تفسير تسنيم (اجمالي)| جلد دوازدهم، سوره بقره، آيه 264

خانه / قرآن و عترت / قرآن / تفاسیر متنی / تفسير تسنيم (اجمالي)| جلد دوازدهم، سوره بقره، آيه 264

خداي سبحان در اين آيه با لحني شديد، مؤمنان را تهديد مي‏كند كه ثواب بخشش هاي خود را با منّت گذاردن و آزار رساندن تباه نكنند و مانند كسي نباشند كه مال خود را براي نمايش به مردم انفاق مي‏كند و به خدا و روز آخرت ايمان ندارد.

ياَيُّها الَّذينَ ءامَنوا لاتُبطِلوا صَدَقتِكُم بِالمَنِّ والاَذي كَالَّذي يُنفِقُ مالَهُ رِئاءَ النّاسِ ولايُؤمِنُ بِاللهِ واليَومِ الاءخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفوانٍ عَلَيهِ تُرابٌ فَاَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلدًا لايَقدِرونَ عَلي شي‏ءٍ مِمّا كَسَبوا واللهُ لايَهدِي القَومَ الكفِرين (264)

گزيده تفسير
خداي سبحان در اين آيه با لحني شديد، مؤمنان را تهديد مي‏كند كه ثواب بخشش هاي خود را با منّت گذاردن و آزار رساندن تباه نكنند و مانند كسي نباشند كه مال خود را براي نمايش به مردم انفاق مي‏كند و به خدا و روز آخرت ايمان ندارد.
سپس مَثَل عمل رياكار را مانند سنگي صاف و سخت مي‏داند كه روي آن خاكي باشد كه بذري درون خود دارد و رگباري به آن برسد و همه خاكها و بذرها را بپراكند و آن سنگ را صاف و تهي از خاك و سخت باقي گذارد.
362

اين تمثيل با بيان حال انفاق‏كنندگان رياكار، وضعيّت خطرناك انفاق‏كنندگان منّتگذار و آزاردهنده نيازمندان را به آنها گوشزد مي‏كند كه آنان از كاري كه كرده و بذري كه پاشيده‏اند، نمي‏توانند حاصلي برگيرند. همچنين هشدار مي‏دهد كه خداوند گروه كافران را (غير از هدايت تشريعي و عمومي) به راه موفقيت هدايت نمي‏كند.

تفسير

مفردات
لاتُبطِلُوا: باطل در مقابل حق، و چيزي است كه ثبات و واقعيتي ندارد و نابود شدني است 1. قرآن كريم نيز همواره باطل را برابر حق قرار داده و آن را «زَهوق» (نابود شدني):﴿وقُل جاءَ الحَقُّ وزَهَقَ البطِلُ اِنَّ البطِلَ كانَ زَهوقا) 2 و «زاهق» دانسته است: ﴿بَل نَقذِفُ بِالحَقِّ عَلَي البطِلِ فَيَدمَغُهُ فَاِذا هُوَ زاهِق) 3
ابطال، مقابل احقاق و به معناي نابود كردن چيز محو شدني است 4. گاه مراد از بطلان، سقوط حكم شي‏ء است 5. در آيه كريمه نيز ريا و منّت، آثار كلامي انفاق را حبط مي‏كند؛ همان‏طور كه صحّت فقهي را منتفي مي‏كند.
تذكّر: باطل گاهي در قبال حق است و زماني در برابر مقبول كه مطلب كلامي است و گاهي در برابر صحيح است كه مطلب فقهي است و جامع همه
^ 1 – ـ التحقيق، ج1، ص273، «ب ط ل».
^ 2 – ـ سوره اسراء، آيه 81.
^ 3 – ـ سوره‏انبياء، آيه 18.
^ 4 – ـ التحقيق، ص274 ـ 273، «ب ط ل».
^ 5 – ـ المصباح، ص52.
363

آنها ناپايداري و بي‏اثر بودن است كه در هر فنّ حكم خاص خود را دارد.
رِئاء: «رئاء» و «مراءاة» مصدر باب مفاعله، از ريشه رؤيت و به معناي نشان دادن عمل به ديگران است 1.
صَفْوان: «صفاء»، خالص بودن چيزي از تيرگي و آميختگي است و صفا به معناي سنگ صاف از همين معناست. صفوان، سنگي صاف است كه هيچ سوراخي ندارد تا خاك را در خود نگه دارد 2.
وابِلٌ: «وَبْل»، شدّت همراه با سنگيني مادي يا معنوي است. «وابل»، بر وزن فاعل از «وَبال» و به معناي چيزي است كه شدّت و سنگيني از آن صادر مي‏شود و از مصاديق آن، باران تند و درشت قطره (رگبار) است 3.
گفتني است كه تنوين ﴿وابِل﴾ براي تفخيم و تنوين ﴿تُراب﴾ براي تقليل و تحقير است.
صَلْداً: «صلد»، سختي و صلابت ويژه‏اي است كه نموّ و افزايشي در آن نيست و چيزي را نمي‏روياند؛ مانند سنگ سختي كه چيزي بر آن نمي‏رويد و مانند سرِ تاس و بي‏مو. وجود دو قيد صلابت و عدم نموّ اين ريشه را از ريشه‏هايي مانند صلب، شدّ، صفو و… جدا مي‏كند 4.

تناسب آيات
خداي سبحان در آيات پيشين، نخست با تشويق همگان به انفاق، با بيان اجر
^ 1 – ـ المصباح، ص247، «ر و ي».
^ 2 – ـ مفردات، ص487، «ص ف و».
^ 3 – ـ التحقيق، ج13، ص17 ـ 16، «و ب ل».
^ 4 – ـ همان، ج6، ص312، «ص ل د».
364

و بركات فراوان آن، گوشزد مي‏فرمايد كه آن اجر بي‏شمار، از آنِ انفاق‏كنندگاني است كه در پي عمل خويش منّت نگذارند و نيازمندان را نرنجانند و در پي آن انسانها را نصيحت مي‏كند كه به جاي انفاق مالي منّت‏دار يا آزاردهنده، انفاق معنوي با قول معروف و مغفرت داشته باشند كه بسيار پسنديده است.
اكنون در اين آيه با لحني تند، مؤمنان را تهديد مي‏فرمايد كه مبادا صدقه‏هاشان را با «منّ» و «أذي» باطل ساخته و ثواب آن را از دست بدهند، وگرنه همچون انفاق رياكار، انفاقشان نابود و بي‏ثمر مي‏گردد.
٭ ٭ ٭

معناي باطل كردن صدقه
باطل، يعني عدم و دو گونه استعمال مي‏شود:
1. باطل محض، عدم است و اصلاً وجود خارجي ندارد؛ مانند باطل‏بودن عمل عبادي و بت‏پرستي كافران كه به سراب تشبيه شده است و سراب خطاي حس، خيال و وهم است و اصلاً در خارج وجود ندارد. سراب نه تنها آب نيست، بلكه هيچ است: ﴿والَّذينَ كَفَروا اَعملُهُم كَسَرابٍ بِقِيعَةٍ يَحسَبُهُ الظَّمءانُ ماءً حَتّي اِذا جاءَهُ لَم يَجِدهُ شيءا) 1 زيرا خداي سبحان نفرموده: «حتّي إذا جاءه وجده لا شي‏ء» تا توهّم نشود كه اعمال كافران موجود، ولي ناچيز است، بلكه فرمود اعمال آنان مانند سراب، هيچ است و آن را اصلاً نمي‏يابند 2.
مراد از باطل در آيه مورد بحث نيز همين معنا از بطلان است؛ يعني هيچ و
^ 1 – ـ سوره نور، آيه 39.
^ 2 – ـ ر.ك: تسنيم، ج8، ص272.
365

بي‏اثر، چنان كه در آيه‏اي ديگر آمده است: ﴿قالَ موسي ما جِئتُم بِهِ السِّحرُ اِنَّ اللهَ سَيُبطِلُه) 1 خدا حتماً آن سحر را بي‏اثر مي‏سازد و همان اثر خيالي را هم نابود مي‏كند.
2. باطل آميخته به حق؛ مانند مَثَل حق و باطل كه خداي سبحان فرمود: ﴿اَنزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَت اَودِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحتَمَلَ السَّيلُ زَبَدًا رابِيًا ومِمّا يوقِدونَ عَلَيهِ فِي النّارِ ابتِغاءَ حِليَةٍ اَو مَتعٍ زَبَدٌ مِثلُهُ كَذلِكَ يَضرِبُ اللهُ الحَقَّ والبطِلَ فَاَمَّا الزَّبَدُ فَيَذهَبُ جُفاءً واَمّا ما يَنفَعُ النّاسَ فَيَمكُثُ فِي الاَرضِ كَذلِكَ يَضرِبُ اللهُ الاَمثال) 2 در اين مثال خداي سبحان باطل آميخته به حق را به كف و حباب روي آب تشبيه كرده است. وجود كف و احساس آن، به جهت نَم و لايه نازكي از آبِ حقّ است، از اين‏رو، حق‏نمايي مي‏كند، با آنكه درون حباب و كف روي آب، باطل محض و هيچ است، پس باطل آميخته به حق از جهت نَمِ حق، وجودي دارد و حق‏نمايي مي‏كند؛ ولي به لحاظ خلأ دروني، هيچ و پوچ است.
«ريا» و«منّ» و«أذي» عمل را بي‏اثر مي‏سازد، گرچه ما احساس نمي‏كنيم؛ مانند خوردن ظالمانه مال يتيم كه خوردن آتش است، هر چند در دنيا بر اثر غفلت، سوزش آن احساس نشود: ﴿اِنَّما يَأكُلونَ في بُطونِهِم نارا) 3
تذكّر: مقصود از باطل و بي‏اثر شدن صدقه به سبب «منّ» و «أذي»، زوال آثار كلامي، يعني اجر و مزد و بركات آن است، وگرنه اثر فقهي صدقه مانند مالكيت گيرنده و حليّت تصرف در آن نابود نمي‏شود، پس مراد از ابطال، حبط
^ 1 – ـ سوره يونس، آيه 81.
^ 2 – ـ سوره رعد، آيه 17.
^ 3 – ـ سوره نساء، آيه 10.
366

كلامي است نه بطلان فقهي به طور مطلق؛ يعني در اين‏گونه موارد آثار متعددي مطرح است:
1. كلامي، به لحاظ ثواب و اجر اخروي كه منتفي است.
2. حليّت تصرف براي نيازمند كه گيرنده چنين مال است و به ناچار منّت و اذيّت را تحمل مي‏كند.
3. صحت فقهي، به معناي مجزي بودن تصدّق مزبور، منتفي است و شخص صدقه دهنده دوباره بايد آن عمل واجب، مانند زكات، را انجام دهد.
4. چون تصدّق واجب كه با منّت و اذيت آلوده شد مجزي نيست ممكن است گفته شود با بقاي عين مال در دست گيرنده مي‏توان از او گرفت و دوباره با قربت محض و بدون آلودگي به مَنّ و اذي به او يا به مستمند ديگري داد.

آزار همتاي با ريا
خدشه‏دار كردن حيثيت نيازمند و اذيت او، در حد رياست كه شرك به خداست، چون ريا نظير معاصي كبيره متداول، مانند غيبت و…، نيست؛ ريا شركي رقيق و خفي است، بر خلاف گناهان بزرگ ديگر. ريا شركي در محور اعتقاد است و كم گناهي مانند رياست، از اين رو اذيت مستمند كه فشار روحي را بر فشار مالي او مي‏افزايد، داراي پيامدهاي بدتر و در حد رياست نه هر اذيتي، پس هر اذيتي در حدّ ريا نيست، هرچند حرام و نارواست.
گفتني است كه عدم تكرار حرف نفي بر سر ﴿والاَذي﴾ موهم مبطل بودن مجموع «منّ» و «أذي» است؛ ليكن تكرار آن در آيه ديگر اين توهّم را برطرف مي‏كند: ﴿ثُمَّ لايُتبِعونَ ما اَنفَقوا مَنًّا ولاَاَذًي) 1 پس هر يك از «منّ» و «اذي»
^ 1 – ـ سوره بقره، آيه 262.
367

جداگانه صدقه را باطل مي‏كند.

معناي ريا
ريا صرف انجام دادن علني عمل يا نشان دادن آن به ديگران نيست، بلكه تظاهر به اخلاصِ در عمل با هدف جلب نظر مردم و كسب شهرت است، زيرا نوع نگاه رياكار به نظام هستي نادرست است؛ به جاي آنكه خدا را تنها مؤثر مستقلّ در امور بداند، نظر مردم را داراي اثر استقلالي مي‏پندارد و به جاي آنكه فقط از خدا بترسد، خوف از مردم او را به عمل وا مي‏دارد.
رياكار به جاي واقع‏بيني و خدامحوري، ظاهربين و مردم‏محور است و پيداست كه خداگرايي و مردم‏گرايي با يكديگر جمع نمي‏شوند.
ريا گاه از راه اسماع نيز عملي مي‏شود؛ يعني كسي كار خير را براي اينكه به گوش مردم برسد انجام مي‏دهد؛ يعني در متن عمل، قصد اِسماع دارد تا از ضرر مردم در امان باشد يا توجه و محبت آنان را به خود جلب كند.

راز ذكر جداگانه ريا
در اين آيه شريفه، ريا در كنار «منّ» و «اذي» مورد نهي قرار نگرفته و نفرموده است: «لاتبطلوا صدقاتكم بالمنّ و الاذي و الرياء»، چون صدر آيه خطاب به مؤمنان است: ﴿ياَيُّها الَّذينَ ءامَنوا﴾ و ريا با ايمان جمع نمي‏شود، برخلاف منت و اذيت كه با ايمان جمع مي‏شود. بيان آيه شريفه اين است كه اگر كسي همراه با «منّ» و «اذي» صدقه داد يا با «منت» و «اذيت» صدقه پيشين خود را باطل كرد، مانند كافري است كه مال خود را با ريا انفاق مي‏كند.
گفتني است كه شرك خفي كه به مقام ظهور نرسيده است، با ايمان جمع مي‏شود؛ اما شرك در مقام عمل كه انسان عملي را رياكارانه انجام بدهد با
368

ايمان جمع نمي‏شود، زيرا عمل صالح از اجزاي ايمان است و انسان در حين انجام عمل رياكارانه، مؤمن نيست، چون مي‏خواهد وانمود كند كه من براي خدا كار مي‏كنم، در حالي كه هدف او جلب توجه مردم است.

وجه تشبيه در آيه
تشبيه ابطال صدقه به وسيله «منّ» و «اذي» به ابطال انفاق با ريا، براي آن است كه ريا از «منّ» و «أذي» شديدتر است، زيرا ريا گناه بزرگ اعتقادي است؛ ولي «منّ» و «أذي» گناه عملي است.
وجه مشترك «منّ» و «أذي» با «ريا» اين است كه هر سه امر، وسيله برتري‏جويي و آزردن ديگران است؛ با اين تفاوت كه رياكار با حيله و تزوير مي‏خواهد بر قلوب مردم چيره شود و محبّت آنان را جلب كند؛ ولي منّت‏گذار و آزارده با آزار و اذيّت مي‏خواهد شخصيت گيرنده را خدشه‏دار سازد، همان‏گونه كه فرعون با خوار ساختن ديگران آنان را به اطاعت خودش درآورد: ﴿فَاستَخَفَّ قَومَهُ فَاَطاعوه) 1

تشبيه درون رياكار به سنگ سختِ بي‏حفره
قلب انسان صدقه دهنده منّت‏گذار و آزاردهنده مانند قلب رياكار زمينه مساعدي براي نگهداري اعمال خير بر روي آن نيست و همان‏گونه كه سنگ صاف و بدون سوراخ و شكاف، ذرّه‏اي خاك را بر روي خود جا نمي‏دهد و باران تند و شديد، گرد و خاكهاي برجا مانده بر روي آن را مي‏شويد، «منّ» و «أذي» نيز مانند «ريا» بركات خيرات را از قلب منّت‏گذار و آزاردهنده مي‏بردند:
^ 1 – ـ سوره زخرف، آيه 54.
369

﴿فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفوانٍ عَلَيهِ تُرابٌ فَاَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلدا﴾.
همچنين از درون سنگ سخت، اميد رويش گُل و گياه نيست و از درون قلب انفاق كننده منّت‏گذار و موذي مانند رياكار نيز خيرات قلبي تراوش نمي‏كند، پس چنين سنگ سخت و صافي كه از درون و بيرون زمينه مناسبي براي رشد گياهان نيست، مَثَل خوبي براي بيان وضعيّت قلب صدقه دهنده منّان و موذي مانند رياكار است كه اعمال بيروني و دروني‏اش خيري ندارد.
تذكّر: ضمير ﴿فمثَلُه﴾ يا به خصوص رياكار باز مي‏گردد يا به هريك (كل واحد منهما)، زيرا اولاً رياكار نزديك است و منّت‏گذار دور و ثانياً تشبيه بدون ذكر وجه شبه ناتمام است. در اين آيه انفاق منّان و موذي همانند انفاق رياكار شد و اما اينكه حكم انفاق رياكار چيست به خوبي بيان نشد، هرچند اجمالاً معلوم است و عمل رياكار مانند بذرافشاني روي صفوان است كه باران نافع به حال آن ضارّ است.

حبط عمل
جمله ﴿لايَقدِرونَ عَلي شي‏ءٍ مِمّا كَسَبوا﴾ مستأنف و نشان حبط و بي‏اثر شدن عمل انفاق منّان و موذي نظير رياكار است؛ مانند آنچه در آيه ﴿وقَدِمنا اِلي ما عَمِلوا مِن عَمَلٍ فَجَعَلنهُ هَباءً مَنثورا) 1 آمده است. «هباء منثور» به ذرات ريز معلّق و پراكنده در فضا گفته مي‏شود كه بهره‏بردني و گرفتني نيست.
به دلالت نكره (شي‏ء) در سياق نفي: ﴿لايَقدِرونَ عَلي شي‏ءٍ مِمّا كَسَبوا﴾ كه نشان عموم است، انفاق كنندگان منّان و موذي مانند رياكاران و كافران از اعمالشان هيچ‏گونه بهره‏اي نمي‏برند، پس مؤمنان انفاق كننده بايد از منّت و
^ 1 – ـ سوره فرقان، آيه 23.
370

آزار بپرهيزند تا صدقاتشان مانند انفاق رياكاران و عمل كافران هيچ و پوچ نشود.
بهره‏برداري از عمل فرع وجود و بقاي آن عمل است. كسي در قيامت از كار دنيايي خويش طرفي مي‏بندد كه آن را حفظ كرده و در صحنه معاد آن را به همراه داشته باشد، چنان‏كه از تعبير ﴿مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشرُ اَمثالِها) 1 بر مي‏آيد. انفاق و صدقه ملحوق به مَنّ و اذي يا مصحوب آنها همانند خاك روي سنگ صافِ مبتلا به رگبار بارش است كه اصلاً جمع آوري آن مقدور كسي نيست؛ وقتي مقدور نبود به صحنه نمي‏آيد و از اين‏رو مجالي براي انتفاع از آن نيست، لذا عنوان ﴿لا يَقدِرون﴾ در آيه مورد بحث و نيز در آيه ﴿مَثَلُ الَّذينَ كَفَروا بِرَبِّهِم اَعملُهُم كَرَمادٍ اشتَدَّت بِهِ الرِّيحُ في يَومٍ عاصِفٍ لايَقدِرونَ مِمّا كَسَبوا عَلي شي‏ءٍ ذلِكَ هُوَ الضَّللُ البَعيد) 2 مطرح شده است.
بر پايه آياتِ ﴿لَها ما كَسَبَت وعَلَيها ما اكتَسَبَت) 3 و ﴿ثُمَّ تُوَفّي كُلُّ نَفسٍ ما كَسَبَت) 4 كارها و يافته‏هاي انسان نيست نمي‏شود و اين معنا با محتواي آيه ﴿لايَقدِرونَ عَلي شي‏ءٍ مِمّا كَسَبوا﴾ هماهنگ است، زيرا منّت و اذيّت و ريا، صدقه را باطل مي‏كند و چيزي به دست انفاق‏كننده نمي‏آيد؛ مانند باران تندي كه اندك خاك موجود بر روي سنگ املس را به اطراف پاشيده، آن را مي‏شويد، به گونه‏اي كه به آن ذرّات نمي‏توان دست يافت.
گفتني است كه جمع‏آوردن ضمير در افعال ﴿لايَقدِرون﴾ و ﴿مِمّا كَسَبوا﴾
^ 1 – ـ سوره انعام، آيه 160.
^ 2 – ـ سوره ابراهيم، آيه 18.
^ 3 – ـ سوره بقره، آيه 286.
^ 4 – ـ سوره آل عمران، آيه 161.

371

به اعتبار اراده معناي جمع از موصول «الّذي» است؛ مانند ﴿وخُضتُم كَالَّذي خاضوا) 1 كه به گواه ضمير عايد به موصول در ﴿خاضوا﴾، از ﴿الَّذي﴾ معناي جمع اراده شده است.
نكته: صدقه، عمل خيري است كه استعداد رشد دارد؛ ولي منّت‏گذار، اذيت‏كننده و رياكار آن را به هدر مي‏دهند؛ ولي بت‏پرستي كافر، باطل و سراب و هيچ است، از اين‏رو، درباره آن سه به ﴿لايَقدِرونَ عَلي شي‏ءٍ مِمّا كَسَبوا﴾ تعبير شده، ولي درباره عمل كافر، به سراب: ﴿والَّذينَ كَفَروا اَعملُهُم كَسَرابٍ بِقِيعَةٍ يَحسَبُهُ الظَّمءانُ ماء) 2 ريا شرك خفي است؛ ولي كفر، الحاد يا شرك علني و صريح است. صدقه هيچ‏يك از اين گروههاي منحرف مقبول نيست، هرچند دركات آنها نيز يكسان نيست.

هدايت تكويني خاص
راز حبط عمل، عدم برخورداري عامل از هدايت الهي است: ﴿واللهُ لايَهدِي القَومَ الكفِرين﴾. منّت‏گذار و آزاردهنده گيرنده انفاق مانند رياكار از هدايت الهي محروم‏اند.
مراد از هدايت نيز هدايت تكويني خاص، يعني رساندن به هدف است كه تنها شامل حال مؤمنان مي‏شود، و گرنه همه انسانها، اعم از كافر و مؤمن، از هدايت تكويني عام الهي بهره‏مندند: ﴿قالَ رَبُّنَا الَّذي اَعطي كُلَّ شي‏ءٍ خَلقَهُ ثُمَّ هَدي) 3 و نيز همگان از هدايت تشريعي برخوردارند: ﴿هُدًي لِلنّاس) 4
^ 1 – ـ سوره توبه، آيه 69.
^ 2 – ـ سوره نور، آيه 39.
^ 3 – ـ سوره طه، آيه 50.
^ 4 – ـ سوره بقره، آيه 185.
372

وصف ﴿الكفِرين﴾ مشعر به عليّت است؛ يعني خدا كافر را به جهت كفرش به هيچ‏يك از اهداف موردنظرش نمي‏رساند. پس علّت عدم بهره‏مندي كافران و رياكاران از اعمالشان كفر دروني و نهاني آنان است و خداوند اعمال آنان را حمايت نمي‏كند و به آن اثر نمي‏بخشد و قهراً تلف مي‏شود.

اشارات و لطايف

1. احكام فقهي «منّ» و «أذي» و «ريا»
أ. حكم فقهي «منّ» و «اذي» حداكثر مانند حكم فقهي «ريا» است؛ اگر در واجب توصلي، ريا متوجّه متن عمل باشد، واجبْ امتثال شده و معصيتي هم براثر «ريا» حاصل شده است و در جمع بين امتثال واجب و ارتكاب معصيت نفسي، هيچ محذوري نيست. «منّ» و «اذي» هم در واجب توصّلي، مبطل امتثال نيست؛ ولي در كنار امتثال، ارتكاب به حرام نفسي نيز پديد مي‏آيد.
قبلا بيان شد كه صدقه، اعم از واجب و مستحب، عملي عبادي است و «مَنّ» و «ايذاء»، يا عين عمل صدقه است يا مجتمع به آن يا بعد از آن پديد مي‏آيد. احكام سه‏گانه نهي در عبادت، اجتماع امر و نهي، و نهي بعد از فراغ از عمل عبادي، همچنين حكم وضعي مال براي دهنده و گيرنده، بيان شد.
تذكّر: براي حرمت منّت‏گذاري، گذشته از دليل لفظي كه سياق آيه است، مي‏توان به دليل عقلي غير مستقل استدلال كرد و عصاره آن عبارت است از: 1. صدقه مورد بحث در آيه كه عمل عبادي است اعم از واجب و مستحب است. 2. ابطال صدقه، مورد نهي صريح است. 3. منّت‏گذاري مانند ريا مبطل صدقه، و به دليل نهي مزبور، حرام است. 4. منّت‏گذاري اگر حرام نباشد مباح خواهد بود، يعني شارع آن را ترخيص كرده است، پس شرعاً مي‏توان مِنّت گذاشت، در حالي كه مِنّت باعث بطلان عمل است و
373

ابطال آن مورد نهي است، مگر آنكه نهي مزبور ارشادي محض بوده و هيچ صبغه مولوي نداشته باشد، در حالي كه ظاهر آن مولوي و تحريمي است.
ب. ريا در هر واجب عبادي، سبب بطلان عمل است، زيرا عمل همراه با قصد قربت كه از مقوّمات واجب عبادي است، انجام نشده است. اگر در جزء جبران ناپذير باشد، مانند ريا در ركوع نماز، در اين صورت نيز، عمل باطل است؛ ولي اگر جزء تدارك پذير شد، مانند اذكار نماز، چنانچه آن جزء بدون ريا تكرار شود، عمل صحيح است، وگرنه به دليل عدم اتيان جزء، عمداً اصل عمل باطل است.
گفتني است كه اسماع خيرات و اطلاع‏رساني آن به ديگران با هدف مطرح كردن خود و جلب‏نظر ديگران از روي طمع يا خوف از آنان، در حقيقت همان رياست؛ ليكن از نظر فقهي اسماع يا رياي پس از عمل مُبطل آن نيست.
در فقه بابي با عنوان «باب كراهة ذكر الإنسان عبادته للناس» وجود دارد؛ ولي به گونه‏اي نيست كه بتوان به حرمت فتوا داد، زيرا در آن باب، مرسله زراره از امام باقر(عليه‌السلام) آمده است 1 كه افزون بر ارسال وضعف سند، با اصول كلّي فقه سازگار نيست و فقهاي ارجمند نيز بدان عمل نكرده‏اند.
رياي پيش از عمل هم چنانچه در مقدمات يا مقارناتي است كه در متن عمل نقش ندارند، مانند ريا در بستن تحت‏الحنك، مبطل اصل عمل نيست؛ اما اگر مقدمه عبادي باشد، مانند وضو، ريا در آن باعث بطلان مقدمه شده و در نتيجه ذي المقدّمه كه فاقد مقدمه است باطل خواهد شد و اگر مقارن عمل
^ 1 – ـ وسائل الشيعه، ج1، ص75: «الإبقاء علي العمل أشدّ من العمل». قال: و ما الإبقاء علي العمل؟ قال(عليه‌السلام): «يصل الرجل بصلة و ينفق نفقة لله وحده لا شريك له، فتكتب له سرّاً ثمّ يذكرها فتمحي و تكتب له علانية، ثمّ يذكرها فتمحي فتكتب له رئاء».
374

عبادي با آن متحد گردد، بنا بر عدم جواز اجتماع امر و نهي و تقديم جانب نهي، عمل مزبور باطل است.
ج. اگر «منّ» و «أذي» در واجب عبادي پس از عمل باشد، آن عمل صحيح است؛ ولي حرام نفسي جداگانه در كنارش انجام گرفته است. صدقه واجب استقلالي است نه ارتباطي، پس اگر با «منّ» و «أذي» همراه باشد، به جهت تعدّد عنوان و معنون، از نظر فقهي صدقه صحيح است و «منّ» و «أذي» حرام. نيز اگر بعض صدقه با «منّ» و «أذي» باشد، حكمش همين است.
اگر كسي تقارن «منّ» و «أذي» با صدقه را مزاحم قصد قربت بداند، در صورتي كه كلّ عمل همراه با آن دو باشد، باطل و اگر جزء عمل اين‏گونه باشد، چون جزءْ تدارك‏بردار است، در صورت جبران جزء باطل، عمل صدقه صحيح مي‏شود.

2. رياكار مختال و فخور
رياكار از آن جهت كه در صدد به دست آوردن قلوب مردم است، خيال‏زده است، زيرا دلهاي مردم به دست خداست: ﴿فَاجعَل اَفِءدَةً مِنَ النّاسِ تَهوي اِلَيهِم) 1 و خداي سبحان تنها محبّت اهل ايمان و عمل صالح را در قلب مردم جاي مي‏دهد: ﴿اِنَّ الَّذينَ ءامَنوا وعَمِلوا الصّلِحتِ سَيَجعَلُ لَهُمُ الرَّحمنُ وُدّا) 2 و خيال‏زدگي و استكبار رياكار سبب مي‏شود كه محبوب خدا نباشد: ﴿… اِنَّ اللهَ لايُحِبُّ مَن كانَ مُختالاً فَخورا ٭ اَلَّذينَ يَبخَلونَ… ٭ والَّذينَ
^ 1 – ـ سوره ابراهيم، آيه 37.
^ 2 – ـ سوره مريم، آيه 96.
375

يُنفِقونَ اَمولَهُم رِئاءَ النّاسِ ولايُؤمِنونَ بِاللهِ ولابِاليَوم الاءخِر… ) 1
پس رياكار، متخيّل بالفعل و عاقل بالقوه است. فخر رياكار نيز در همان محور خيالش دور مي‏زند. او مي‏خواهد از راه جلب نظر مردم، آنان را تحت تأثير قرار دهد، همان‏گونه كه محور فخر منّت‏گذار و اذيّت كننده، آزردن و تحقير ديگران است؛ خلاف مؤمن مخلص كه هم عاقل بالفعل است و هم محور فخر او عقل و عبوديت خداي سبحان. اميرمؤمنان(عليه‌السلام) در مناجاتش با خدا عرض مي‏كند: «الهي كفي بي عزّاً أن أكون لك عبداً و كفي بي فخراً أن تكون لي ربّاً» 2

3. حرام نبودن مطلق تظاهر
كسي كه با پول قرضي لباس فاخر مي‏خرد و تظاهر به غنا مي‏كند، كارش قبيح نيست؛ ولي آن كه با تظاهر به قدرت به وسيله نزديك شدن به سران حكومت، جلب توجّه مردم مي‏كند، كارش زشت است؛ گرچه حرام نيست.
اگر كسي با نزديك شدن به محرومان و مردمي نشان دادن خود، تظاهر به قصد رضاي خدا يا رضاي محرومان كند، در برخي صورْ ريا و در بعضي از صورْ تدليس و فريب بوده و حرام است، زيرا مردم فطرتاً انسانهاي خالص و بندگان مقدّس خدا را دوست دارند و فرد رياكار، با تقدّس‏مآبي از محبوبيت فطري مردم برخوردار مي‏شود و بندگان خدا را مي‏فريبد و پس از رسوايي، اعتماد مردم را به ديگر بندگان خدا نيز سلب مي‏كند.
^ 1 – ـ سوره نساء، آيات 38 ـ 36.
^ 2 – ـ كتاب الخصال، ج2 ـ 1، ص420؛ بحار الانوار، ج74، ص402.
376

4. قلمرو تحقق منّت، اذيت و ريا
منّت، اذيت و ريا مربوط به حسن فاعلي است و در جايي تحقق مي‏يابد كه كسي عمل خيري را براي جلب توجّه مردم انجام دهد يا همراه آن به روحيه طرف مقابل آسيب زند، پس ابتدا بايد حسن فعلي مفروغ عنه باشد تا نوبت به حسن فاعلي برسد، حال اگر اصلاً كاري نباشد يا اصل عمل زيانبار باشد، منّت يا ريا صدق نمي‏كند.

بحث روايي

1. ابطال صدقه با منّ و أذي و ريا
عن الصّادق(عليه‌السلام): «قال رسول الله‏صلي الله عليه و آله و سلم: من أسدي إلي مؤمن معروفاً ثمّ آذاه بالكلام أو منّ عليه فقد أبطل الله صدقته؛ ثمّ ضرب الله فيه مثلاً فقال: «كَالَّذي يُنفِقُ مالَهُ رِئاءَ النّاس… واللهُ لايَهدِي القَومَ الكفِرين» و قال: من أكثر منّه و أذاه لمن يتصدّق عليه، بطلت صدقته كما يبطل التّراب الّذي يكون علي صفوان، و الصفوان الصّخرة الكبيرة الّتي تكون علي مفازة، فيجي‏ءُ المطرُ فيغسل التّراب عنها و يذهب به، فضرب الله هذا المثل لمن اصطنع معروفاً ثُمَّ أتبعه بالمنّ و الاَذي» 1
اشاره: أ. اين حديث تبيين معناي آيه مورد بحث است. برخي مَنّ را مطلق گرفته و آن را شامل منّت بر خدا و پيامبر و مكتب هم دانسته‏اند، بنابراين اگر كسي به اسلام خدمتي كرد، مانند نشر قرآن و كلمات نوراني اهل بيت عصمت(عليهم‌السلام) آن‏گاه منّتي بر دين و رهبران الهي نهاد حتماً صدقه و خدمت قبلي
^ 1 – ـ تفسير القمي، ج1، ص91؛ بحار الانوار، ج93، ص142.
377

خود را باطل كرده است.
ب. اگر عنوان معروف (در اين حديث) هر كار خير را شامل شود و اختصاصي به صدقه نداشته باشد معلوم خواهد شد كه كلمه‏صدقه در آيه مورد بحث تمثيل است نه تعيين.

2. عمل با آميزه غير الهي
عن النبي‏صلي الله عليه و آله و سلم قال: «إذا كان يوم القيامة نادي مناد يسمع أهل الجمع: أين الذين كانوا يعبدون الناس؟ قوموا، خذوا أجوركم ممّن عملتم له، فإني لا أقبل عملاً خالطه شي‏ء من الدنيا و أهلها» 1 اين روايت درباره ريا كار است.
عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول‏الله‏صلي الله عليه و آله و سلم: «لايدخل الجنّة منّان… » 2
اشاره: عمل صالح، مقبول خداست: ﴿اِلَيهِ يَصعَدُ الكَلِمُ الطَّيِّبُ والعَمَلُ الصّلِحُ يَرفَعُه) 3 و كاري كه فقط براي غير خدا يا مشوب به عنوان غير الهي است طالح است نه صالح، از اين‏رو به طرف خدا صعود نمي‏كند. گاهي عمل در حين حدوث گرفتار طلاح است و زماني در حال بقا به آن مبتلا مي‏شود؛ مانند انفاق ملحوق به منّت. اگر كسي منّان بود به طوري كه حرفه او در هر عمل معروف و خيري منّت‏گذاري بود، چنين فرد طالحي عمل صالح ندارد، در نتيجه راهي بهشت نمي‏شود.
٭ ٭ ٭
^ 1 – ـ مجمع البيان، ج2 ـ 1، ص650.
^ 2 – ـ الدر المنثور، ج2، ص44.
^ 3 – ـ سوره فاطر، آيه 10.
378

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *