متن سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی حائری زاده در شانزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مزتبط با هیأت رزمندگان اسلام

خانه / آموزش / متن سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی حائری زاده در شانزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مزتبط با هیأت رزمندگان اسلام

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب دارم خدمت شما اعزه و سروارن و اساتید و بزرگواران ، از این که امروز خدمت همه دوستان هستیم و درسمون رو پس می دیم عذرخواهی می کنم و تشکر

الحمدلله همه آقایون به مطالبی که عرض می کنم اشراف دارند

اما به هر حال اعتقاد دارم که منبر که یک رسانه ی دینی است ما وظیفه داریم که ملاکات و شاخصه های قرانی و روایی را بگوییم   بدون این که بخواهیم خیلی ورود در مصادیق پیدا کنیم .

وقتی که قرانی و روایی ملاکات و شاخصه ها را بیان کردیم دیگر کسی جبهه نمی گیرد گارد نمی گیرد

من تقریبا ده دوازده تا آیتم از آیات و روایات شریفه و قرآن و سنت انتخاب کردم که خدمتتان عرض می کنم .

و برخی هم به فرمایشات حضرت امام و حضرت آقا اشاراتی دارم .

نکته اول :

اولین ملاک بر اساس آیه 13 سوره حجرات بحث ایمان و تقوی است «إن الکرمکم عند الله اتقیکم» ، آنی که تقوای بیشتری دارد و درد دین دارد ، من یک وقتی یادم هست حضرت آقا می فرمودند آن کسی که درد دین داشته باشد .

نکته دوم :

سوابق خوبی داشته باشد . امیرالمؤمنین در نامه معروفشان به جناب مالک اشتر می فرمایند :  « ان شر وزرائک من کان للاشرار قبلک وزیرا، و من شر کهم فی الاثام» کسی که سابقه ی خوبی نداشته باشد سعی کنید که این را حتما به عنوان کارگزار حکومت انتخاب نکنند ، اتقو من مواضع التهم ، سوابق خوبی داشته باشد . مثلا ما در همین دولتی که هستیم یک سری عناصری هستند که واقعا این ها مسئله دارند و بارها حضرت آقا و مؤمنین و دلسوزین ، به هر حال به نوعی گفته اند که این آدم ها رو بپایید ، متأسفانه مقاومت های بی جا داشته اند که باعث شده مشکل پیدا کنند . امیرالمؤمنین در حکمت 481 ، می فرمایند : «حُسن الشُهرة حِصن القدرة» ، آدماهایی که خوش نام باشند خود این باعث ماندگاری قدرت می شود،

نکته سوم :

این که از نظر روایات ، آدم هایی باشند که لائق باشند . این را باید واقعا یک فکر اساسی کرد و فکر کنم راه کاری باید داشته باشد ، ببخشید این لفظ را به کار می بندم ، هر ننه قمری پا می شود می آید برای انتخابات و با وضع کذایی می آید و ثبت نام می کند ، باید سازو کاری داشته باشد ، هم از جهت تحصیلاتی و هم این که رجل سیاسی باشد ، این ها باید عنایت بشود به هر حال «إن الله یأمرکم ان تأدوا الامانات الی أهلها».

نکته چهارم :

که من نگاه می کردم ، حسن تدبیر است ، قرآن می فرماید «فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَأْکُلُوها إِسْرافاً » حسن تدبیر، این خیلی مهم است خردمندی و تدبیر ، در جلد هشت الغدیر صفحه 291حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: « من تقدم علي قوم من المسلمين و هو يري ان فيهم من هو افضل منه فقد خان الله و رسوله والمسلمين» خیلی عبارت عجیبیه ، اگر کسی بداند از او بالا تر هست ، ولی مسئولیت را بپذیر به خدا خیانت کرده است .

نکته پنجم:

 بحث شجاعت و قاطعیت است ، «لایخافون فی الله لومة لائم» مرعوب نشه و نترسه ، متأسفانه می بینیم در همین دولت سرکار در برخی موراد این قاطعیت و شجاعت و صلابت وجود ندارد ، مشاهده خواهیم کرد و مشاهده فرمودید که مصیبتی که ما الان پیدا کردیم ، مثل غربی ها مثله گرگ می مونه هر چه در مقابل آنها آرام باشی ، آنها چند قدم جلوتر می آیند ، حضرت فرمودند : «کن شجاعا فإن الله یحب الشجاعة»

نکته ششم :

 فرمودند مقاوومت داشته باشد ، ما سی و هفت هشت ساله که در حال مقاومت هستیم ، این که در واقع انسان از آن ارزش ها و دستورهایی که دین به داده است عقب نشینی نکنیم خیلی مهم است . امام صادق علیه السلام درمورد پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند : « سلوا الله السداد، و سلوه مع السداد سداد العمل » مستدرک الوسائل ج 1 ص 360  ، یا در آن آیه دارد «فاستقم کما أمرت»

نکته هفتم :

داشتن تجربه و حیا است ، کسی که تجربه بداند و کار بلد باشد و ضمنا حیا داشته باشد و وقیح نباشد ، حیا که می گوییم یعنی حیای گفتاری داشته باشد ، حضرت امیر می فرمایند : « وَ تَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَ الْحَیَاءِ  »  امروز مشاهده می کنیم که حضرت آقا صحبت می کنند و بعد از مدتی کسی با یک ادبیات سخیفی دیده می شود و بحث تجربه خیلی مهم است ، شما اگر سوره یوسف را ملاحظه بفرمایید ، حضرت یوسف فرمود که « قالَ اجْعَلْنی عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفیظٌ عَلیمٌ » من را به عنوان عزیز مصر و یا به تعبیری وزیر اقتصاد و دارایی قرار بده ، انی حفیظ علیم ، من دو شاخصه دارم هم حفیظم و هم علیمم ، هم مؤمن و متدین هستم و هم علیم یعنی کارآمد و کاربلد .

نکته هشتم :

که در روایات و معارف آل الله علیهم السلام فرمودند  : سخت گیر در مصرف بیت المال باشد ، این خیلی مهم است ، این حضرت امیر صلوات الله علیه می فرمایند :« أَدِقُّوا أَقْلَامَکُمْ وَ قَارِبُوا بَیْنَ سُطُورِکُمْ » وقتی می خواهید بنویسید فاصله بین خطوط را نزدیک کنید و یا «إیاکم و فضول الکلام» در واقع از زوائد بپرهیزید و لب مطلب را متذکر بشوید ، چرا ؟ حضرت فرمودند : «فإن بیت المال یا تحمل الضرر» ، الحق و الانصاف یکی از ذغذغه هایی که هم مقام معظم رهبری دارند . یک کتاب بسیار زیبایی است که حتما تهیه کنید که بچه های دانشگاه امام صادق علیه السلام جمع آوری کرده اند ، قاموش عدالت در کلام مقام معظم رهبری ، از بعد از فوت امام راحل که ایشان سکان داری انقلاب را داشتند تا این لحظه فرمایشات آقا را جمع آوری کرده اند ، جلد یک این کتاب یادم هست تا سال آخر شهریور هشتاد و شش بود و جلد دومش هم قاعدتا چاپ شده است ، حضرت آقا در سه محور از همان ابتدای رهبری دقت داشته اند ، اشاره داشته اند ، فقر فساد تبعیض ، متأسفانه این سه محور که مورد توصیه حضرت آقا است به آن توجه نشده است .

من یک عبارتی را دیدم که یکی از کارگزاران دولت حضرت است شاید علی بن رافع باشد ، یک عطر خوش بویی را در برخی روایات که به طور امانت داده بود دست جناب ام کلثوم ، بدون هماهنگی با امیرالمؤمنین علیه السلام ، حضرت وقتی این را دیدند برآشفتند و سه برخورد کردند ، یه برخورد با دختراشان و فرمودند تو چرا بدون اجازه من این کار را کردی؟ یه برخورد با کارگزار خاطی کردند و یک برخوردشان این بود که آمدند بین مردم همان روز و فرمودند : «ایها الناس فان ام کلثوم ، بنت امیرالمؤمنین، قد خانته عنبر…» به خدا قسم اگر برای من ثابت می شد این کار جنبه سرقتی از بیت المال داشته ، دست ام کلثوم دخترم را به جرم دزدی از بیت المال قطع می کردم .

قاطع برخورد کردن و این که د رواقع الام مستحضرید این مسئله یکی از دغدغه های خود مردم هم شده است که تمام کاندیداها روی این مسئله اجماع دارند . به هر حال یکی از ددرخواست هایی است که مردم دارند .  

نکته نهم :

 حامی محرومان و مستضعفان باشید ، حضرت فرمودند : «الله الله فی الطبقة السفلی من الذین لا حیلة لهم من المساکین و المحتاجین و …» من شما را سفارش می کنم به طبقات پایین ، محروم ، مساکین و …

نکته دهم :

وفادار به ولی باشد ، الان سخن از ولی زیاد گفته می شود ولی د رمقام عمل چه میزان پایبن هستند ؟ حضرت فرمودند : « وَاللهِ لَوْ أَنَّ رَجُلاً صامَ النَّهارِ وَ قامَ اللَّیلِ ثُمَّ لَقَی اللهُ بِغَیرِ ولایتنا » خلاصه این بحث ، بحث مهمی است .

امیدواریم که إن شاء الله نکاتی که عرض شد مفید فایده بوده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *