفتاب نگه داشتند. آفتاب آن روز به قدری گرم بود که زمین مانند تنور داغ بود. و هیچ کس نمی توانست دو پای خود را بر روی زمین بگذارد. و ناچار بود به اصطلاح پا به پا شود.

در این موقع، ترکان معتز را از مقام خلافت خلع کردند. و گروهی را بر این خلع گواه گرفتند. سپس به منظور قتل خلیفه معزول، تصمیم گرفتند او را به یک نفر بسپارند. تا در اثر گرسنگی و تشنگی و شکنجه های فراوان به زندگی او خاتمه دهد.

بدین گونه خلیفه را ، در حالی که نیمه جانی در بدن داشت. در سردابی قرار دادند و در سرداب را با خشت و گچ مسدود کردند. و معتز به همان حالت زنده به گور شد.

eheyat

سخنرانی استاد پناهیان به مناسبت شهادت امام حسن عسکری

مراسم شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در فلارد برگزار شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *